Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• zwartewoud
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik woon in een huis met 3-fasestroom. Er hangt ook een PV-omvormer met 3 fases.

Nu heb ik 2 powerwalls besteld. Ik weet dat de gateway in "noodstroom"-stand maar 1 fase kan bedienen. Dus in huis zullen niet alle kamers van stroom worden voorzien. Op dat moment werkt de PV-omvormer ook niet, helaas.

Mijn vragen heeft dan ook betrekking op de netgekoppelde stand.

Stel ik zet de powerwalls beide op 1 fase (zodat ik met noodstroom zo veel mogelijk backup heb). Kunnen ze dan wel stroom leveren aan een apparaat op een andere fase (netgekoppeld)?

Of verdeel ik de powerwalls over 2 fases, om wat voor reden dan ook? Die redenen zou ik dan graag horen.

Alvast bedankt.

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nee, als je op een andere fase vermogen gaat trekken zal dat gewoon uit het net komen. Tenzij je op dat moment vanuit je powerwall aan het net levert zal dat dus gewoon geregistreerd worden als verbruik.

• zwartewoud
Septillion schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:40:
Nee, als je op een andere fase vermogen gaat trekken zal dat gewoon uit het net komen. Tenzij je op dat moment vanuit je powerwall aan het net levert zal dat dus gewoon geregistreerd worden als verbruik.
Ok, dat is op zich niet erg. Als de powerwalls aan het net leveren en de meter het tegen elkaar wegstreept.

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nu moet ik zeggen, ik heb geen ervaring met een power all. Puur technisch gezien dat de powerwall niet kan leveren aan een andere fase. Maar onder welke omstandigheid zal je powerwall aan het net leveren?

Wat betreft terugleveren, van wat ik begrijp zou een 3 fase meter moeten "salderen" over de fases. Als je dus op fase A 1kW gebruikt en op fase B 2kW levert zou dit alleen geregistreerd moeten worden als 1kW leveren. Maar schijnbaar is hier nog wel wat gedoe over dat sommige meters dit registreren als tegelijk 1kW verbruik en 2kW leveren. Zolang er nog gesaldeerd wordt op je rekening is dit netto hetzelfde maar zodra dat eraf is niet meer. Dus even uitpluizen hoe dit precies zit is dan wel belangrijk.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dit werkt met 3-fase, 3 mppt ingangen en 1 batterij (uitbreidbaar dacht ik)
https://www.gpceurope.com...wh-energy-storage-system/

(Heb me nog niet verder in verdiept)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2020 12:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:33
Ja die LG van @AUijtdehaag lijkt een stuk beter omdat zover ik zie je zonnepanelen het blijven doen en het gewoon 3 fase is.

Wat is de reden voor twee Powerwalls?

Als het er echt 2 worden gewoon aansluiten op de 2 belangrijkste fases.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
zwartewoud schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:30:
Stel ik zet de powerwalls beide op 1 fase (zodat ik met noodstroom zo veel mogelijk backup heb). Kunnen ze dan wel stroom leveren aan een apparaat op een andere fase (netgekoppeld)?
Met een 1 fase powerwall kan je geen 3 fase voeden als je nog aan het net hangt.
In geval van noodstroom moet je een netrelais hebben dat je huis afkoppelt van de kWh meter.
Je kan dan wel alle fases in je huis aan elkaar koppelen, zodat je met de fase van de powerwall ook de andere fase voedt.
ALS je tenminste geen draaistroom apparaten gaat gebruiken.

Kijk ook eens naar Victron de Easy Solar.
Daar kan je zelfs zonder net, toch met zonnepanelen je accu voeden.

edit: https://zerohomebills.com...ills.com-by-solaranna.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door Vuiltje op 29-11-2020 14:46 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:06
Vuiltje schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:42:
[...]ALS je tenminste geen draaistroom apparaten gaat gebruiken.
Oppassen dus met je kookplaat e.d.
Wat is de reden dat je wilt injecteren in het net? Hoog/laag tarief oid?
Ik zou persoonlijk de Powerwalls op eigen fases zetten i.v.m. het vermogen. Je hebt een 3x25A aansluiting neem ik aan?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• zwartewoud
Vuiltje schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:42:
[...]
...
Kijk ook eens naar Victron de Easy Solar.
Daar kan je zelfs zonder net, toch met zonnepanelen je accu voeden.

edit: https://zerohomebills.com...ills.com-by-solaranna.pdf
Dat is een mooi ding. Ik kan alleen niet vinden of deze ook met micro-inverters werkt. Ik heb zo'n solar edge systeem waarbij elk paneel z'n eigen opbrengst heeft.

• zwartewoud
Jim423 schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:50:
[...]

Oppassen dus met je kookplaat e.d.
Wat is de reden dat je wilt injecteren in het net? Hoog/laag tarief oid?
Ik zou persoonlijk de Powerwalls op eigen fases zetten i.v.m. het vermogen. Je hebt een 3x25A aansluiting neem ik aan?
Ik heb wel een fornuis met 3-fases, maar die kan ook gewoon met 1 fase werken. Het is geen draaistroom.

Het gaat me niet perse om het injecteren, maar ik zou het zonde vinden als ik bijvoorbeeld de wasmachine op fase 2 heb draaien en de powerwall levert op fase 1. Als de meter dit niet netjes tegen elkaar wegstreept, dan kost het me geld. Ik zit in Duitsland, hier hebben we feed-in tarieven.

Ik heb hier trouwens 3x50A.

• zwartewoud
busscherski schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:18:
Ja die LG van @AUijtdehaag lijkt een stuk beter omdat zover ik zie je zonnepanelen het blijven doen en het gewoon 3 fase is.
Die van @AUijtdehaag is inderdaad beter. Maar ook een stuk duurder. Ik had het misschien wel gedaan als ik dit geweten had. Ik heb me er behoorlijk in verdiept, maar dat de PV-omvormer het niet zou gaan doen in noodstroom-stand, dat heb ik even gemist helaas.
busscherski schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:18:
Wat is de reden voor twee Powerwalls?

Als het er echt 2 worden gewoon aansluiten op de 2 belangrijkste fases.
Ik heb eigenlijk vooral gekeken naar m'n terugverdientijd. Deze kwam op hetzelfde uit met 1 of 2 powerwalls. Aangezien ik geen gas heb en alles met stroom doe, leek me 2 stuks (want 27 kWh beschikbaar) de logische keuze.

Ik heb de boel nu aan laten sluiten op 1 fase. In geval van noodstroom heb ik dan de volledige 27 kWh beschikbaar. Als blijkt dat de meter de fases niet tegen elkaar wegstreept, dan laat ik de 2e op een andere fase zetten.

Maar ik ga er voorlopig vanuit dat de meter kijkt naar verbruik en terugleveren over de 3 fases heen. Dus als ik de PW's beide op fase 1 heb, en ik gebruik de wasmachine op fase 2, dat dit me dan geen geld kost.

• Vuiltje
[b]zwartewoud schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:27:
Ik heb eigenlijk vooral gekeken naar m'n terugverdientijd. Deze kwam op hetzelfde uit met 1 of 2 powerwalls.
Ben wel heel benieuwd naar de getallen.
Ik wilde hier een accu geval gaan plaatsten om snachts uit de accu te gerbuiken en overdag uit mijn panelen .
Dat werd een tvt van 32 jaar en zolang gaat de accu niet eens mee.
Volgens mij is het volslagen zinloos om in NL met zo weinig stroomonderbrekingen een accu te plaatsen.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Vuiltje
zwartewoud schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:18:
Ik kan alleen niet vinden of deze ook met micro-inverters werkt.
Dat lijkt me hetzelfde als een aggregaat. gewoon een vaste 230V leverancier.
Heb ik niet bestudeerd of dat te koppelen is.

• zwartewoud
Vuiltje schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:34:
[...]

Ik wilde hier een accu geval gaan plaatsten om snachts uit de accu te gerbuiken en overdag uit mijn panelen .
Volgens mij is het volslagen zinloos om in NL met zo weinig stroomonderbrekingen een accu te plaatsen.
Ik snap dat de getallen interessant zijn, maar dit is erg situatie-afhankelijk.

Wat vooral meetelt is dat ik hier feed-in tarieven heb. 30ct inkoop, 12ct verkoop.
Daarnaast heb ik geen gas. Warmwater komt uit een tank die ik met een element van 6kW (3-fasen) opwarm.
De zonnepanelen leveren zo'n 10MWh per jaar.
Hier sneeuwt het in de winter nog, waardoor het in de berekening belangrijker is dat er meer opslag is.
Ik rij een hybride. Kost zo'n 4x per week 8 kWh. Het loont nogal met niet-ingekochte stroom te kunnen opladen.

Het terugverdienen zit 'm dus vooral in het verhogen van het eigen verbruik. In NL (met salderen) speelt dit niet.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 15:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Vuiltje schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:34:
[...]

Ik vind het ook wel interessant. Benieuwd naar de redenatie.
Voorbeeld: Vandaag hebben mijn zonnepanelen 0.4kWh opgewekt. In de zomer is dat eenvoudig 20 kWh per dag. Het lijkt dat jouw systeem ongeveer 3x de mijne is.
In de 3 donkerste maanden van het jaar doe je misschien 5% van je totale opbrengst per jaar.
Vanaf april tot oktober zijn accu's nog wel te doen, maar hoe laad je in de winter je accu's op?

[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 30-11-2020 19:44 ]

• Vuiltje
zwartewoud schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:41:
De zonnepanelen leveren zo'n 10MWh per jaar
Tja dat alleen is al niet te vergelijken met bij mij.

• zwartewoud
Hann1BaL schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:43:
[...]

Ik vind het ook wel interessant. Benieuwd naar de redenatie.
Voorbeeld: Vandaag hebben mijn zonnepanelen 0.4kWh opgewekt. In de zomer is dat eenvoudig 20 kWh per dag. Het lijkt dat jouw systeem ongeveer 3x de mijne is.
In de 3 donkerste maanden van het jaar doe je misschien 5% van je totale opbrengst per jaar.
Vanaf april tot oktober zijn accu's nog wel te doen, maar hoe laad je in de winter je accu's op?
Hier een paar getallen van mijn PV-opbrengsten.

Gemiddeldes over de afgelopen 4 jaren, per maand (in kWh):
Jan: 201.25 (per dag 6.49)
Feb: 496.25 (per dag 17.72)
...
Nov: 295.25 (per dag 9.84)
Dec (zonder 2020): 154 (per dag 4.97)

Ik heb zo'n 10 kWh per dag nodig (zonder auto opladen). Feb en nov zijn dus geen probleem. Dan moet ik alleen een beetje bijkopen in dec en jan.

In januari kan ik (is voorgekomen) zo'n 20 kWh per dag opwekken, maar rond de 5 is aannemelijker.

Vamdaag zat ik op 15,98 kWh. Vannacht en morgen de hele dag gaat het sneeuwen, dus zeker 1 dag geen opbrengst. Die dag zou ik dan met de powerwalls probleemloos doorkomen.

[ Voor 42% gewijzigd door zwartewoud op 30-11-2020 19:58 ]

• Jim423
zwartewoud schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:21:
[...]Ik heb wel een fornuis met 3-fases, maar die kan ook gewoon met 1 fase werken. Het is geen draaistroom.
Je hebt 3x50A met 3-fases op je fornuis maar geen draaistroom? Dat is erg bijzonder.
Dat hij op 1-fase kan werken zal ongetwijfeld maar dit doet natuurlijk wel iets met je stroom door de nulleider. Dit geldt overigens ook voor je groepenkast. Je kunt dus niet zomaar alle fases aan elkaar knopen en call it a day. Aangezien je nu al PV hebt kun je simpel controleren of de fases tegen elkaar weggestreept worden (de teller loopt dan niet op bij gelijk 3-fase opwek en 1-fase afname).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• busscherski
Ik denk dat de experts wat betreft accu's niet in Nederland zitten.
https://www.photovoltaikforum.com/

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57
Welk merk omvormer hangt er? Dat is wellicht interessant om mee te nemen.

-never mind, je hebt de pokerwals al besteld-

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:48
ik ben benieuwd of je ook kunt monitoren hoeveel je je powerwalls nou echt in kunt zetten. Ik zie mensen het hier steeds over de donkere dagen hebben en of je die kunt overbruggen (o.a. @Hann1BaL en @Vuiltje ). Nou is dat precies niet het interessante gedeelte, in elk geval vanuit financieel oogpunt.

De som is in principe terug te brengen tot het volgende:
hoeveel "gratis" zonnestroom kWhs kun je in 1 jaar door je Powerwall duwen?
hoeveel levert dat op?

Even een voorbeeldberekening:
@zwartewoud geeft aan dat er een verschil van 18 cent/kWh zit tussen terugleveren (12 ct) en inkopen van het net (30ct).

Stel even dat het meezit en je kunt met 1 Powerwall 200x in een jaar de volledige capaciteit eerst laden en dan weer ontladen, dan zit je bij 13,5 kWh capaciteit op 2.700 kWh's gebufferde stroom.

Dat levert je dus 0,18 * 2.700 = 486 euro per jaar op

kostprijs van zo'n powerwall ~9.000 euro voor zover ik snel kon zien --> t.v.t. is 20 jaar

Nu is bovenstaand een voorbeeld, maar ik ben dus superbenieuwd in hoeverre jouw situatie zich leent om zo'n buffer dus ECHT vaak te laden en dan weer te ontladen. Want 200x per jaar is al veel, en ik geef het je te doen om dat te halen.

Iedereen kijkt altijd naar de winter maar dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Wat veel belangrijker is om genoeg zo'n batterij te kunnen gebruiken is juist de zomer/mooie dagen!

Je schrijft dat je max. 10 kWh per dag verbruikt, zal in de zomer lager zijn maar laten we even zeggen dat dat klopt. Dan is in de zomer ongeveer de helft daarvan al tijdens zon-uren, dus blijft er maar 5 kWh verbruik over dat je 's nachts uit je batterij kunt halen. dus op alle mooie dagen heb je al zoveel zonnestroom dat je accu weinig toevoegd. Dit zijn gemiddeld zo'n 100 dagen per jaar, dus daar haal je maar max. 5 * 100 = 500 kWh gebufferde kWhs mee uit je powerwall (en je hebt er ook nog 2, dus eigenlijk maar 250 per powerwall....). Om dan aan de 2700 uit mijn voorbeeld te komen moet je de overige 2200 kWh die je liefst zou willen bufferen in de overige 265 dagen doen --> 8,3 kWh per dag. Dat gaat nooit lukken, want je verbruikt slechts 10 kWh per dag. Dus daarvan moet 83% alleen uit de batterij komen :-0 En dan heb je ook nog 2 powerwalls, wat eigenlijk betekent dat je 18 kWh per dag uit die accu's moet zien te trekken om op een t.v.t. van 20 jaar te komen.

Sorry voor de immense cijferbrij, maar heb hier toevallig wat simulaties aan gewijd. En de conclusie is altijd dezelfde:

- voor t.v.t. moet je zoveel mogelijk vollasturen maken, dus een buffer minimaal 200 of 300x volstoppen en weer ontladen per jaar
- dat gaat alleen als je buffers relatief klein zijn t.o.v. je verbruik op dagbasis, dus bijv. 2 kWh ofzo in dit geval
- dat schiet niet op voor de winterdagen, dus kiezen veel mensen een veel grotere buffer. Dat is leuk voor autonomie/techniek maar is niet terug te verdienen.

• busscherski
@Fr33z
Je sommetje lijkt me dichtbij de waarheid.
Maar ik hoop dat er ook nog aanschafsubsidie op zit.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 15:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Fr33z : de reden om de winter aan te halen is omdat het het eenvoudigste voorbeeld is van een relatief lange tijd waarin je de accu's vrij weinig tot niet gebruikt omdat je opbrengst zeer laag is en je dus nog veel minder laadt.

Jouw betrekking is een prachtige gedetailleerde toevoeging die dat punt onderschrijft en nog extra versterkt omdat het ook in de zomer weinig op brengt.

Er lijkt meer te halen te zijn in het handig plannen van verbruik, zoals je vaatwasser, wasmachine en droger alleen overdag te gebruiken en evt bepaalde zaken uit te zetten 's nachts

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Om te beginnen, kijk eens naar een warmtepomp voor je sww, scheelt een hoop.

Voor zover kan de powerwall wel 3-fase leveren als er netstroom aanwezig is, alleen éénfase als het net eruit ligt. Hoe vaak gebeurt dat bij jou dat dat een issue is? Wellicht dat de Sonnen anders een alternatief is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• zwartewoud
@Fr33z, goed verhaal. Ik heb vooral naar mijn verbruik gekeken (dag- en nachttarief), de opbrengst van de zonnepanelen, en daar een berekening op gemaakt. Maar dit blijft lastig en toch ook schatten, want het ligt vooral aan de zon.

Aangezien er in dec/jan weinig opbrengst is, zijn deze maanden lastig te schatten. Maar als de zon schijnt, heb ik zo 15 kWh opbrengst op een dag. Regelmatig zo'n 2 a 3 dagen op een rij. Daarna zakt de opbrengst weer een paar dagen in.

[ Voor 3% gewijzigd door zwartewoud op 01-12-2020 10:11 ]

• zwartewoud
Jim423 schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:42:
[...]

Je hebt 3x50A met 3-fases op je fornuis maar geen draaistroom? Dat is erg bijzonder.
Dat hij op 1-fase kan werken zal ongetwijfeld maar dit doet natuurlijk wel iets met je stroom door de nulleider. Dit geldt overigens ook voor je groepenkast. Je kunt dus niet zomaar alle fases aan elkaar knopen en call it a day. Aangezien je nu al PV hebt kun je simpel controleren of de fases tegen elkaar weggestreept worden (de teller loopt dan niet op bij gelijk 3-fase opwek en 1-fase afname).
Ik wil hier nog even op reageren, omdat het blijkbaar lastig is.

Hier heb ik zeker wel draaistroom. Elke fase is 120 graden verschoven. Voor een draaistroom-motor heb ik dan ook een krachtstroomaansluiting. Een motor heeft deze fase-verschuiving nodig om te kunnen draaien.

Een fornuis heeft "gewoon" 3 aansluitingen. Die heeft deze fase-verschuiving niet nodig. Er draait niks. Vandaar dat deze ook kan werken met maar 1 fase. Waarschijnlijk niet alle kookplaten, maar dat is in mijn geval niet echt belangrijk.

• Vuiltje
zwartewoud schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:05:

Een fornuis heeft "gewoon" 3 aansluitingen. Die heeft deze fase-verschuiving niet nodig. Er draait niks. Vandaar dat deze ook kan werken met maar 1 fase. Waarschijnlijk niet alle kookplaten, maar dat is in mijn geval niet echt belangrijk.
Ik heb nooit onderzoek gedaan naar "dikke" kookplaten.
Groot verschil is toch dat een element tussen de fases kan zitten en tussen fase en nul.
Het element is dan 380 of 220

Knoop je alle fases aan elkaar bij een 380 kookplaat dan geeft die geen warmte!
Bij een 220 element krijg je wel warmte.
Kijk dus op het toestel of er een nul gebruikt wordt. of dat er 380 nodig is.

• zwartewoud
Vuiltje schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:16:
[...]

Ik heb nooit onderzoek gedaan naar "dikke" kookplaten.
Groot verschil is toch dat een element tussen de fases kan zitten en tussen fase en nul.
Het element is dan 380 of 220

Knoop je alle fases aan elkaar bij een 380 kookplaat dan geeft die geen warmte!
Bij een 220 element krijg je wel warmte.
Kijk dus op het toestel of er een nul gebruikt wordt. of dat er 380 nodig is.
Ik heb de "3N"-variant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QqewaoJP-ubjfyxZDVDD06uikw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eCIE33H5lasKeXC5ZnrLXFnf.png?f=fotoalbum_large

• Fr33z
zwartewoud schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:57:
@Fr33z, goed verhaal. Ik heb vooral naar mijn verbruik gekeken (dag- en nachttarief), de opbrengst van de zonnepanelen, en daar een berekening op gemaakt. Maar dit blijft lastig en toch ook schatten, want het ligt vooral aan de zon.

Aangezien er in dec/jan weinig opbrengst is, zijn deze maanden lastig te schatten. Maar als de zon schijnt, heb ik zo 15 kWh opbrengst op een dag. Regelmatig zo'n 2 a 3 dagen op een rij. Daarna zakt de opbrengst weer een paar dagen in.
Maar houden je powerwalls bij hoeveel ze geladen/ontladen zijn? En wat kosten powerwalls waar jij woont ongeveer/zijn er subsidies etc?

Ik denk met bovenstaande info dat mijn schatting van ongeveer 150 tot 200 keer per jaar volladen en ontladen redelijk klopt (365 dagen / 2, want paar dagen wel opbrengst en paar dagen niet). ben echt superbenieuwd naar metingen uit de echte wereld, want dit is allemaal maar simulatie/gedachtenexperiment.

[ Voor 17% gewijzigd door Fr33z op 01-12-2020 10:36 ]

• zwartewoud
Fr33z schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:34:
[...]

Maar houden je powerwalls bij hoeveel ze geladen/ontladen zijn?
Ik heb geen idee, ga ik vragen. Volgens mij zijn er statistieken beschikbaar. Hopelijk hoor ik dat deze week nog.
[...]
En wat kosten powerwalls waar jij woont ongeveer/zijn er subsidies etc?
allemaal maar simulatie/gedachtenexperiment.
2x PW11994
1x Gateway1380
Installatie2975
Logistik250
Korting-431

Totaal ex btw 16168 EUR. Btw is 16%.
[...]

Ik denk met bovenstaande info dat mijn schatting van ongeveer 150 tot 200 keer per jaar volladen en ontladen redelijk klopt (365 dagen / 2, want paar dagen wel opbrengst en paar dagen niet). ben echt superbenieuwd naar metingen uit de echte wereld, want dit is allemaal maar simulatie/gedachtenexperiment.
Ik ben ook benieuwd en ga dit zeker ook bijhouden. Waar ik nu vooral mee zit is dat alles wat ik opwek (stel 10 kWh = 1,20 EUR) totaal teniet wordt gedaan als ik later de auto oplaad en dit moet inkopen (zeg ook 10 kWh = 3,00 EUR). Kan een wolk voor de zon zijn, of gewoon te laat de stekker erin gedaan. 1,80 EUR verschil voor een elke keer autoladen. Dit geldt natuurlijk voor alle grootverbruikers.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
busscherski schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:36:
@Fr33z
Je sommetje lijkt me dichtbij de waarheid.
Maar ik hoop dat er ook nog aanschafsubsidie op zit.
Aanschafsubsidie op thuisaccu's zou echt heel dom zijn. Daarmee subsidieër je gewoon het ontlopen van belasting; slaat echt nergens op.

Kostentechnisch kan het ook gewoon niet uit. Je verliest bij het laden, je verliest bij het leeghalen en dat allemaal voor het verschil tussen teruglevertarief en het volledige afnameverlies voor een paar kWh. 8)7

Overdag je SWW buffervat opwarmen met overschot PV... dat is leuk. Buffervaten voor water zijn goedkoop en hebben weinig verlies en bovendien beter te recyclen dan accu's.

[ Voor 35% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-12-2020 10:52 ]

• Jim423
zwartewoud schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:05:Een fornuis heeft "gewoon" 3 aansluitingen. Die heeft deze fase-verschuiving niet nodig. Er draait niks. Vandaar dat deze ook kan werken met maar 1 fase. Waarschijnlijk niet alle kookplaten, maar dat is in mijn geval niet echt belangrijk.
Het is zeker lastig dat ben ik met je eens. Je fornuis heeft de faseverschuiving niet nodig om iets te laten draaien maar wel vanwege de maximale stroom door de nulleider naar de groepenkast. Je zult deze dus zo moeten uitvoeren zodat hij het volledige vermogen kan dragen (en dat zal meer zijn dan de gebruikelijke 16A). Je komt dan waarschijnlijk uit op een nul van 2 of 3 maal 2,5mm² of 6mm².

• zwartewoud
Jim423 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:21:
[...]

Het is zeker lastig dat ben ik met je eens. Je fornuis heeft de faseverschuiving niet nodig om iets te laten draaien maar wel vanwege de maximale stroom door de nulleider naar de groepenkast. Je zult deze dus zo moeten uitvoeren zodat hij het volledige vermogen kan dragen (en dat zal meer zijn dan de gebruikelijke 16A). Je komt dan waarschijnlijk uit op een nul van 2 of 3 maal 2,5mm² of 6mm².
Had je nog naar mijn foto hierboven gekeken? Het lijkt mij dat het fornuis 3x 220V is. Is dit wat jij zegt over de nulleider dan nog van toepassing? Ik ben serieus benieuwd.

Ik vind dit interessant om te weten, want ik heb namelijk ook een 3-fase verwarmingselement (6kW totaal, aangesloten in Y-opstelling) en mijn elektricien zegt dat deze prima op 1 fase kan draaien. Nu zie ik wel overeenkomsten met de discussie over het fornuis en hopelijk maak ik het hier niet ingewikkelder door. ;)

• Vuiltje
[b]zwartewoud schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:48:
Kan een wolk voor de zon zijn, of gewoon te laat de stekker erin gedaan.
Dat is nog het probleem.
Die koopklare systemen zijn niet "slim".
Ik heb alleen zoiets gezien bij Victron. Panelen laden altijd de accu en pas wanneer die vol is wordt aan het net geleverd.
Dat werkt maar voor een paar panelen (meer voor eiland camper of bootje met tijdelijke netkoppeling) niet voor een dak vol.

Neem je een losse regelaar en een losse acculader kan je niet verder omdat je acculaders niet extern kan zeggen "nu laden met zoveel".
Victron heeft acculaders die je per parameter kan begrenzen, mooier zou zijn met een analoge spanning.
Dan kan je afhankelijk van of en hoeveel je panelen leveren aan het net dat reduceren tot (bijvoorbeeld) 10 Watt en de rest in de accu stoppen.

Wellicht over een jaar of wat dat zoiets op de markt komt, omdat er vraag naar is.
Nu is het gewoon behelpen / niet te doen met wat er te koop is en wordt het onzinnig duur.

• kabeltjekabel
zwartewoud schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:27:
[...]

Had je nog naar mijn foto hierboven gekeken? Het lijkt mij dat het fornuis 3x 220V is. Is dit wat jij zegt over de nulleider dan nog van toepassing? Ik ben serieus benieuwd.
Ja! Als je 3x van dezelfde fase voed wordt het gewoon optellen.
zwartewoud schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:27:
Ik vind dit interessant om te weten, want ik heb namelijk ook een 3-fase verwarmingselement (6kW totaal, aangesloten in Y-opstelling) en mijn elektricien zegt dat deze prima op 1 fase kan draaien. Nu zie ik wel overeenkomsten met de discussie over het fornuis en hopelijk maak ik het hier niet ingewikkelder door. ;)
Y met nul in het midden of zwevend sterpunt? In eerste geval weer hetzelfde als met die kookplaat; dan gaat je nulstroom van 0 naar 26A, uitgaande van 2 kW heater per poot. In het geval van zwevend sterpunt doet die hele heater niks.

• zwartewoud
kabeltjekabel schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:01:

Y met nul in het midden of zwevend sterpunt? In eerste geval weer hetzelfde als met die kookplaat; dan gaat je nulstroom van 0 naar 26A, uitgaande van 2 kW heater per poot. In het geval van zwevend sterpunt doet die hele heater niks.
Y met nul in het midden, met 2kW per poot.

Die 26A, heb je daar een bron over, zodat ik er meer over kan lezen? Volgens m'n elektricien kan ik namelijk dat element gewoon met 1 fase (dus 2kW) gebruiken.

• kabeltjekabel
zwartewoud schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:28:
[...]

Y met nul in het midden, met 2kW per poot.

Die 26A, heb je daar een bron over, zodat ik er meer over kan lezen? Volgens m'n elektricien kan ik namelijk dat element gewoon met 1 fase (dus 2kW) gebruiken.
3x2000W /230V = 26A

Ja, enkelfase gebruiken door 2 poten niet te voeden kan. Dan krijg je 8,7A door de nul. Voed je ze alledrie vanaf dezelfde fase dan krijg je gewoon 26A nulstroom.

• zwartewoud
kabeltjekabel schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:37:
[...]

3x2000W /230V = 26A

Ja, enkelfase gebruiken door 2 poten niet te voeden kan. Dan krijg je 8,7A door de nul. Voed je ze alledrie vanaf dezelfde fase dan krijg je gewoon 26A nulstroom.
Top! Bedankt voor de info.

• Jim423
Niks meer aan toe te voegen wat betreft de nul.
Net zoals bij de heater kun je het fornuis waarschijnlijk ook wel op de juiste fase voeden (degene met de computer erachter) en dan heb je toch nog 1 of 2 platen die functioneren.

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:56:
Net zoals bij de heater kun je het fornuis waarschijnlijk ook wel op de juiste fase voeden (degene met de computer erachter) en dan heb je toch nog 1 of 2 platen die functioneren.
Moet je wel net de fase voeden waar de controller op zit :9

Bij m'n kookplaat kan ik wel koken op de linkerhelft met rechts -E-... andersom niet; dan doet niks het :+

• Jim423
Ja dat zeg ik toch ook :P

• zwartewoud
Jim423 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:56:
Wat bedoel je precies met "computer erachter"? Ik heb een knetter oud fornuis met draaiknoppen :)

• Vuiltje
als de computer zijn 220 haalt van fase 1 en nul en je zou alleen fase 2 of 3 aansluiten doet die computer het niet

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

@zwartewoud maar wel al eens naar een warmtepomp voor je warm water gekeken? Kan aardig wat schelen per jaar.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• zwartewoud
Erasmo schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:46:
@zwartewoud maar wel al eens naar een warmtepomp voor je warm water gekeken? Kan aardig wat schelen per jaar.
Zeker, ik heb een Panasonic mono-bloc op het oog. Hij stond alleen niet bovenaan de lijst. Heb nu flink geïnvesteerd in PV, een zonnecollector en dan nu de powerwalls. Waarschijnlijk volgende jaar komt de WP. De buffervaten zijn er al op voorbereid met dubbele warmtewisselaars.

Edit: Mocht je vragen waarom ie niet hoger op de lijst staat: ik heb geen vloerwarming of radiatoren of een andere manier om de warmte het huis in te krijgen. Oud huis :) Op dit moment ben ik bezig met vloerverwarming en er komt later ook wandverwarming op de bovenverdieping. Daarna pas is een WP interessant.

[ Voor 23% gewijzigd door zwartewoud op 02-12-2020 10:59 ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:08
zwartewoud schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:21:
[...]
Ik heb wel een fornuis met 3-fases, maar die kan ook gewoon met 1 fase werken. Het is geen draaistroom.
Maar de twee zijn niet zomaar uitwisselbaar.

Als de kookplaat nu op een 3P+N groep zit, mag je niet zomaar dezelfde fasen gaan gebruiken. Dan wordt de nulstroom te groot. Als je die op dezelfde fase wil laten draaien moet de nuldraad de dubbele last aan kunnen. Dus dikkere nuldraad of 2 stuks (de Nederlandse kookgroep situatie)

• zwartewoud
[...]

Maar houden je powerwalls bij hoeveel ze geladen/ontladen zijn? En wat kosten powerwalls waar jij woont ongeveer/zijn er subsidies etc?

Superbenieuwd zeg je. Hierbij een update over het gebruik van de Powerwall. Ik heb er 2, die sinds 17-4 ook daadwerkelijk beide werken. Beide PW's zaten op dezelfde fase en dat gaf problemen wat resulteerde in stroomuitval. Om dit tijdelijk tegen te gaan heb ik maanden met 1 PW gedraaid. Het duurde lang voordat Tesla dit als hun probleem onderkende.

Voor 2021 t/m vandaag. 10kWp Zonnepanelen, 27kW opslag en 9kW PW-vermogen
4425 kWh opgewekt.
4902 kWh verbruik.
Tesla neemt bovenstaande 2 getallen en noemt dit dan "marge zonnepalen". Deze is bij mij 90%

Zelfvoorzienend ben ik 54%, waarvan de PW's 23% voor hun rekening hebben genomen.

1134 kWh geleverd door de PW's
2265 kWh van het net (33ct/kWh)
1519 kWh aan het net (12ct/kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eu94YznfANfwATubgSgMj_N4oF0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/W8WDT3WZ9tX8WrcjetZrJf1F.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbCUxneqgXOlbUNniHX3FkBRszA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/d8VNHDeKSJHB01336miEXXh2.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door zwartewoud op 22-06-2021 11:54 ]

• busscherski
Is dit niet in Nederland?

• zwartewoud
Klopt, ik woon in Duitsland.

• Fr33z
zwartewoud schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:51:
[...]

Superbenieuwd zeg je. Hierbij een update over het gebruik van de Powerwall. Ik heb er 2, die sinds 17-4 ook daadwerkelijk beide werken. Beide PW's zaten op dezelfde fase en dat gaf problemen wat resulteerde in stroomuitval. Om dit tijdelijk tegen te gaan heb ik maanden met 1 PW gedraaid. Het duurde lang voordat Tesla dit als hun probleem onderkende.

Voor 2021 t/m vandaag. 10kWp Zonnepanelen, 27kW opslag en 9kW PW-vermogen
4425 kWh opgewekt.
4902 kWh verbruik.
Tesla neemt bovenstaande 2 getallen en noemt dit dan "marge zonnepalen". Deze is bij mij 90%

Zelfvoorzienend ben ik 54%, waarvan de PW's 23% voor hun rekening hebben genomen.

1134 kWh geleverd door de PW's
2265 kWh van het net (33ct/kWh)
1519 kWh aan het net (12ct/kWh)

[Afbeelding][Afbeelding]
Nice! bedankt voor het delen. ik snap alleen niet zo goed wat 9 kW PW betekent. Je hebt dus 10 kWp aan zonnepanelen liggen en hebt 27 kWh aan opslag liggen, correct? dat zijn gewoon 2 powerwalls toch?

Als ik je getallen dan even terugreken naar mijn gedachte-experiment kom ik op het volgende:

Je hebt in circa 6 maanden (1-1-2021 t.m 22-6-2021) 1134 kWh vanuit je Powerwall/opslag geleverd aan je huis, die stroom komt dus uit de zonnepanelen. Als dat klopt heb je tot nu toe 42 keer de volledige capaciteit van je opslag gebruikt. Komt dan voor een heel jaar dus neer op circa 100 keer de capaciteit van je accu's laden en weer ontladen.

Met jouw stroomprijzen levert dat 21 cent per kWh op, waar jaarlijks rond de 500 euro opbrengt. Klopt dat een beetje met jouw eigen inschatting?

edit: kosten had je al genoemd, zo rond de 16.500 euro ex. 16% BTW. Dus inclusief BTW rond de 19.000 euro :o 8) 8)

Voor het geld hoef je het dus niet te doen, maar het is wel heeel gaaf 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 22-06-2021 17:46 ]

• zwartewoud
Fr33z schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:42:
[...]

Nice! bedankt voor het delen. ik snap alleen niet zo goed wat 9 kW PW betekent. Je hebt dus 10 kWp aan zonnepanelen liggen en hebt 27 kWh aan opslag liggen, correct? dat zijn gewoon 2 powerwalls toch?

Als ik je getallen dan even terugreken naar mijn gedachte-experiment kom ik op het volgende:

Je hebt in circa 6 maanden (1-1-2021 t.m 22-6-2021) 1134 kWh vanuit je Powerwall/opslag geleverd aan je huis, die stroom komt dus uit de zonnepanelen. Als dat klopt heb je tot nu toe 42 keer de volledige capaciteit van je opslag gebruikt. Komt dan voor een heel jaar dus neer op circa 100 keer de capaciteit van je accu's laden en weer ontladen.

Met jouw stroomprijzen levert dat 21 cent per kWh op, waar jaarlijks rond de 500 euro opbrengt. Klopt dat een beetje met jouw eigen inschatting?

edit: kosten had je al genoemd, zo rond de 16.500 euro ex. 16% BTW. Dus inclusief BTW rond de 19.000 euro :o 8) 8)

Voor het geld hoef je het dus niet te doen, maar het is wel heeel gaaf 8)
Die 9 kW is vermogen. Elke PW kan 4,5 kW aan vermogen leveren. Dus als je huis op een gegeven moment 6 kW gebruikt, moet je alsnog van het net kopen met 1 PW. Met 2 PW's kan ik eigenlijk altijd wel uit de voeten. Ik heb geen gas, en moet alles elektrisch doen.

500 euro is niet ver van de waarheid. Ik reken met 23ct. Dit is misschien niet heel logisch en zeker arbitrair. Die 2ct opslag is omdat we waarschijnlijk overdag veel beter de zonnepanelen gebruiken nu, dan zonder PW's (autoladen, boiler, koken etc). Ik heb dus iets op die 21ct gedaan om dit te compenseren. Misschien slaat dit echt nergens op. Daarnaast reken ik met 2800 kWh per jaar. Dat getal komt van die 1134 af, waarbij juni nog niet om is, en ik meerdere maanden met 1 PW heb gedraaid. Ik verwacht er dus meer van dan een simpele 1134x2. Mijn inschatting: 640 EUR per jaar.

Vorig jaar zijn de stroomkosten hier met 10% gestegen (was dus 30ct/kWh). In de TVT-berekening neem ik 3% per jaar. Dan kom ik op 19 jaar TVT.

• zwartewoud
@Fr33z Bedankt voor het delen van jou berekening mbt laden en ontladen. Dat is een interessante kijk op het systeem. Dat ga ik voor volgend jaar toepassen om de tvt beter te bepalen.

• Fr33z
Waar ik dus super benieuwd naar ben is dit:

geeft het gebruik van 1 powerwall nou echt een groot verschil versus 2? Ik snap best dat je die dingen gewoon wilt gebruiken hoor, dus ga zeker niet testen als je geen zin hebt ;)

Maar op basis van de simulaties die ik gedaan heb verwacht ik dat 1 PW 70-80% van het effect heeft en de tweede dus maar relatief weinig bijdraagt. De enige manier om hier echt achter te komen is om bijv. 1 periode wel 2 PWs aan te hebben en 1 periode maar 1 PW (en dan ook nog periodes die op elkaar lijken... best lastig dus)

Ik verwacht dus dat het effect van die tweede PW minder is en dat je daarom aan het eind van het jaar heel blij kunt zijn als je 2400 kWh ermee 'opgeslagen' hebt. Mogelijk geeft 1 PW je dus al 2000 kWh, maaar dat hangt sterk van je afnamepatronen etc af.

• zwartewoud
Fr33z schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:04:
Waar ik dus super benieuwd naar ben is dit:

geeft het gebruik van 1 powerwall nou echt een groot verschil versus 2? Ik snap best dat je die dingen gewoon wilt gebruiken hoor, dus ga zeker niet testen als je geen zin hebt ;)

Maar op basis van de simulaties die ik gedaan heb verwacht ik dat 1 PW 70-80% van het effect heeft en de tweede dus maar relatief weinig bijdraagt. De enige manier om hier echt achter te komen is om bijv. 1 periode wel 2 PWs aan te hebben en 1 periode maar 1 PW (en dan ook nog periodes die op elkaar lijken... best lastig dus)

Ik verwacht dus dat het effect van die tweede PW minder is en dat je daarom aan het eind van het jaar heel blij kunt zijn als je 2400 kWh ermee 'opgeslagen' hebt. Mogelijk geeft 1 PW je dus al 2000 kWh, maaar dat hangt sterk van je afnamepatronen etc af.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Het meeste wordt afgedekt door 1 PW. Tenminste, als je het over energieopslag hebt. Normaal gesproken zou ik er ook 1 gekocht hebben.

Voor mij geldt alleen nog dat ik een e-auto heb en alles elektrisch doe. Geen gas hier voor verwarming, douchen en koken. Daarnaast komt er nog een vakantieappartement, wat ook extra stroom gaat kosten.

1 PW kan 4,5kW aan vermogen leveren. Dit zou betekenen dat ik alsnog regelmatig van het net moet kopen, aangezien ik hier regelmatig boven zit. Met 2 PW's heb je 9 kW aan vermogen. Dat is genoeg voor mijn situatie.

• Jim423
Stel er zit een PW op L1 en L2. Er wordt op L3 5kW afgenomen. Op L1 en L2 wordt 0W afgenomen.
Gaan de PW's dan ook elk 2,5kW injecteren op L1 en L2 ? Of neem je dan gewoon van het net af en that's it ?

• zwartewoud
Jim423 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:08:
Stel er zit een PW op L1 en L2. Er wordt op L3 5kW afgenomen. Op L1 en L2 wordt 0W afgenomen.
Gaan de PW's dan ook elk 2,5kW injecteren op L1 en L2 ? Of neem je dan gewoon van het net af en that's it ?
Kort antwoord: klopt

Technisch gezien zit de powerwall-gateway tussen de meter en het huis.

Als op L3 5kW wordt afgenomen, dan zorgt de gateway dat de powerwalls dit compenseren door deze 5kW te laten leveren. De meter registreert dit dan als verbruik van 0 kW over de 3 fases.

De inverter van de zonnepanelen zit trouwens ook op de gateway aangesloten, met eigen opbrengstmeting en los van het huis. Deze opbrengst wordt uiteraard ook meegenomen in het "op 0kW houden van het verbruik". Dus als de panelen 2kW leveren, dan leveren de PW's nog maar 3kW in dit voorbeeld.

Pagina: 1