Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw werk/game systeem 3K budget

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pixelsgenerated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-10 15:04
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Veel CGI modelling/rendering/editing in programma's zoals Blender, 3Ds max, Adobe; After Effects/Premiere Pro. Daarnaast wil ik er ook high end games mee kunnen spelen zoals bijvoorbeeld Cyberpunk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb als richtlijn genomen dat hij ongeveer 3000 euro mag gaan kosten maar iets meer of minder zal het niet maken of breken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, dit zal een compleet nieuw systeem zijn.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een sterke processor voor het werken in de programma's en een royale videokaart voor previews en renderen. Ik heb nu 64gig ram totaal ( 4 kaartjes? ) ik twijfel nog wel of dit genoeg/future proof is, het zou zonde zijn om over 2 jaar alle kaartjes te moeten vervangen of welke andere optie hiervoor is.

Hier kom ik op uit denk ik:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 604,40€ 604,40
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 183,22€ 183,22
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G€ 966,79€ 966,79
1Interne harde schijvenWD Red Pro (2020) (256MB cache), 8TB€ 270,-€ 270,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Grijs€ 119,90€ 119,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 48,99€ 48,99
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 135,90€ 271,80
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 750W€ 148,95€ 148,95
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 229,-€ 229,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.843,05

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Met betrekking tot de CPU toch wel een Ryzen aangezien de performance/prijs toch wel stukken beter is voor o.a Blender dan Intel wat ik zo kon vinden. Voor de videokaart wel een 3080 kaart aangezien deze vaak goed ondersteund zijn in de verschillende softwarepakketen. Verder niet echt voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor dit bedrag zal het wel een pc zijn die meerdere jaren mee zal gaan, hoewel ik mijn vorige pc niet zo vaak heb geüpgraded. Kijk ik er wel met een schuin oog naar dat er misschien een optie is dat met deze wel te doen over een paar jaar.

Ik heb nu een SSD als hoofdschijf met een grote harde schijf voor opslag en het plan is mijn oude pc om te toveren naar een soort van NAS/Media center.

Verder ben ik geen fan van een kerstboom pc met een miljoen rgb lampjes en vaak heb ik wel muziek aan/koptelefoon op dus geluid mag er wel een beetje zijn, zolang het maar geen jumbojet is die opstijgt zodra ik op renderen druk.

Ga je overklokken?
Nee, ben ik in het begin niet van plan, misschien ooit wel.

Wat verwacht je van ons?
Allereerst wil ik vermelden dat ik totaal geen held ben met computer onderdelen, dus de meeste informatie/kennis die ik heb komt van de topics hier en door reviews van de producten door te lezen. Dus hierbij een paar vragen/brainfarts

1: Passen de onderdelen allemaal in elkaar en werken ze goed samen

2: Ik had eerst een 550 moederbord maar naar advies een 570 gekozen, echter door de bomen zie ik het bos niet meer, dus geen idee of de gekozen goed is.

3: Zijn dit de optimale CPU en GPU voor mijn doeleinden.

4: Is er genoeg koeling in de kast en moet ik nog letten op airflow of iets dergelijks?

5: Ik heb nu gekozen voor deze variant van de 3080 op basis van de spec, maar geen idee of deze goed is of waar het echte verschil in zit. Maakt het ook uit welke variant er sneller geleverd kan worden?

6: Ik heb gekozen voor de WD Red Pro 8TB puur op basis van de naam en dat deze bovenaan kwam bij de pricewatch, maar de reviews zijn soms een beetje negatief. Is dit een goede keuze of zijn er alternatieve opties die ik over het hoofd heb gezien.

Alvast heel erg bedankt voor de feedback/input/suggesties!

Alle reacties

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:59
In dezelfde sector werkzaam en heb toevallig gisteren vrijwel hetzelfde systeem gekocht.
Heb alleen gekozen voor een andere koeler: pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 en een geluidskaart.

1. De onderdelen passen en werken goed samen.
2. Is een budget keuze.
3. Je zou nog kunnen gaan voor een 5950, die scoort zo'n 20% beter in render benchmarks. Ik heb er persoonlijk niet voor gekozen omdat het verschil in prijs niet rechtvaardigt.
4. De case komt met fans en zou genoeg moeten zijn voor goede temps.

De andere punten heb ik minder kennis van

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Wil je ooit een 2e GPU installeren? Zo nee, pak een B550 bord. Aangezien je een MSI videokaart wil, neem je ook een goed MSI bord: pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk. Zit tot einde jaar nog 25 euro cashback op. Check de MSI site.

Geheugen is een no go. Corsair hanteert naast type nummers verschillende versienummers en niet allemaal werken stabiel met Ryzen. Pak liever pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C18D-64GVK. Kun je ook nog uitbreiden.

De pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W heeft een betere platform dan de Platinum variant.

De pricewatch: WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink) is tegenwoordig de koning onder de PCIe 4.0 SSD's. Zie ook HWI: Western Digital Black SN850 1TB NVMe ssd-test door Tweaktown: Samsung onttroond?. Hier moet ik wel bij vertellen dat voor Blender en games zo'n snelle SSD weinig toevoegt. Je kunt net zo goed 1 halen van 100 euro.

Je geeft aan dat je geen randapparatuur hebt. Wat voor monitor wil je kopen?

[ Voor 8% gewijzigd door Djarune op 29-11-2020 13:43 ]

• Pixelsgenerated
SAWYER schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:41:
In dezelfde sector werkzaam en heb toevallig gisteren vrijwel hetzelfde systeem gekocht.
Heb alleen gekozen voor een andere koeler: pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 en een geluidskaart.

1. De onderdelen passen en werken goed samen.
2. Is een budget keuze.
3. Je zou nog kunnen gaan voor een 5950, die scoort zo'n 20% beter in render benchmarks. Ik heb er persoonlijk niet voor gekozen omdat het verschil in prijs niet rechtvaardigt.
4. De case komt met fans en zou genoeg moeten zijn voor goede temps.

De andere punten heb ik minder kennis van
@SAWYER Ohja, thanks voor je feedback! Had je al iets gehoord over mogelijke levertijden of een indicatie wanneer alles binnenkomt?

--------
Djarune schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:41:
Wil je ooit een 2e GPU installeren? Zo nee, pak een B550 bord. Aangezien je een MSI videokaart wil, neem je ook een goed MSI bord: pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk. Zit tot einde jaar nog 25 euro cashback op. Check de MSI site.

Geheugen is een no go. Corsair hanteert naast type nummers verschillende versienummers en niet allemaal werken stabiel met Ryzen. Pak liever pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C18D-64GVK. Kun je ook nog uitbreiden.

De pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W heeft een betere platform dan de Platinum variant.

De pricewatch: WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink) is tegenwoordig de koning onder de PCIe 4.0 SSD's. Zie ook HWI: Western Digital Black SN850 1TB NVMe ssd-test door Tweaktown: Samsung onttroond?. Hier moet ik wel bij vertellen dat voor Blender en games zo'n snelle SSD weinig toevoegt. Je kunt net zo goed 1 halen van 100 euro.

Okey goed advies allemaal!

Wil je ooit een 2e GPU installeren?
Dat was ik niet echt van plan, ik dacht ergens de lezen dat sli steeds slechter aan het worden was en daarnaast heb ik ook geen idee of er wel veel software is die dat specifiek ondersteund ( maar hier kan ik mij ook heel erg in vergissen )

Aangezien je een MSI videokaart wil, neem je ook een goed MSI bord
Okey dan switch ik die om.

Geheugen is een no go

Oei dat is niet zo mooi. Dan moet ik daar iets anders voor vinden, is er trouwens een reden waarom die jij gelinkt hebt bij Azerty bijna 100 euro duurder is dan bij de andere 3?

Ga ik omwisselen

De pricewatch: WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink) is tegenwoordig de koning onder de PCIe 4.0 SSD's

Pas ik ook even aan, bedankt voor ook het linken naar het artikel ervoor 

Oh iets verkeerd begrepen, muis-toestenbord-speaks en dergelijk heb ik en heeft geen upgrade nodig. Als hoofdscherm gebruik ik een Acer Predator.

Bedankt voor de feedback!

• Pixelsgenerated
Update van de wenslijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 604,40€ 604,40
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 165,-€ 165,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G€ 966,79€ 966,79
1Interne harde schijvenWD Red Pro (2020) (256MB cache), 8TB€ 270,-€ 270,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Grijs€ 119,90€ 119,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 48,99€ 48,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C18D-64GVK€ 259,90€ 259,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 125,05€ 125,05
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)€ 222,-€ 222,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.782,03

• Djarune
Pixelsgenerated schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:54:
Dan moet ik daar iets anders voor vinden, is er trouwens een reden waarom die jij gelinkt hebt bij Azerty bijna 100 euro duurder is dan bij de andere 3?
vraag het Azerty :?. Ik neem aan dat je wel korting kan krijgen als je meldt dat bij Megekko deze kit 100 euro goedkoper is en je alles bij Azerty wil aanschaffen. Er zijn natuurlijk ook alternatieven.

• Djarune
Wil je ooit een 2e GPU installeren?
Dat was ik niet echt van plan, ik dacht ergens de lezen dat sli steeds slechter aan het worden was en daarnaast heb ik ook geen idee of er wel veel software is die dat specifiek ondersteund ( maar hier kan ik mij ook heel erg in vergissen )
Het gaat ook niet om SLI. (Dat ondersteunt de RTX 3080 trouwens niet). Het gaat om 2 videokaarten naast elkaar zonder brug. Blender ondersteunt meerdere videokaarten. Het wordt wel een beetje prijzig met 2x RTX 3080 ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Djarune op 29-11-2020 16:32 ]

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:59
[...]

@SAWYER Ohja, thanks voor je feedback! Had je al iets gehoord over mogelijke levertijden of een indicatie wanneer alles binnenkomt?

--------
Buiten cpu en gpu komt alles 13 december binnen. Cpu en gpu is een andere hel.

• Pixelsgenerated
Djarune schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:06:
[...]

vraag het Azerty :?. Ik neem aan dat je wel korting kan krijgen als je meldt dat bij Megekko deze kit 100 euro goedkoper is en je alles bij Azerty wil aanschaffen. Er zijn natuurlijk ook alternatieven.
Ja thanks voor de tip! ik was sowieso al van plan een offerte te vragen en een paar vergelijkingen te maken, maar 100 was wel een tikkeltje groot verschil dat er misschien een specifieke reden voor zou zijn :D
SAWYER schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:38:
[...]

Buiten cpu en gpu komt alles 13 december binnen. Cpu en gpu is een andere hel.
Okey, ben benieuwd hoe lang het voor mij allemaal gaat duren dan.

• Bedenkelijk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-08-2023
https://nascompares.com/a...-and-smr-hard-drives-hdd/

8TB CMR, netjes ;)

Als moederbord kan je nog kijken naar de Strix E deze bied een hoop extra mogelijkheden en heeft zwaardere VRM koeling. Dit bord is veel in prijs gedropt in vergelijk met de aorus elite dus vóór een beetje meer zit je in een aanzienlijk hogere klasse

Daar naast is de 970 1TB tijdelijk in prijs gedropt naar 100 euro, als je dat als cache instelde voor je 8 TB disk dan heb je wel een super pc

[ Voor 157% gewijzigd door Bedenkelijk op 29-11-2020 23:46 ]

• Pixelsgenerated
@Bedenkelijk @Djarune

Ik heb mij er iets meer in kunnen verdiepen ( ie: random forum posts lezen en een paar youtube video's kijken )

En wat ik zo kan vinden komt de MSI MAG B550 Tomahawk er behoorlijk goed uit, maar de meeste zeggen ook dat voor het prijsverschil, je ook gewoon voor een X570 kan gaan.

Dus ik heb er een aantal naast elkaar vergeleken namelijk:
- MSI MAG B550 TomaHawk
- MSI MPG X570 Gaming Plus
- MSI MAG X570 Tomahawk
- Asus ROG Strix X570-E Gaming
- Asus ROG Strix X570-F Gaming

Hierbij valt mij op dat de Asus ROG Strix toch wel fors in prijs hoger zijn en ik kan niet goed terug zien waarom/wat die prijs verantwoord ( naast de naam? )

Het prijsverschil tussen de MSI- MAG B550 Tomahawk en de MSI Mag X570 Tomahawk is ook zeer klein, is het dan niet beter om toch voor een X570 te gaan ( MSI in verband met de 3080 )

Of iets meer neerleggen voor een Asus ROG ( als die samenspeelt met alle onderdelen )

Nogmaals bedankt voor het de tijd nemen mij hierbij te helpen :)

• Bedenkelijk
https://docs.google.com/s...yzd1o/edit#gid=2112472504

Vooral de handleidingen een keer doorlezen of het gebruik van een 2e NVME slot of extra PCIE sloten andere opties bottlenecked of geheel uitschakeld.
Er is geen moederbord dat alles kan, er zit altijd een addertje onder het gras. Het is aan jou om er een te kiezen waar dat niet deert in jouw usecase

Zelf heb ik voor de Strix E gekozen omdat deze onvoorwaardelijk 8 sata poorten en 2 nvme aanbied. Daar naast schijnt de VRM koeling op niveautje OC enthousiasteling te liggen maar daar heb ik persoonlijk geen profijt van. Asus heeft voor 80% van het jaar cashback acties lopen dus de werkelijke prijs is nog eens 30-60 euro lager

• Djarune
Als ik het rijtje op volgorde moet zetten op basis van beste bovenaan:

- Asus ROG Strix X570-E Gaming / - MSI MAG X570 Tomahawk (om het even)
- MSI MAG B550 Tomahawk
- Asus ROG Strix X570-F Gaming
- MSI MPG X570 Gaming Plus

Nu vind ik de X570-E teveel geld. De X570 Tomahawk is goedkoper, maar met de B550 Tomahawk krijg je nog 25 euro cashback dus dan is het verschil in prijs toch wel groot hoor.

De MSI X570 Gaming Plus behoort tot de mindere X570 borden. Dit zie je ook terug in de prijs. De helft van de B550 borden zijn beter waaronder de pricewatch: ASRock B550M Pro4 voor minder dan 100 euro...

• Bedenkelijk
MSI MAG B550 Tomahawk is dan prima toch?
Pagina: 1