Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch1987w
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 22:05
Beste Tweakers,

Hoe is het?

Op dit moment heb ik een OLED65EF950V (2015 model) en zit ik er aan te denken om de OLED65CX6LA (2020) aan te schaffen.

Nu is de vraag; Is de technologie inmiddels zoveel verder ontwikkeld dat 'Ja', ik ga verschil merken met deze overstap qua beeldkwaliteit (contrast, kleuren en beeldverwerking etc.) en het is het waard.

Of valt dit allemaal wel mee en zou het zonde van mijn geld zijn (alhoewel ik een leuke deal kan sluiten maar toch).

Ik hoor graag jullie mening hierover, alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:56

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Geen verschil in contrast en kleuren. HDR is beter (veel hogere helderheid), op het gebied van de beeldverwerking is veel gebeurd, nieuwe HDMI-normen worden ondersteund en de SmartTV is op het niveau van 2020. De schermen van 2020 zijn flink minder gevoelig voor inbranden.

Als je 65EF950V het nog prima doet, zou ik het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:04

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij heeft jouw TV al HDR Iweet even niet wat de max aan NITS is).

De nieuwe TV heeft nieuwere WEBos en HDMI 2.1 standaard.
En denk wel betere HDR en wel beter beeld. Maar volgens mij niet direct een WOW verschil.

Als je een 55" had zou ik upgraden. Maar je hebt al een 65"
Denk als je verder geen issues hebt (image retention) of apps die niet meer werken oid.Dat het voornamelijk zonde is.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:55
Dat is geheel afhankelijk van welke content jij kijkt. De huidige OLED tv's zijn in staat om een betere c.q. meer impact vollere HDR weer te geven, hebben een hogere Wide Color Gamut, betere motion, HDMI 2.1, betere upscaling en smart-omgeving etc.

Kijk je voornamelijk reguliere tv? Dan niet.

Kijk je regelmatig een HDR Blu-ray titel? Dan kan het eventueel waard zijn, echter zou ik persoonlijk nog een aantal jaar wachten als je huidige tv goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch1987w
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 22:05
Dank jullie wel voor de snelle reacties!

Ik kijk inderdaad voornamelijk Blu-ray Remuxes (SDR & HDR) via mn Shield Pro -> Plex.

Ik merk soms met mijn huidige 65EF950V dat soms in donkere scenes het scherm wat 'oplicht' waardoor je de zwartwaardes in een scene opeens minder diep zit worden. Is dit de content die aangeboden wordt of de TV die het contrast/helderheid verkeerd verwerkt? Ook in sommige schaduwen zie je soms discoloration/vlekken, wat me dan opvalt.

Wat betreft Smart omgeving maakt het mij niet zoveel uit gezien ik dus een Nvidia Shield Pro draai met al mn apps.

Het gaat mij dus echt om de allerbeste weergave van hetgeen dat aangeboden wordt Bluray Remuxes en TV Shows (contrast, helderheid, motion, kleuren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:55
Mitch1987w schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:15:
Dank jullie wel voor de snelle reacties!

Ik kijk inderdaad voornamelijk Blu-ray Remuxes (SDR & HDR) via mn Shield Pro -> Plex.

Ik merk soms met mijn huidige 65EF950V dat soms in donkere scenes het scherm wat 'oplicht' waardoor je de zwartwaardes in een scene opeens minder diep zit worden. Is dit de content die aangeboden wordt of de TV die het contrast/helderheid verkeerd verwerkt? Ook in sommige schaduwen zie je soms discoloration/vlekken, wat me dan opvalt.

Wat betreft Smart omgeving maakt het mij niet zoveel uit gezien ik dus een Nvidia Shield Pro draai met al mn apps.

Het gaat mij dus echt om de allerbeste weergave van hetgeen dat aangeboden wordt Bluray Remuxes en TV Shows (contrast, helderheid, motion, kleuren).
Wanneer de source goed is, hebben jouw waarneming te maken met hoe de beeldprocessor te werk gaat. Dit wordt ook wel 'near black handling' en 'shadow details' genoemd. De LG CX gaat hier beter mee om vergeleken met jouw 65EF950.

Voor de allerbeste weergave moet je naar de Panasonic HZ2000 kijken, deze tv is wel flink aan de prijs ;).

Naast de LG CX/ GX kun je ook naar de Panasonic HZ1000 (iets minder geavanceerd dan HZ2000) en Sony A8H kijken, waarbij de Panasonic het wint op o.a. kleurechtheid, kleurengradatie en near black handling. De Sony A8H doet het dan weer beter op o.a. motion, upscaling en kleurengradatie. Dolby Vision wordt iets beter weergegeven op de LG CX/GX.

Hou er rekening mee dat de LG tv's problemen/ bugs hebben met 'overbrightend near black gamma', dit kun je oplossen met een professionele kalibratie. De Sony A8H en Panasonic HZ1000 hebben dit probleem niet.

Met een prijs aanvraag blijft de Panasonic HZ1000 de duurste optie gevolgd door de Sony A8. Waarbij laatstgenoemde op de tweede plaats eindigde bij de jaarlijkse blind shootout.
Pagina: 1