Vraag

• Kogure
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 13-08 20:41
Ik zoek een?
Ik dacht aan een upgrade naar een 9700(k). Ik weet dat de 7700k iets tekort komt qua FPS in vergelijking tot snellere processoren in systemen met een RTX 3080. Ik heb een 100Hz 3440x1440 monitor, en ik wil nieuwe games op hoge instellingen en hoge FPS kunnen spelen. Die bottleneck wil ik dus graag voorkomen. In principe heb ik een processor nog sneller dan een 9700 niet nodig, maar ik weet niet of het soms geen verspilling van geld is om een upgrade te doen naar een 9-series processor. Daar wil ik dus graag advies over.
Is het eventueel een goed idee om een jaartje te wachten op kortingen op de 10-series? Door nu te upgraden kan ik mijn 7700k voor een mooie prijs doorverkopen.

Wat is je budget?
In principe geen, maar ik wil liever geen €500+ uitgeven. Daarom dacht ik aan een 9700k, die kan ik met een mobo voor €400 kopen. Bij AMD 3700/3800 is het ongeveer €450, en bij de 10xxx processoren ongeveer €500+. Ik weet niet of de laatste twee het extra geld waard zijn in mijn situatie.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik gebruikte altijd Intel, en zie ook geen grote reden om naar AMD te gaan. Het is wel een optie.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals eerder gezegd, een RTX 3080 en een 3440x1440 100Hz monitor voor veel gamen met de hoogste instellingen. Eigenlijk niet veel meer. Ik heb ook 24GB RAM en een 750W voeding.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
Je zou ook aan een z490+10600k kunnen denken, die valt goed over te klokken.
Als je de 10700 wilt, pak de f (non k)varriant en unlock hem zelf even.

• 2.DIE.4
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16:41
Zou hetzelfde aanbevelen: Z490 + i7-10700F.

Of als je eens 5600x zou kunnen vinden ...

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 14:53
Mee eens. pricewatch: Intel Core i7-10700F Boxed op pricewatch: Gigabyte Z490 Gaming X

Welk ram en voeding heb je exact?

• Kogure
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 13-08 20:41
Inderdaad, ik heb niet naar de F varianten gekeken. Een 10600KF of 10700F zijn vergelijkbaar qua prijs maar wel van de nieuwe generatie. Nu is de vraag of ik beter een 6- of 8-core kan nemen.

Ik zat altijd iets achter de "release schedule" en tenminste één generatie achter. Nu dat ik een 3080 wil kopen, is het waarschijnlijk ook handig om een huidige processor voor een langere tijd te nemen. De 8-core lijkt daarom een logische keuze te zijn, maar tegelijkertijd weet ik niet of ik die extra 2 cores überhaupt nodig zal hebben.

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17:24
Ik zou voor de geringe meerprijs de combi van Uszka aanraden. Je gaat het nu niet 8 cores nodig hebben, maar over pakweg 2 of 3 jaar misschien wel. De nieuwe consoles hebben al 8 cores.

• Splash
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10:24
99ruud99 schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:59:
Als je de 10700 wilt, pak de f (non k)varriant en unlock hem zelf even.
Ik heb ongeveer dezelfde eisen als de topicstarter, en ben ook aan het kijken naar de 10700. Ik kan alleen nergens vinden hoe je deze zelf zou moeten unlocken? Zelfs google helpt me niet.

En nog een andere vraag: zijn er echt praktische voordelen voor de z490 chipset boven de b460? In benchmarks zie je vaak bijna 0 verschil in framerate bij gaming tussen moederborden, en dat is eigenlijk het enige wat me boeit. Als er toch geen verschil is bespaar ik liever 50 euro. Zie het al, je kunt alleen overclocken op de z... typisch weer zo'n intel truck maargoed. Is wel iets dat je wil met de 10700 waarschijnlijk.

[Voor 6% gewijzigd door Splash op 30-11-2020 19:06]

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
je moet zoeken op power limit unlock :)

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17:24
ik heb voor mijn 10700 het volgende filmpje gebruikt: YouTube: Unlocking the hidden potential of the Intel i7 10700 65w CPU

• kobus71
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 06-10 19:04
Je geeft de CPU meer prik zodat hij meer cores naar de 4,8GHz kan clocken.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee