• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:06

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Denk dat ik hier al flink wat jaren mee sukkel, maar het is NET niet storend genoeg om er eerder mee aan de slag te gaan en nu ben ik het dan zat. Als volgt:

Issue: als een webpagina of video tot laden overgaat gaat het prima rap genoeg. Ook streaming video etc allemaal machtig prachtig. Maar... Soms open ik bv een webpagina in het algemeen of Facebook of Linkedin en op het 1e plaatje na weigert die de rest te laden. Even wifi uit en aan en we kunnen weer. Ook valt het me op dat intensieve dingen die realtime zijn zoals MS Teams (je kan dan niet video bufferen want real time) dat het signaal instort. Voorgaande allemaal wireless en zowel telefoons (iphones), ipads, macbooks en windows pc en laptop. Het lijkt dus niet client side te zijn want alle devices hebben er last van. Ook nieuwe. Bekabeld helpt iets maar niet heel veel. Ik verdenk dus iets in de meterkast.

Setup:
  • Ziggo alles in 1 abonnement.
  • SQ601 spliter op de groene AOP kabel met data/tv. Allemaal fris spul en kort.
  • Kort fris datakabeltje naar Ziggo Connect Box. Voorheen een Ubee en toen hetzelfde verhaal.
  • Wifi zowel 2.4 als 5G met 2 aparte SSID's. Ook eigenlijk geen settings aangepast in modem zoals ik vroeger wel alles liep te tweaken.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat er een UTP naar zolder loopt waar een Archer C7 ligt. Met eigen SSID. Dus mensen die op zolder of de 1e verdieping zijn kiezen dat SSID en meer bereik. (moet ook mooier kunnen maar vond het al winst in ons gewapend betonnen huis). Ook al zit ik letterlijk 1 meter van dat C7 modem dan is het niet per se beter. Waarom ik dit apart vermeld? Uiteraard allemaal losgekoppeld en zero verandering in situatie. Die deductie baat niet. Zo zijn er normaal als ik niet aan het testen ben nog legio andere apparaten zoals chromecasts, apple tv, sonos speakers, etc. Again: gebeurt niets meer of minder. Allemaal keurig eigen DHCP IP ook.

Ik ben niet meer de tweaker van toen ik hier lid werd ergens rond 1999/2000 dus zit er niet meer zo in maar iets zegt me dat er een heel inefficiente verbinding is. Dus of packet losses of iets anders gaat er over zijn nek. Ziggo gebeld maar die zien niets afwijkends qua waardes van hun kant.

Speedtest.nl geeft
Downloadsnelheid 200-250 Mbits/s
Uploadsnelheid 17,3 Mbits/s

Ziggo complete belofte zou moeten zijn:
Downloadsnelheid 250 Mbit/s
Uploadsnelheid 25 Mbit/s

Nou dat lijkt me prima. Ping is wat wisselend. Over algemeen goed laag.

Fun fact: voor achter in het huis en de tuin heb ik bij de Action voor 15 euro een TP-Link AC750 wifi versterker gekocht. In het stopcontact, pakt de wifi van router op en zendt onder eigen SSID uit. Die doet het nog best leuk. Toch gek.

Ik, maar meer nog mijn eega en de kinderen, zijn beetje klaar met het uit en aan moeten zetten van de wifi om weer verder te kunnen. Kortom; wel snel (genoeg), maar niet stabiel en stagnatie. En als zelfs tegen de deur van de meterkast danwel binnen een meter van die C7 Archer boven zitten niet meer helpt...

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

't Is denk ik wel de moeite van het proberen waard om op een client even handmatig een andere DNS server in te vullen. Althans je hoort hier op twiekers een hoop negatieve verhalen over ziggo's DNS
Voor een wat wetenschappelijkere benadering moet je met wireshark aan de slag gaan, of met de developer tools van je browser

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:36
Nee kan niets met DNS te maken hebben.
Hij begint problemen te krijgen na het laden van het eerste plaatje van een webpagina.
De website is dus wel gevonden en is hij al lang voorbij DNS want ander had hij die web site niet gevonden.

Overigens is er niets mis met de DNS van Ziggo en is het over het algemeen slimmer om de DNS van je provider wel te gebruiken, die zit tenslotte op het eigen netwerkwerk van je provider en dan hoef je niet via de connectie van je provider het internet op, dus altijd sneller.

Overigens is dit duidelijk een wifi probleem anders loste het aan en uitzetten van de wifi niets op.
Zit die C7 (en ook die AC750) wel op een ander kanaal dan de router wifi en heb je niet ergens de wifi op auto staan, want dat geeft vaak zulke ondefinieerbare problemen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 22:41
Dat de DNS van de provider altijd sneller is ben ik het niet mee eens, maar dit is geen DNS probleem.

Heb je dit probleem bij zowel de connectbox als bij de Archer c7?
heb je dit probleem ook als je bekabeld verbonden bent?

Zou je ook eens een speedtest willen doen op dslreports, zowel via een directe bekabelde verbinding als via de manier die problemen oplevert? http://www.dslreports.com/speedtest

Zou je daarnaast eens zowel de downstream als upstream waarden van de connectbox kunnen posten?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Heb je dit probleem op zowel de 2.4 als 5ghz ssid?

CISSP! Drop your encryption keys!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Zo! Gisteravond laat (eigenlijk vanochtend heeeel vroeg) gepost en vandaag was ik uit de lucht. De letterlijke variant. Bijgelezen.

Paar antwoorden:
>>> DNS
Soms zou het wél DNS kunnen zijn. Want vooral op mobiel heb ik soms dat ik op een linkje klik op een pagina en die grijze laadbalk achter de adresbar op iphone's safari (danwel chrome) stroperig traag oploopt en eindigt in niets. Wifi uit, 4G kickt in, evt refreshje en fractie later staat de pagina er. Dat zou dan wél DNS kunnen zijn. Maar goed soms is het inderdaad Fb laden en dan niet doorpakken. Nu ik het zo zeg zou dat beetje wat wel verschijnt nog lokale cache kunnen zijn? Meest gekke op FB is dat hij ook actuele content laadt maar dan de comments bv niet.

Actiepunt: DNS server van bv google pakken. Nadeel: ik kan het probleem niet repliceren. Ik weet nog niet wat de trigger is. Het lijkt soms erger en soms helemaal weg. Als oud informaticastudent weet ik dat SOMS niet een legitieme reden is haha. Er moet iets zijn.

>>> Kanalen.
Via MacOS wifi diagnostics zie ik het volgende:
Ziggo Connectbox 2.4Ghz: 6
Ziggo Connectbox 5Ghz: 36
die AC750 extender op 2.4Ghz (5Ghz uitgezet): 6
die Archer C7 op zolder 2.4Ghz (ook 5 uitgezet): 11

De buren hebben maar liefst 10 AP's draaien ofzo (althans ik zie 10SSID's die ontdubbeld een stuk of 3 zijn. Vermoed wat extenders ofzo? Maar die pakt ook 1,6,11 en 48 mee. De AC750 die ook op 6 zit zit er pas net in. Ervoor was het niet beter,

Verder opvallend voor de connectbox van ziggo: zowel de RSSI van de 5Ghz (laatste plek) als de 2.5Ghz (paar hoger) zijn matig. Die 5Ghz -45 om precies te zijn. De Archer C7 op zolder haalt door 2 lagen gewapend beton een beduidend hogere score.

>>> Nog meer analyse
Als ik Wireshark draai zie ik na een tijdje dat mijn laptop kennelijk de Connectbox wil pingen en regelmatig No Response found krijgt. Niet goed. Betreft hier ICMP protocol dus vermoed dat of Wireshark of dat diagnoseprogramma dat afvuurt. Kan dat?

Ook komt wireshark met een aantal TCP ACKed unseen segment meldingen. Dit kan na rondje google false flag zijn of drops/losses.

>>> Connectbox VS C7.
ja bij beiden. Vooral frustrerend dat de C7 op zolder naast het bureau ligt zo'n beetje. Zelfs dan matig. Als ik dan bekabeld vanaf de C7 in mijn laptop steek gaat het zeker beter maar echt niet top. MS Teams kraakt nog in zijn voegen bv. Collega's klagen steen en been. Gebruik ik iphone als hotspot dan is Teams flawless. Mijn KPN 4G beats mijn lokale netwerk echt big time. Voor real time. Nogmaals: downloads of films die kunnen bufferen geen enkel probleem.

>>> DSL reports
kleine kanttekening. Dame zit Netflix te kijken en wenst niet te pauzeren dus dit is incl netflix serietje aan.
wireless: 254 down, 24 up. Precies volgens belofte Ziggo.
bekabeld: ik heb ff niet de mogelijkheid nu UTP ergens aan te hangen. Volgt!
Overall: B
Bufferbloat: D
Quality: A+
Speed: -

>>> downstream/upstream
ziggo connectbox
Downstream: 306000000 Goed (locked)
Upstream: 58800000 Goed (ranged)

Verder nog opvallend: Ziggo modem rapporteert dat die Archer op 100mb/s zit ipv 1000. Gare UTP kabel of iets anders?

EDIT: ik zit nog ff te kijken in die hulpmiddelen van ziggo. Check het aantal PRE RS errors! Dat is bizar hoog toch?
Edit2: dit schijnt normaal te zijn. Post is stuk rustiger. Lees er links en rechts over dat het niet erg is.

[Voor 3% gewijzigd door Jazzper op 29-11-2020 22:46]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• dennisdennis12
Die RS errors zijn inderdaad normaal met de connectbox. Jouw bufferbloat is echter wel redelijk hoog, en ik vermoed dat dit wel eens de oorzaak zou kunnen zijn.

Bufferbloat is namelijk de latency onder load, en is daarmee een belangrijke factor voor traag laden, onstabiele teams, ed. Latency is namelijk nog zelf belangrijker dan download speed voor het laden van pagina’s https://www.researchgate....derstanding_and_Solutions

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Ja dat zou zo maar kunnen. Ik game niet zo heel veel meer maar kids klagen ook wel over lag in Fortnite. En toen ik tijdje terug Enemy Territory weer eens installeerde (was fanatiek mee 15 jaar terug met GoT clan o.a.) en net_graph aangooide was mijn ping zozo, maar vooral netwerk grafiekje was echt niet ok.

Als ik er op google vooral veel dingen die ik niet in de hand heb zoals wijkkastjes. Mogelijk nog AOP naar modem wat te doen.

Nog wat verder getest. Vanochtend paar MS Teams sessies. Het liep aardig (normaal bevries ik meerdere keren), maar... toen ik afhaakte en even op mijn bladwijzerbalk icoontje naar myreact drukte en die pagina druk aan het laden was was gelijk Teams weer plat met meldingen en bevriezingen. Lijkt wel dat bij het eerste beste beetje dataverkeer alles instort.

edit:
- ik zie dat de kabel naar zolder naar de C7 (die wegens homeschooling en thuiswerken als nood getrokken is) oldskool CAT5 is. Niet eens CAT5e. Ik ga als test daar eens kabel van vervangen. Kijken of hij dan wel op 1000 loopt.

- ik overweeg om TP-link Deco M4 van Ziggo te halen. 3 torentjes voor 99 euro. Kabels trekken in ons huis is bijna niet te doen. Extreem weinig of al bezet zijnde loze leidingen. Volgens mij waar voor je geld. Als in: niet kneiter duur en ok-ish oplossing (met inboeten van snelheid, maar ik vind stabiliteit momenteel belangrijler). Alternatief is het hele Ubiquiti-verhaal met dito euros. En dan nog steeds geen bekabelde locaties.

- nog meer info: de upstream waarde is 51dBmv. Is dat niet te hoog? En wat me ook opvalt: net klapte wifi eruit. Keek in log en zie om de paar minuten deze melding (gevolgd door recovery): Lost MDD Timeout. Dat ziet er niet goed uit.

- RSSI -58 dBm
- Lawaai/Noise/Storing: als enige in de buurt van alle wifi -93 dBm. Daar gaat ook wat mis volgens mij.

Heb nu de connectbox van 11 op 13 gezet qua 2.4Ghz. Helpt niets. Op 6 nu. Weinig verschil
- Verder met een wifi scanner ontdekt dat de buurman inderdaad stuk of 10 ubiquiti units heeft hangen allemaal samengesmolten onder 3 SSIDS (2.4, 5 en gasten). Kan dat interferentie veroorzaken bij ons of zijn die dingen netjes?

[Voor 47% gewijzigd door Jazzper op 30-11-2020 15:23]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Allemachies wat een diepe analyse, kudos!

Maar nog steeds de vraag, heb je deze problemen ook op de 5ghz?

Deco m4 zou ik alleen doen als je se bekabeld kunt aansluiten

CISSP! Drop your encryption keys!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Ik zie dat de SSID's van mijn connectbox dezelfde naam hebben op 2.4 en 5Ghz. Boeit dat? Zo zit ik nu op de 5Ghz kennelijk. Daar is het sowieso mwah mwah.

Heb ook eindelijk screenshotje van typisch symptoom gevangen:

Facebook geeft aan nieuwe berichten, de timeline zelf (buiten beeld) ziet er ook goed uit (hoewel dat evt cache zou kunnen zijn) maar de notificaties zelf worden niet geladen. Harde refresh lost het op.

• dennisdennis12
Nee, beide frequencies dezelfde SSID geven wordt zelf aanbevolen, zodat apparaten automatisch kunnen roamen.

Die MDD timeouts zijn echter niet goed, daarvoor zou ik gewoon contact opnemen met ziggo. Dat zou zomaar eens de oorzaak kunnen zijn van het probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Mocht hier iemand komen dan nu de VOORLOPIGE uitslag;

Ziggo heeft het aan de praat gekregen.

Nu in afgelopen half jaar 3 monteurs gehad.

Monteur 1: ja je splitter is niet fris meer, ik installeer een nieuwe
Monteur 2: ik weet niet wat monteur 1 heeft lopen rommelen maar AOP tot modem moet gewoon nieuw; dus van groene AOP frisse connectoren naar splitter etc

Vandaag kwam Monteur 3. Ik ben nu "speciaal project". Dat schijnt een ding te zijn bij Ziggo.

Monteur 3 goed geluimde peer die 2 uur alle tijd nam (dat mag als je speciaal project bent). Begon met: Monteur 2 niet goed bezig geweest... (splitter was niet geaard).

Nou monteur 3 kon wel tweaker zijn. Die nam goed en strak de tijd en heeft o.a.:

- nieuwe splitter (ander type ook) met aarding (los aardedraadje naar geaarde buis in meterkast)
- viel hem op dat er oude TV COAX versterker en splitter zat (max 900mhz). Nieuwe versterker geplaatst.
- bleken nog wat loze coax kabels te lopen: die niet aangesloten op versterker
- nieuwe stekkers bij tv aan coax kabel geknepen (had ook digitale ruis).
- setje TP-Link Deco M4 torentjes gekregen AC1200

Het loopt nu als een zonnetje eindelijk na al die tijd. VOORALSNOG. Blijft wel Ziggo dus even afwachten.
Ik denk dat deel buiten mijn bereik lag (die splitter en AOP kabel) en deel binnen bereik: slechte wifi door dikke muren

De TP-Link Archer C7 en de TP-Link AC750 RE190 extender beiden offline gehaald.

1 wifi SSID nog maar en vooralsnog echt heerlijk. AC1200 medium modelletje, maar voor nu prima!

Todo: 4e M4 torentje regelen.
En Ziggo gaat nog vanaf AOP naar buurtkast en andersom meten om te kijken of er niet alsnog kabels rot zijn. Want dat vertrouw ik ook nog niet 100%.

edit: te snel gejuicht. Hoewel het veel beter is nog wel ping spikes.
En stomme is: TEGELIJK met digitale ruis op tv. Echt bizar. Als ik zo'n live pinger laat lopen dan bij elke ping spike zie ik ook digitale ruis op tv. Wat zegt dat?

[Voor 6% gewijzigd door Jazzper op 04-06-2021 21:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:00

route99

just passionately curious...

Jazzper schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:09:
- nieuwe splitter (ander type ook) met aarding (los aardedraadje naar geaarde buis in meterkast)
- viel hem op dat er oude TV COAX versterker en splitter zat (max 900mhz). Nieuwe versterker geplaatst.
Fijn dat het de goede kant uit lijkt te gaan.

Tav de quote: Dat werd bij mij aangepast door Ziggo toen ik ca 2 jaar geleden van analoog naar digitaal ging. Gaat dat bij klanten met internet erbij niet zo? We hebben dus iig geen internet van Ziggo.

De nieuwe versterker kreeg ik niet gratis, jij wel? Dus die heb ik zelf gekocht, deze en ben er super tevreden mee. En heb de connectoren ook nog nagelopen.
Succes verder.

Je eigen geluk bepaal je zelf!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Nee vorige bewoner ook ziggo vermoed ik. En wij kwamen binnen zelfde gebied binnen met ziggo. Alles eraan gehangen en kon weer verder. Dat was dan wel weer netjes. Maar die splitter was dus van het jaar kruik.
monteur 1 heeft dat gezien en vervangen door nieuwe splitter op restanten van ouder te klussen (het witte kastje zeg maar). Monteur 2 compleet opnieuw opgebouwd maar niet geaard. En Monteur 3 nieuwe aardedraad eraan.

TV versterker was Tratec FRA-752/N. Tot 862Mhz terwijl ze daar al boven zitten anno nu.

Bljjft over die spikes.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
nvm... zie gewoon dat ik mijn oude antwoord herhaal :x

[Voor 91% gewijzigd door Jazzper op 30-08-2021 10:46]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee