Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Htpc 4k 60 fps HDR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Markw12
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-08-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik een nuc8i3 met windows 10 maar ik vind dit systeem te langzaam en hij trekt untouched 4k hdr materiaal net wel/net niet, daarnaast ben ik heel gevoelig voor stutter of framedrops en bijv. op youtube 4k hdr (VP9) ook soms stutter. Ik wil graag upgraden naar een syteem welke futureproof is, dus welke ik kan upgraden en ik houd van overkill qua performance. Ik vind het ook gewoon leuk om iets anders te bouwen :)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Circa 750 euro

[b]Zijn er componenten of randapparatuur die je wil gebruiken[b]
Ja, ik wil een mini itx systeem gaan bouwen in een fractal design node 202. Dit past mooi in de tv meubel.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik twijfel tussen een systeem met IGP of dedicated GPU.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zou een keer amd willen proberen omdat ik daar goeder vehalen over lees, overigens sta ik ook open voor Intel. Tenslotte draai ik alles op windows 10, vind ik fijn en wil daar ook niet van afwijken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil omdat het in de woonkamer staat, absoluut HDR mogelijkheid en 4k op 60fps zonder stutter afspelen, vp9 ondersteuning en dat was het wel. Daarnaast 4k HDR netflix en overige streamingdiensten kunnen afspelen, ik download overigens niet heel veel dus een NAS opstelling is voor mij niet heel relevant. Ik game op mijn xbox dus het systeem ga ik niet gebruiken om te gamen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik heb een aantal configuraties gemaakt met ryzen 3400g en een x570 moederbord echter is er onduidelijk in hoeverre deze combi HDCP 2.2 en HDR ondersteunen op 4k 60 fps wegens het feit dat 2nd gen AMD chips alleen ondersteund worden op bijvoorbeeld gigabyte aorus pro wifi itx. Dit voelt voor mij te twijfelachtig, ik wil zekerheid.

Mijn dank is groot!

Onderstaande configuratie gemaakt echter op de website van Gigabyte (https://www.gigabyte.com/...RUS-PRO-WIFI-rev-10/sp#sp) onduidelijkheid over hdr en HDCP 2.2. omdat alleen 2nd gen AMD ryzen wordt ondersteund echter heb ik begrepen dat je minimaal hdmi 2.0a nodig hebt voor HDR ondersteuning o.a en dit bord heeft hdmi 2.0. Daarnaast kan ik niet vinden of ryzen 5 3400g nu wel of niet dus die functionaliteiten biedt op dit bord. (Is deze 2nd Gen?) Al met al dus teveel twijfel en vragen dus wellicht toch met aparte videokaart?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 160,95€ 160,95
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 I PRO WIFI€ 211,-€ 211,-
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 63,39€ 63,39
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 38,66€ 38,66
1Geheugen internCorsair Vengeance CMSX16GX4M2A3000C16€ 79,17€ 79,17
1VoedingenCorsair SF450€ 85,75€ 85,75
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 713,92

Gr Mark

[ Voor 119% gewijzigd door Markw12 op 29-11-2020 09:24 ]

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik zou eerst een kijken wat er mis is.

De gpu in dat ding kan namelijk prima 264/265-files aan met 10 bit op 8K-resolutie: Wikipedia: Intel Quick Sync Video
Ik verwacht daarom weinig van zwaardere externe GPU’s.

Hoe kom je aan die files die niet goed werken?

Ik heb een week geleden zelf net de 8i5 gekocht omdat de NUC5CAYH (Apollo lake j3455) wel alles afspeelt, maar de performance in Netflix etc bagger was. Laden van alles duurde lang, muis haperde, maar video is altijd prima geweest.

Ik denk dus dat je een codec hebt die niet ondersteund wordt. Als dat AVC is of VP9, dan kunnen nieuwere GPU’s je wel helpen, maar als het iets anders is, dan zal dat ook niet werken.

En die nieuwere Gpu zijn dan de RTX 3000-reeks of de RX 6000. En van beide ranges zijn er nog geen basisonderwijs, dus je betaalt € 500 voor iets waar je alleen de decoder van gebruikt.

AMD-decoding: Wikipedia: Video Core Next (onder Support)

NVidia decoding: Wikipedia: Nvidia PureVideo

[ Voor 12% gewijzigd door White Feather op 29-11-2020 10:13 ]

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-11 21:48
Stom idee? Gewoon een tv die geen pctje nodig heeft maar zelf kan decoden? Gewoon leuke nas en gas.

• Markw12
Dank voor de reacties, ik heb alle drivers up 2 date dus ik verwacht niet dat het een codec probleem is. Wellicht is mijn fan kapot omdat hij sinds kort op sommige momenten keihard gaat draaien, ik heb hem al schoongemaakt en het is wat minder maar ik ga hem maar vervangen en kijken of dat helpt. Wellicht koop ik een nuc8i5, iets meer power, ook opgelost lijkt mij.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Een 8i3 is kwa afspelen niet langzamer dan een 8i5, want de GPU’s zijn kwa ondersteuning 100% hetzelfde. Omdat blijkbaar de gpu niet goed gebruikt wordt, moet de cpu het rekenwerk doen en die krijgt het dan een stuk zwaarder.

Dat is hoogstwaarschijnlijk dan ook de reden dat de fan hard begint te draaien, want met films op de gpu moet het gewoon stil zijn.

Dus alleen als de filmpjes niet door de gpu berekend worden, maar door de cpu heeft een snellere cpu zin (mits de software alle cores ook kan gebruiken).

Maar de gpu hoort het gewoon te doen.

Waar haal je die films vandaan?

Sommige videocamera’s willen nog wel eens een exotisch formaat gebruiken.

Verwijderd

Wat voor HDMI kabel heb je?
Ik kon bijv. eerst geen 60hz / HDR toepassen op mijn nuc7i3 en mijn 4K TV.
Vervolgens deze gekocht en probleem was opgelost: https://www.reichelt.nl/n....html?&trstct=pos_0&nbc=1

Heb een generatie ouder dan jij en heb geen issues met afspelen van 4k HDR content.
Staan je films op een SSD? Of HDD? Of ergens in je netwerk?
Ik draai ze vanaf een SSD af (heb een NUC met 2 ruimte voor een m2 én een SSD).

Firmware ook up-to-date? Incl. die van de HDMI? (is een losse download bij Intel).

• Markw12
Thx, ik download films middels de welbekende kanalen en had voorheen nooit moeite. Ik speel ze af van een externe ssd 400 mb/s snelheid dus lijkt mij geen probleem. Ik ga proberen die hdmi firmware te downloaden, nog niet geprobeerd. @White Feather bedankt voor het inzicht, is dus geen gpu probleem en ook geen nood voor een zwaardere processor.

Nieuwe hdmi kabel is onderweg, voorheen nooit problemen gehad met de huidige.

[ Voor 10% gewijzigd door Markw12 op 29-11-2020 11:34 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:27

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Markw12 hoe is dit afgelopen :) ?

• Markw12
Oeps, je hebt gelijk. Opgegaan in andere dingen maar uiteindelijk windows 10 opnieuw geïnstalleerd en nu lijkt alle 4k content soepel te spelen. Behalve vp9 encoding op youtube 4k hdr, wel last van microstutter en daar ben ik echt gevoelig voor. Besloten om te wachten op de nuc 11 met de nieuwe xe gpu. Samenvattend, speelt alles nu netjes af behalve youtube 4k hdr, warmte en geluid is meer een issue met media player classis en madvr dan wordt de gpu 100% gebruikt. Wanneer ik op VLC media player 4k hdr content afspeel geen probleem. Moet eerlijk bekennen dat ik het zo prima vind! :)
Pagina: 1