Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe 4K PC voor Videobewerking en Gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DenVuj
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-11-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de titel al zegt wil ik een PC samenstellen (future proof:)) om te kunnen gamen en viddeobewerking.

Wat mag het systeem gaan kosten?
In principe was het maximum 2.000,- EUR maar met de huidige samenstelling zit ik er via Alternate zo een 85 EUR overheen (incl verzendkosten...) met onderstaande onderdelen

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb momenteel alleen een laptop, dus nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie lijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 543,29€ 543,29
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 183,22€ 183,22
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G€ 966,79€ 966,79
1BehuizingenSilverstone Redline RL06 Pro Rood/Zwart + led fans + acrylic window€ 85,90€ 85,90
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 240€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 155,-€ 155,-
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 124,90€ 124,90
1Solid state drivesGigabyte Aorus Gen4 SSD 1TB€ 168,90€ 168,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.307,90

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Volgens mij zijn dit zo een beetje de beste onderdelen van dit moment. Ik sta open voor suggesties, het is ook maar een eerste build voor mij.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alleen prestaties (snelheid en kwaliteit)

Ga je overklokken?
Nog niet echt over nagedacht maar wellicht een klein beetje tweaken waar mogelijk.

Wat verwacht je van ons?[i]
Even krom gezegd is mijn budget 2000 Euro maar krijg ik de huidige lijst nog wel doorgedrukt bij de vrouw O-) .
Ik weet alleen niet of dit lijstje een juiste samenstelling is van componenten (voor zover ik heb gezien is alles wel compatibel) maar wellicht zijn bepaalde componenten juist net niet goed genoeg of bv overkill.

Alvast bedankt

Beste antwoord (via DenVuj op 17-12-2020 12:36)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:12
Het prijsverschil met de 5900X is te klein om de 5800X te rechtvaardigen. 50% meer cpu voor een 12% hogere prijs. De 5900X is eigenlijk de enige Ryzen 5xxx die een beetje fatsoenlijk geprijsd is. Maar goed, zie er maar eens aan te komen wat geldt voor alle Zen 3 cpu's.

Een multirail voeding als pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W is veiliger voor de componenten omdat de kortsluitbeveiliging lager is. Daarbij is het een betere voeding dan de RM750x.

AIO voegt niets toe. pricewatch: Enermax ETS-T50 AXE koelt goed en stil voor de helft van het geld.

Gen4 ssd ga je geen voordeel uit halen. pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB

Alle reacties

• DenVuj
Niemand?

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
Het prijsverschil met de 5900X is te klein om de 5800X te rechtvaardigen. 50% meer cpu voor een 12% hogere prijs. De 5900X is eigenlijk de enige Ryzen 5xxx die een beetje fatsoenlijk geprijsd is. Maar goed, zie er maar eens aan te komen wat geldt voor alle Zen 3 cpu's.

Een multirail voeding als pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W is veiliger voor de componenten omdat de kortsluitbeveiliging lager is. Daarbij is het een betere voeding dan de RM750x.

AIO voegt niets toe. pricewatch: Enermax ETS-T50 AXE koelt goed en stil voor de helft van het geld.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Je start post geeft voor mij net te weinig informatie. Future proof zegt namelijk helemaal niks.
  • Wat voor monitor heb je?
  • Wat voor games?
  • Welke resolutie?
  • Hoeveel fps wil je gaan behalen?
  • Welke resolutie videobewerking?
  • Welke software?
  • Gaat het om knippen / plakken of veel meer dan dat?

• DenVuj
Uszka schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:23:
Het prijsverschil met de 5900X is te klein om de 5800X te rechtvaardigen. 50% meer cpu voor een 12% hogere prijs. De 5900X is eigenlijk de enige Ryzen 5xxx die een beetje fatsoenlijk geprijsd is. Maar goed, zie er maar eens aan te komen wat geld voor alle Zen 3 cpu's.

Bedankt voor je reactie, de voeding was ik inderdaad over aan het twijfelen en die zal ik wisselen (helaas niet beschikbaar momenteel bij Alternate).

AIO ook gewisseld voor de Enermax, ik dacht altijd dat watergekoeld beter was dan luchtgekoeld.

Wat betreft de Gen 4 SSD, hoe bedoel je precies dat er voordeel uit gehaald wordt? Zoals ik het begrijp is het vele male sneller en ondersteunt het moederbord ook deze Gen4 SSD. Ben ik in een marketing praatje getrapt? :)

De 5900X is 110 EUR duurder, na alle aanpassingen zou ik weer op hetzelfde bedrag uit komen dus dan is dat wellicht beter ja.

Nogmaal dank en ben benieuwd naar je antwoord

• DenVuj
Djarune schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:26:
Je start post geeft voor mij net te weinig informatie. Future proof zegt namelijk helemaal niks.
  • Wat voor monitor heb je?
  • Wat voor games?
  • Welke resolutie?
  • Hoeveel fps wil je gaan behalen?
  • Welke resolutie videobewerking?
  • Welke software?
  • Gaat het om knippen / plakken of veel meer dan dat?
Sorry, het was me niet helemaal duidelijk hoe gedetailleerd het moest.

Hieronder de antwoorden:

Monitor: nu nog 1080P maar dat komt, zodra de PC er is, een 4k scherm bij.
Games: CallOfDuty Warzone, F1 2020 (wellicht ook op de TV als er een playseat komt) geen streamen overigens
Resolutie: Alles maximaal (4K dus, al zal het wellicht voor FirstPersonShooters games op een lagere resolutie zijn ivm de FramesPerSecond)
Resolutie videobew: voor gaming wss 1080P maar later naar 4K (als dat kan met deze setup)
Software: Adobe premiere pro, after effects
Nu is het met name nog knippen en plakken maar wil hier wel veel verder in duiken. met de huidige laptop is renderen een DRAMA 8)7

• Uszka
DenVuj schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:32:

Ben ik in een marketing praatje getrapt? :)
Ja. Zie Adobe benchmarks in reviews: Samsungs 980 PRO-ssd's getest - De overstap naar PCIe 4.0 De Gigabyte is maar liefts 2% sneller dan een veel goedkopere 970 EVO. Het verschil tussen een 970 EVO en 980 Pro is zelfs nog maar 13%.

• DenVuj
Uszka schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:52:
[...]

Ja. Zie Adobe benchmarks in reviews: Samsungs 980 PRO-ssd's getest - De overstap naar PCIe 4.0 De Gigabyte is maar liefts 2% sneller dan een veel goedkopere 970 EVO. Het verschil tussen een 970 EVO en 980 Pro is zelfs nog maar 13%.
Thanks, ik zie het. Echter, de Gigabyte is net zo duur als de 970 Evo Plus is net zo duur bij Alternate:

https://www.alternate.nl/...-SSD/html/product/1509921?
https://www.alternate.nl/...-SSD/html/product/1679450?

Dan kan ik wel net zo goed de Gigabyte nemen of adviseer je toch een andere te nemen dan?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
DenVuj schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:38:
[...]

Sorry, het was me niet helemaal duidelijk hoe gedetailleerd het moest.

Hieronder de antwoorden:

Monitor: nu nog 1080P maar dat komt, zodra de PC er is, een 4k scherm bij.
Games: CallOfDuty Warzone, F1 2020 (wellicht ook op de TV als er een playseat komt) geen streamen overigens
Resolutie: Alles maximaal (4K dus, al zal het wellicht voor FirstPersonShooters games op een lagere resolutie zijn ivm de FramesPerSecond)
Dan is de genoemde videokaart (of de Navi equivalent) een goede keus.
Resolutie videobew: voor gaming wss 1080P maar later naar 4K (als dat kan met deze setup)
Software: Adobe premiere pro, after effects
Nu is het met name nog knippen en plakken maar wil hier wel veel verder in duiken. met de huidige laptop is renderen een DRAMA 8)7
Dat kan met deze setup. Enkel het geheugen is krap. Premiere Pro is verslaafd aan RAM. 40GB gebruik voor een 4K bewerking is eerder regel dan uitzondering. 64GB is dus de norm. Dit kun je ook later uitbreiden als je tegen beperkingen aanloopt. Voor opslag is het advies om een 2e SSD te nemen als scratch disk. Dit kan prima een 2e 970 Evo zijn. De 970 Evo Plus is niet erg interessant. De pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB presteert net zo goed en is een stuk goedkoper. Je kunt dus ook prima die nemen ipv de Samsung. Er bestaat ook een nog snellere 2TB variant: pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB

[ Voor 6% gewijzigd door Djarune op 29-11-2020 14:05 ]

• Uszka

• DenVuj
Dat kan met deze setup. Enkel het geheugen is krap. Premiere Pro is verslaafd aan RAM. 40GB gebruik voor een 4K bewerking is eerder regel dan uitzondering. 64GB is dus de norm. Dit kun je ook later uitbreiden als je tegen beperkingen aanloopt. Voor opslag is het advies om een 2e SSD te nemen als scratch disk. Dit kan prima een 2e 970 Evo zijn. De 970 Evo Plus is niet erg interessant. De pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB presteert net zo goed en is een stuk goedkoper. Je kunt dus ook prima die nemen ipv de Samsung. Er bestaat ook een nog snellere 2TB variant: pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB
Geheugen kan ik later inderdaad uitbreiden, heb nu de 2x 16gb ram, daar kan ik er later nog 2 bijsteken.
Wat bedoel je precies met scratch disk? ik heb me redelijk ingelezen maar zoveel weet ik er ook niet van :P
Dit kan wellicht ook op later? De vrouw vond dit al de max :P

• DenVuj
Bestel ik die inderdaad ergens anders voor 105 EUR.
Dank je wel. Dan kom ik op onderstaande uit? (Case ook veranderd, weet niet of dat uit maakt):

1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 604,40€ 604,40
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 183,22€ 183,22
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G€ 966,79€ 966,79
1BehuizingenSharkoon VG6-W RGB€ 48,90€ 48,90
1ProcessorkoelingEnermax ETS-T50 AXE€ 40,46€ 40,46
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 155,-€ 155,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 750W€ 148,95€ 148,95
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.252,72

• Uszka
Die behuizing kan je beter niet nemen voor een systeem dat 500w en meer warmte produceert. Neem een pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart of pricewatch: Phanteks Eclipse P400A Digital Zwart. Wellicht pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Rood als je bij Alternate wil bestellen.

[ Voor 18% gewijzigd door Uszka op 29-11-2020 14:21 ]

• DenVuj
Uszka schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:20:
Die behuizing kan je beter niet nemen voor een systeem dat 500w en meer warmte produceert. Neem een pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart of pricewatch: Phanteks Eclipse P400A Digital Zwart. Wellicht pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Rood als je bij Alternate wil bestellen.
Haha, ok. Jammer. Kom ik weer op 2105 maar dat is dan maar zo..
Bedankt! ik zal het maar eens gaan bestellen en kijken hoe lang het duurt

• Uszka
Je zou nog wat kunnen besparen op het moederbord door pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk of pricewatch: Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 te nemen. X570 voegt erg weinig toe of je moet echt om PCI-e4.0 op het 2e M2 slot verlegen zitten.

• DenVuj
Komt goed, ze is akkoord. Bestelling is geplaatst.

Bedankt!

• DenVuj
Goedemorgen, even hier wat stof afblazen.
Helaas duurt het (zoals verwacht) lang met de levering van de PC.

Echter, heb ik nog een vraag. Het enige wat ik nog niet besteld had voor de build waren de voeding en de SSD.
De laatste week begon ik te twijfelen of de voeding wel voldoende zou zijn aangezien ze van Nvidia al 750Watt adviseren. Is dit de juiste voeding voor mijn build of kan ik beter een 850W of iets dergelijks nemen?

1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 750W€ 149,95€ 149,95
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-

Daarnaast nog een vragen over het in elkaar zetten van dit ding, moet er thermal paste op de CPU voordat de CPU koeler er op gaat? 8)7

Windows moet op een usb stick staan om het erop te krijgen of staat dat er standaard op? (niet bij besteld overigens)

Als laatste, ik wil gaan vragen aan Alternate om de rest alvast toe te sturen maar kan ik dan de computer wel gebruken zonder videokaart, denk het wel toch?

Dank allen voor de antwoorden en stay safe

• michiel2304
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-10 21:29
DenVuj schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:35:

Echter, heb ik nog een vraag. Het enige wat ik nog niet besteld had voor de build waren de voeding en de SSD.
De laatste week begon ik te twijfelen of de voeding wel voldoende zou zijn aangezien ze van Nvidia al 750Watt adviseren. Is dit de juiste voeding voor mijn build of kan ik beter een 850W of iets dergelijks nemen?

Daarnaast nog een vragen over het in elkaar zetten van dit ding, moet er thermal paste op de CPU voordat de CPU koeler er op gaat? 8)7

Windows moet op een usb stick staan om het erop te krijgen of staat dat er standaard op? (niet bij besteld overigens)

Als laatste, ik wil gaan vragen aan Alternate om de rest alvast toe te sturen maar kan ik dan de computer wel gebruken zonder videokaart, denk het wel toch?

Dank allen voor de antwoorden en stay safe
Voeding: Het wattage wat nivdia adviseert is vaak al wat ruimer. Vaak is de efficientie en rating van je PSU belangrijker dan puur de wattage.

Inderdaad thermal paste op je CPU doen. Soms zit dat al op de CPU cooler. In beginsel is dit dan wel voldoende. Als je niet tevreden bent met je temps kan je het er altijd afhalen en zelf opnieuw aanbrengen.

Via de site van microsoft kan je een programma downloaden om van een USB stick een windows installatie te maken. Dan kan je die gebruiken om een OS te installeren en kan je daarna activeren met een activatiecode.

Je kan inderdaad je PC gebruiken zonder GPU, plug je je monitor direct in je moederbord. Kan je prima wat simpele taken mee doen.

• DenVuj
michiel2304 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:37:
[...]

Voeding: Het wattage wat nivdia adviseert is vaak al wat ruimer. Vaak is de efficientie en rating van je PSU belangrijker dan puur de wattage.

Inderdaad thermal paste op je CPU doen. Soms zit dat al op de CPU cooler. In beginsel is dit dan wel voldoende. Als je niet tevreden bent met je temps kan je het er altijd afhalen en zelf opnieuw aanbrengen.

Via de site van microsoft kan je een programma downloaden om van een USB stick een windows installatie te maken. Dan kan je die gebruiken om een OS te installeren en kan je daarna activeren met een activatiecode.

Je kan inderdaad je PC gebruiken zonder GPU, plug je je monitor direct in je moederbord. Kan je prima wat simpele taken mee doen.
Top, dank je wel

• DenVuj
Iemand enig idee wat het verschil is tussen de onderstaande 2 SSD's?

https://www.amazon.nl/Sam...1tb&qid=1608205037&sr=8-1

https://www.amazon.nl/Sam...1tb&qid=1608205037&sr=8-3
Pagina: 1