Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoominPapa
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:40
De MSI Unify is qua specificaties zowat ideaal voor mijn geplande systeem. 3 M.2, geen RGB en andere extras die ik niet gebruik. Goede en goed gekoelde VRM.

Enkel wat mager in USB poorten en die vermaledijde chipset fan. Wat als dat ding binnen enkele jaren stuk gaat - zal MSI dan nog reserve onderdelen aanbieden? Ik heb al gezocht naar third party vervanging, in de vorm van een passieve heatsink, maar niets gevonden.

Aangezien andere mainboards (tenzij hele dure modellen) allemaal een fan hebben, dit board dus maar gekozen.

En dan duikt Asus op met de Dark Hero. Ook prima voor mijn systeem, behalve dat er maar 2 M.2 slots zijn. Moet dus nog een adapter kaart voor M.2 naar PCIe bijgekocht worden. Maar daar is dan een oportuniteit om een wat uitgebreidere kaart te kopen, met nog meer M.2 slots. Dus dat valt nog mee.

Maar de Dark Hero heeft een heleboel dingen die ik nooit zal gebruiken, en een ronduit belachelijk overkill VRM. Allemaal extra kosten die voor de erg hoge prjis zorgen.

200 EUR extra op tafel leggen voor eigenlijk enkel de passief gekoelde chipset is wel erg veel. Ja, dat zorgt voor minder lawaai (ik hou van een stil systeem) en zorgt voor peace of mind, en ja, er komen ook een aantal extra USB poorten bij. Maar toch, moeilijk te rechtvaardigen.

Vandaar even polsen bij jullie. Zijn er nog dingen die ik voor/tegen beide boards moet weten? BIOS problemen, gekende hardware problemen, handige features die niet zo dadelijk uit de specs blijken enz. Dingen die je niet zomaar uit de specificaties en youtube influencer tech press reviews haalt, maar enkel uit ervaringen van gebruikers. (ja, de Dark Hero is nieuw, maar in essentie hetzelfde als de gewone Hero)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:56
Waarom specifiek die 2 borden? Als het je om 3x M2 gaat is pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ULTRA een goedkopere optie.

Hoe gaat de rest van het systeem eruit zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoominPapa
Graag on topic blijven, dank je. Er zijn nog andere dingen die de MSI Unify tot een betere keuze voor mij maken, en dus gaat het enkel tussen Unify en Dark Hero. Ik had de Gigabyte Master ook in de vergelijking genomen, maar die heeft toch een wat mindere combinatie van features voor mijn doel.

Edit: even op jouw andere vraag ingaan, had ik overheen gelezen. 5950X, 128GB Crucial 3600/cl16. Noctua aircooling. Voor mij geen RGB, geen waterkoeling. Wel 2.5GB lan, zoveel mogelijk USB, Wifi/BT onboard, zoveel mogelijk uitbreiding op PCIe vlak, Bifurcation op 2e 16x/8x PCIe slot, zoveel mogelijk M.2 onboard. Op al deze gebieden voldoen beide boards. Mij gaat het vooral over stabiliteit, lange levensduur (dit systeem gaat ongewijzigd 6 jaar moeten draaien). OC enkel voor RAM van toepassing, ik hoop de 3600/16 ook voor 128GB te halen, maar betwijfel of dit zal lukken.

Ik hoop vooral ervaringen van gebruikers van de Unify en Hero (en nieuwe Dark Hero gebruikers natuurlijk) te verzamelen, om te kijken of ik die extra 200 EUR kan rechtvaardigen.

Bijvoorbeeld iemand die de Unify heeft, en al problemen heeft met de fan. Of Hero gebruikers die de memory overclocking niet zo goed vinden, etc.

Ik heb al wat gegoogled natuurlijk, en weet dat de huidige BIOS van de Unify memory overclock problemen heeft, maar dat dit wel opgelost zal geraken.

Waar ik ook wel ongerust over ben, is wat ik bijv. over de Gigabyte Master te weten kwam - veel problemen met het board, en ze zijn nu al aan rev1.2. Wie een oudere revisie heeft, pech gehad. Zulke dingen hoor je niet op de 'professionele' reviews. Dat hoop ik dus al zeker vooraf te weten te komen over de Unify en (Dark) Hero.

[ Voor 70% gewijzigd door MoominPapa op 28-11-2020 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Warlington
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-12-2020
Dark Hero heeft nog bijna niemand, en de weinigen die hem hebben hebben hem hoop en al een paar dagen. Veel ervaringsdeskundigen van dat bord ga je niet vinden.

200 euro voor het ontbreken van een fan en betere VRMs is op zich weggegooid geld. VRMs zijn allicht ook prima op de MSI, tenzij je voor LN2 overclock records wilt gaan ga je dat verschil niet merken.

Stel dat die VRM fan kapot gaat binnen de 6 jaar. Ga je dan nog een x570 moederbord kopen? Indien wel; je hebt al 200 euro om er tegen aan te gooien die je uitgespaard hebt door niet voor de Dark Hero te gaan.

Dat alles gezegd zijnde; ik heb zelf ook een Dark Hero in bestelling gezien m.i. zo wat het beste x570 bord is dat er bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
Warlington schreef op zondag 29 november 2020 @ 00:03:
Dark Hero heeft nog bijna niemand, en de weinigen die hem hebben hebben hem hoop en al een paar dagen. Veel ervaringsdeskundigen van dat bord ga je niet vinden.
Dank je voor je input.

Zoals ik al zei, de Dark Hero is bijna identiek aan de oudere Hero, enkel betere VRMs en passief gekoelde chipset. Dus als iemand ervaring heeft met de Hero zonder Dark, is dat ook goed. (Waar ik dan net aan denk, de Unify is een broertje van de Ace, dus dat gaat ook voor die gebruikers op)

[ Voor 9% gewijzigd door MoominPapa op 29-11-2020 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
Nogal weinig reacties - is de Unify zo onpopulair? De Crosshair VIII zou nochtans redelijk verspreid moeten zijn.

Een voorbeeldje van de informatie die nuttig zou zijn:

Volgens een aantal gebruikers zou de netwerk verbinding op de Unify, de Realtek 2.5Gb LAN, met regelmaat van de klok disconnecten. Alle bios updates, driver updates helpen niet en MSI lijkt het probleem zelfs niet te willen erkennen.

Als dit een verspreid probleem is, is dit een solide argument tegen de Unify. Dergelijke issues zouden ook bij de Asus kunnen voorkomen natuurlijk, dus alle informatie over beide is welkom.

Enige Unify gebruikers hier die dit netwerk probleem hebben of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:20
Ik heb een Unify.
Geen enkel probleem met de chipset fan, die heb ik nog nooit gehoord en ik ben erg gevoelig voor geluiden.
Ook geen probleem met de netwerkverbinding. Ben erg tevreden met dit bord.

Ik had alleen problemen met > 3200 mt/s (XMP) geheugen op de nieuwe Ryzen 5000 serie, maar dat is met de laatste beta bios verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
Dank je wel voor je reactie! Heb je goede of slechte ervaringen met de helpdesk van MSI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:17
Uszka schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:11:
Waarom specifiek die 2 borden? Als het je om 3x M2 gaat is pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ULTRA een goedkopere optie.

Hoe gaat de rest van het systeem eruit zien?
MoominPapa schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:17:
Nogal weinig reacties - is de Unify zo onpopulair? De Crosshair VIII zou nochtans redelijk verspreid moeten zijn.
Is het niet verstandiger om de rest van je systeem te benoemen en het eisenpakket van de mobo te vermelden in je topic start? Vervolgens kun je de 2 moederborden als optie noemen. Ik zou nog geen andere borden uit vlakken. Zie ook CAA beleid met de zin "Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
Umm, nee? Ik heb mijn onderzoek al gedaan. Deze twee zijn de enige die in aanmerking komen. Teveel nadelen aan andere modellen, en met Gigabyte heb ik zelf al veel slechte ervaringen, naast wat ik er over op het net vind, dus dat merk al helemaal niet.

Ik heb enkel nood aan ervaringsberichten, of deze wel betrouwbaar zijn, of er veel voorkomende problemen zijn, enz. Dus als je geen Unify of Ace, of voor Asus Dark Hero of gewone Hero hebt, hoef je aan deze topic geen tijd te verspillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:20
MoominPapa schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:37:
Dank je wel voor je reactie! Heb je goede of slechte ervaringen met de helpdesk van MSI?
Ik heb geen ervaring met de helpdesk van MSI. Ze zijn iig snel met BIOS-updates.
Dragoncenter software is wel een beetje een draak }:O maar het werkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoominPapa
OK, bedankt voor je input Rik. Aangezien er geen andere eigenaars opduiken, denk ik dat ik maar eens beide boards zelf ga testen. Als ik ze kan vastkrijgen. Jullie kunnen zien welke "gewonnen" heeft wanneer de andere op de V&A opduikt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:17
Zelf lang getwijfeld over wel/niet actief gekoelde chipset (liever niet actief gekoeld), maar uiteindelijk toch gegaan voor de msi meg x570 unify (althans: hij is besteld).
Ik heb momenteel een Asus Rampage IV extreme (ergens begin 2012 gekocht) welke ook actieve koeling heeft en tot nu toe geen problemen. De koeling staat grotendeels uit door goede airflow in de kast. Ik ga er bij het MSI bord ook vanuit dat deze gecontroleerde koeling heeft (kan het niet zo snel in de handleiding vinden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:19

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Hier een tevreden Unify gebruiker van het eerste uur. Ik en een paar anderen waar ik mee in een discord groep zit hebben allemaal een Unify. Zeer tevreden over het bord. Hiervoorn een Gigabyte x570 pro gehad welke een onlogische bios had en constant problemen gaf. De bios van de Unify is zeer overzichtelijk naar mijn mening. Op dit moment begreep ik dat er nog wat problemen zijn met werkgeheugen idd maar dit moet binnenkort opgelost zijn. Zelf draai ik nu nog een 3700x in het bord en draai hierop 3733 op 1.38v (E-die) met vrij goede timings.

De chipset fan hoor ik totaal niet (balanced mode). 1 persoon die ik ken heeft problemen met zijn realtek lan op het bord maar de anderen inclusief ik niet, dus dit is een geiosoleerd geval.

Hiervoor jaren een Asus Hero gehad op intel met een 4790k welke mij ook goed bevallen is. Heel kort een x370 hero gehad maar deze was erg onstabiel qua software.

Als ik nu tussen beide zou mogen kiezen zou ik toch voor de Unify gaan. De fan maak ik me niet zo'n zorgen om, ik hou van het strakke uiterlijk van de Unify, de Hero vind ik persoonlijk niet mooi met die gekleurde Hero tramp-stamp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsFsgH327HFz_nOY7KadiiKnv94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2rc0acAHFn3OFksfuavbKzr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mptt10DsrUEwEK7aqZPuw64wVRo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJXpzHtTF4FaMi3wftL4kg4D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLYvf0WW9BoEldYEdw-BEOLkxns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAex0j0Fv3e4JNBOJEcWiToD.jpg?f=fotoalbum_tile

Ondertussen al een aantal verschillen in configuratie doorlopen, vooral qua GPU maar nog geen seconde gedacht aan vervanging van de Unify 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudSint
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-12-2023
Klein vraagje van een nieuwe gebruiker waar ik niet uit kom. het betreft hier het Asus board....

Is de dubbele M2 in RAID te zetten ??

Spiegelen dus ....

[ Voor 22% gewijzigd door RuudSint op 13-12-2020 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:00
Tweakriez schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:22:

Als ik nu tussen beide zou mogen kiezen zou ik toch voor de Unify gaan. De fan maak ik me niet zo'n zorgen om, ik hou van het strakke uiterlijk van de Unify, de Hero vind ik persoonlijk niet mooi met die gekleurde Hero tramp-stamp.
Dat kan heel simpel uit bij Asus, die kleurtjes. Ben er zelf ook geen fan van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZdiMJBOsydpC0DBS4l35DB6Sts=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAHj0EEvSPbcd83fZpTF2hPY.jpg?f=fotoalbum_medium

Voor de topicstarter: welke beter is, tja dat hangt af van de opties die je gebruikt. De Hero & Dark Hero zijn prijziger omdat ze ook duurder zijn om te maken vanwege het 8-laags pcb (wordt door andere aanbieders alleen gebruikt voor hun absolute topmodellen zoals de Gigabyte Aorus X570 Xtreme en MSI X570 Godlike, borden die nóg weer duurder zijn). Ook zitten er zaken op die voor die-hard LN2-overclocking kunnen worden gebruikt, overbodig voor 99,99% die het bord koopt. De gewone Hero heeft al een overkill VRM, op de Dark Hero is dat naar standje 11 gedraaid.

Als ik nu een systeem moest bouwen zou ik met mijn positieve Hero-ervaringen (stabiel, probleemloos met vier dubbelzijdige DIMM's op 3600 CL16, duidelijk bios) de Dark Hero scoren. Als het wat goedkoper moest zou de Unify ook bovenaan mijn lijstje staan; MSI heeft met dat bord hun valse X570-start meer dan goed gemaakt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:19

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Abbadon schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:15:
[...]

Dat kan heel simpel uit bij Asus, die kleurtjes. Ben er zelf ook geen fan van:

[Afbeelding]

Voor de topicstarter: welke beter is, tja dat hangt af van de opties die je gebruikt. De Hero & Dark Hero zijn prijziger omdat ze ook duurder zijn om te maken vanwege het 8-laags pcb (wordt door andere aanbieders alleen gebruikt voor hun absolute topmodellen zoals de Gigabyte Aorus X570 Xtreme en MSI X570 Godlike, borden die nóg weer duurder zijn). Ook zitten er zaken op die voor die-hard LN2-overclocking kunnen worden gebruikt, overbodig voor 99,99% die het bord koopt. De gewone Hero heeft al een overkill VRM, op de Dark Hero is dat naar standje 11 gedraaid.

Als ik nu een systeem moest bouwen zou ik met mijn positieve Hero-ervaringen (stabiel, probleemloos met vier dubbelzijdige DIMM's op 3600 CL16, duidelijk bios) de Dark Hero scoren. Als het wat goedkoper moest zou de Unify ook bovenaan mijn lijstje staan; MSI heeft met dat bord hun valse X570-start meer dan goed gemaakt.
toon volledige bericht
Erg strak!
Pagina: 1