Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiced
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-12-2022
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 198% gewijzigd door Ardana op 29-11-2020 18:53 . Reden: Post hersteld en in mo-tags gezet. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-06 13:12
De normale gang van zaken is om het huis te verkopen en iedere erfgenaam zijn of haar deel uit te betalen.

Als 1 van de erfgenamen de woning zelf wil hebben, dan is het goed om
de woning te laten taxeren en de ene erfgenaam de anderen a 3x25% te laten uitkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:34
Enige manier om dit goed te doen, is het gewoon laten taxeren. Dan krijg je er later nooit gezeik om.
En je zult dan inderdaad een persoon uit moeten kopen.

Echter zou ik niet graag samen met andere een huis willen bezitten. Te veel kans op onderling gezeur.
Als je het gaat verhuren, krijg je gezeur om wie wat doet en wat er wel en niet voor onderhoud betaald moet worden.
Als er iemand zelf in gaat wonen, krijg je gezeur over huurprijs of wie het onderhoud betaald. Leg zoiets heel heeeel goed vast. Het is vast geen familieruzie waard O-)

[ Voor 35% gewijzigd door skai21 op 28-11-2020 23:22 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiced
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-12-2022
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 194% gewijzigd door Ardana op 29-11-2020 18:54 . Reden: Post hersteld en in mo-tags gezet. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
@Spiced misschien kun je de situatie concreter maken. Je hebt het hierboven over een situatie waarin 3 erfgenamen het huis niet willen verkopen en 1 wel? Wat is daar precies het idee achter?

Er zijn in de basis 2 opties:
1. Het huis wordt verkocht. Elke erfgenaam is akkoord met de prijs en krijgt 25%
2. Een van de erfgenamen wil het huis in eigendom krijgen. Het huis wordt getaxeerd en wanneer alle erfgenamen het eens zijn met de taxatie wordt de woning verkocht aan de kopende erfgenaam. Deze erfgenaam betaalt 25% van de verkoopprijs aan de overige 3.

Natuurlijk kun je ook constructies bedenken waarin je met 3 erfgenamen de vierde uitkoopt (omgekeerde van optie 2), maar daar moet je toch wat meer context voor geven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Spiced schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:50:
Bedankt voor het antwoord. En stel dat een erfgenaam zijn deel wil verkopen maar de rest niet plus de 3 erfgenamen willen ook de ene erfgenaam niet uitkopen? Wat gebeurt er in dit geval?
Ik denk niet dat je begrijpt hoe de wet werkt.
De erfgenamen hebben recht op hun deel van de erfenis.
Wat die 3 andere willen is niet relevant, je kunt je deel gewoon opeisen (de marktwaarde ervan, dus niet de waarde die jij aan het huis geeft)

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Juup schreef op zondag 29 november 2020 @ 01:35:
[...]

Ik denk niet dat je begrijpt hoe de wet werkt.
De erfgenamen hebben recht op hun deel van de erfenis.
Wat die 3 andere willen is niet relevant, je kunt je deel gewoon opeisen (de marktwaarde ervan, dus niet de waarde die jij aan het huis geeft)
Opeisen? Wat eis je dan precies op? (Want een deel van de erfenis is al van jou) En van wie, hoe, welk “deel” precies en welk/wiens geld als we ‘t over marktwaarde hebben?

Over het algemeen is het eerder dat de meerderheid de ene “dissident” dwingt iets te doen als die als enige niet meewerkt... Maar dit is wel zo’n verschrikkelijk vaag verhaal dat er ff niets zinnigs over te zeggen valt. Als ze alle vier het huis willen verkopen, dan krijgt die ene die uitgekocht wil worden zijn/haar deel; en is t gewoon business as usual ipv “uitkopen”. Als een van de erfgenamen het wil kopen, dan is het exact hetzelfde verhaal. Maar willen de overige 3 NIET verkopen, dan wordt het een lastiger verhaal - maar dat betekent niet zomaar dat die ene die wel wil verkopen dan automatisch recht heeft op 1/4e van “de huidige marktwaarde” en dat dat dan betaald zou moeten worden door de andere 3 ofzo?

Vraag me af waarom ze niet zouden verkopen, maar goed. Wellicht is er een goede reden voor.

[ Voor 33% gewijzigd door WhatsappHack op 29-11-2020 02:20 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:25
Bedankt voor het antwoord. En stel dat een erfgenaam zijn deel wil verkopen maar de rest niet plus de 3 erfgenamen willen ook de ene erfgenaam niet uitkopen? Wat gebeurt er in dit geval?
Je kan niet gedwongen worden in onverdeeldheid te blijven.
Dus als die ene erfgenaam wil verkopen en de rest niet, en de rest wil ook die 25%/3 niet betalen, dan kan die erfgenaam eisen dat het huis verkocht wordt in een openbare verkoop. (Belgische wet)

Je gaat best met die vraag naar de notaris, die kan haarfijn uitleggen (en vooral aan allemaal) wat de rechten zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-06 14:37
Met Tommie12 eens: Ga naar een notaris voor een adviesgesprek, liefst de notaris die een eventueel testament heeft vastgelegd. Als aanvulling: Ga met z'n allen, of tenminste met degene die zijn deel wil verkopen en één van de andere drie, voorkom in ieder geval dat je jezelf laat verleiden in "wij drieën versus die ander" te denken. Je zoekt simpelweg een plan waarin de wensen van jullie alle vier redelijk in naar voren komen. En die wensen zijn uiteraard niet gelijk.

Overleg ook met elkaar (en evt. de notaris) wie gaat optreden als executeur-testamentair. Dat is -formeel- degene die namens de boedel handelt. En voor de duidelijkheid is dat altijd één iemand, dus geen "dat doen we samen" gedoe.
Vaak is de executeur één van de erfgenamen (En doen de erfgenamen feitelijk alles samen), maar bij juridisch of emotioneel complexere erfenissen, waarbij niet iedere erfgenaam hetzelfde doel heeft, zie je ook wel eens dat een notaris die rol op zich neemt. Kost wat (Niet eens belachelijk veel overigens), maar levert wel veel proffessionele distantie en ervaring op. Allerlei tussenvormen zijn ook mogelijk overigens: De notaris is executeur, maar delegeert alles behalve het huis aan jullie, een van jullie is executeur, maar de notaris wordt ingehuurd voor advies, etc.

Nu weet ik niet wat jullie emotionele band is met de erflater, maar uit "we gaan binnenkort een huis erven" zou ik kunnen opmaken dat de erflater op het moment nog in leven is. Mocht dat zo zijn, dan hebben jullie nog tijd om een mooie oplossing bedenken waar iedereen mee akkoord kan gaan, zodat jullie niet bakkeleiend op een uitvaart zitten, want dat is linksom of rechtsom geen prettig scenario.

Als toevoeging: Probeer je te bedenken op welke manier de drie die het huis in de familie willen houden het eigenaarschap op langere termijn willen organiseren. Een huis kan niet van "niemand" zijn, dus wat wil je over 5, 10 jaar zeggen als iemand vraagt van wie dat huis eigenlijk is? En probeer zoveel mogelijk richting die situatie te werken. Twee voorbeelden:
Willen jullie dat één van de drie er dan en gunnen de andere twee diegene wat tijd om dat rond te krijgen, maar kan/wil de vierde zich dat geduld niet veroorloven? Dan zou ik kijken naar een manier om bijvoorbeeld het huis nu al aan die ene te verkopen en de uitkoopsom van de andere drie als hypothecaire lening aan te bieden, waarbij diegene die eigenlijk het liefst wil verkopen als eerste wordt afbetaald oid.
Of willen jullie er met z'n drieën gaan wonen? Overleg dan hoe verantwoordelijkheden gaan liggen en vorm een rechtspersoon (Vermoedelijk adviseert de notaris dan een commandair vennootschap, CV) die eigenaar wordt met jullie drie als vennoten en als huurders. Die CV koopt dan het huis en zal de vierde erfgenaam moeten uitkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dan zit je in een familievete en ga je daar nog jaren plezier van hebben. 1 erfgenaam die NIET wil verkopen kun je via de rechter dwingen, maar dan moet er een redelijk bod zijn en alle overige erfgenamen moeten akkoord zijn.

In jouw situatie zit je met een geblokkeerd huis. Niemand kan er wonen, want de erfgenaam die wil verkopen gaat daar nooit mee akkoord. Veel plezier met een onbruikbaar huis....

Er zijn maar 2 manieren om hier zonder gezeik vanaf te komen:
- verkopen en opbrengst delen.
- 1 erfgenaam koopt de anderen uit gebaseerd op het gemiddelde van een paar waardebepalingen.

Alle andere constructies geven relatief veel kans op gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

onkl schreef op zondag 29 november 2020 @ 06:57:
[...]

Willen jullie dat één van de drie er dan en gunnen de andere twee diegene wat tijd om dat rond te krijgen, maar kan/wil de vierde zich dat geduld niet veroorloven? Dan zou ik kijken naar een manier om bijvoorbeeld het huis nu al aan die ene te verkopen en de uitkoopsom van de andere drie als hypothecaire lening aan te bieden, waarbij diegene die eigenlijk het liefst wil verkopen als eerste wordt afbetaald oid.

[...]
Persoonlijk zou ik heel ver uit de buurt van zo'n constructie blijven. Als ik de erfgenaam was die wilde verkopen, dan zou dit absoluut onbespreekbaar zijn.

De andere 3 mogen hele mooie plannen hebben met mijn deel van de woning. Maar die plannen moeten ze zelf gaan realiseren. Ze mogen mijn deel kopen als ze er iets mee willen. Maar dat willen ze blijkbaar ook niet.

Wellicht kunnen de 3 erfgenamen onderling financiering regelen voor hun lid zonder financiële mogelijkheden ofzo. Een hypotheek neem je maar bij de bank, niet bij een familielid die dat helemaal niet wil. En als de bank er niet aan wil beginnen, dan zal daar een goede reden voor zijn.

Mijn vader heeft zijn broers en zussen ooit uitgekocht toen hun ouderlijk huis leeg kwam. Het was al jaren hun gezamenlijk bezit (het huis was van hun alleenstaande tante en mijn opa en oma huurden het, de tante liet het huis aan haar neefjes en nichtjes na) en mijn opa huurde het vanaf dat moment van zijn kinderen. Dat is al een heel ingewikkelde situatie, want je wil achteraf geen praatjes over matsprijsjes en nog openstaande "rekeningen". Dat moet allemaal volledig transparant en de waardebepaling moet overdreven objectief.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 29-11-2020 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-06 21:50
@TS,

Onthoudt de uitdrukking: Met je familie moet je wandelen, niet handelen.

Maak van het begin aan duidelijk dat het alleen een zaak is van de erven en hou de "aanhang" er buiten.

Ik zou de woning de woning te koop zetten. Dat sluit niet uit dat gedurende de verkoop ook een van de erven kandidaat-koper zou kunnen zijn. In NL waarschijnlijk zonder overdrachtsbelasting aangezien er al successierechten worden betaald.

Gedurende de afwikkeling van het testament kunnen er onderling jaloezie en oude gevoelens weer plotseling belangrijk worden die het gezin beschadigen. Probeer het snel af te wikkelen. Hou de vaart erin.

Pas op met de kosten van de notaris. Maak duidelijke afspraken, anders lopen jullie leeg. Bij voorkeur 1 contactpersoon, de executeur-testamentair die met de notaris en andere instanties contact opneemt en die duidelijk en neutraal communiceert.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06 14:40

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je kunt je aandeel in het geheel verkopen. Wat anderen daarvan vinden maakt daarbij niet uit. Al vraag ik me realistisch gezien af wie zijn hand in zo'n wespennest zou steken.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Thijsmans schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:30:
[...]

Je kunt je aandeel in het geheel verkopen. Wat anderen daarvan vinden maakt daarbij niet uit. Al vraag ik me realistisch gezien af wie zijn hand in zo'n wespennest zou steken.
Bij mijn weten is je aandeel in een erfenis niet overdraagbaar. Wel kan, bij mijn weten, de erfgenaam van de executeur-testamentair eisen de boedel in een redelijke termijn te verdelen (waarna de erfgenaam direct eigenaar wordt van diens deel van de boedel en dat inderdaad kan verkopen). Wanneer de executeur de boedel weigert te verdelen (in dit geval: Weigert het huis te verkopen), kan de erfgenaam de rechter vragen de erfenis te verdelen. Maar dan zit je wel in "shit hits fan" situaties die je veel beter nu kan voorkomen door een zinnig plan te verzinnen met z'n allen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Spiced Allereerst gecondoleerd!
Hier ook bezig met de afwikkeling van een erfenis, waarbij het huis over meerdere erfgenamen verdeeld dient te worden. Gelukkig wilt iedereen het hier verkopen, dus daar hadden wij geen discussie over.

Wat wel belangrijk is: Wat staat er in het testament van de overledene? Zijn jullie straks alle vier voor 1/4e deel erfgenaam? Is er een testamentair executeur aangewezen?

Als de situatie (aanname) is dat een ieder 1/4e deel erfgenaam is, dan heeft een ieder 1/4e recht op alles.
Dus als 1 iemand het huis wilt verkopen, dan laat je het huis taxeren (beste is dat de erfgenaam die wilt verkopen een onafhankelijke taxatie laat uitvoeren en de drie die het willen houden hetzelfde doen en dat je dan de gemiddelde prijs neemt. Waarom? Iedereen heeft een ander belang. Degene die wilt verkopen wilt een zo'n hoog mogelijke taxatie, de anderen een zo laag mogelijke taxatie).
Als de (gemiddelde) taxatieprijs bekend is, dienen de erfgenamen die het huis willen houden te zorgen dat er 25% "cash" is om zo degene die wilt verkopen, kan worden uitgekocht.

Stel dus dat het huis op 200k uitkomt, dan dienen de overige drie in totaal 50k in te brengen. Dit kan wellicht door hun erfdeel van het spaartegoed van de overledene te gebruiken (mits toereikend, want ook daar heeft degene die wilt verkopen recht op 1/4e deel) of uit eigen geld.

Vergeet ook niet, dat er ook nog erfbelasting betaald dient te worden door de erfgenamen. Geen idee welke relatie jullie hadden met de overledene, maar de erfbelasting kan oplopen tot zo'n 30% (over een bepaald bedrag, waar je met een huis zeer waarschijnlijk wel mee te maken zal krijgen). Als er dus onvoldoende spaartegoeden zijn bij de overledene, dien je de erfbelasting uit eigen zak te betalen.

Dus stel dat alleen het huis (taxatie 200k) er is en geen spaartegoeden, dan heeft iedere erfgenaam recht op 50k. Als je relatie "anders" is met de overledene, betaal je een kleine 14,5k erfbelasting!
Als je de 4e dus nog moet uitkopen (1/3e deel van 50k = 16,6k) zal je dus een kleine (14,5k + 16,6k) 31k aan cashgeld nodig hebben! Vraag is dus of de drie het huis willen behouden, dit geld hebben. Hebben ze het niet, dan ben je wel genoodzaakt om het huis te verkopen... Het is hard, maar waar.

Heeft de overledene nog bijv. 400k spaargeld, dan veranderd alles weer. De totale erfenis is dan 600k (200k huis + 400k spaargeld). Alle vier de erfgenamen hebben dan recht op 150k. Hoe je die 150k verdeeld, dat maakt niet uit. Degene die het huis wilt verkopen, kan dan bijv. 150k "cash" krijgen en de andere hebben dan 1/3e deel van het huis (66.67k) en 83,33k cash (400k - 150k uitkoop = 250k / 3). Totaal dus ook 150k (66,67k huis + 83,33k cash).
Een ieder dient dan ook (indien de relatie "anders" is) 46,5k erfbelasting te betalen. Degene die het huis niet wilt, houdt dus iets meer dan 100k over, terwijl de andere drie "maar" 37k cash overhouden plus het huis.

Maargoed, dit is het meest eenvoudige. Vergeet ook niet dat de overledene nog tal van andere zaken wellicht heeft. Denk aan het schilderij aan de muur, het ene sieraad, etc. Hang aan alles een waarde, zodat je ook die zaken (financieel) kan afhandelen.

Succes met de afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 29 november 2020 @ 03:43:
[...]

Dus als die ene erfgenaam wil verkopen en de rest niet, en de rest wil ook die 25%/3 niet betalen, dan kan die erfgenaam eisen dat het huis verkocht wordt in een openbare verkoop. (Belgische wet)

Je gaat best met die vraag naar de notaris, die kan haarfijn uitleggen (en vooral aan allemaal) wat de rechten zijn.
Het lijkt mij sowieso wel handig om te weten of dit om België of Nederland gaat, het maakt wel wat uit welke wetgeving er geld.
eLScha schreef op zondag 29 november 2020 @ 01:17:
Natuurlijk kun je ook constructies bedenken waarin je met 3 erfgenamen de vierde uitkoopt (omgekeerde van optie 2), maar daar moet je toch wat meer context voor geven.
Dan zou je met z'n drieën 25% op moeten brengen, oftewel 25/3% van de getaxeerde waarde (= 8 1/3%) per persoon. Maar over exacte verdeling zouden die drie ook een andere afspraak kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
RagingPenguin schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:51:
[...]

Het lijkt mij sowieso wel handig om te weten of dit om België of Nederland gaat, het maakt wel wat uit welke wetgeving er geld.
Daarom dat ik dat er bij vermeldde, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het anders is in NL, maar daarom ook mijn advies om de vraag bij de notaris neer te leggen.

Sowieso is de positie van de 3 die niet willen verkopen, maar toch de 4 niet willen uitbetalen niet houdbaar. Je kan niemand dwingen eigenaar van een huis te zijn.

Wel ben ik benieuwd wat het plan is van de 3 die niet willen verkopen? Willen ze er samen in gaan wonen, verhuren, plat gooien en iet anders op bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Spiced schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:36:
Een van deze erfgenamen wilt absoluut zijn deel verkopen.
[..]
En wat als 1 van de 4 erfgenamen niet akkoord gaat om iemand uit te kopen?
Zonder de details van jullie situatie te weten:
De normaal is: "alles gedeeld door vier en ieder krijgt 1/4e".
Pas als je iets anders wil en dus wil afwijken van de normaal, hoeft iedereen er mee "akkoord te gaan".

Afdwingen doet een rechter. De gene die wil verkopen heeft het recht aan zijn/haar kant. Dat ga je niet tegenhouden. Wat je wel krijgt is een slechte(re) familieband en de kosten van de rechtszaak, en daardoor een lagere opbrengst van de erfenis.

Dus: die ene uitkopen en energie stoppen in een constructie bedenken waarmee de andere drie de boel kunnen financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JaDatIsPeter schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:18:
[...]

Zonder de details van jullie situatie te weten:
De normaal is: "alles gedeeld door vier en ieder krijgt 1/4e".
Pas als je iets anders wil en dus wil afwijken van de normaal, hoeft iedereen er mee "akkoord te gaan".

Afdwingen doet een rechter. De gene die wil verkopen heeft het recht aan zijn/haar kant. Dat ga je niet tegenhouden. Wat je wel krijgt is een slechte(re) familieband en de kosten van de rechtszaak, en daardoor een lagere opbrengst van de erfenis.

Dus: die ene uitkopen en energie stoppen in een constructie bedenken waarmee de andere drie de boel kunnen financieren.
Dat hoeft niet aan de familiebanden te vreten.
Iedereen moet begrijpen wat de regels zijn, dus best is allemaal samen naar de notaris, anders krijgen er een paar partijen weer de indruk dat ze niet alles weten of dat het allemaal al voor hun geregeld is.
Er zijn tal van redenen om niet in ee onverdeeldheid te blijven. Gedoe is de eerste. Tweede is dat er jaarlijks kosten en belastingen moeten betaald worden, en niet iedereen zit daar op te wachten of kan dat betalen als daar geen huurinkomsten tegenover staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06 14:40

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

onkl schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:34:
[...]

Bij mijn weten is je aandeel in een erfenis niet overdraagbaar. Wel kan, bij mijn weten, de erfgenaam van de executeur-testamentair eisen de boedel in een redelijke termijn te verdelen (waarna de erfgenaam direct eigenaar wordt van diens deel van de boedel en dat inderdaad kan verkopen). Wanneer de executeur de boedel weigert te verdelen (in dit geval: Weigert het huis te verkopen), kan de erfgenaam de rechter vragen de erfenis te verdelen. Maar dan zit je wel in "shit hits fan" situaties die je veel beter nu kan voorkomen door een zinnig plan te verzinnen met z'n allen.
TS stelt niet dat er problemen zijn met de verdeling, maar in de bereidheid om na de verdeling een van de mede-eigenaars uit te kopen. Nogmaals: dan staat het diegene vrij zijn aandeel te verkopen. Aan iemand die graag instapt in een familieconflict :+

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Thijsmans schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:05:
[...]

TS stelt niet dat er problemen zijn met de verdeling, maar in de bereidheid om na de verdeling een van de mede-eigenaars uit te kopen. Nogmaals: dan staat het diegene vrij zijn aandeel te verkopen. Aan iemand die graag instapt in een familieconflict :+
Eeh.. Dat probeer ik net uit te leggen:
1: Je kán je aandeel in een boedel niet verkopen, het boedelaandeel is geen overdraagbaar goed. En met "kán niet" bedoel ik niet dat niemand het zal willen kopen (al zal dat ook wel kloppen), maar "mag niet".
2: "Uitkopen" ís de verdeling. (Als in: De verdeling van de boedel). Wat je mogelijk bedoelt is dat er geen probleem is met de verdeelsleutel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Tommie12 schreef op zondag 29 november 2020 @ 03:43:
[...]

Klopt, dat is de algemene regel van een 'gemeenschap'. Iedere deelgenoot kan altijd verdeling vorderen. Maar bij een erfenis is er nog een bijzonder iets: het uitgangspunt is dat de nalatenschap verdeeld moet worden, ook zonder dat die verdeling gevorderd wordt. Als er een executeur is, heeft die de verplichting die verdeling uit te voeren.
Is die executeur niet benoemd, dan moeten de erfgenamen dat, de verdeling uitvoeren, zelf doen. Op het moment dat erfgenamen weigeren aan die uitvoering mee te werken, kunnen ze door de rechter gedwongen worden, in de regel doordat de rechter bepaalt dat het vonnis in de plaats van de medewerking komt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
onkl schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:19:
[...]

Eeh.. Dat probeer ik net uit te leggen:
1: Je kán je aandeel in een boedel niet verkopen, het boedelaandeel is geen overdraagbaar goed. En met "kán niet" bedoel ik niet dat niemand het zal willen kopen (al zal dat ook wel kloppen), maar "mag niet".
2: "Uitkopen" ís de verdeling. (Als in: De verdeling van de boedel). Wat je mogelijk bedoelt is dat er geen probleem is met de verdeelsleutel.
Sorry hoor, misschien dat ik stom ben, maar ik zie hem nog even niet.

In principe is er na de erfenis toch 1 huis met 4 eigenaren, dan kan er toch 1 eigenaar zijn 25% verkopen als er iemand gevonden wordt die voor 25% eigenaar van dat huis wil zijn?

Oftewel ik snap totaal niet wat je met 1 bedoelt...

Mij lijkt het grofweg hetzelfde als wat er met appartementen etc gebeurt, wellicht dat je een akte van verdeling oid nodig hebt en ik denk dat je praktisch heel weinig kopers zal hebben, maar ik zie niet in waarom het niet zou mogen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Gomez12 schreef op maandag 30 november 2020 @ 01:48:
[...]

Sorry hoor, misschien dat ik stom ben, maar ik zie hem nog even niet.

In principe is er na de erfenis toch 1 huis met 4 eigenaren
Nee. In de boedel zit een huis en er zijn vier erfgenamen. Om de erfenis te kunnen verdelen zal dus dat huis, net zoals de rest van de nalatenschap verdeeld moeten worden. En een huis verdeel je niet door het in stukken te hakken, maar door het te waarderen en verkopen.

Eén van de mogelijkheden is dat één of meer erfgenamen eigenaar wordt of worden van het huis. Er ontstaat dan als er meer dan één eigenaar is wat juridisch heet een 'eenvoudige gemeenschap'.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
StevenK schreef op maandag 30 november 2020 @ 07:32:
[...]
Eén van de mogelijkheden is dat één of meer erfgenamen eigenaar wordt of worden van het huis. Er ontstaat dan als er meer dan één eigenaar is wat juridisch heet een 'eenvoudige gemeenschap'.
Oftewel maak iedereen eigenaar en dan kan je toch wel gewoon een deel verkopen?

Of praten we hier niet over het praktische verkopen (via 1 of 2 of 3 tussenstappen) van een deel van het huis.
Maar enkel en alleen over het theoretisch rechtstreeks verkopen van een deel van de boedel?
Want dat is een beetje het idee dat ik krijg.

Je mag het theoretisch niet rechtstreeks verkopen, maar doe 1 of 2 tussenstappen om het van de "speciale" status boedel af te halen en je kan het wel gewoon verkopen.
Nee. In de boedel zit een huis en er zijn vier erfgenamen. Om de erfenis te kunnen verdelen zal dus dat huis, net zoals de rest van de nalatenschap verdeeld moeten worden. En een huis verdeel je niet door het in stukken te hakken, maar door het te waarderen en verkopen.
Wat is het verschil dan tussen in 4 stukken hakken en er 4 eigenaren aan hangen?
Want ik neem aan dat voor elke eigenaar duidelijk moet zijn voor een hoeveelste deel hij eigenaar is (weet ik veel, directe familie of niet als voorbeeld denk ik dan maar) waardoor het effectief gewoon verdeeld is zonder het te waarderen en verkopen.

Of (deze bedenk ik me net) : Moet je om 4 eigenaren te creeeren ook eerst het huis taxeren op 200k, dan zeggen iedereen heeft recht op 50k, oftewel als we het verkopen aan onszelf dan hebben we naast overdrachtsbelasting eigenlijk niets te betalen (wat me erg krom lijkt aangezien je normaliter xx% erfenis belasting over die 50k zou betalen)

P.s. Je hoeft het niet te beantwoorden hoor, het is zwaar offtopic :)
Alleen ik zie daadwerkelijk het probleem niet van 1 huis/gebouw met 4 eigenaren (in combinatie met een splitsingsakte is dit volgens mij gewoon hoe appartementen werken), wat er schijnbaar alleen bij een boedel zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarderen moet je hoe dan ook. De belastingdienst wil weten hoe hoog de rekening voor de erfbelasting moet worden. Maar dat is in het geval van het erven van een woning heel simpel: WOZ waarde van het jaar van overlijden of het jaar na overlijden (als die al bekend is). Je mag de laagste waarde kiezen en als de waarde van het jaar ná overlijden achteraf lager blijkt te zijn, kun je zelfs nog geld terugkrijgen. Je kunt het huis ook verdelen door er ieder voor een deel eigenaar van te worden. Eigenlijk verkopen de erfgenamen het huis dan aan zichzelf. Dat moeten de erfgenamen dan natuurlijk wel willen.

Splitsing heeft hier niets mee te maken. Dan maak je van 1 woning gewoon meerdere woningen. Dat kan, maar staat hier verder los van.

De status quo hier is, dat 3 erfgenamen willen dat de 4e hiermee akkoord gaat (dat is een gevolg van stellen "niemand uit te willen kopen" en "zelf niet willen verkopen"). Ze willen (kunnen?) het huis niet met z'n 3-en kopen. Ze hebben het aandeel van de 4e blijkbaar nodig daarvoor. Uiteindelijk zal de executeur deze status quo moeten doorbreken en dan wordt het mogelijk een lang slepende ruzie. 3 zullen er stellen dat nummer 4 het huis door hun neus geboord heeft en de 4e zal stellen dan de anderen zijn erfenis in wilden pikken. (Eigenlijk willen er 3 iets waar hun portemonnee blijkbaar niet groot genoeg voor is, maar met de portemonnee van de 4e erbij kan het wel. Alleen is die 4e het daar dus niet zo mee eens.)

Maar TS heeft al zijn bijdragen alweer verwijderd uit het topic, dus daar horen we echt niks meer van.
Edit: hmmm.... ik zie dat TS inmiddels weer tekst in zijn posts heeft gezet.

Gevoelsmatig snap ik de wens om het huis "in de familie" te houden wel. Maar het moet natuurlijk wel kunnen. Als ik 1 van de 3 was, dan zou ik me niet focussen op de 4e maar op zoek gaan naar mogelijkheden voor "ons drieën". Wie weet blijkt er na wat financiëel advies veel meer mogelijk dan gedacht en kunnen de 3 tóch gewoon nummer 4 uitkopen. Twee taxaties (1 betaald door "de 3" en 1 betaald door nummer 4) -> bedragen middelen en nummer 4 krijgt dat bedrag. Wie weet wil nummer 4 het geld wel besteden aan de studie van zijn/haar kinderen. Daar zou ik gevoelsmatig dus ook niet tussen willen gaan zitten.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 30-11-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-06 12:38
Ervaring met een erfenis helaas :'(

Ook hier is een huis na gelaten aan 2 erf genamen. Het huis heeft pa zelf laten bouwen. Wij wilde er qua huis wel graag wonen, maar we wonen nu zelf al erg gelukkig met ons gezin, dus wij hebben toen gezegd tegen de zus en vriend, als jullie het willen kopen. Dan maken we er een mooi bedrag van, zodat het huis in de familie blijft. Dat vinden we belangrijker dan (ge-erft)geld.

Het huis hebben we niet laten taxeren voor verkoop, maar een x bedrag afgesproken. Enige afspraak die we hebben gemaakt is dat wanneer zij willen verkopen, dat wij de eerste keus hebben minus hetzelfde bedrag.

Gezien het huis is dit een huis waar je de rest van je leven kan wonen.

Notaris en alels ging prima, ze wisten van onze onderlinge afspraak, maar konden dit niet op papier zetten, want de belastingdienst vind dat niet goed natuurlijk.

1 jaar later gaat de zus en vriend uit elkaar helaas...Hij heeft haar uitgekocht.

Dus binnen 1 jaar heeft ze xx bedrag extra aan de erfenis overgehouden. Uiteraard is ze niet zo netjes geweest om langs te komen en te zeggen hier is de helft.

Je moet rekening houden dat als je zaken als dit niet op papier zet dat dit kan gebeuren. Sommige Mensen doen nou eenmaal vreemd als het om geld gaat.

Ons maakt het niet uit, wij hebben onze zaken goed op orde, dus daar komt geen ruzie over :)

Zou je hier niet tegen kunnen dan alles bij de notaris op papier, voorkomt waarschijnlijk een hoop haat en nijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex75
@Ray187,

Ook Ik heb mijn woning van mijn ouders gekocht. In de akte is een voorkeursrecht gevestigd wat inhield dat als ik binnen 10 jaar mijn woning wilde vervreemden aan derden, ook bij overlijden en scheiding, eerst de woning aan moest bieden aan de familie. De prijs moest onderling worden vastgesteld of na inschakeling van deskundigen. Niet eens worden dan naar de kantonrechter.
Als niemand er gebruik van maakte was ik vrij om aan derden te verkopen.

Jouw notaris heeft dan niet goed geadviseerd. Jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06 16:12
Unknown Alien schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:30:
Ervaring met een erfenis helaas :'(

Ook hier is een huis na gelaten aan 2 erf genamen. Het huis heeft pa zelf laten bouwen. Wij wilde er qua huis wel graag wonen, maar we wonen nu zelf al erg gelukkig met ons gezin, dus wij hebben toen gezegd tegen de zus en vriend, als jullie het willen kopen. Dan maken we er een mooi bedrag van, zodat het huis in de familie blijft. Dat vinden we belangrijker dan (ge-erft)geld.

Het huis hebben we niet laten taxeren voor verkoop, maar een x bedrag afgesproken. Enige afspraak die we hebben gemaakt is dat wanneer zij willen verkopen, dat wij de eerste keus hebben minus hetzelfde bedrag.

Gezien het huis is dit een huis waar je de rest van je leven kan wonen.

Notaris en alels ging prima, ze wisten van onze onderlinge afspraak, maar konden dit niet op papier zetten, want de belastingdienst vind dat niet goed natuurlijk.

1 jaar later gaat de zus en vriend uit elkaar helaas...Hij heeft haar uitgekocht.

Dus binnen 1 jaar heeft ze xx bedrag extra aan de erfenis overgehouden. Uiteraard is ze niet zo netjes geweest om langs te komen en te zeggen hier is de helft.

Je moet rekening houden dat als je zaken als dit niet op papier zet dat dit kan gebeuren. Sommige Mensen doen nou eenmaal vreemd als het om geld gaat.

Ons maakt het niet uit, wij hebben onze zaken goed op orde, dus daar komt geen ruzie over :)

Zou je hier niet tegen kunnen dan alles bij de notaris op papier, voorkomt waarschijnlijk een hoop haat en nijd.
toon volledige bericht
Dan had die notaris een voorkeursrecht moeten opnemen. Gebeurt ontzettend vaak bij nieuwbouw (binnen x jaar mag alleen aan de verkoper terugverkocht worden).

Dan nog:

Een jaar geleden hebben jullie de waarde bepaald en erfenis verdeeld. Jij hebt je geld gekregen.

Snap niet hoe die vriend haar kan uitkopen, of had hij destijds jou uitgekocht en was hij samen met haar eigenaar geworden?
Dan had je toen beter moeten opletten als je de koude kant mede eigenaar liet worden ipv alleen je zus.

Dan nog, bij gebrek aan dwingende bepaling (of iets anders zwart op wit) kon je zus doen wat ze wilde. Kennelijk wilde ze het huis dus verkopen aan haar ex.
Het is een jaar later, dus er is geen sprake meer van een erfenis. Evt waarde vermeerdering/vermindering is dan in haar voordeel/nadeel

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:50
Een kennis zit in een gelijkaardige situatie en waar je bij taxeren van een woning op moet letten is dat je vooraf overeenkomt dat die schatting deze is waar men zich aan zal houden.

Die groep die ken heeft immers een immokantoor laten komen dat de woning voor fel meer "denkt" te kunnen verkopen als een erkende schatter. Nu is er dus discussie rond wat de waarde nu feitelijk is.
Woningprijzen zijn in België het afgelopen jaar omhoog geschoten vanwege Corona en de opmars van bieden onder gesloten omslag (+10% in centrumsteden) waardoor het immokantoor er een veel hogere waarde aan geeft.
Nu is er een zware discussie over welke inschatting er nu gevolgd dient te worden (er zit een verschil op van €50.000 op een waarde van ongeveer €300.000).

Tenzij je de woning nog voor lange tijd wenst te bezitten (de overgebleven erfgenamen moeten dus samen beslissen nog lang de woning te laten "renderen") zou ik het volledig verkopen en de totale opbrengst te verdelen.
Moest niet iedereen zeker zijn dat ze er ook niet uit willen stappen op korte termijn, dan begint heel het spelletje opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Niets. Hoe gek het ook klinkt, dit komt vaak voor. Voor belastingen etc maakt het niets uit was de erfgenamen willen, het is hun bezit en zullen erop aangeslagen worden. Maar als de erfgenamen het niet eens kunnen worden blijft het huis gewoon van hun samen.

Je ziet met regelmaat dat dat soort huizen tientallen jaren leeg staan, als er niemand woont zijn de belastingen erg laag dus betalen ze het maar om de zaak maar niet te hoeven afhandelen. Notarissen haten dat soort zaken. Makelaars ook. De buren ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dit komt toch gewoon neer op "stel dat de ene erfgenaam het deel van de andere erfgenaam wil hebben"?

Tenzij die tweede erfgenaam heel gul is heeft de eerste gewoon pech.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7ven
  • Laatst online: 19-06 17:17
Hallo, ik ga binnenkort een huis erven samen met 3 andere erfgenamen. Een van deze erfgenamen wilt absoluut zijn deel verkopen. Wat zijn de opties hier? Stel dat de 3 erfgenamen akkoord gaan om zijn deel uit te kopen, kunnen wij dan onderling zelf een prijs vastleggen of is het dan gewoon de geschatte waarde van het huis? En wat als 1 van de 4 erfgenamen niet akkoord gaat om iemand uit te kopen?
Voor we conclusies trekken, zoals ook @eLScha al aangaf... Er ontbreken veel details. Die zijn wel belangrijk voor een goed antwoord, nog los van een advies...

Er zijn er die hier dingen roepen over erven en verdelen in België, is het daar?
Er worden dingen gezegd over een testament... is dat er?
Er wordt gesproken over een executeur, is die aangesteld?
De topicstarter geeft aan dat hij erfgenaam is, velen nemen aan dat het familie is, is dat ook zo?

En ja, afhankelijk van de situatie kan elke erfgenaam de handel blokkeren, in ieder geval erg lang traineren. Bijna elke notarispraktijk wordt voor een groot deel gefinancierd door erfeniszaken die door erfgenamen in blokkade hangen. Iemand die niet wil tekenen, iemand die het niet eens is met de boedellijst, iemand die een ander niet mag etc. etc.

Dan maar het bericht letterlijk door:
Hallo, ook goedendag!

ik ga binnenkort een huis erven samen met 3 andere erfgenamen.
Hier moeten we voorzichtig zijn, ook met aannames... Is een gecondoleerd op zijn plaats? Of leeft de verervende partij nog?

Hij is nog geen eigenaar.

Wat zijn de opties hier? Stel dat de 3 erfgenamen akkoord gaan om zijn deel uit te kopen, kunnen wij dan onderling zelf een prijs vastleggen
In Nederland kan dat, het is wel handig om te zorgen dat de belastingdienst het niet verdacht gaat vinden maar het kan. Er zijn wel richtlijnen, wat die exact zijn, daarvoor aankloppen bij een goede notaris. Je moet denken aan de woz waarde en dan wellicht 10% minder. Anders gaat het teveel op belastingontduiking lijken.

of is het dan gewoon de geschatte waarde van het huis?
Om onderling gedoe te voorkomen kun je een taxatie gebruiken maar het is niet verplicht.

En wat als 1 van de 4 erfgenamen niet akkoord gaat om iemand uit te kopen?
Nogmaals, je bent nog geen eigenaar. Dus het gaat om een verdeling. Erfgenamen moeten het eens worden. Of er is een executeur aangesteld, die heeft wel wat macht maar moet zich ook aan de wet houden. Je kunt altijd nog een rechtzaak beginnen...

Advies, z.s.m. te koop aan bieden, wil iemand het huis hebben, dan bij een bod voor die prijs over laten nemen. Kan hij het geld niet op de plank leggen, dan toch ook verkopen.

En nee, als het niet hoeft geen rechtzaken beginnen :D alhoewel: Is het nou wel of geen familie? De notariaten en advocaten leven ook niet van de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

7ven schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:04:
Hier moeten we voorzichtig zijn, ook met aannames... Is een gecondoleerd op zijn plaats? Of leeft de verervende partij nog?

Hij is nog geen eigenaar.
Als je een erfgenaam in België bent is er iemand doodgegaan en als die een huis aan je (en anderen) heeft beschikt ben je daarvan het moment van overlijden de eigenaar. Een huis kan niet zonder eigenaar zijn. Je hebt dan nog mogelijkheden om de erfenis niet te accepteren maar dat gaat dan altijd om het het wijzigen van een reeds vastgesteld eigendom. De belastingdienst en de gemeente gaan de erfgenamen gewoon aanslaan voor de rechten.

En ja, een kwaadwillende ouder kan zijn kinderen hiermee zwaar in de problemen brengen. Maar aannames als "je bent nog geen eigenaar" zijn voor de gemeente en belasting gewoon onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06 16:12
7ven schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:04:
[...]

Wat zijn de opties hier? Stel dat de 3 erfgenamen akkoord gaan om zijn deel uit te kopen, kunnen wij dan onderling zelf een prijs vastleggen
In Nederland kan dat, het is wel handig om te zorgen dat de belastingdienst het niet verdacht gaat vinden maar het kan. Er zijn wel richtlijnen, wat die exact zijn, daarvoor aankloppen bij een goede notaris. Je moet denken aan de woz waarde en dan wellicht 10% minder. Anders gaat het teveel op belastingontduiking lijken.
Dit is echt een recept voor familie vetes. Waarom zou die ene die zich laat uitkopen genoegen nemen met 90% vd WOZ waarde (dat al zeker een jaar achterloopt) in een tijd als deze. Als een maand later de andere erfgenamen toch besluiten het huis te verkopen voor een normale marktprijs, pakken ze al een hoop winst mee wat eigenlijk de uitgekochte erfgenaam had moeten krijgen

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
Ik heb tijdens de afhandeling van het testament van mijn ouders geleerd dat je als erflater beter op moet schrijven hoe de boedel moet worden verdeeld of hoe er moet worden gehandeld. Hier ligt ook een advies taak voor de notaris. In dat geval is het voor de familieleden makkelijker te accepteren. Juist de kleine dingen.

Voor in dit geval de woning is het het gemakkelijkste om gewoon te verkopen en de opbrengst te verdelen. Het is even slikken voor diegene die de woning graag wilde overnemen, maar het voorkomt veel discussies en onvrede in de familie.

Geen gezeik, iedereen rijk!

Het allerbeste is als de erflater tijdens leven besluit te verdelen / schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7ven
  • Laatst online: 19-06 17:17
Metaalhoofd schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:24:
[...]
Dit is echt een recept voor familie vetes. Waarom zou die ene die zich laat uitkopen genoegen nemen met 90% vd WOZ waarde (dat al zeker een jaar achterloopt) in een tijd als deze.
Helemaal waar, maar dat was niet de vraag. De vraag was welke waarde er gebruikt wordt. Dit mag, stel dat alle erfgenamen het je gunnen. Of dat je via een andere route het waardeverschil hersteld, scheelt in de belastingen toch? Als het eerste graad is (aanname) is het al 10% over de eerste 100k en 20% over de rest. Dan nog de overdrachtsbelastingen etc.

Wellicht is er nog meer te verdelen, dan kun je dat eventueel ook wat laag inschatten en aan de rest verdelen.
Pagina: 1