Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkedennis
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-03-2024
Aanstaande maandag komt mijn nieuwe case (NZXT 510). Daarin zitten al twee 120mm fans verwerkt (NZXT AER), gemonteerd aan de achterkant en de bovenkant. Ik heb nu twee 140mm fans besteld (Scythe Kaze Flex 140 PWM).

Ik heb weinig verstand van airflow en heb al wat rondgezocht op internet over positive/negative pressure. Lang verhaal kort: wat is wijsheid te doen met de fans. Ik heb nagedacht over twee opstellingen:
- De twee 140mm fans in de front zetten, zodat er veel inflow is (alleen twijfel ik dan of er niet teveel inflow is t.o.v. van de exhaust)
- Één 140mm fan en één van de meegeleverde 120mm fan in de front (deze komt dan uit de top), vervolgens de 140mm fan in de top zetten en de 120mm in de back laten zitten.

Welke optie lijkt jullie het meest koel-efficiënt? Als jullie andere suggesties of tips hebben, dan hoor ik die natuurlijk graag. Alvast veel dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Welke fans je waar gaat plaatsen ligt helemaal aan de specificaties van de fans en hoe hard je ze wil laten draaien, 120mm vs 140mm zegt daarin eigenlijk vrij weinig. Een 120mm kan op dezelfde snelheid als een 140mm meer lucht verplaatsen en de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt bepaald of je positieve of negative druk hebt.

Oftewel, leg de specificaties van de fans naast elkaar en zorg er minimaal voor dat je iets meer intake airflow hebt dan outtake want positieve druk zorgt voor minder stof in de kast. Oftewel... het is niet lastig om te weten welke je waar moet plaatsen, je zal alleen zelf even moeten nagaan wat welke fan doet bij welke snelheid (en eventueel hoeveel geluid ze dan produceren).. iedere beetje merk van fans heeft die gegevens op de website staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkedennis
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-03-2024
Dank voor je snelle antwoord! Begrijp ik je verhaal goed als ik het volgende rekensommetje maak:

Meegeleverde fans: bij 1.200 RPM geeft deze per fan 50,42CFM (achter en boven)

De nieuwe fan (front) geeft op 300 RPM 16,8CFM. Op 1000RPM geven deze fan dan ongeveer 56CFM.

De intake is dan iets hoger dan de exhaust wat voor positieve druk zorgt. Weet alleen niet zeker of een verschil dan zes CFM als fors te hoog wordt gezien of prima is (op internet lees ik daar wisselende verhalen over). Daar hoor ik graag jullie advies over.

Klopt mijn redenatie hierboven? Ik zou dan zelf een beetje moeten gaan spelen of ik het geluid met deze RPM oké vind en aan de hand daarvan bepalen wat de ideale RPM is.