Foutmelding bij opstarten WD SSD Dasboard.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Mijn vraag
Ik heb een SSD van Western Digital in een oude netbook geïnstalleerd Bij het openen de WD SSD Dashboard krijg ik een foutmelding van, naar ik vermoed, het framework waarmee de applicatie is geschreven. Zie foto.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De netbook is een ASUS EEE PC met Intel 945 chipset. De SSD functioneert zonder problemen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De foutmelding geeft de volgende aanwijzingen om het probleem proberen op te lossen:
Install a driver providing OpenGL 2.0 or higher, or, if this is not possible, make sure the ANGLE Open GL ES 2.0 emulation libraries (libEGL.dll, libGLESv2.dll and d3dcompiler_*.dll) are available in the application executable’s directory or in a location listed in PATH.
Ik heb Direct X 9 geinstalleerd en de d3dcompiler_*.dll bestanden van system32 map naar de installatie map van WD SSD Dashboard gecopieerd. De twee Angle Open GL bestanden waren al in de installatiemap van WD SSD Dashboard aanwezig. Dat verhielp het probleem niet.

Op de WD forums tipte iemand mij om een oudere versie van WD SSD Dashboard zonder Open GL te proberen. Ik vond een versie die deze melding niet gaf maar deze gaf aan dat de applicatie de resolutie van 1024x600 niet ondersteunt. Klein terzijde. Ik heb SSD ondersteunings programma's van andere fabrikanten geinstalleerd en deze werken met een resolutie van 1024x600.

De enige oplossing die ik nog kan proberen is "location listed in PATH' te achterhalen en proberen daar de gewenste dll's te droppen. Weet iemand wat er met PATH wordt bedoeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JotM-uLOXsWOlO5vIEQTBBMxplw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/iudJ0ddR8XmAkgO03Rml8oB8.png?f=fotoalbum_medium

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Is geen software probleem; is een hardware probleem. Je computer mist de hardware om openGL 2.0 te draaien

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:35
Is dat WD SSD tool per se nodig?
En waarom deze nu weer openGL nodig heeft? :/

Maar er is wel een registry aanpassing voor dat type netbooks om 1024x768 downscaled te gebruiken.
Ik heb dat wel gebruikt onder Windows 7, met 10 zou het ook werken?

Lifewire: Change Your Netbook's Screen Resolution in the Registry

[ Voor 8% gewijzigd door The_Doman op 29-11-2020 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:34:
Is geen software probleem; is een hardware probleem. Je computer mist de hardware om openGL 2.0 te draaien
Klopt maar dat wordt ondervangen door gebruik van de ANGLE Open GL ES 2.0 emulation libraries als ik de foutmelding goed begrijp enn daar gaat mijn vraag over. Kun jij chocola maken van de PATH aanwijzing?
The_Doman schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:59:
Is dat WD SSD tool per se nodig?
En waarom deze nu weer openGL nodig heeft? :/

Maar er is wel een registry aanpassing voor dat type netbooks om 1024x768 downscaled te gebruiken.
Ik heb dat wel gebruikt onder Windows 7, met 10 zou het ook werken?

Lifewire: Change Your Netbook's Screen Resolution in the Registry
Thanks. Die truc was ik totaal vergeten. Ik zal hem later vandaag eens proberen. Maar dat zal de oude versie niet laten werken want die verwacht een minimale resolutie van 1370xbla en met deze truc kun je de resolutie optrekken tot 1024x768 en 1152x864.

Dat lijkt geen goede voorspeller voor de latere versie maar aangezien die mogelijk vanuit een ander framework geschreven is zou er een klein kansje kunnen zijn dat het gaat werken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

EricJH schreef op zondag 29 november 2020 @ 02:19:
[...]
Kun jij chocola maken van de PATH aanwijzing?
[...]
Er is een environment variabele genaamd PATH en daar moet je de locatie waar ANGLE is geïnstalleerd aan toevoegen. In control panel | system | advanced heb je een button "environment settings" waar je een dialoogje krijgt. Daar kun je aan het PATH iets als "C:\progra~1\ANGLE" aan toevoegen. Althans ik zou voor de zekerheid de 8.3 naam gebruiken
offtopic:
Maar euh, dit is gewoon DOS3.3 kennis; leren we dat niet meer op school?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:35
Extern scherm aansluiten?
Remote control gebruiken met geforceerde VGA scherm mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
@Brahiewahiewa. Met de PATH aanwijzing kon ik verder. Er staan by PATH meerdere mappen die ik, met uitzondering van WBEM, allemaal voorzien heb van de Angle en Direct X dll files maar dat was tevergeefs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNTHplmIoVbstzK031h7hSDZgEs=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/xDcLFqkBZmOmOE5OyFQPzffs.png?f=fotoalbum_small

Een andere zoekopdracht bracht de volgende aanwijzingen.
For those scratching their heads trying to resolve this OpenGL issue running the latest version of Dropbox + AlwaysUp I have successfully resolved this issue by following these steps (after all the guidance in this forum failed to fix my issue):

1. In the Windows start menu enter the search term "environment variables" and select "Edit the system environment variables"

2. In the dialog that comes up click "Environment Variables" then click "New" in the system variables section.

3. In the dialog that comes up enter variable name = 'QT_OPENGL' (without the quotes) and variable value = 'software' (without the quotes)
Source. Dit was hoopgevend maar helaas het mocht niet baten.

Ik vond nog een oplossing:
Had the OpenGL problem already in MuseScore 2 (Windows 10, 32bit). It was not the Start Center crashing but Plugins. There I found the solution to put the mesa opengl32.dll in the Musescore 2\bin folder.
After this did not help out under MuseScore 3. I was searching, reading, testing.. and..

tataa...

I took the mesa file from
https://fdossena.com/?p=mesa/index.frag
extracted the file to some folder, renamed it from opengl32.dll to opengl32sw.dll and then copied to the musescore 3\bin folder.
I did not do much testing but the start center did no more crash and the panel demo plugin ran also.
Hope this can help some other users with old Intel integrated graphics.

As far as I understood the Qt angle Implementation excludes some Intel graphics whereas e.g. candy crush obviously uses also angle and that is running on my Intel GMA 3150. I anyhow do not understand why one needs special rendering here and then... why mesa works with intel and angle would not even if it is part of many software under Windows 10. Seems rather a problem of Qt then of angle.

The opengl32sw.dll is IMHO just a fall back only used if hardware support is missing and angle fails.
So it could be an idea to add this dll in the Win32 distribution of Musescore 3?
Source. Maar helaas werkte deze intrigerende oplossing ook niet.

@The_Doman. Dat is een originele benadering.

Ik ga ervan uit de ondersteuning van de videochip van de Intel 945 Mobile het probleem is en dat ik deze SSD terug ga sturen en een SSD van een ander merk aanschaf waarvan de ondersteuningssoftware meteen op mijn netbook werkt.
Pagina: 1