Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-09 20:42
Hoi,

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:49
Snap niet zo goed waarom een verlenging van een contract een salarisverhoging zou betekenen? Ik zou blij zijn met een vast contract, wat zekerheid.

Of is dat al vanaf het begin beloofd en maken ze het nu niet waar?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:22

Barrycade

Through the...

Vraag m wat dan de beoogde verhoging zal worden. Of in ieder geval de bandbreedte.

Kan goed zijn dat je gewoon een paar procent krijgt uit de CAO /salarisgebouw. Das wellicht niet de sprong die je hoopt op basis van alle verhalen hier. Maar hangt van vele andere zaken af; werk je in een bedrijfstak die geen last heeft van de Corona, verdien je nu al goed, heb je voldoende ervaring om een ruime verhoging te rechtvaardigen etcetc.

Maar beter om jezelf even te oriënteren.op salarissen in de markt. En dan te vergelijken met je huidige marktwaarde. Dan kan je beter inschatten wat je waard bent.

Met terugwerkende kracht kan, krijg je bij de volgende salaris betaling extra. Das het minst spannende van het verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:21

DarkSide

theres no place like ::1

Idd. Als ik het zo lees ga je van een een tijdelijk contract naar een contract met onbepaalde tijd.
Een vaste baan dus.

Ik neem aan dat je functie e.d. ook niet veranderd. En je dus hetzelfde werkt doet.
Wat dus alleen een jaarlijkse CAO verhoging zou kunnen betekenen.

Als je in de volgende beoordelings ronde gewoon meegenomen kan worden.
Dan zal het iig netjes zijn dat je over een jaar beoordeeld word. En vaak zie je dan idd dat verhogingen met terugwerkende kracht gegeven worden.

Het is iig handig om de salaris schalen en CAO te weten. Dan weet je ook wat je krijgt met een slecht, goed, extra goede beoordeling etc.

Extra salaris krijg je bij promotie of herijking.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:46

Onbekend

...

Members only:

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:22
@Onbekend De inflatiecorrectie die je noemt is naar mijn ervaring echt niet gebruikelijk, zeker niet als er een cao van toepassing is. In bedrijfseigenregelingen komt dit wel voor, maar het is geen regel, verre van zelfs.

Members only:

Het is in ieder geval niet gebruikelijk om bij een vast contract ook gelijk een loonsverhoging te krijgen. Kan wel, maar het hoeft niet.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
Barrycade schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:08:
Vraag m wat dan de beoogde verhoging zal worden. Of in ieder geval de bandbreedte.

Kan goed zijn dat je gewoon een paar procent krijgt uit de CAO /salarisgebouw. Das wellicht niet de sprong die je hoopt op basis van alle verhalen hier. Maar hangt van vele andere zaken af; werk je in een bedrijfstak die geen last heeft van de Corona, verdien je nu al goed, heb je voldoende ervaring om een ruime verhoging te rechtvaardigen etcetc.

Maar beter om jezelf even te oriënteren.op salarissen in de markt. En dan te vergelijken met je huidige marktwaarde. Dan kan je beter inschatten wat je waard bent.

Met terugwerkende kracht kan, krijg je bij de volgende salaris betaling extra. Das het minst spannende van het verhaal.
Members only:
DarkSide schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:10:
Idd. Als ik het zo lees ga je van een een tijdelijk contract naar een contract met onbepaalde tijd.
Een vaste baan dus.

Ik neem aan dat je functie e.d. ook niet veranderd. En je dus hetzelfde werkt doet.

Dan zal het iig netjes zijn dat je over een jaar beoordeeld word. En vaak zie je dan idd dat verhogingen met terugwerkende kracht gegeven worden.

Het is iig handig om de salaris schalen en CAO te weten. Dan weet je ook wat je krijgt met een slecht, goed, extra goede beoordeling etc.

Members only:
.
DarkSide schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:10:
Een vaste baan dus.

Members only:
Members only:
Arjan90 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:22:
@Onbekend De inflatiecorrectie die je noemt is naar mijn ervaring echt niet gebruikelijk, zeker niet als er een cao van toepassing is. In bedrijfseigenregelingen komt dit wel voor, maar het is geen regel, verre van zelfs.

Aan de TS: al contact gehad met HR? Heb je geen vaste beoordelingscyclus die gevolgd wordt? Mogelijk kun je hier iets over vinden in het HR handboek als dat beschikbaar is, of in de cao als er een cao van toepassing is. Bij sommige bedrijven lopen het fiscale jaar van april t/m maart, maar dan zie je vaak ook dat de verhogingen per 1 april worden doorgevoerd. Op zich kan het best wat de manager zegt, heb je enige reden om hem niet te vertrouwen?

Het is in ieder geval niet gebruikelijk om bij een vast contract ook gelijk een loonsverhoging te krijgen. Kan wel, maar het hoeft niet.
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
De gang van zaken klinkt normaal.

Als je een (extra) verhoging had gewild, is daar ooit over gesproken? Is je loon bij het tijdelijke contract naar je eigen idee lager geweest dan het zou moeten zijn?

Trouwens. Beetje afhankelijk van hoe je werkgever het doet in coronatijd moeten we begin 2021 denk ik in veel gevallen allemaal niet verbaasd zijn met loonsverhogingen die variëren van ergens tussen ruk en driewerf ruk.

Als je onder een CAO valt (volgens mij wel) dan ligt dat misschien een beetje anders. Deze kun je gewoon opzoeken op internet.

[ Voor 46% gewijzigd door Wilke op 28-11-2020 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:22
@Barfi als de gebruikelijke cyclus wordt gevolgd, zou ik me er geen zorgen over maken.

Members only:

Succes!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als je er zeker van wil zijn, zorg dat je de afspraak dan zwart op wit hebt. (Ook al is dat maar in een mail oid)
Voordat je het weet is er bijvoorbeeld een manager wissel en weet er in april niemand meer iets van die afspraak.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 28-11-2020 22:09 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:15
Zijn redelijk wat bedrijven waar het fiscale jaar in Q2 begint (01-04)

Beoordelingsgesprekken in die periode kan hierdoor komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:35

Secsytime

Automagisch

Metaal-elektro CAO kun je gewoon online vinden. Deze loopt in december af en er is nog geen overeenkomst voor een nieuwe. Looneis was 2,5 % en een looptijd van 11 maanden, dacht ik zo.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Het is vrij normaal hoor dat de gesprekken wat later plaatsvinden en de loonsverhoging dan met terugwerkende kracht ingaat. Dit heeft een simpele reden; mensen hebben die meetings op verschillende momenten, en ze kunnen onmogelijk al die meetings op 1 Jan doen. En het zou natuurlijk nogal oneerlijk zijn dan, dat de mensen met de meeting begin Jan er meer profijt van hebben dan de mensen die eind Feb pas hun meeting hebben.

Ik zou me er niet teveel zorgen om maken. Als nu blijkt dat het in April opeens anders is, is het natuurlijk een ander verhaal.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Nee hoor, dat is niet apart, niet als het fiscale jaar per 1 Jan loopt.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Ik begrijp dat dit je eerste jaarcontract was. Bij veel bedrijven is men -terecht- in het begin wat terughoudend, want je weet nog niet wat voor vlees je in de kuip hebt. En de proeftijd is tegenwoordig niet meer geschikt om dat te ontdekken.

Veel bedrijven bieden bij zo'n eerste contract dus voorzichtig. En als ex-salarisadministrateur voor externe bedrijven- mag ik wel zeggen dat een verhoging daarna normaal is. Dat ze aangeven dat deze in April bepaald wordt, en dan met terugwerkende kracht, is op zich beter dan niets, maar je weet dus nu niet wat je dan gaat krijgen, terwijl je nu wil bepalen of "dat nieuwe bod" aantrekkelijk genoeg is.

Mijn punt zou zijn dat het oneerlijk is om te wachten. Normaal heb je tegen het einde van het eerste jaarcontract een gesprek. Daarbij is het voor allebei geven en nemen. Willen ze je graag hebben moeten ze uitkijken, anders verleng jij niet. Echter door je eerst laten tekenen voor verlenging, verandert de onderhandelingspositie. En als je dan (in April) zegt dat je niet akkoord gaat, zit je met zo'n dienstverband op je CV waar iedereen aan kan zien dat het opgebroken is. De kans is (voor de werkgever) groot dat in April een lager bod geaccepteerd zal worden dan nu, door die andere onderhandelingspositie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou in ieder geval de beloofde verhoging vast laten leggen zodat je later een stok hebt om mee te slaan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 01:02
wodkabuikje schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:04:
Snap niet zo goed waarom een verlenging van een contract een salarisverhoging zou betekenen? Ik zou blij zijn met een vast contract, wat zekerheid.

Redenen om een salarisverhoging bij een nieuw contract te krijgen in de situatie van TS:
- TS is jong en groeit enorm. Hij is daardoor productiever geworden
- Zonder salarisverhoging zou hij er in koopkracht op achteruit gaan. Immers hebben we zoiets als inflatie alias geldontwaarding. Zonder salarisverhoging zou hij er in koopkracht zo'n 2% op achteruit gaan.
- Vaste contract is, zeker met weinig dienstjaren zoals TS, geen drol waard, 1/3 maandsalaris per dienstjaar.
- In de Metalektro stijgt jouw functiewaardering na een functiejaar. Als jij op het minimale salaris voor jouw functiegroep met functiejaar zit, moet je dus sowieso stijgen. Zo niet, dan overtreed jouw WG de CAO regels. Let daarop.
TomsDiner schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:42:
Ik begrijp dat dit je eerste jaarcontract was. Bij veel bedrijven is men -terecht- in het begin wat terughoudend, want je weet nog niet wat voor vlees je in de kuip hebt. En de proeftijd is tegenwoordig niet meer geschikt om dat te ontdekken.
Maar na een jaar weet men wat men aan de TS heeft. En dat is blijkbaar voldoende, want hem wordt een nieuw, vast contract aangeboden.
Mijn punt zou zijn dat het oneerlijk is om te wachten. Normaal heb je tegen het einde van het eerste jaarcontract een gesprek. Daarbij is het voor allebei geven en nemen. Willen ze je graag hebben moeten ze uitkijken, anders verleng jij niet. Echter door je eerst laten tekenen voor verlenging, verandert de onderhandelingspositie. En als je dan (in April) zegt dat je niet akkoord gaat, zit je met zo'n dienstverband op je CV waar iedereen aan kan zien dat het opgebroken is. De kans is (voor de werkgever) groot dat in April een lager bod geaccepteerd zal worden dan nu, door die andere onderhandelingspositie.
En wat is er precies erg aan een opgebroken contract? Dat is het sowieso zodra je in een vast contract zit en weg gaat. Iedereen kan ook zien dat je mocht blijven en kon bijtekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Klinkt compleet normaal eigenlijk. Hier zijn de beoordelingsgesprekken ook aan het einde van het jaar, de jaarlijkse loonsverhoging krijg je pas in februari/maart/april aan de hand van hoe snel ze zijn, en altijd met terugwerkende kracht vanaf 1 januari. Dus dan krijg je in 1x gewoon een paar honderd euro 'correctie' bovenop je maandloon.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:29

Croga

The Unreasonable Man

Ik zie heel veel mensen die dit normaal vinden. Ik ben een andere mening toegedaan.

Als jij een salarisverhoging waard bent is er geen enkele reden om die uit te stellen.
Daar komt bij: Een belofte heb je helemaal niets aan. Nog sterker; voor dit soort beloftes bestaat een gezegde: "The Cake is a lie!". En dat gezegde is er gekomen omdat dit soort beloftes te vaak simpelweg op niets uit lopen.

Als jij jezelf die verhoging waard vindt dan moet je zeggen dat je hem nu wilt en niet zit te wachten op beloftes.
Als jij de baan belangrijker vindt dan de salarisverhoging dan moet je er van uit gaan dat er geen salarisverhoging is, totdat je hem daadwerkelijk in handen hebt.

De belofte is zinloos. Daar heb je niets aan. Ook niet als de belofte zwart op wit staat. Die belofte kan alleen maar tot frictie leiden dus bekijk de belofte als wat het is: Helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Hydra schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:37:
[...]

Nee hoor, dat is niet apart, niet als het fiscale jaar per 1 Jan loopt.
Maar waarom dan pas de beoordelingsgesprekken achteraf? Bedrijven gaan niet pas vanaf 1 januari kijken hoe ze er voor dat jaar voor staan, daar zouden ze voor die tijd ook al een beeld van moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
TomsDiner schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:42:

Veel bedrijven bieden bij zo'n eerste contract dus voorzichtig. En als ex-salarisadministrateur voor externe bedrijven- mag ik wel zeggen dat een verhoging daarna normaal is. Dat ze aangeven dat deze in April bepaald wordt, en dan met terugwerkende kracht, is op zich beter dan niets, maar je weet dus nu niet wat je dan gaat krijgen, terwijl je nu wil bepalen of "dat nieuwe bod" aantrekkelijk genoeg is.

Members only:
Pizza_Boom schreef op zondag 29 november 2020 @ 00:02:
[...]
Redenen om een salarisverhoging bij een nieuw contract te krijgen in de situatie van TS:
- TS is jong en groeit enorm. Hij is daardoor productiever geworden
- Zonder salarisverhoging zou hij er in koopkracht op achteruit gaan. Immers hebben we zoiets als inflatie alias geldontwaarding. Zonder salarisverhoging zou hij er in koopkracht zo'n 2% op achteruit gaan.
- Vaste contract is, zeker met weinig dienstjaren zoals TS, geen drol waard, 1/3 maandsalaris per dienstjaar.
- In de Metalektro stijgt jouw functiewaardering na een functiejaar. Als jij op het minimale salaris voor jouw functiegroep met functiejaar zit, moet je dus sowieso stijgen. Zo niet, dan overtreed jouw WG de CAO regels. Let daarop.
[...]
Maar na een jaar weet men wat men aan de TS heeft. En dat is blijkbaar voldoende, want hem wordt een nieuw, vast contract aangeboden.

[...]
En wat is er precies erg aan een opgebroken contract? Dat is het sowieso zodra je in een vast contract zit en weg gaat. Iedereen kan ook zien dat je mocht blijven en kon bijtekenen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Barfi schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:49:
[...]

***members only***

[...]

***members only***
Wat voor functie betreft het? Zit deze aan de CAO schalen vast? Anders zou een individuele verhoging alsnog kunnen overigens, via een persoonlijke toeslag.

Wat ik uit je verhaal op kan maken is dat het een “engineering” functie betreft, grote kans dat deze niet in de schalen valt. Wat ik zou doen is gewoon een absoluut bedrag nu al bespreken als hij het niet in de nieuwe overeenkomst wil zetten (wat ik overigens vreemd vind). Laat je niet naaien door het over percentages te hebben, dit is gewoon framing, 10 % van niets is nog steeds niets. Als hij het even naar je op de mail zet, is het in principe klaar toch? Kun je het niet eens worden over het bedrag, teken je geen verlenging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
[...]

En dat was dus precies mijn punt. Want de helft van de onderhandelingen omtrent het nieuwe contract (het salaris) komt niet in deze besprekingen terecht. Eerst tekenen, later hoor je welke beloning je daarvoor krijgt. Dat vind ik niet helemaal fair...
[...]
Dat het zo kort is na het nieuwe contract. Geloof me, ik heb jarenlang geholpen bij het aannemen van personeel voor klanten van ons, en de kans is groot dat dit een "doorzaag-punt" gaat worden. Het levert je een nadeel op bij het gesprek, wat je zelf mag proberen te neutraliseren. Als je binnen zes maanden nadat je een vast contract krijgt er weer vandoor gaat, is er vast iets gebeurd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Transportman schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:47:
[...]

Maar waarom dan pas de beoordelingsgesprekken achteraf? Bedrijven gaan niet pas vanaf 1 januari kijken hoe ze er voor dat jaar voor staan, daar zouden ze voor die tijd ook al een beeld van moeten hebben.
Het is niet vreemd dat bedrijven eerst bepalen wat de beoordelingen en verhogingen zijn en de gesprekken pas daarna gehouden worden. En die kunnen om planningsredenen best uitgesmeerd worden over een maand (zeker als er mensen op vakantie gaan of ziek zijn). En soms word er achter de schermen ook meer en langer gediscussieerd dan men eerst rekening mee hield, het kan een best moeilijke keuze zijn om te kiezen wie je wel en niet een promotie geeft. Hierdoor zijn salarisverhogingen met terugwerkende kracht best wel standaard, vaak kan je in het hr handboek terug vinden wat de standaard periodes zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door RagingPenguin op 29-11-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Members only:
TomsDiner schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:03:
En dat was dus precies mijn punt. Want de helft van de onderhandelingen omtrent het nieuwe contract (het salaris) komt niet in deze besprekingen terecht. Eerst tekenen, later hoor je welke beloning je daarvoor krijgt. Dat vind ik niet helemaal fair...
Dat had ik niet volledig als zodanig begrepen, maar dan zitten we dus op 1 lijn.
Dat het zo kort is na het nieuwe contract. Geloof me, ik heb jarenlang geholpen bij het aannemen van personeel voor klanten van ons, en de kans is groot dat dit een "doorzaag-punt" gaat worden. Het levert je een nadeel op bij het gesprek, wat je zelf mag proberen te neutraliseren. Als je binnen zes maanden nadat je een vast contract krijgt er weer vandoor gaat, is er vast iets gebeurd....
Ik was na 3 maanden al aan het zoeken. Ik had een persoon die mij als bedreiging zag en het leven zuur maakte. Uiteindelijk zit ik er nog steeds en is die negativiteit weg. Des tijds erbij zo aangegeven, weet niet of ik daar goed aan heb gedaan, maar toen voelde eerlijk zijn daarover het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
De vraag is hoe je het spelletje wilt spelen.

Je kan mee gaan met het vaste stramien van het bedrijf, dus afwachten tot de beoordelingsgesprekken komen en dan kijken hoe ze jou waarderen.
Of je gaat het hard spelen en bent bereid om je spullen te pakken en elders aan de slag te gaan. Dan heb jij de kaarten in handen, want je weet wat je waard bent doordat je met andere bedrijven hebt gesproken. Maar durf dan ook door te pakken, als je huidige werkgever daar niet in mee wilt gaan.

Het is net als poker, durf je goed te bluffen of durf je all-in te gaan?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barfi
Members only:
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:04
Je verkoopt jezelf toch niet eerst om daarna een prijs af te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-09 15:24
Mijn contract is pasgeleden ook omgezet naar onbepaalde tijd, de medewerker van HR vertelde mij dat salaris verhogingen jaarlijks besproken worden bij de functioneringsgesprekken. (was nog geen jaar in dienst)

Daarnaast, wat wil je dan als je er geen euro bij krijgt, niet tekenen?

Natuurlijk kun je het aanbod van onbepaald tijd contract gebruiken bij je functioneringsgesprek, om een hoger salaris te vragen. Waarom zouden ze je een "vast" contract aanbieden als je slecht functioneert?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:41
Salarisverhoging met terugwerkende kracht gebeurd bij mij ook met dezelfde reden dat de beoordeling (en de officiele goedkeuringen, etc.) op een later moment heeft plaatsgevonden. En dan werk ik op het hoofdkantoor van een redelijk grote multinational. Dus over dat punt zou ik me niet heel veel zorgen maken (of het technisch kan). Ik krijg in december m'n terugwerkende kracht m'n verhoging over de laatste paar maanden.

Het is meer of jij zelf persoonlijk vertrouwen hebt in het bedrijf waarin je werkt. En of je hier nu al echt een punt van wil maken als de beoordeling nog niet is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baze
Ik begrijp dus dat er geen functiewijziging is. Dan zou ik er - persoonlijk gezien - er nu echt geen punt van maken. Het zijn twee van elkaar losstaande dingen:
1. omzetting van tijdelijk contract naar onbepaalde tijd;
2. beoordeling en salarisverhoging.

M.i. is het niet gebruikelijk dat bij punt 1 wordt nagedacht over salarisverhoging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

targaryanwolf schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:41:
Mijn contract is pasgeleden ook omgezet naar onbepaalde tijd, de medewerker van HR vertelde mij dat salaris verhogingen jaarlijks besproken worden bij de functioneringsgesprekken. (was nog geen jaar in dienst)

Daarnaast, wat wil je dan als je er geen euro bij krijgt, niet tekenen?

Natuurlijk kun je het aanbod van onbepaald tijd contract gebruiken bij je functioneringsgesprek, om een hoger salaris te vragen. Waarom zouden ze je een "vast" contract aanbieden als je slecht functioneert?
Inderdaad, dan teken ik niet. Heeft me altijd een flinke verhoging opgeleverd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thlst
  • Niet online
Secsytime schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:11:
[...]

Inderdaad, dan teken ik niet. Heeft me altijd een flinke verhoging opgeleverd ;)
Maar je moet natuurlijk wel echt bereid zijn te vertrekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

thlst schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:02:
[...]

Maar je moet natuurlijk wel echt bereid zijn te vertrekken
Ja, maar dat is toch niet erg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Secsytime schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:07:
[...]

Ja, maar dat is toch niet erg?
Behalve dat je je leuke baan met vast contract kwijt bent omdat je weigerde gewoon in de normale ronde salarisverhogingen mee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Secsytime schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:11:
Idem. Directeur die er een spelletje van maakte zo lang mogelijk te wachten en vervolgens, toen ik aangaf aan mijn laatste week te zitten, met een aanbod van +50 euro kwam.
Sissors schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:18:
[...]

Behalve dat je je leuke baan met vast contract kwijt bent omdat je weigerde gewoon in de normale ronde salarisverhogingen mee te doen.
Dat ligt geheel aan het spelletje dat er gespeeld wordt. Het mooie aan een aflopend jaarcontract is dat je gewoon weg kan zonder lange opzegtijd, je had bij wijze van spreken maandag kunnen zeggen dat het je laatste dag was. Als je dus in een werknemersmarkt zit, heb je de WG ook bij zijn ballen, zeker als je allerlei lopende project hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Sissors schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:18:
[...]

Als je goed bent, krijg je overal een vast contract. Een leuke baan kun je er (bijna) overal van maken, dit hangt echt van jezelf af.

Ik snap de waarde die mensen aan een "vast" contract hangen niet. Zo vast is het tegenwoordig niet meer, en dat is maar goed ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:23:
[...]
Idem. Directeur die er een spelletje van maakte zo lang mogelijk te wachten en vervolgens, toen ik aangaf aan mijn laatste week te zitten, met een aanbod van +50 euro kwam.

[...]
Dat ligt geheel aan het spelletje dat er gespeeld wordt. Het mooie aan een aflopend jaarcontract is dat je gewoon weg kan zonder lange opzegtijd, je had bij wijze van spreken maandag kunnen zeggen dat het je laatste dag was. Als je dus in een werknemersmarkt zit, heb je de WG ook bij zijn ballen, zeker als je allerlei lopende project hebt.
Tja anders kan je dat met 1-2 maanden opzegtermijn doen. Waarvan je de helft vrij neemt.

En momenteel is er in redelijke wat vakgebieden toch gewoon veel minder een markt, simpelweg door Corona.
Secsytime schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:10:
[...]

Als je goed bent, krijg je overal een vast contract. Een leuke baan kun je er (bijna) overal van maken, dit hangt echt van jezelf af.

Ik snap de waarde die mensen aan een "vast" contract hangen niet. Zo vast is het tegenwoordig niet meer, en dat is maar goed ook.
TS had dus geen vast contract, dus was hij niet goed genoeg? Er zijn zat bedrijven waar je gewoon nooit met een vast contract begint. En iemand met een vast contract eruit werken kan, maar is niet zo eenvoudig.

En het is wel een hele makkelijke om te stellen dat je alles een leuke baan kan maken. Nou, dan kan je die leuke baan een hele leuke baan maken, wat niet kan met een niet leuke baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Secsytime schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:10:
[...]

En straks is TS niet zo goed? Dat kan toch? :) Zou toch zonde zijn als hij dan opeens een tijd geen baan meer heeft. (Wil hiermee trouwens TS totaal niet beledigen of zo).

Een vast contract is verder nog steeds best handig voor het krijgen van een hypotheek, om maar wat te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Sissors schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:25:
[...]

Tja anders kan je dat met 1-2 maanden opzegtermijn doen. Waarvan je de helft vrij neemt.

En momenteel is er in redelijke wat vakgebieden toch gewoon veel minder een markt, simpelweg door Corona.
In de hoek van techniek waar ik zit, hebben we weinig last van Corona. De grootste dooddoener aan de bouwkant is nog altijd het stikstofbeleid. Corona maakt vooral het inkopen wat lastiger, maar grote bouwprojecten staan op hold door het verhaal rondom stikstof.
TS had dus geen vast contract, dus was hij niet goed genoeg? Er zijn zat bedrijven waar je gewoon nooit met een vast contract begint. En iemand met een vast contract eruit werken kan, maar is niet zo eenvoudig.

En het is wel een hele makkelijke om te stellen dat je alles een leuke baan kan maken. Nou, dan kan je die leuke baan een hele leuke baan maken, wat niet kan met een niet leuke baan.
Iemand eruit werken, zeker in de eerste jaren, kost geen reet. 1/3e maandsalaris per gewerkt jaar. Beetje extra erbij omdat het niet geheel netjes gaan en dagdag werknemer. Vaste contract is alleen nog wat waard bij een hypotheekaanvraag, verder sta je net zo snel op straat als met ieder ander contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Sissors schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:25:
[...]

[...]

Iemand met een vast contract eruit werken is moeilijk? Volgens mij is het alleen maar makkelijker geworden hoor ;)

Ik zeg niet dat hij niet goed genoeg is, ik zeg dat je overal een vast contract aangeboden krijgt (al is het na je 1e jaar op tijdelijk contract) als je goed bent. Want dan willen ze je houden. En dat is hét moment, om je waarde te pakken.

Maar iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
wodkabuikje schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:04:

Bij een vaste aanstelling ga ik een schaal omhoog en elk jaar krijg ik dan een.periodiek (trede) bij tot aan het eind van mijn schaal. Daarnaast wordt er geïndexeerd met als idee inflatie op te vangen.

Als TS als Starter vorig jaar bijv €2.000 per maand bruto verdiende en na 12+1 maanden is dat nog steeds €2000 dan is dat imo niet gebruikelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Wat doet iedereen hier moeilijk over een salarisverhoging zeg. Je krijgt een salarisverhoging zodra je dat met succes onderhandeld. Dat kan op ieder moment. De kans is natuurlijk aanwezig dat je werkgever niet je huidige contract wil herzien, en dat is zijn goed recht. Zolang jij een contract hebt zit je dat uit, of neem je ontslag met in acht name van je opzeggingstermijn.

Bij een verlenging van je contract moet je wel een nieuw contract tekenen voor een nieuwe termijn. Dat stelt je in de gelegenheid een nieuw salaris te onderhandelen. Dat hoeft niet wanneer jouw werkgever dat een goed idee vindt, dat kan ook als jij dat wilt.

Als je werkgever dan zegt dat het in de volgende beoordelingsronde kan gebeuren, met terugwerkende kracht, dan zou ik aangeven dat je dit graag op papier of via de e-mail bevestigt ziet worden. Dat wil zeggen: de hoogte van de salarisverhoging én dat het met terugwerkende kracht gaat zijn, én dat het totaalbedrag over de terugwerkende kracht in één keer wordt uitbetaald in de maand van je functioneringsgesprek.

Andere randvoorwaarden mag je werkgever zelf invullen, dat is niet jouw probleem.

Zorg ervoor dat je 6 weken voor je functioneringsgesprek gaat solliciteren zodat je 1 of 2 contractaanbiedingen hebt van andere werkgevers. Dan heb je vergelijkingsmateriaal om mee te onderhandelen rond die tijd. Dan ben je namelijk ook voorbereid op de mogelijke: "Op jouw functioneren viel nog het nodige aan te merken, dus jouw salarisverhoging dit jaar gaat niet door," of zelfs: "Het bedrijf moet door de covid-19 crisis bezuinigen dus salarisverhogingen zijn dit jaar niet mogelijk" onzin.

Dus negeer alle goedbedoelde "stilstaan is beter dan vooruitgaan" adviezen in dit topic dat je niks moet doen. Daar kom je geen stap mee vooruit. Blijf (het liefst ieder jaar) om je heen kijken en laat je niet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

Hydra schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:36:
Het is vrij normaal hoor dat de gesprekken wat later plaatsvinden en de loonsverhoging dan met terugwerkende kracht ingaat. Dit heeft een simpele reden; mensen hebben die meetings op verschillende momenten, en ze kunnen onmogelijk al die meetings op 1 Jan doen. En het zou natuurlijk nogal oneerlijk zijn dan, dat de mensen met de meeting begin Jan er meer profijt van hebben dan de mensen die eind Feb pas hun meeting hebben.

Ik zou me er niet teveel zorgen om maken. Als nu blijkt dat het in April opeens anders is, is het natuurlijk een ander verhaal.
Bij mijn werkgever gaan de salarisverhogingen niet met terugwerkende kracht.
Maar deze heeft gekozen om deze ieder jaar per 1 april in te laten gaan.
Daarom worden alle evaluaties ook voor 1 april afgerond.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baze
eL_Jay schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:17:
[...]
Bij een vaste aanstelling ga ik een schaal omhoog en elk jaar krijg ik dan een.periodiek (trede) bij tot aan het eind van mijn schaal. Daarnaast wordt er geïndexeerd met als idee inflatie op te vangen.

Als TS als Starter vorig jaar bijv €2.000 per maand bruto verdiende en na 12+1 maanden is dat nog steeds €2000 dan is dat imo niet gebruikelijk.
Ik weet niet in wat voor soort functie je werkt. Maar ik zit dan meer in een performance based setting waar bij niet goed functioneren (below norm) ook geoordeeld kan worden dat er überhaupt geen verhoging kan plaatsvinden.

Dus ik heb nog nooit in een functie gewerkt waar jaarlijkse verhoging vanzelfsprekend is. Zal ook wel meer met mijn branche/sector te maken hebben (zakelijke dienstverlening).

[ Voor 10% gewijzigd door Baze op 03-12-2020 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thlst
  • Niet online
T.C schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:32:
[...]

Bij mijn werkgever gaan de salarisverhogingen niet met terugwerkende kracht.
Maar deze heeft gekozen om deze ieder jaar per 1 april in te laten gaan.
Daarom worden alle evaluaties ook voor 1 april afgerond.
Als jij op 1 september een aanbod van +15% hebt (en bereid bent over te stappen) , dan kan opeens van alles waarschijnlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C

T.C

[...]

[...]

Hoe moet een potentiële werkgever weten dat de TS net een vastcontract heeft gekregen?
Dat weet hij enkel zeker als de TS dat zelf vertelt.
Voor hetzelfde geld heeft de TS in eerste instantie een jaarcontract gekregen om een project uit te voeren en heeft hij daarna een contract gekregen om het laatste beetje van dat project uit te voeren.

Ook moeten potentiële werkgevers niet verbaasd zijn als een werknemer op een gegeven moment de werkgever de deur uit doet (andere baan zoeken) als het andersom ook steeds makkelijker gaat.

Zelf heb ik behoorlijk veel ervaring met solliciteren en inderdaad er zal een vraag over worden gesteld.
Zorg dat je een mooie verklaring hebt, natuurlijk is puur salaris geen mooie verklaring.
Wanneer je een goede logische verklaring hebt, hoeft het geen issue te zijn.

Zelf kreeg ik regelmatig 2 dezelfde vragen voor mijn voeten geworpen, de eerste vraag was over mijn opleiding en de tweede was over het feit dat ik in 6 jaar tijd 12 contracten had.
De eerste vraag vond ik fijn, want die toonde doorzettingsvermogen aan.
De tweede vraag beantwoordde ook ik redelijk eerlijk, namelijk dat ik vooral projecten uit koos die uitdagend waren en niet voor een bepaalde werkgever om daar een vaste baan te krijgen.

Die laatste was niet helemaal gelogen:
Ik koos voor een specifiek project en niet voor een specifieke werkgever.
Nadat een project afgelopen was hield mijn contract ook op.
Ook was ik niet direct op zoek naar een vaste baan.

Wat wel hielp was dat ik een aantal grote namen uit mijn branche op de CV had staan.

De laatste keer dat ik de vraag kreeg over de vele functies, kreeg ik na mijn uitleg het volgende te horen: "Dat lijkt heel veel op wat wij als bedrijf doen, zou je dit ook voor een en dezelfde werkgever willen doen."
Zodoende ben ik nu werkzaam in de consultancy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C

T.C

thlst schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:15:
[...]

Als jij op 1 september een aanbod van +15% hebt (en bereid bent over te stappen) , dan kan opeens van alles waarschijnlijk
Dat is altijd een optie, maar mijn ervaring zegt dat dat niet gaat werken.
Mijn werkgever laat zich niet chanteren, degene die dat ooit geprobeerd heeft werd succes gewenst bij de nieuw baan.

Ik weet niet of de TS op dit moment nog een junior is of dat hij al een behoorlijke ervaring heeft.
Zelf heb ik een junior collega gehad, die toen werd verteld dat mijn werkgever overwoog om hem een vast contract te bieden, een eis van +25% op tafel legde.
Hierdoor vond mijn werkgever dat ze zover van elkaar af lagen, dat deze maar heeft afgezien een concreet voorstel op tafel te leggen.
Met een eis van +5% had hij in ieder geval een stoel aan de onderhandelingstafel gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:58
sommige werkgevers geven nou eenmaal niet heel erg mee totdat ze hebben gezien dat je jezelf bewezen hebt. Wij hebben geen CAO en je moet dus zelf vragen om loonsverhoging ook al is het maar een aantal procent. Toen ik bij mijn huidige werkgever kwam werken zat ik ook behoorlijk laag in salaris, ook al had ik toen al een MBO diploma. Nu na 2 jaar heb ik mijzelf kunnen bewijzen en verdien ik eigenlijk meer dan gemiddeld, en het werk + collega's is top :)

Dus ik zou zeggen staar niet teveel op een verhoging ( tenzij je echt vet onderbetaald krijgt ). Mocht je de loonsverhoging t.z.t. niet krijgen dan is het vinden van een andere job ook niet heel lastig. En soms betekent dat ook dat ze opeens wel bereid zijn meer te betalen omdat ze dan gaan inzien dat het toch wel een gemis is als je weg bent
T.C schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:44:
[...]

Mijn werkgever laat zich niet chanteren, degene die dat ooit geprobeerd heeft werd succes gewenst bij de nieuw baan.

Ik weet niet of de TS op dit moment nog een junior is of dat hij al een behoorlijke ervaring heeft.
Zelf heb ik een junior collega gehad, die toen werd verteld dat mijn werkgever overwoog om hem een vast contract te bieden, een eis van +25% op tafel legde.
Hierdoor vond mijn werkgever dat ze zover van elkaar af lagen, dat deze maar heeft afgezien een concreet voorstel op tafel te leggen.
Met een eis van +5% had hij in ieder geval een stoel aan de onderhandelingstafel gekregen.
Maar je kan het ook anders zien. Ipv chanteren ben je in de markt aan het zoeken wat nou een beetje jouw waarde is voor een bedrijf. Als daaruit blijkt dat je een ruime loonsverhoging kan krijgen dan kan je dit bij je huidige werk aankaarten. Natuurlijk moet je alsnog wel verdedigen/beargumenteren waarom je dan wel die verhoging verdient, maar ik zie dat niet als chanteren. Meer als het gras is echt groener aan de overkant, maar ik wil liever niet weg. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het gras hier ook wat groener wordt voor mij? :9

[ Voor 45% gewijzigd door hollandnick op 03-12-2020 13:59 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thlst
  • Niet online
T.C schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:44:
[...]
Vaak wordt t niet aan de grote klok gehangen als beide partijen tot overeenstemming komen. Iemand die vertrekt valt altijd op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barfi
Members only:
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Blue-eagle schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:21:

Dus negeer alle goedbedoelde "stilstaan is beter dan vooruitgaan" adviezen in dit topic dat je niks moet doen. Daar kom je geen stap mee vooruit. Blijf (het liefst ieder jaar) om je heen kijken en laat je niet gebruiken.
Heb ik wat gemist? Waren die er? Het zijn alleen adviezen dat het allemaal niet heel bijzonder is.

Overigens jaarlijks (potentieel) overstappen naar andere werkgever? Ik ga echt niet lullen over loyaliteit of dat je je hele leven bij eentje moet blijven. Maar iemand die zo snel door werkgevers gaat, moet ook niet vreemd opkijken als werkgevers hem overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:50:
[...]

Heb ik wat gemist? Waren die er? Het zijn alleen adviezen dat het allemaal niet heel bijzonder is.

Overigens jaarlijks (potentieel) overstappen naar andere werkgever? Ik ga echt niet lullen over loyaliteit of dat je je hele leven bij eentje moet blijven. Maar iemand die zo snel door werkgevers gaat, moet ook niet vreemd opkijken als werkgevers hem overslaan.
Je eigen marktwaarde indexeren is een gezond idee. Ieder jaar weet ik wat ik elders kan krijgen en bij mijn beoordelingsgesprek kan ik dan met alle vertrouwen vragen om wat ik waard ben. Normaal krijg je de standaard +3% erbij, en ik heb in 't verleden vaak genoeg een flinke hoeveelheid meer kunnen krijgen.

Of laat ik het zo zeggen: Als je gedetacheerd bent gaat jouw uurprijs voor de klant ook met regelmaat omhoog. Jouw baas is ook niet gestoord; die komt op voor zijn eigen bedrijf. Die prijs stijgt percentueel harder dan jouw salaris.

Het is aan iedere werknemer om op te komen voor zijn (of haar, of hen) eigen "bedrijf", zelfs als dat bedrijf een simpele werknemer is ;)

Zo kwam ik er al enkele keren achter dat ik potverdorie toch minimaal +20% tot maximaal +40% salaris zou kunnen krijgen bij een andere werkgever, dus dan nam ik ontslag. Wie zou dat nou niet doen?

Of ook een enkele keer dat ik een ander bod kreeg waar ik +10% vooruit zou gaan. Mijn werkgever op dat moment besloot dat bod te matchen en daar heb ik nog 3 jaar met plezier gewerkt.

Niet sterk staan tijdens het onderhandelen is gewoon een dief zijn van je eigen portemonnee. Ik zeg niet dat je ieder jaar moet switchen, ik zou inzetten om iedere 3 jaar te switchen, maar je moet in ieder geval weten wat je waard bent. Want dat kan erg hard gaan soms.
Pagina: 1