Offerte nieuwe PC Informatique + onduidelijke extra kosten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene Koster
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-03-2022
Beste Tweakers,

Deze week heb ik contact gehad met Informatique om een nieuwe PC samen te stellen, omdat mijn ruim 5 jaar oude PC op z'n eindje loopt.

Wat ik zelf heb samengesteld mbv internet en Informatique:

Behuizing: Fractal Design Vector RS Tempered Glass zwart
Moederbord: Asus RoG X570-E Strix Gaming
Processor: AMD Ryzen 7 3700X, 3,6GHz / 4,4GHz, 36M
Koeler CPU: Be quiet! Dark Rock Pro 4
Harddisk SSD: Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB M.2 NVMe
Videokaart: Gigabyte GeForce® RTX 3070, 8GB, Gaming OC
Geheugen intern: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB(2x8GB)
Harddisk: (2x in Raid 1): Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm 256MB
Voeding: Be quiet! Straight Power 11 750W Modulair
Besturing: Microsoft Windows 10 Home NL, 64bit, OEI, DVD

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga hem gebruiken voor gamen, internetten, foto's bewerken enz. gewoon een all-round PC.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mag tussen de 2000 en 2500 euro kosten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben gevoelig voor onderdelen die goed uit een test komen en dat kan van alles zijn.

Heb je nog bepaalde eisen?
Ik hou wel van een snelle computer.
Een SSD voor het besturingssysteem en twee HDD's in raid 1 om documenten, foto's etc. op te slaan.
De computer moet 5 à 6 jaar mee kunnen.
RGB is wel leuk om te zien in en op je computerkast.
Ik heb er geen haast ermee en ik weet ook dat sommige onderdelen momenteel moeilijk leverbaar zijn.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
1) Ik ben benieuwd of mijn samenstelling een goede keuze is en misschien hebben jullie betere suggesties.

2) De computerkast heeft standaard 3 ventilatoren. Is dat genoeg voor deze samenstelling?

3) Ik heb een probleem met de kosten die Informatique berekent.
Het totale prijskaartje van de offerte is 2370 euro, inclusief assemblage van 59 euro. Als ik de losse componenten op hun website optel inclusief assemblagekosten en 3x de thuiskopieheffing (3 harde schijven) dan kom ik op 2299,85 euro. Als ik daarop de klantenservice bel dan krijg ik als antwoord dat het margekosten zijn. En ook nog waarom ik zo moeilijk doe het is maar 1% (3,13% voor de duidelijkheid) op het totale bedrag. Die 70,15 euro staan ook nergens op de offerte geschreven. Het is dat ik het zelf even berekend heb.
Is dit normaal of word ik belazerd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
En ook nog waarom ik zo moeilijk doe het is maar 1% (3,13% voor de duidelijkheid) op het totale bedrag. Die 70,15 euro staan ook nergens op de offerte geschreven. Het is dat ik het zelf even berekend heb.
Is dit normaal of word ik belazerd?
Zelfs al zou het om €5 gaan, een opmerking/vraag als "waarom doet u zo moeilijk?" zou voor mij reden genoeg zijn om geen zaken te willen doen met zo'n onvriendelijke zaak :X

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:06
Prijzen van onderdelen zijn dagprijzen en kunnen dus fluctueren. Op een totaal van €2300 kan het dus makkelijk van de een op andere dag 7 tientjes schelen. Maar als het totaal bedrag hoger is dan de optelsom van wat er geoffreerd is dan is dat wel erg raar ja.
Vraag ook eens een offerte bij Azerty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Een verklaring zou kunnen zijn dat, op het moment van offreren, de prijzen lager waren dan op het moment dat jij de afzonderlijke onderdelen berekende.
Prijzen van onderdelen kunnen veranderen, zeker bij RAM geheugen en processoren.
Dat zou men bedoeld kunnen hebben met margekosten, maar dat is gissen.
Mocht dat idd de reden zijn, dan kan je de eerste offerte afwijzen en vragen om een nieuwe met de lagere prijzen.

3.13% is niet veel, maar moet wel kunnen worden verklaard.

[ Voor 0% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 28-11-2020 20:56 . Reden: spelfoutje ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene Koster
Ik heb vandaag nog contact gehad met Informatique over die extra kosten. En de prijzen van de onderdelen zijn de afgelopen drie dagen niet veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Rene Koster schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:03:
Ik heb vandaag nog contact gehad met Informatique over die extra kosten. En de prijzen van de onderdelen zijn de afgelopen drie dagen niet veranderd.
Dan is het verschil van EUR 70,15 op zijn minst bijzonder te noemen.
Ik zou mijn heil daardoor (en ook door de hautaine manier van reageren) ergens anders zoeken.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene Koster
Ach, ik ben ook van een andere generatie. Het schijnt normaal te zijn zoals ze tegenwoordig reageren. De maatschappij verandert. Dan kan je bijna nergens meer wat kopen.
Het voordeel voor mij is wel dat Informatique dichtbij is, wel zo makkelijk.

Een ander verhaal is als ik belazerd zou worden door die extra kosten die nergens vermeld staan. Dan is het een reden om die winkel links te laten liggen.

En misschien ben ik niet de enige die het overkomt. De offerte is best wel sneaky opgesteld. Achter de onderdelen staan geen prijzen, maar een link naar de website waar het onderdeel naar voren komt met zijn prijs. En helemaal onderin staat alleen de totale prijs van het geheel. Misschien dat iedereen die het eindbedrag ziet denkt dat het wel klopt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

windows installatie vergeten rekening mee te houden ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene Koster
Windows installatie zit allemaal bij de prijs inbegrepen. Klantenservice had het echt over margekosten.

Hij zei ook nog dat ze geen marge maken op een nieuwe PC. Alleen als ik de losse onderdelen zou kopen via de website en zelf de PC zou assembleren zou ik de werkelijke prijs van op de website betalen.
Pagina: 1