Beste Tweakers,
Deze week heb ik contact gehad met Informatique om een nieuwe PC samen te stellen, omdat mijn ruim 5 jaar oude PC op z'n eindje loopt.
Wat ik zelf heb samengesteld mbv internet en Informatique:
Behuizing: Fractal Design Vector RS Tempered Glass zwart
Moederbord: Asus RoG X570-E Strix Gaming
Processor: AMD Ryzen 7 3700X, 3,6GHz / 4,4GHz, 36M
Koeler CPU: Be quiet! Dark Rock Pro 4
Harddisk SSD: Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB M.2 NVMe
Videokaart: Gigabyte GeForce® RTX 3070, 8GB, Gaming OC
Geheugen intern: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB(2x8GB)
Harddisk: (2x in Raid 1): Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm 256MB
Voeding: Be quiet! Straight Power 11 750W Modulair
Besturing: Microsoft Windows 10 Home NL, 64bit, OEI, DVD
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga hem gebruiken voor gamen, internetten, foto's bewerken enz. gewoon een all-round PC.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mag tussen de 2000 en 2500 euro kosten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben gevoelig voor onderdelen die goed uit een test komen en dat kan van alles zijn.
Heb je nog bepaalde eisen?
Ik hou wel van een snelle computer.
Een SSD voor het besturingssysteem en twee HDD's in raid 1 om documenten, foto's etc. op te slaan.
De computer moet 5 à 6 jaar mee kunnen.
RGB is wel leuk om te zien in en op je computerkast.
Ik heb er geen haast ermee en ik weet ook dat sommige onderdelen momenteel moeilijk leverbaar zijn.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
1) Ik ben benieuwd of mijn samenstelling een goede keuze is en misschien hebben jullie betere suggesties.
2) De computerkast heeft standaard 3 ventilatoren. Is dat genoeg voor deze samenstelling?
3) Ik heb een probleem met de kosten die Informatique berekent.
Het totale prijskaartje van de offerte is 2370 euro, inclusief assemblage van 59 euro. Als ik de losse componenten op hun website optel inclusief assemblagekosten en 3x de thuiskopieheffing (3 harde schijven) dan kom ik op 2299,85 euro. Als ik daarop de klantenservice bel dan krijg ik als antwoord dat het margekosten zijn. En ook nog waarom ik zo moeilijk doe het is maar 1% (3,13% voor de duidelijkheid) op het totale bedrag. Die 70,15 euro staan ook nergens op de offerte geschreven. Het is dat ik het zelf even berekend heb.
Is dit normaal of word ik belazerd?
Deze week heb ik contact gehad met Informatique om een nieuwe PC samen te stellen, omdat mijn ruim 5 jaar oude PC op z'n eindje loopt.
Wat ik zelf heb samengesteld mbv internet en Informatique:
Behuizing: Fractal Design Vector RS Tempered Glass zwart
Moederbord: Asus RoG X570-E Strix Gaming
Processor: AMD Ryzen 7 3700X, 3,6GHz / 4,4GHz, 36M
Koeler CPU: Be quiet! Dark Rock Pro 4
Harddisk SSD: Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB M.2 NVMe
Videokaart: Gigabyte GeForce® RTX 3070, 8GB, Gaming OC
Geheugen intern: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB(2x8GB)
Harddisk: (2x in Raid 1): Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm 256MB
Voeding: Be quiet! Straight Power 11 750W Modulair
Besturing: Microsoft Windows 10 Home NL, 64bit, OEI, DVD
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga hem gebruiken voor gamen, internetten, foto's bewerken enz. gewoon een all-round PC.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mag tussen de 2000 en 2500 euro kosten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben gevoelig voor onderdelen die goed uit een test komen en dat kan van alles zijn.
Heb je nog bepaalde eisen?
Ik hou wel van een snelle computer.
Een SSD voor het besturingssysteem en twee HDD's in raid 1 om documenten, foto's etc. op te slaan.
De computer moet 5 à 6 jaar mee kunnen.
RGB is wel leuk om te zien in en op je computerkast.
Ik heb er geen haast ermee en ik weet ook dat sommige onderdelen momenteel moeilijk leverbaar zijn.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
1) Ik ben benieuwd of mijn samenstelling een goede keuze is en misschien hebben jullie betere suggesties.
2) De computerkast heeft standaard 3 ventilatoren. Is dat genoeg voor deze samenstelling?
3) Ik heb een probleem met de kosten die Informatique berekent.
Het totale prijskaartje van de offerte is 2370 euro, inclusief assemblage van 59 euro. Als ik de losse componenten op hun website optel inclusief assemblagekosten en 3x de thuiskopieheffing (3 harde schijven) dan kom ik op 2299,85 euro. Als ik daarop de klantenservice bel dan krijg ik als antwoord dat het margekosten zijn. En ook nog waarom ik zo moeilijk doe het is maar 1% (3,13% voor de duidelijkheid) op het totale bedrag. Die 70,15 euro staan ook nergens op de offerte geschreven. Het is dat ik het zelf even berekend heb.
Is dit normaal of word ik belazerd?