M.2. SSD en PCI Express kaart erbij: in welke slots?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-01 21:22
Hoi!

Ik ben niet zo technisch onderlegd, maar heb een tijd geleden toch een systeempje in elkaar gezet. Daarin zitten momenteel 2 Samsung 970 EVO M.2 harde schijven. Verder heb ik twee 'normale' harde schijven van 6TB erin zitten

Ik zoek een?
Nu wil ik graag een derde SSD bijprikken van 1TB + een PCI Express kaart (een Blackmagic Decklink monitor 4k). Ik heb nog 1 M.2. slot over, maar weet niet of dit ten koste gaat van de snelheid van mijn andere schijven, en wat er aan combinaties überhaupt mogelijk is. En of de PCI Expresskaart er nog bij past.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het moederbord betreft een Gigabyte Aorus Z370 Gaming 5. De bezetting op het moederbord is momenteel als volgt:

• M2A_32G voor de eerste M.2 SSD
• M2P_32G voor de tweede M.2 SSD
• Aan 'normale' Sata HDD's heb ik 2 6TB harde schijven, ingeplugd in de twee ingangen 'linksboven'. Volgens mij Sata 5 en 3.
• PCIEX16 is bezet door een Radeon 580 8GB, en die blokkeert ook de PCIEX1_1
• PCIEX1_3 wordt bezet door een Wifi / bluetooth kaart .

De handleiding schrijft het volgende:
Due to the limited number of lanes provided by the Chipset, the availability of the SATA connectors may be affected by the type of device installed in the M.2 connectors. The M2M_32G connector shares bandwidth with the SATA3 4, 5 connectors. The M2A_32G connector shares bandwidth with the SATA3 0; the M2P_32G connector shares bandwidth with the PCIEX4 connector.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de juiste routering en waar straks de gewenste producten in zouden moeten!

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:16
Op pagina 22 van de manual staan diagrammen wat met wat werkt: https://download.gigabyte...aming-5_1002_e_190520.pdf

Loop die af en je komt tot het volgende:

M2P_32G deelt de bandbreedte met de PCIEX4 connector: “ The PCIEX4 slot shares bandwidth with the M2P_32G connector. The PCIEX4 slot operates at up to x2 mode when a PCIe SSD is installed in the M2P_32G connector.“

Heb je dus genoeg aan de 2x in de 4x-connector, dan kun je die gebruiken, anders is de enige mogelijkheid de kaart in het PCIE8x slot te stoppen.

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-01 21:22
White Feather schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:57:
Op pagina 22 van de manual staan diagrammen wat met wat werkt: https://download.gigabyte...aming-5_1002_e_190520.pdf

Loop die af en je komt tot het volgende:

M2P_32G deelt de bandbreedte met de PCIEX4 connector: “ The PCIEX4 slot shares bandwidth with the M2P_32G connector. The PCIEX4 slot operates at up to x2 mode when a PCIe SSD is installed in the M2P_32G connector.“

Heb je dus genoeg aan de 2x in de 4x-connector, dan kun je die gebruiken, anders is de enige mogelijkheid de kaart in het PCIE8x slot te stoppen.
Dank voor je antwoord! Volgende kaart is het volgende nodig: PCI Express 4 lane generation 2, compatible with 4, 8 and 16 lane PCI Express slots. Dus dan wordt het de PCIE8x denk ik.

Heb jij ook een idee w.b. de SSD uitbreiding? Met het eerste M.2. slot kom ik volgens mij behoorlijk in de knoop met de Sata harde schijven.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-01 16:14
goldmemberf1 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:18:
[...]

Dank voor je antwoord! Volgende kaart is het volgende nodig: PCI Express 4 lane generation 2, compatible with 4, 8 and 16 lane PCI Express slots. Dus dan wordt het de PCIE8x denk ik.

Heb jij ook een idee w.b. de SSD uitbreiding? Met het eerste M.2. slot kom ik volgens mij behoorlijk in de knoop met de Sata harde schijven.
Wat ik zo lees kan je met 2 m2 kaarten Sata slots 0,4 en 5 niet gebruiken. Dus als je 1,2 of 3 pakt voor je hdds is er niets aan de hand