Hoe lang is nieuwbouw nieuwbouw?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:14
Disclaimer: geen topic met een technische vraag waar een sluitend antwoord op is. Meer bedoeld om eens te kijken naar de mening van de mensen hier. Als het niet mag, sorry!

Ik lees met regelmaat mensen die het hebben over hun 'nieuwbouwwoning'. Soms is dit een woning die nog gebouwd moet worden, in andere gevallen gaat het om een woning van misschien wel 20 jaar 'jong'.

Hoe lang vinden jullie dat je kan je spreken van nieuwbouw? Onze jaren 30 woonboerderij is ook ooit nieuw gebouwd, maar echt nieuw is hij niet meer.

Google zegt me dat het circa 30 jaar is, met uitloop tot eind WWII. Nu weet ik wel dat huizen veel langer mee gaan dan een gemiddeld gebruiksartikel of bijvoorbeeld auto, maar ik vind een woning van 1990 echt geen nieuwbouw meer. Persoonlijk houdt dat na een jaar of 10 echt wel op.

Wat denken jullie?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 07:49
Ik denk dat het meer een persoonlijke opvatting / ervaring is. Het toeval wil dat wij ook in afwachting zijn van ons in aanbouw zijnde nieuwbouwwoning, en persoonlijk vind ik dat na een jaar of 10 het “nieuw” er wel vanaf mag. Na zo’n tijd zijn door de jaren technieken op diverse fronten weer vernieuwd/verbeterd. Deze woning zou energieneutraal moeten gaan worden, een zogeheten “nul op de meter” woning, gasloos. Ik zie dat je uit Deventer komt, dan ken je de wijk “Steenbrugge” vermoedelijk wel ;-).

We wonen nu tijdelijk in een vrij ruime huurwoning, van 1986, Colmschate. Recent gerenoveerd voor we erin trokken, energielabel A, zonnepanelen, etc. Het doet voor mijn gevoel niet onder voor “nieuwbouw”, ze hebben het grondig en goed aangepakt, alles gemoderniseerd naar de maatstaven van nu. Als ze hadden gezegd dat de woning van 2010 was, had ik het voor waarheid aangenomen.

Sommige mensen kunnen ook in hun “nieuwbouw” idee blijven hangen. Als je 30 jaar geleden het huis nieuw gekocht hebt, en er nog steeds woont, ervaar je het wellicht nog steeds als nieuw. En zeg nou zelf, als je het in die 30 jaar bijgehouden hebt met isolatietechnieken, installatie en comfort, doet het vermoedelijk weinig onder voor hedendaagse nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:50
Ik denk zelf een jaar of 5, of de eerste keer dat de woning van eigenaar wisselt. Kan mij voorstellen dat mensen die het huis ook daadwerkelijk als nieuwbouw kochten langer het zo blijven noemen dan andere mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

Tja, hangt ervan af wat je ermee wilt, als je je huis als nieuwbouw koopt en je woont er nog steeds kun je prima 30 jaar later zeggen dat je je huis als nieuwbouw gekocht hebt. Verder houdt het bij mij wel op nadat of de normen geupdate zijn, of n jaar of 2-3. Daarna is t naar mijn mening echt niet 'nieuw' meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:33
Na een jaar of 5 is het nieuwe er op veel punten wel vanaf. Binnen worden dan steeds meer gebruikssporen zichtbaar, keuken, badkamer, kleur op de muren gaat dan langzamerhand buiten de laatste trends vallen. En buiten begint na 5 jaar de eerste onderhouds- en schilderbeurt aan te kloppen.

Als het gaat om een huis wat te koop staat, dan is het voor mij alleen 'nieuwbouw' wanneer het huis nog geen eerdere bewoners heeft gehad.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:53
Ik vind mijn jaren 80 woning nog onder nieuwbouw vallen, is prima isolatie en modern binnen, nieuwbouw is eigenlijk als het nog geen eigenaar heeft gehad, het nieuwe is na 2 jaar er wel af.

"nieuwbouw" vind ik ook meer een marketing term dan echt toegevoegde waarde heeft.

[ Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2020 19:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Contextafhankelijk. Qua isolatie kan het al verouderd zijn als het opgeleverd is, als het onder een oudere vergunning is gebouwd met verouderde eisen.

Als huis zelf zou ik het na een jaar of twee tot vijf niet echt meer ‘nieuw’ noemen.

Maar als het gaat om wijken kan het veel langer zijn. Een twintig jaar oude wijk die naast een honderd jaar oude wijk ligt zal nog steeds ‘de nieuwbouwwijk’ genoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Volgens mij heb je 10 jaar garantie op een nieuw opgeleverde woning. Dat lijkt me een mooie richtlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:55
Jaar of 30 zou ik zeggen.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-06 20:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Er zijn bepaalde dingen die voor mij een vrij nieuw huis al een niet-nieuwbouwhuis maken.

Dat kan heel verschillend zijn: bijvoorbeeld dat de originele keuken of badkamer er uit gesloopt en vervangen zijn, of zelfs al dat het gewoon heel leljik opnieuw geschilderd is (goedkoop/kwistig met muurverf).

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik zou zeggen; gebouwd binnen de kaders van de nu geldige versie van het bouwbesluit :P

Vind het maffer als mensen het hebben over hun 'nieuwe' huis en dan blijkt dat gewoon een 2e hands huis te zijn.
mr_evil08 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:20:
Ik vind mijn jaren 80 woning nog onder nieuwbouw vallen, is prima isolatie [...]
Jaja, die 5 cm EPS _O-

Of bedoel je dat je het oude casco flink aangepakt hebt?

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-11-2020 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:14
Een oude woning die opgeknapt is naar de huidige eisen is voor mij in ieder geval geen nieuwbouw. Het is immers niet recent nieuw gebouwd. Dan zou ik het eerder nieuwverbouw noemen. ;)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:53
kabeltjekabel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:40:
Ik zou zeggen; gebouwd binnen de kaders van de nu geldige versie van het bouwbesluit :P

Vind het maffer als mensen het hebben over hun 'nieuwe' huis en dan blijkt dat gewoon een 2e hands huis te zijn.

[...]

Jaja, die 5 cm EPS _O-

Of bedoel je dat je het oude casco flink aangepakt hebt?
Ja en toch heeft deze woning de label A status. :9
Maar volgensmij was het 8-10cm EPS hier, dit huis was zijn tijd ver voorruit ivm luchtverwarming, spouwmuur isolatie was toen ook al aanwezig en dak isolatie, glas wel aangepakt van oud dubbelglas naar HR++

Een ander huis krijgen noemt men ook vaak nieuw huis.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2020 19:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:28

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het is vaak ook relatief aan andere huizen/wijken in de omgeving. Zo spreek je soms van 'die nieuwbouwwijk' als de huizen relatief nieuw zijn, ook al is de wijk in de jaren 80 gerealiseerd. Pas als er weer een nieuwe wijk komt in de omgeving wordt de naam 'overgedragen'.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:45

Onbekend

...

Als iemand in de binnenstad een oud huis sloopt en een compleet nieuw huis neerzet, noem ik het eigenlijk ook geen nieuwbouw.

Een nieuwbouwwoning noem ik als een huis in een nieuwbouwwijk. :P En een nieuwbouwwijk noem als waar tientallen woningen tegelijkertijd zijn gebouwd. Dat kan dus ook een jaren 70 rijtjeswoning zijn, zonder modernisering.

Als iemand het heeft over een nieuw huis, ga ik uit van een tweedehandsje. Pas als iemand het heeft over een "spiksplinternieuw huis" of over "compleet nieuwe woning", is het een huis dat net is gebouwd en max. een paar jaar oud is. Daarna spreekt met toch niet meer over een "spiksplinternieuw huis". :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:58
Dit is bij uitstek een topic wat een poll nodig heeft. Toch zou ik zeggen dat een huis na 5-10 jaar geen nieuwbouwhuis meer is. Na 10 jaar is de kans groot dat er toch al wat meer geklust of verbouwd is (of moet worden), gaat de keukenapparatuur wat defectjes vertonen, en is de CV-ketel als je pech hebt aan vervanging toe.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
mr_evil08 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:49:
[...]

Ja en toch heeft deze woning de label A status. :9
A label stelt natuurlijk ook geen ene fluitekruid voor. HR ketel er in, PV er op en je bent er al zo'n beetje of zelfs helemaal.
mr_evil08 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:49:
Maar volgensmij was het 8-10cm EPS hier, dit huis was zijn tijd ver voorruit ivm luchtverwarming, spouwmuur isolatie was toen ook al aanwezig en dak isolatie, glas wel aangepakt van oud dubbelglas naar HR++
Er zit sowieso wel een aardig verschil tussen jaren '80 op basis van bouwvergunning uit '79 of '88 zeg maar. En inderdaad is er ook best wat jaren '80 bouw wat veel direct vanaf de bouw betere isolatie dan destijds als mininum vereist was.
Freeaqingme schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:58:
Dit is bij uitstek een topic wat een poll nodig heeft. Toch zou ik zeggen dat een huis na 5-10 jaar geen nieuwbouwhuis meer is. Na 10 jaar is de kans groot dat er toch al wat meer geklust of verbouwd is (of moet worden), gaat de keukenapparatuur wat defectjes vertonen, en is de CV-ketel als je pech hebt aan vervanging toe.
Na 10 jaar CV ketel vervangen... dat was dan zeker de ACM voorbeeldwoning om de SV tarieven op te baseren :P
Pagina: 1