Kan een terrasverwarmer of zegt de stoppenkast dan Poef?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mellonix
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-12-2024
Hallo,

Wij hebben sinds kort een overkapping gebouwd en nu ben ik aan het elektriciteit aanleggen toe maar vraag ik mij af of ik de dingen die ik in gedachten heb allemaal kan aanleggen op dezelfde groep. En zo ja, met welke combinaties ik voorzichtig moet zijn om op het zelfde moment aan te hebben. Ik zou hem namelijk verlengen vanuit mijn hok. In dit hok staat op dit moment:

- Een vriezer (die dus altijd aan staat)
- Een koelkast (die dus altijd aan staat)
- Een combimagnetron
- Een frituur
- een gewone lamp en een tl bak

In de overkapping wilden wij:
- 2 lampen
- een aantal stopcontacten
- een televisie
- een terrasverwarmer op elektriciteit

Het gaat dus vooral om of de terrasverwarmer op elektriciteit mogelijk is of wordt dit wat te veel van het goeie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:22

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kun je zelf uitrekenen. Hoeveel ampere trekt ie continue en hoeveel ampere kan er door je groep. Dan kijken naar de gelijktijdigheid. Frituur en terrasverwarmer tegelijk aan op dezelfde groep gaat hem niet worden denk ik. Extra groep aanleggen is dan waarschijnlijk nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mellonix
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-12-2024
Ik ben echt een leek op het gebied van elektrisch. kan t prima aanleggen maar kwa amperes en waarden etc heb ik geen kaas gegeten. hoe reken ik dit precies uit? waar kan ik dat van ampere enzo bekijken zeg maar?
extra groep is eigenlijk geen optie omdat het om een huurhuis gaat dus die investering heb ik er niet voor over. Een alternatief is verwarmer op gas maar heb liever op elektrisch dus wil eerst kijken of dat mogelijk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:14
Een groep is 16 Ampère.

Ampère x Volt = watt. 16A x 230V = 3680W

Je kunt dus maximaal 3680 Watt aan apparaten gelijktijdig gebruiken op één groep. Op elk voorwerp met een stekker moet staan hoeveel watt dit apparaat (maximaal) gebruikt. Voor een ledlamp is dat bijvoorbeeld 5 tot 10 watt. Voor een koelkast kan het bijvoorbeeld 150 watt zijn en voor een combimagnetron en frituur kan het zomaar 1500 tot meer dan 2000 watt zijn.

Zo kun je voor alle apparaten en elke combinatie van apparatuur een rekensom maken of het wél of niet goed kan gaan op één groep.

Staan de stopcontacten in 'je hok' op een eigen groep? Of zitten hier ook nog andere ruimtes bij op? In dat laatste geval moet je ook nog de apparatuur en verlichting uit die andere ruimtes meenemen in je berekening.

Om een lang verhaal kort te maken: een terrasverwarming van 2000W zou je op de bestaande groep kunnen aansluiten zolang je hem niet gelijktijdig met andere zware apparatuur als de frituur en combimagnetron gebruikt. Wil je de apparatuur wel gelijktijdig met de terrasverwarming gebruiken, dan moet je zorgen dat de heater een eigen groep heeft in de groepenkast.

Wil je een terrasverwarming die zwaarder is dan 2000W, dan is het sowieso aan te raden om deze op een eigen groep aan te sluiten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-06 14:53
Je hoeft niet met amperes te rekenen. Alle apparaten die je beschrijft staat gewoon op hoeveel Watt ze maximaal trekken.

Een typische groep kan tot 3600W, dus je kunt apparaten aanzetten totdat je opgeteld op die 3600 komt.

Heater, frituur en combimagnetron (oven modus) trekken elk waarschijnlijk 2000-2800 watt. De rest van wat je noemt valt allemaal wel mee. Dus zolang je maar 1 van die 3 grootverbruikers tegelijk aan hebt zal het wel goed gaan.

En als je teveel aan zet springt hooguit de zekering er uit. Nieuwe er in of de automaar resetten en klaar!

Edit: vrijwel tegelijk gepost als hierboven, maar zelfde strekking ;).

[ Voor 6% gewijzigd door WeetIkHetNou op 28-11-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hoeveel vermogen trekt de terrasverwarming? Over het algemeen zet je apparaten die meer dan 10A of meer uit het net kunnen halen achter een eigen groep.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Buiten gaan zitten en dan toch verwarmen 8)7
Mellonix schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:54:
Hallo,

Wij hebben sinds kort een overkapping gebouwd en nu ben ik aan het elektriciteit aanleggen toe maar vraag ik mij af of ik de dingen die ik in gedachten heb allemaal kan aanleggen op dezelfde groep. En zo ja, met welke combinaties ik voorzichtig moet zijn om op het zelfde moment aan te hebben. Ik zou hem namelijk verlengen vanuit mijn hok. In dit hok staat op dit moment:

- Een vriezer (die dus altijd aan staat)
- Een koelkast (die dus altijd aan staat)
- Een combimagnetron
- Een frituur
- een gewone lamp en een tl bak

In de overkapping wilden wij:
- 2 lampen
- een aantal stopcontacten
- een televisie
- een terrasverwarmer op elektriciteit

Het gaat dus vooral om of de terrasverwarmer op elektriciteit mogelijk is of wordt dit wat te veel van het goeie?
Koelkast, vriezer en lampen (indien LED dan) hebben ~= 0 qua vermogen.

Terrasverwarmer... welk vermogen?
Pagina: 1