Welke WTW features zijn echt zinvol

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• originx
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-01-2024
Onze woning (nieuwbouw, 140m2) is voorzien van een Zehnder WHR 90 WTW. Het apparaat is zo’n 13 jaar oud en aan vervanging toe, waarbij ik eerlijk moet toegeven dat hij in het verleden niet zo goed onderhouden is. Het klinkt alsof er sprake is van een versleten motorisch onderdeel. Ik zou kunnen kijken om de lagers of motor te vervangen, maar ik wil eigenlijk iets moderners.

Nu heb ik al veel onderzoek gedaan, hier is het volgende uit gekomen:
• Ik wil het zo simpel en non-invasief houden. Daarom wil ik eigenlijk mijn huidige driestandenschakelaar via perilex behouden.
• Ik heb in eerste instantie opties overwogen betreft slimme aansturing, maar ik ben er op uit gekomen dat ik er in ieder geval voor het huidige huis niet aan wil beginnen. Officiële CO2 sturing is duur en lastig bij renovatie (stroompunten muur). Zelfbouw is veel werk (voor mij) en met mogelijk meer afhankelijkheden die problemen kunnen opleveren. We hebben niet zo’n complexe woning en gezinssituatie, dus ik zie de meerwaarde er niet zo van in.
• Het buizenstelsel is berekend op een maximale capaciteit van zo’n 280m3/h. Ik zoek daarom een unit tussen de max. 300 en 350 m3/h.

In de basis weet ik dus wat ik nodig heb, ik weet welke modellen er geschikt zijn. Maar waar ik hier over zou willen discussiëren is over een aantal opties die aanwezig zijn in sommige, vaak duurdere, modellen. Heb het topic natuurlijk een beetje voor mezelf gemaakt, maar ik denk dat mijn eigen onderzoek en de mogelijke discussie hierover ook andere mensen kan helpen bij hun keuze voor/ begrip over de werking van een WTW.
Veel van die opties trokken in eerste instantie mijn aandacht, maar naar meer onderzoek twijfel ik over de meerwaarde.

Het gaat om de volgende opties;

1. Enthalpiewisselaar / ERV.
Dit was op het eerste gezicht een no-brainer. We hadden vorige jaar een lage luchtvochtigheid in huis en dat zouden we wel eens oplossen met een ERV. Echter na hier meer over gelezen te hebben vraag ik me af of dit een significant verschil maakt. Er moet namelijk wel genoeg vocht in de lucht zitten om dit te laten werken. Vocht komt vooral van koken en douchen, zaken die je met z’n tweeën niet hele dag aan het doen bent. Ik heb gelezen over een bijdrage van een extra 1 a 3% luchtvochtigheid. Dit zou ik zelf niet voldoende vinden t.o.v. de meerprijs.

2. Sensoren in de WTW unit.
Dit klinkt ideaal wanneer je geen externe sensoren wil gaan gebruiken. In de praktijk lijkt dit echt mogelijk beperkt te werken. Hier mijn bevindingen betreft de volgende modellen WTW’s;

a. Orcon HealthLine HRC-300 EcoMax
Deze heeft een vochtsensor. Dit lijkt me best handig voor de douche, waar ik geen WTW bediening heb. Handig in die zin dat we het niet heel erg nodig hebben, maar gewoon een nice to have. Na de handleiding gelezen te hebben en contact gehad te hebben met Orcon ben ik er achter gekomen dat de vochtsensor enkel in stand 1 werkt. Dit is de afwezigheidsstand, waarbij dit dus niet werkt als je thuis bent en hem in stand 2 (aanwezigheidsstand) hebt staan! :S

b. BUVA WTW EcoStream
Deze WTW heeft vele interne sensoren en claimt daarmee volledig autonoom te werken. Dit klinkt mij als muziek in de oren, geen externe CO2 sensoren, maar toch CO2 gestuurd! Maar ook dit is waarschijnlijk te mooi om waar te zijn. Een leverancier vertelde mij eerder dat een systeem waarbij alle buizen op elkaar zijn aangesloten moeilijk zinvolle informatie via de lucht kan verstrekken aan de WTW unit met ingebouwde sensoren. Stel wij zijn met vrienden op de begane grond van onze woning. Het CO2 gehalte stijgt en dit wordt met de lucht afgezogen. Op de tweede en derde verdieping wordt er echter lucht aangezogen met een veel lagere CO2 waarde. De lucht vermengt en wanneer deze de WTW unit bereikt op de derde etage, is de CO2 waarde van de gemengde lucht te laag om te herkennen als verhoogde waarde door het bezoek beneden. Dit tegen een officiële dealer en de fabrikant aangehouden te hebben heeft geen reactie opgeleverd.

3. Voorverwarmer.
Nog zoiets. Is dit simpelweg weer een andere upsell mogelijkheid of hebben we er echt wat aan? Zo ver ik begrijp verwarmt dit de lucht bij zeer koude dagen. Dit zou goed zijn voor de WTW, de buizen en het comfort. Dat laatste omdat je minder snel een koude luchtstroming zal voelen. Maar wat is de definitie van zeer koude dag? Ik neem aan dat het dan vriest buiten. Als we daar vanuit gaan zijn dit slechts 7 dagen in 2019 geweest. Als dit enkel nut heeft gehad op die dagen lijkt mij de hogere aanschafprijs en verbruikskosten niet gerechtvaardigd.

Zoals jullie gelezen hebben doe ik een aantal aannames op basis van de informatie die ik heb. Graag hoor ik of er mensen zijn met meer verstand van zaken dan wel persoonlijke ervaring hebben met bovenstaande features en dit kunnen bevestigen dan wel ontkrachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:42
originx schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:31:
Dit klinkt ideaal wanneer je geen externe sensoren wil gaan gebruiken. In de praktijk lijkt dit echt mogelijk beperkt te werken. Hier mijn bevindingen betreft de volgende modellen WTW’s;
Ik heb een MV-box (geen WTW) met ingebouwde sensoren en vooral de vochtsensor werkt eigenlijk wel prima.

Als ik de douche aan zet of als de waterkoker bijna aan de kook is ofzo, reageert het ding binnen 20 seconden door op max te gaan afzuigen. Ik vind het ideaal. :)

De CO2 sensor kan ik niet zo goed over oordelen. Dan zou ik het CO2 gehalte in huis moeten kunnen bepalen, dat kan ik niet.

Die sensoren zijn wel iets wat je schoon moet houden. Als ik dat veel langer dan een half jaar niet doe dan draait het ding permanent op de hoogste stand. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
1. Enthalpiewisselaar / ERV.
Dit was op het eerste gezicht een no-brainer. We hadden vorige jaar een lage luchtvochtigheid in huis en dat zouden we wel eens oplossen met een ERV. Echter na hier meer over gelezen te hebben vraag ik me af of dit een significant verschil maakt. Er moet namelijk wel genoeg vocht in de lucht zitten om dit te laten werken. Vocht komt vooral van koken en douchen, zaken die je met z’n tweeën niet hele dag aan het doen bent. Ik heb gelezen over een bijdrage van een extra 1 a 3% luchtvochtigheid. Dit zou ik zelf niet voldoende vinden t.o.v. de meerprijs.
Je kunt ook kijken naar een bevochtiger in het kanaal tussen WTW en huis. En inderdaad; als je alleen een deel van het extra vocht kunt terugwinnen... Ik heb in de koudere en drogere winterperiode een losstaande luchtbevochtiger staan, daar gaat dan zo'n 3 liter per dag door.

Voordeel van een enthalpiewisselaar lijkt me vooral dat hij in de zomer minder vocht binnenlaat, zolang je bypass nog niet in gebruik hebt.

a. Orcon HealthLine HRC-300 EcoMax
Deze heeft een vochtsensor. Dit lijkt me best handig voor de douche, waar ik geen WTW bediening heb. Handig in die zin dat we het niet heel erg nodig hebben, maar gewoon een nice to have. Na de handleiding gelezen te hebben en contact gehad te hebben met Orcon ben ik er achter gekomen dat de vochtsensor enkel in stand 1 werkt. Dit is de afwezigheidsstand, waarbij dit dus niet werkt als je thuis bent en hem in stand 2 (aanwezigheidsstand) hebt staan! :S
Klinkt alsof ze het afgesteld hebben op het gedrag van de 90% die de afzuiging altijd op 1 heeft staan :+
b. BUVA WTW EcoStream
Deze WTW heeft vele interne sensoren en claimt daarmee volledig autonoom te werken. Dit klinkt mij als muziek in de oren, geen externe CO2 sensoren, maar toch CO2 gestuurd! Maar ook dit is waarschijnlijk te mooi om waar te zijn. Een leverancier vertelde mij eerder dat een systeem waarbij alle buizen op elkaar zijn aangesloten moeilijk zinvolle informatie via de lucht kan verstrekken aan de WTW unit met ingebouwde sensoren. Stel wij zijn met vrienden op de begane grond van onze woning. Het CO2 gehalte stijgt en dit wordt met de lucht afgezogen. Op de tweede en derde verdieping wordt er echter lucht aangezogen met een veel lagere CO2 waarde. De lucht vermengt en wanneer deze de WTW unit bereikt op de derde etage, is de CO2 waarde van de gemengde lucht te laag om te herkennen als verhoogde waarde door het bezoek beneden. Dit tegen een officiële dealer en de fabrikant aangehouden te hebben heeft geen reactie opgeleverd.
Correct. Als je het totaal meet met een enkele sensor ben je gewoon aan het verdunnen en zegt dat weinig over de CO2 waarde in de drukste ruimte. Wil je dat wel, dan moet je aparte kanalen hebben met elk hun eigen sensor. Dan het liefst ook nog met een regelbare klep... dan kom je uit bij dat systeem van Itho... kost je 2000 euri extra en dan heb je iest wat niet bepaald veel positieve gebruiksreviews heeft.
3. Voorverwarmer.
Nog zoiets. Is dit simpelweg weer een andere upsell mogelijkheid of hebben we er echt wat aan? Zo ver ik begrijp verwarmt dit de lucht bij zeer koude dagen. Dit zou goed zijn voor de WTW, de buizen en het comfort. Dat laatste omdat je minder snel een koude luchtstroming zal voelen. Maar wat is de definitie van zeer koude dag? Ik neem aan dat het dan vriest buiten. Als we daar vanuit gaan zijn dit slechts 7 dagen in 2019 geweest. Als dit enkel nut heeft gehad op die dagen lijkt mij de hogere aanschafprijs en verbruikskosten niet gerechtvaardigd.
Al die apparaten hebben wel een vorm van vorstbeveiliging. De wisselaar moet natuurlijk niet aanvriezen. Speelt pas bij temperaturen een heel eind onder nul. De Itho zuigt dan gewoon extra lucht uit je huis aan (ter plekke van de WTW) en mengt dat met de buitenlucht en verhoogt het afzuigvolume om weer in balans te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-06 21:30
My 2 cents die je misschien helpt in je afweging.
Ik heb een Duco Primenergy 325 en die wordt nog voorzien van 1 CO2 sensor en 1 Vochtigheidssensor. Die laatste gaat waarschijnlijk in het apparaat. De CO2 sensor gaat in een bestaande lichtschakelaar doos op 1.10m hoogte in de woonkamer. Het apparaat zet je daarna in AUTO en dat bespaard energie.

Verdere pluspunten t.o.v. een ITHO was maar mij de mogelijkheid om een communicatiekaart toe te passen. En daarnaast is de DUCO stiller en heeft een handige display.

Een automatisch bypass is een must wat mij betreft, maar dat hebben de meeste wel.

Goed letten op de positie van de luchtbuisaansluitingen! Die het liefste gelijk houden aan je huidige buisstelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

Ik heb de Orcon HRC-400 in bestelling staan voor mijn woning (btw 13 jaar oud is geen nieuwbouw meer, anders is het huis dat ik heb ook nog nieuwbouw want maar 1 bewoner tot nu toe ook al is het al 60 jaar oud) dus over een tijdje kan ik je vertellen of die unit het waard is.

Die enthalpiewisselaar heb ik ook over gedacht, maar is me echt te duur. Ik heb ook naar een goedkopere box (itho daalderop) gekeken, maar als ik het verschil in rendement en het verbruik in acht neem zou ik na 5 jaar ongeveer al goedkoper uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• originx
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-01-2024
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Heb inmiddels ook een aanbod gekregen om de Zehnder te reviseren. Maar nieuwe modellen hebben zich op een dusdanige wijze ontwikkeld dat ik de meerprijs daarvoor wel wil betalen, je weet dan ook beter waar je aan toe bent qua kosten onder aan de streep.

Ik ben momenteel aan het overwegen om de Orcon HRC-300 te nemen. Goede prijs, goed rendement.
De huidige slangen zouden in principe 1-op-1 aangesloten moeten kunnen worden op de Orco (150 mm) en ik zou ook mijn huidige driestandenschakelaar o.b.v. perilex moeten kunnen gebruiken.

Verder geen voorverwarmer en ERV. Wel een vochtsensor maar weet niet of die werkt bij normaal gebruik (zie mijn eerste post).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:05
Ik heb de Orcon HRC-300 sinds April dit jaar. Het verschil in geluid is echt super.
Bij ons doet waarschjinlijk de vochtsensor niets, want in al die tijd is hij maar 2 keer aangeslagen. Maar ze komen vrijdag ernaar kijken om waarschijnlijk de sensor te vervangen. Ik had gelukkig nog extra bediening erbij aangeschaft dus ik kan hem in ieder geval handmatig bedienen.

Nadeel van de Orcon is dat je op geen enkele manier de status kan zien op welke stand hij momenteel draait. Er zit alleen een lampje voorop voor indicatie van schoonmaken van de filters, dat is alles. Ik heb gedacht om er een wattage meter tussen te hangen om een beetje idee te krijgen of hij iets anders doet, maar aangezien hij bij mij op een perilex stopcontact hangt was het weer wat gedoe en heb het uiteindelijk niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:33

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

heb zelf een brink wtw systeem van 10 jaar oud. de motoren daarin maakte ook herrie. deze laat ik nu reviseren. zodoende kunnen deze weer zeker 10 jaar mee. (hopelijk) scheelt toch een hoop geld. en wat dat betreft verder dan die fans zit er ook niet veel in het systeem.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-06 13:12
Ik zit een beetje in het zelfde schuitje. Wij hebben momenteel de Zehnder Stork Whr 91L.

Ook ik heb gekeken naar een Enthalpiewisselaar / ERV en heb deze ook geadviseerd gekregen van een webshop. Ook hier op het forum wordt er zeer enthousiast over gesproken, echter toen ik mezelf in ERV ging verdiepen kwam ik op een Duits forum uit, waar een hoop geklaagd wordt over de Zehnder ERV.
Het blijkt namelijk dat ze de lucht die circuleert veel minder goed filtert. Bepaalde stoffen als nagellak remover of blanke lak en met het koken met bepaalde kruiden, worden deze niet gefilterd en worden de deze luchtjes naar de andere ruimtes "geblazen". Ook schijnt er in de ERV wisselaar een typische lucht meegeblazen te worden, wat lijkt op een verbrande plastic lucht. Al is er sinds begin dit jaar een nieuwe versie van de ERV wisselaar, waarin deze lucht minder is, maar lees nog steeds aanwezig.
Wat ik begreep van de Duitse forums, is dat vele 2 wisselaars kopen. De normale en de ERV, zodat ze in de winterperiode naar ERV kunnen wisselen en in de andere periode de normale wisselaar gebruiken.

Of bovenstaande klachten ook bij andere ERV wisselaars speelt weet ik niet, dat heb ik nog niet gevonden.

Ik ben er hier nog niet uit over wat welk merk of wat voor systeem is ga kopen. Ik neig naar de Brink Renovent omdat ik die bij de buurman gehoord en gezien heb. Ook hier is eventueel nog een ERV wisselaar voor te koop, mocht deze beter werken dan die van Zehnder.
In de unit zelf kan je een vochtsensor hangen, zodat als er ergens een te hoog percentage vocht is, de unit harder gaat draaien. Dus je hoeft niet al je afzuigbuizen te voorzien van een aparte sensor, mocht dit nodig zijn ( keuken, badkamer , etc )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermz
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-11-2021
De CO2 sensoren van Itho worden draadloos gekoppeld met de unit, en zijn dus erg eenvoudig te plaatsen.

Een elektrische voorverwarmer is energetisch een onding die de energieprestatie van het apparaat onderuit haalt.

Ik heb een ventilatiebox van Itho met ingebouwde CO2 en vochtsensoren. Die voor vocht werkt erg goed, enkele seconden na starten van de douche toert de ventilatie op. Of de CO2 sensor veel doet is lastig te zeggen. Sinds Corona komen er niet gasten meer over de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimelke
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-04 16:50
Hi, misschien of topic?

Ik heb besteld bij alie een zigbee 2ch switch met com en 2x zigbee air CO2 (6 in een meter) voor mijn WTW installatie Zehnder E350.
Om deze te laten schakelen op CO2 waardes in mijn huis te weten de woonkamer, slaapkamer en de vochtigheid in de badkamer. (op vochtigheid schakelt ook de spiegelverwarming)

de zigbee 2 standen schakelaar ingebouwd achter mijn WTW schakelaar (waardoor ik de 3 standen schakelaar gewoon kan blijven gebruiken al is het systeem down) en toch kan schakelen in Home Assistant.
In homeassistant 2 automatiseringen aangemaakt.

Met andere woorden om mijn WTW systeem co2 ppm of op hoge vuiligheid te sturen met home assistant ..... geen probleem.

Nu ben ik niet de beste om zaken uit te leggen, maar als er iemand nog vragen heeft op bovenstaand .. laat je horen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HA858wj7JoUJHbS7RFIE3hoBKV8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VveBUOS7gBtoRyKLQA1hgweA.png?f=user_large

[ Voor 47% gewijzigd door grimelke op 05-01-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Een bypass klep en sensoren zijn wel nuttig. Dan kan hij de warmtewisselaar omzeilen als dat uitkomt.’S nachts in de zomer als het binnen warmer dan bijvoorbeeld 21 graden en is en buiten koeler. Maar dit zit tegenwoordig wel op de meeste wtw’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjanm
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-06 10:01
mark-k schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:22:
Ik heb de Orcon HRC-400 in bestelling staan voor mijn woning (btw 13 jaar oud is geen nieuwbouw meer, anders is het huis dat ik heb ook nog nieuwbouw want maar 1 bewoner tot nu toe ook al is het al 60 jaar oud) dus over een tijdje kan ik je vertellen of die unit het waard is.

Die enthalpiewisselaar heb ik ook over gedacht, maar is me echt te duur. Ik heb ook naar een goedkopere box (itho daalderop) gekeken, maar als ik het verschil in rendement en het verbruik in acht neem zou ik na 5 jaar ongeveer al goedkoper uit zijn.
Hoe bevalt die Orcon? Ik ben daar nu namelijk naar aan het kijken. En ik twijfel erg over al dan niet een CO2 sensor toepassen. Ik hoor van enkelen dat die niet zo goed werken en dat ie soms ineens hard gaat draaien. Heb je die sensoren? Of hoe stuur je 'm aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

gertjanm schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:34:
[...]

Hoe bevalt die Orcon? Ik ben daar nu namelijk naar aan het kijken. En ik twijfel erg over al dan niet een CO2 sensor toepassen. Ik hoor van enkelen dat die niet zo goed werken en dat ie soms ineens hard gaat draaien. Heb je die sensoren? Of hoe stuur je 'm aan?
Over een paar maanden kan ik t je vertellen :X Mijn verbouwing is een grote puinhoop geworden met juridisch gedoe en andere issues, dus ik trek binnenkort pas daadwerkelijk in :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debuteer
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-06 08:24
Ik zou ook echt goed kijken naar de geluidsproductie, daar zit echt veel verschil tussen de ene of andere fabrikant. Als ik ergens slecht tegen kan is het de hele tijd zo'n ruis op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjanm
mark-k schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:36:
[...]

Over een paar maanden kan ik t je vertellen :X Mijn verbouwing is een grote puinhoop geworden met juridisch gedoe en andere issues, dus ik trek binnenkort pas daadwerkelijk in :X
vervelend! Ik had zo mijn eigen issues; ben al vier jaar aan het bouwen. Maar het lijkt er op dat ik je dan in ga halen!
Ben je wel voor CO2 sensoren gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjanm
Debuteer schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:52:
Ik zou ook echt goed kijken naar de geluidsproductie, daar zit echt veel verschil tussen de ene of andere fabrikant. Als ik ergens slecht tegen kan is het de hele tijd zo'n ruis op de achtergrond.
Ze beweren dat ie zeer geluidsarm is. Hij staat in ieder geval niet in een aangrenzende ruimte, hij hangt aan een betonwand, is een slag groter dan wat minimaal zou moeten, er zijn geluidwerende deuren, dus in theorie gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

gertjanm schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:50:
[...]

vervelend! Ik had zo mijn eigen issues; ben al vier jaar aan het bouwen. Maar het lijkt er op dat ik je dan in ga halen!
Ben je wel voor CO2 sensoren gegaan?
Nog niet, momenteel ga ik het eerst bekijken met gewoon een afstandbediening.
Pagina: 1