Bekabeling trekken moeite waard of toch mesh ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Ik wil goede dekkende WiFi in mijn jaren dertig huis en twijfel of ik voor een bekabelde oplossing moet gaan (en daarmee kabels trekken door het huis ) of een meshed oplossing. Voor de rest niks spannends , als ik maar kan video bellen tegelijk met mijn vrouw (ivm thuiswerken).
Is het de moeite waard (zeker dag werk) om kabels te trekken of zou een mesh net zo goed werken? Als ik kabels moet trekken en afwerken ben ik aan materiaal ook weer ca 100 euro kwijt .Dat samen met nog een AP (100 euro) zit ik ook op een mesh netwerk qua kosten.

Ik heb al een TP-Link Omada EAP245

Optie 1:
1 TP AP beneden, nog een tp AP kopen en daarvoor kabel trekken naar zolder. Dat is in mijn geval zeker een l dag werk denk ik en ik moet het hele huis door.

Optie 2:
mesh netwerk en daarmee geen kabels trekken naar zolder, maar is dat stabiel en snel genoeg ? Kan ik ook mijn NAS op de derde deco aansluiten , zodat mijn NAS op zolder kan staan?

Mijn twijfel zit erin of het de moeite waard is om kabels te gaan trekken. Als ik een mesh netwerk aanleg is mijn budget ca 250 en dacht aan een deco m5 bijv.

Ik heb overigens een Expedia v10(telfort / kpn) die in de woonkamer uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer je een niet bekabelde Mesh wil gebruiken (dus zonder bekabeling onderling) heb je een setje nodig met dedicated backhaul, bijvoorbeeld een TP-Link Deco M9/P9/X60, of een Netgear Orbi RBK50 of RBK53.

Je zou ook de goedkopere setjes kunnen proberen, maar met name in huizen waar veel hout en gips zit, is dat een drama. Daarnaast dien je je oude Wifi spullen uit te schakelen en alleen de Mesh als Wifi in te zetten.

Verwacht geen wonderen van een Mesh zonder dedicated backhaul (separate wifi voor onderlinge communicatie) door houten vloeren.

Je zou overigens ook een Powerline kunnen proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wim-Bart op 28-11-2020 16:46 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-10 22:29
kabel... niet eens de vraag waardig... altijd kabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
ijske schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:49:
kabel... niet eens de vraag waardig... altijd kabel...
Kun je dit ook toelichten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Wim-Bart schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:44:
Wanneer je een niet bekabelde Mesh wil gebruiken (dus zonder bekabeling onderling) heb je een setje nodig met dedicated backhaul, bijvoorbeeld een TP-Link Deco M9/P9/X60, of een Netgear Orbi RBK50 of RBK53.

Je zou ook de goedkopere setjes kunnen proberen, maar met name in huizen waar veel hout en gips zit, is dat een drama. Daarnaast dien je je oude Wifi spullen uit te schakelen en alleen de Mesh als Wifi in te zetten.

Verwacht geen wonderen van een Mesh zonder dedicated backhaul (separate wifi voor onderlinge communicatie) door houten vloeren.

Je zou overigens ook een Powerline kunnen proberen.
Thnx hier heb jk zeker wat aan. Dedicated backhaul had ik nooit eerder van gehoord , maar na wat googelen snap ik wat je bedoeld. Hier is inderdaad veel gips en hout in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Geen gezeur met instelling.
Geen gezeur met mogelijk slecht bereik van de meshdingen
Werkt altijd.

Kortom kabels wanneer het kan.
Verder eens met @ijske

[ Voor 8% gewijzigd door jack zomer op 29-11-2020 11:37 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-10 22:29
Waypoint schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:31:
[...]

yes ,

- snelheid , waar een heel simpele cat5e UTP altijd 1000mbps is, is wifi qua snelheid ook zeer afhankelijk van de onderlingen communcatie.... dus als je in een bungalow woont kan je tot 1733mbps hebben in perfecte omstandigheden (maar dan heb je uberhaupt geen mesh nodig als je 1733mbps kan syncen), maar het kan evengoed zijn dat die nodes maar op bv 100mbps syncen, en je gemeten snelheid dus inzakt tot +- 50mbps..

- stabiliteit : waar een utp kabel quasi 0 interferentie kent in huis, is wifi een zeer labiel iets.. als je op een boerderij woont zijn er vast geen andere mensen in de buurt die op jou wifi kanaal liggen te stralen, maar de kans op storing bij mesh is een heel stuk groter.. zeker in drukke woongebieden waar je andere mensen hun wifi ook ziet hangen , daar kan je niks doen als je buurman toevallig jou kanaaltje zit te verstoren (buiten gaan praten met em)

- toekomstgericht: de good ol' cat5E , die we ondertussen al 20 jaar kennen , kan nog steeds 1000mbps leveren , retestabiel .. als je dan nu al gaat voor cat6/ cat6A, en je kiest voor een 10 000mbps oplossing, dan ben je voor de komende jaaaren gegarandeerd van een betrouwbare internetlijn naar de zolder, echt.. niet meer naar kijken.. terwijl je bv bij een mesh set bijvoorbeeld binnen enkele jaren gaat kijken naar een wifi6/AX set... de kabel moet niet vervangen worden, de zender wel (en die is een stuk goedkoper dan zo'n volleige mesh set)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waypoint schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:31:
[...]

Omdat een kabel altijd werkt en draadloos (tot zekere hoogte) afhankelijk is van de stand van de zon & maan in relatie tot het humeur van jupiter en of de buren hun combi-magnetron gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:53
Dit is echt een nobrainer, kabel

Helemaal omdat je al de TP-Link Omada EAP245 hebt. Waarom zou een kabel trekken 100 euro kosten?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lelijke plakgootjes zijn als snel 2 euro/meter, mooie een factoor 4/5 duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartballon
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07-01 15:39
Beste

Ik zou gewoon best een kabel trekken. Dit is even door de zure Apple bijten maar dit gaat sowieso beter zijn als een mesh systeem. Ik zou zeker een kabel trekken op plaatsen waar een vaste desktop of laptop staat. Je gaat sowieso meer uit een kabel krijgen dan uit een mesh... Op plaatsen waar je echt geen kabel kan trekken kan je bijvoorbeeld ook altijd een powerline adapter leggen. Tegenwoordig heb je powerline adapters die even sterk zijn dan kabels. Maar dit is iets wat je moet afwegen qua prijs. Maar ik raad je zeker aan om kabel te leggen en zeker naar NAS toe.

Hopelijk heb ik je wat verder kunnen helpen.
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
jadjong schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:21:
Lelijke plakgootjes zijn als snel 2 euro/meter, mooie een factoor 4/5 duurder.
Dan leg je de kabel er neer zonder deze "lelijke" gootjes… Is goedkoper en links of rechtsom kabel blijft beter.
Als je serieus de kabel overweegt zal geen echte Tweaker hier jou draadloze mesh adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Nog even voor de goede orde, ik ga mijn laptop sowieso niet aan de kabel hangen, want ik werk ook op mijn ipad en ik wil flexibel zijn. Het ging mij erom of ik met een mesh netwerk een net zo goede kwaliteit kan bereiken als ik een extra AP op zolder ophang (die dan wel bedraad is). Wellicht had ik dat wat onduidelijk neergezet :) .

Kijk ik zie dan twee opties, waarbij ik begrijp dat optie 2 veruit de beste is?
Ik blijf in deze woning nog een jaar of 3/4 wonen dus CAT6 vind ik wat overdreven voor nu.

1. mesh netwerk, ontvanger beneden in woonkamer en de andere 2 nodes op verdiepingen.
Geen kabels hoeven trekken. NAS blijft dan toch in de gangkast.

2. Uitbreiding met bedrading en AP's

Huidige situatie is alsvolgt:
- in de woonkamer komt het signaal binnen en hangt mijn modem + een AP van KPN (zo'n experia ding)
Vanuit de modem gaat het signaal naar een outlet. Deze outlet gaat naar de gangkast(outlet).

Nieuw wordt dan:
in de gangkast maak ik een klein patchpanel. Daarop komt de woonkamer. Daarnaast wil ik dan 1 kabel trekken naar de zolder(outlet) en 1 kabel naar de 1e verdieping. Vandaar via een kleine switch naar 1 nieuwe AP en de NAS.
Evt kan ik vanaf daar dan ook gemakkelijk een verdieping naar beneden voor nog een 3e AP.

Tav kosten kom ik dan op:
- 40 euro cat 5e kabel https://www.netwerkproduc...kern-100-me-83883869.html
- 2x UTP opbouwdoosje (ca 20 euro) https://www.netwerkproduc...2x-utp-opbouw-dn-900.html
- elektrabuis, zadels etc 10 euro
- patchpanel 25 euro (https://www.netwerkproduc...-5e-afgeschermd-zwar.html)
totaal: kleine 100 euro

Eigenlijk moet ik dan ook een nieuwe POE switch kopen

[ Voor 11% gewijzigd door Waypoint op 30-11-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
@Waypoint Bij mesh worden de de nodes draadloos met elkaar verbonden en zoals je weet is een draadloze verbinding altijd minder betrouwbaar dan een bekabelde verbinding.

Als je de mogelijkheid ziet om een AP met draad kan/wil aansluiten ga hier dan voor want een echte mesh systeem blijft erg onbetrouwbaar en ervaringen zijn te wisselend hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Arthion-nl schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:06:
@Waypoint Bij mesh worden de de nodes draadloos met elkaar verbonden en zoals je weet is een draadloze verbinding altijd minder betrouwbaar dan een bekabelde verbinding.

Als je de mogelijkheid ziet om een AP met draad kan/wil aansluiten ga hier dan voor want een echte mesh systeem blijft erg onbetrouwbaar en ervaringen zijn te wisselend hiervoor.
Helder dan doe ik dat. Thnx voor je reactie.

Had je misschien nog feedback op mijn idee van optie 2, of zou je dat ook op deze manier doen ?
Ik bedoel deze post :
Waypoint schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:45:
Nog even voor de goede orde, ik ga mijn laptop sowieso niet aan de kabel hangen, want ik werk ook op mijn ipad en ik wil flexibel zijn. Het ging mij erom of ik met een mesh netwerk een net zo goede kwaliteit kan bereiken als ik een extra AP op zolder ophang (die dan wel bedraad is). Wellicht had ik dat wat onduidelijk neergezet :) .

Kijk ik zie dan twee opties, waarbij ik begrijp dat optie 2 veruit de beste is?
Ik blijf in deze woning nog een jaar of 3/4 wonen dus CAT6 vind ik wat overdreven voor nu.

1. mesh netwerk, ontvanger beneden in woonkamer en de andere 2 nodes op verdiepingen.
Geen kabels hoeven trekken. NAS blijft dan toch in de gangkast.

- in de woonkamer komt het signaal binnen en hangt mijn modem + een AP van KPN (zo'n experia ding)
Vanuit de modem gaat het signaal naar een outlet. Deze outlet gaat naar de gangkast(outlet).

Nieuw wordt dan:
in de gangkast maak ik een klein patchpanel. Daarop komt de woonkamer. Daarnaast wil ik dan 1 kabel trekken naar de zolder(outlet) en 1 kabel naar de 1e verdieping. Vandaar via een kleine switch naar 1 nieuwe AP en de NAS.
Evt kan ik vanaf daar dan ook gemakkelijk een verdieping naar beneden voor nog een 3e AP.

- 2x UTP opbouwdoosje (ca 20 euro) https://www.netwerkproduc...2x-utp-opbouw-dn-900.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:42
Waypoint schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:45:
[............]

Nieuw wordt dan:

Ik zou persoonlijk als het kan altijd 2 kabels naar de plaats(en) van bestemming trekken, zo kan je mogelijk zonder (duurdere) switches op decentrale plekken toch iets makkelijker verdelen als je dat wilt.

Maar kijk evt. ook even naar Cat6, heeft heel weinig meerkosten en is evt. wel 10Gbit ready.

Patchpaneel: https://www.netwerkproduc...t6-8-poorts-dn-91608.html
Opbouwdoos: https://www.netwerkproduc...bouwdozen-keystone-m.html
Netwerkdeel opbouwdoos: https://www.netwerkproduc...bouw-horizontale-kab.html
Cat6 kabel: https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html

Vergeet trouwens ook geen punch-down tool etc mee te bestellen ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt dus echt totaal af van wat je eisen zijn. Ik zit hier nu in onze jaren 30 woning (in verbouwing nog), waar ik gewoon een Mesh setje van 3 AP's naar binnen heb gegooid (2 in het huis en 1 op kantoor) en heb nu overal internet. Ik was eigenlijk van plan om kabels te trekken tussen de AP's, maar daar wacht ik nu dus even mee. Er zitten overal in huis Coax aansluitingen, dus kabel trekken gaat echt niet heel erg moeilijk zijn. Ik denk eigenlijk dat ik alleen mijn NAS en ESXi host ga bekabelen en dan wel weer verder kijk.

Kan me voorstellen dat de heavy users hier niet mee zouden kunnen leven. Maar als ik hier op kantoor kijk bijvoorbeeld:
- TV in gebruik als monitor: WiFi
- Laptop: WiFi
- Printer/scanner: WiFi
- Mobieltjes: WiFi
- Tablets: WiFi

Alleen onze oude TV in de woonkamer en de home cinema set hebben geen WiFi. Ik ga wel kabels trekken als dat in de praktijk nodig blijkt. Het setje wat ik nu heb kan ook gewoon bekabeld. Heb alleen geen zin om een kabel naar kantoor te trekken eigenlijk. Kantoor staat een paar meter van het huis af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
@Waypoint

Betreft optie 2 kan ik alleen zeggen je kan het opstellen zoals jij het zelf het graag ziet aangezien je toch gekabelde AP gaat gebruiken.
Waar je wel wil opletten is de volgende;

-Gebruik niet meer AP's dan nodig is.
-Kijk goed naar welke locatie je ze geeft en stel ze goed af als dit mogelijk is (meten is weten) en laat AP's niet door elkaar "schreeuwen"
-Patchpaneel betekend vaak ook maak gebruik van solid cat kabels met voorkeur cat 6. Let hier bij op dat het geen CCA kabels zijn als je eventueel PoE wil gebruiken.
- Koop je een PoE switch zorg er dat deze dus protocol 802.3 at/af ondersteund (active PoE).

Verder zou ik alles naar eigen smaak aanschaffen en neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-10 19:30

bloody

0.000 KB!!

Ik heb zelf de Ubiquiti Amplify HD , wat een draadloze mesh oplossing is.
Basis station (die kubus) heeft 4 LAN + 1 WAN poorten als ik het goed heb.
Werkt prima hier, het setje voorziet het hele huis + tuin van prima internet.

nope

Pagina: 1