Is Ambilight het waard op een groen/blauwe achtergrond?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssankoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 22:52
Hoi allen! Ik wil een 55 inch TV kopen en twijfel om voor Ambilight te gaan aangezien mijn muur een groen/blauwe (vrij donkere) kleur heeft. Qua TV dacht ik aan de Philips 55OLED804 of een model die daar op lijkt.

Aan de ene kant hoor ik verhalen dat een lichte muur veel betere de kleuren weergeeft, aan de andere kant dat juist een donkere muur een fijnere film ervaring geeft. Denken jullie dat Ambilight in mijn situatie genoeg meerwaarde biedt, of kan ik beter voor een ander merk/model gaan zonder Ambilight die weer andere kwaliteiten heeft?

Beste antwoord (via ssankoo op 20-01-2021 09:16)

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 09:02
Onze muur is iets donkerder groen dan jouw link, geloof tundra groen. Je ziet met name de uitbreiding van kleur naast de TV. Als bijv. links op het beeld een gele auto staat, dan schijnt er geel licht aan de linker kant van de TV over ongeveer een halve meter. Het licht schijnt dus niet over de gehele muur / kamer. Dat had ik eerst wel toen de TV op de standaard stond en bijv. 40 centimeter van de muur stond. Dat is overigens niet aan te raden, omdat er zo lichtstrepen op het plafond ontstaan.

De Philips TV hangt nu aan een normale Vogels TV beugel, dus geen ultra slim (zo dicht mogelijk bij de muur) beugel. Aan de onderkant ligt de soundbar op een meubel en blijft er iets van 20 cm muur over, denk niet dat ambilight aan de onderzijde iets toevoegt bij ons. Je kan hiervoor eventueel extra Hue kleur lampen koppelen in je kamer.

ps. wij kijken voornamelijk TV in de avond, overdag met zonlicht is het ambilight effect minder zichtbaar. Vergelijk het met een normale lamp die je overdag aan doet, die zie je ook minder "branden". Beeld van de OLED is overigens top.

[ Voor 12% gewijzigd door Fazer013 op 01-12-2020 09:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Wat heb je zelf al gevonden?

2 google acties geven je wat indrukken en de wetenschap dat je de achtergrond kleur kunt instellen
https://www.google.nl/sea...XoECAYQAQ&biw=375&bih=630
https://www.p4c.philips.c...32pfl9606h_12_dfu_nld.pdf

Ook op GoT zijn er meerdere draadjes te vinden. Succes!

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:30
wij hebben pas een philips tv gekocht met amiblight ik vind het absoluut geen meerwaarde.

mijn vriendin moest dit hebben als we samen tv kijken zet ze het aan als ik alleen ben zet ik het altijd uit zelfs.
het brengt ook teveel licht in de kamer (nu hebben we wel een zeer goedkoop model was voor de slaapkamer dus misschien heeft dit er ook mee te maken dat de sensiviteit niet ingesteld kan worden hierop)

mijn keuze is ga voor een TV met een goed beeld ipv te focussen op het ambilight alleen daar hebt ge veel meer plezier van later.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
Er is maar 1 persoon die op die vraag kan antwoorden. Jijzelf. Wij hebben na enkele Philips modellen een Samsung gehad, en nu terug Philips met ambilight. Oled met ambilight, beter kan het niet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssankoo
@Boeryepes Dank voor je reactie. Ik heb ondertussen toch zeker 10-15 topics hierover gelezen, inclusief de GoT topics. Hier ging het echter niet per de over de afweging die ik probeer te maken en waren er maar weinig reacties van mensen die hetzelfde probleem zelf tegen zijn gekomen. Ik weet ook dat de muur kleur in te stellen valt - je kunt die zelfs op zwart zetten - maar in hoeverre deze optie dan genoeg doet inclusief met een donkere muur hoor ik dus graag van anderen die het hebben staan!

@Philtjens Dank voor je ervaring! Ik begrijp dat het soms teveel licht kan zijn en ik ben dan ook blij dat dat tegenwoordig in te stellen valt. Je kunt ook tegenwoordig het licht op statisch zetten ipv meegaand met de tv, dat lijkt mij ook wel interessant, heb je dat al eens gebruikt?

@stevenleemans Goed om te horen, dank voor je reactie. Ik probeer die vraag ook zelf te beantwoorden maar kan dus nog wel wat input gebruiken om dat te doen, vandaar het topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
Wij hebben een 55OLED804 hangen op een groene muur, iets lichtere kleur dan jij aangeeft. Ambilight is in te stellen op een aantal standen en op de muur kleur. In de eerste weken een aantal keer Ambilight een aantal keer aan / uit gezet, maar staat het laatste half jaar continue aan. Maakt het beeld "groter" en geeft een extra dimensie.

TV dient wel op juiste afstand van de muur te staan anders krijg je vreemde lichtbanen op het plafond en muren. Zeg max 15 cm van de muur, bij ons hangt de TV op 8cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidsnake380
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik heb ook de 55OLED804 op een vrij donker blauwe muur (flexa blueberry dreams) en je ziet vrijwel niets terug van de ambilight. Ik ga een rechthoekig wit kader om de tv heen verven zodat je het wel ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssankoo
@Fazer013 Ik was van plan hem aan een vaste mount aan de muur te hangen, dus die afstand komt volgens mij dan wel goed, dank voor je tip. Jij merkt de kleuren dus wel duidelijk op je muur? Zie die kleur er een beetje zo uit?

@solidsnake380 Ook niet de lichtere tinten? Licht je kamer nog extra op door je ambilight?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidsnake380
  • Laatst online: 15-11-2023
ssankoo schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:30:
@Fazer013 Ik was van plan hem aan een vaste mount aan de muur te hangen, dus die afstand komt volgens mij dan wel goed, dank voor je tip. Jij merkt de kleuren dus wel duidelijk op je muur? Zie die kleur er een beetje zo uit?

@solidsnake380 Ook niet de lichtere tinten? Licht je kamer nog extra op door je ambilight?
Als ik de kamer donker maak zie je het wel een beetje natuurlijk maar ik vind het effect nogal tegen vallen. Dit wordt mede veroorzaakt denk ik omdat bij de OLED's de horizontale led strip halverwege de tv zit. Veel licht ruimte zit dus nog achter de tv. Zoals gezegd ga ik een wit vlak om de tv verven en de onderkant van de tv waar geen ledstrip zit ga ik oplichten met 2 hue spotjes die zijn verbonden met ambilight.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
Onze muur is iets donkerder groen dan jouw link, geloof tundra groen. Je ziet met name de uitbreiding van kleur naast de TV. Als bijv. links op het beeld een gele auto staat, dan schijnt er geel licht aan de linker kant van de TV over ongeveer een halve meter. Het licht schijnt dus niet over de gehele muur / kamer. Dat had ik eerst wel toen de TV op de standaard stond en bijv. 40 centimeter van de muur stond. Dat is overigens niet aan te raden, omdat er zo lichtstrepen op het plafond ontstaan.

De Philips TV hangt nu aan een normale Vogels TV beugel, dus geen ultra slim (zo dicht mogelijk bij de muur) beugel. Aan de onderkant ligt de soundbar op een meubel en blijft er iets van 20 cm muur over, denk niet dat ambilight aan de onderzijde iets toevoegt bij ons. Je kan hiervoor eventueel extra Hue kleur lampen koppelen in je kamer.

ps. wij kijken voornamelijk TV in de avond, overdag met zonlicht is het ambilight effect minder zichtbaar. Vergelijk het met een normale lamp die je overdag aan doet, die zie je ook minder "branden". Beeld van de OLED is overigens top.

[ Voor 12% gewijzigd door Fazer013 op 01-12-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssankoo
solidsnake380 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:51:
[...]

Als ik de kamer donker maak zie je het wel een beetje natuurlijk maar ik vind het effect nogal tegen vallen. Dit wordt mede veroorzaakt denk ik omdat bij de OLED's de horizontale led strip halverwege de tv zit. Veel licht ruimte zit dus nog achter de tv. Zoals gezegd ga ik een wit vlak om de tv verven en de onderkant van de tv waar geen ledstrip zit ga ik oplichten met 2 hue spotjes die zijn verbonden met ambilight.
Duidelijk, dankjewel voor je reply! Dat witte vlak klinkt als een goed idee. Ik moet zelf nog even kijken of ik dat ga doen, dat zou betekenen dat ik de hele woonkamer moet gaan verven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssankoo
Fazer013 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:08:

Ik kijk inderdaad ook meestal 's avonds TV, dus dat helpt wel weer mee met het effect natuurlijk. Mooi om te horen dat het bij jou, ondanks de donkere muur, fatsoenlijk licht op valt, daar hoopte ik al op! Bedankt voor je reply.

Ik zit er nu aan te denken gewoon voor de Ambilight te gaan en te hopen dat er 's avonds genoeg licht weerspiegelt op de muur dat het effect redelijk merkbaar is. Dan kan ik later nog bepalen of ik eventueel lichten wil bijkopen, mijn huidige Philips lampen wil toevoegen, de muren wil verven of hem op een andere plek ga neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apparas
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-01-2021
ssankoo schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 15:13:
Hoi allen! Ik wil een 55 inch TV kopen en twijfel om voor Ambilight te gaan aangezien mijn muur een groen/blauwe (vrij donkere) kleur heeft. Qua TV dacht ik aan de Philips 55OLED804 of een model die daar op lijkt.

Aan de ene kant hoor ik verhalen dat een lichte muur veel betere de kleuren weergeeft, aan de andere kant dat juist een donkere muur een fijnere film ervaring geeft. Denken jullie dat Ambilight in mijn situatie genoeg meerwaarde biedt, of kan ik beter voor een ander merk/model gaan zonder Ambilight die weer andere kwaliteiten heeft?
Dag Ssankoo,
Ik heb nu exact dezelfde vraag als jij. Mijn muur kleur komt overeen met de door jouw geposte kleur groen/blaauw.

Ik ben benieuwd of jij inmiddels de tv hebt gekocht en zo ja, of het meerwaarde heeft voor jou. Ik zal de tv eigenlijk alleen 's avonds gebruiken.

Ik leer graag van jouw ervaringen.

Met vriendelijke groet,
Jochem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 20:19

MsG

Forumzwerver

Ik heb zelfbouw ambilight en kwam van een witte muur, die ik later groen heb geverfd. Het ambilight-effect is wel een stuk geslonken. Wanneer je anders gewoon wit kreeg bij neutraal licht, krijg je nu bij heel veel kleur gewoon effectief groen licht, alleen de donkere meer overheersende kleuren houden ongeveer hun eigen kleur.

Als ik from scratch een huis zou bouwen, zou ik wel rekening houden met een witte muur achter de tv. Het is me tegengevallen hoe erg het effect is verminderd.

Ik heb de groene kleur "geordend" van de karwei.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:27
Oftewel: ligt muur ver van wit dan is ambilight nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

99ruud99 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:51:
Oftewel: ligt muur ver van wit dan is ambilight nutteloos.
Nou ja nutteloos, het komt minder tot z'n recht. Het bediend hier nog steeds het nut dat ik geen lamp of iets dergelijks aan moet doen voor enige vorm van lichtvoorziening. Maar gezien ik actief van een situatie af kom waar het mooi werkte op wit, is de achteruitgang wel jammer. Wellicht als je begint met een gekleurde muur, zonder ooit eerder Ambilight te hebben gehad, dat het mee valt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:49

Chiron

Moderator Discord
Op moderne Philips toestellen kan je de ambilight gewoon instellen op de kleur van de achterwand. Het effect hangt er natuurlijk wel vanaf hoe donker de kleur van je muur is, maar ik heb mijn ambilight op 50% sterkte staan, anders vind ik het echt overheersen bij onze witte muur.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Wij hebben een leverkleurige achtergrond en een beetje gebroken wit van de en suite deuren.

En het effect is natuurlijk niet zo duidelijk als een witte muur, maar ik vind het blijkbaar toch genoeg meerwaarde bieden om iedere keer weer terug te keren bij een ambilight tv. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Chiron schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:06:
Op moderne Philips toestellen kan je de ambilight gewoon instellen op de kleur van de achterwand. Het effect hangt er natuurlijk wel vanaf hoe donker de kleur van je muur is, maar ik heb mijn ambilight op 50% sterkte staan, anders vind ik het echt overheersen bij onze witte muur.
Daarmee maak je natuurlijk nooit dat neutraal wit licht NIET groen wordt doordat de muur zelf gewoon groen is. Het is hoogstens enige compensatie, maar minder overheersende kleuren zullen, afhankelijk van je muurkleur, gewoon wegvallen. Of een sneeuwscène die een witte ambiance moet geven, geeft dan een groene ambiance, die niet bij de scène past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:49

Chiron

Moderator Discord
MsG schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:00:
[...]

Daarmee maak je natuurlijk nooit dat neutraal wit licht NIET groen wordt doordat de muur zelf gewoon groen is. Het is hoogstens enige compensatie, maar minder overheersende kleuren zullen, afhankelijk van je muurkleur, gewoon wegvallen. Of een sneeuwscène die een witte ambiance moet geven, geeft dan een groene ambiance, die niet bij de scène past.
Exact, voor wit licht ben je nog steeds afhankelijk van een witte muur. Maar als er een tintje in zit kun je nu wat corrigeren, waarbij dat met de vroegere ambilight modellen helemaal niet kon. YMMV

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssankoo
Apparas schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 07:20:
[...]

Dag Ssankoo,
Ik heb nu exact dezelfde vraag als jij. Mijn muur kleur komt overeen met de door jouw geposte kleur groen/blaauw.

Ik ben benieuwd of jij inmiddels de tv hebt gekocht en zo ja, of het meerwaarde heeft voor jou. Ik zal de tv eigenlijk alleen 's avonds gebruiken.

Ik leer graag van jouw ervaringen.

Met vriendelijke groet,
Jochem
Hi Jochem,

Ik heb hem inderdaad gekocht en ondertussen opgehangen aan de muur. Ik was eigenlijk verbaasd hoeveel effect het nog had. Ja, het is zeker minder dan op een witte muur en als je je hele muur wilt laten verkleuren is het waarschijnlijk handiger om hem op een lichtere achtergrond ophangen, maar het heeft alsnog een goed genoeg effect rond de randen dat ik het het zeker waard vind. Ik zal vanavond proberen een foto te maken zodat je kunt zien hoe ver het licht komt. Let wel: ik heb een ultradunne (en niet-kantelbare) mount, die natuurlijk ook beperkt hoever het licht kan komen.

Ik gebruik de TV zelf ook alleen 's avonds en heb mijn lichten dan maar half aan dus dit heeft natuurlijk ook wel invloed. Verder was ik zelf nog aan het twijfelen tussen OLED en QLED maar ben ik erg blij dat ik voor de OLED gegaan ben. Omdat ik voornamelijk 's avonds kijk en er niet zoveel direct licht valt op mijn TV is het nu echt helder zat en zijn juist de diepere zwarte kleuren belangrijker. En die doen het geweldig!

Al met al heel blij met mijn keuze. Aangezien ik zelf niet voldoende informatie heb gehaald uit eerdere topics over dit onderwerp hoop ik dat dit topic de volgende kan helpen in zijn keuze. Als iemand verdere vragen heeft, laat het gerust weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssankoo
MsG schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:05:
[...]

Nou ja nutteloos, het komt minder tot z'n recht. Het bediend hier nog steeds het nut dat ik geen lamp of iets dergelijks aan moet doen voor enige vorm van lichtvoorziening. Maar gezien ik actief van een situatie af kom waar het mooi werkte op wit, is de achteruitgang wel jammer. Wellicht als je begint met een gekleurde muur, zonder ooit eerder Ambilight te hebben gehad, dat het mee valt.
Ik kom zelf ook van een huis die vrijwel dezelfde TV (net een model ouder) had op een witte muur en ik merk inderdaad dat het een stukje minder fel en groot is. Ik vind dat echter minder storend dan ik had verwacht.

Ik vind dit trouwens echt wel een pluspunt die ik vergeten was te noemen en eerder ook eigenlijk niet bij had stilgestaan. In ieder geval bij mijn TV kan je gemakkelijk ambilight aanzetten zonder de TV zelf aan te zetten. Hierdoor functioneert het ook als sfeerlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssankoo
Ik vind het irritant om te zeggen dat het personal preference is omdat iedereen dat wel snapt en je juist de twee situaties zo moeilijk zelf kunt vergelijken. Winkels, bijvoorbeeld, hebben vaak super felle lampen waardoor QLED veel beter tot zijn recht komt dan OLED, terwijl ik in mijn woonkamer 's avonds de lichten graag een stuk minder fel zet en daardoor OLED weer veel beter tot zijn recht komt. Je moet maar net twee mensen kennen waarbij je langs kunt komen met een vergelijkbaar model TV, met duidelijk verschillende kleuren muren, waarbij de TV's ongeveer op dezelfde afstand van de muur zitten.

Als je van een perfecte situatie komt waarbij je een Ambilight TV op een witte achtergrond had en nu naar een situatie gaat waarbij de achtergrond donkerder is ga je het echt wel merken. Ik denk dat veel mensen dat echter minder erg vinden, bijvoorbeeld omdat ze de Ambilight toch al op een wat zachtere stand hadden gezet of omdat ze een minder fel effect nog steeds genoeg meerwaarde vinden bieden. Als je voornamelijk overdag kijkt (en als daarmee meer ambient light binnenkomt) heeft het nog weer een stuk minder effect. Maar als je voornamelijk 's avonds kijkt en genoegen kan nemen met een wat minder felle ervaring vind ik het het nog steeds waard. Ambilight blijft toch wel een mooi en uniek effect.

Let uiteindelijk goed op hoe ver je hem van de muur hangt (bij mij hangt die met een erg dunne beugel en is de reikwijdte daardoor minder ver dan hij zou kunnen) en stel inderdaad even in op je TV dat hij corrigeert voor de achtergrondkleur, die correctie kan ook zeker helpen.
Pagina: 1