hoe home audio situatie deftig te organiseren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhollanderma
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-01-2021
Dag allen, ik geraak er niet aan uit hoe ik het efficiëntst met zo weinig mogelijk extra toestellen mijn audio organiseer in mijn leefruimte. Bij deze vraag ik jullie raad..

Wat is er aanwezig:

Oude platenspeler Technics (dj-tool) – SL1200MK-2

Home cinema Beamer – BENQ TK800M

2 passieve speakers - Cambridge audio SX-50

Receiver - onkyo TX8150

Kleine bluetooth radiospeler en ontvanger – Pure Evoke c-d4 dab+ digital fm cd radio PU5852

Good to know: beamer, digicorder, receiver en dvd-player staan nu bij elkaar bovenaan plafond, beamer en speakers zijn (met draad) verbonden aan de receiver. Maar dit geluid volstaat op dit moment niet.
De platenspeler staat logischerwijs op een andere plaats.

Wat heb ik nog nodig:

Beste geluid uit platenspeler via? Draadloos of niet?

Beter geluid bij beamer projectie? Liefst draadloos en zo handig en onzichtbaar mogelijk.. (want ver van muur)

Wat zijn jullie suggesties?

(extra speakers, sonos, draden of niet, voorversterking, bluetooth, chrome cast, etc...?)

Veel dank bij voorbaat voor jullie bedenkingen. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
Voor de draaitafel + speakers lijkt het me vrij eenvoudig. De draaitafel kun je via RCA rechtstreeks aansluiten op de Phono In van je receiver, aangezien deze een ingebouwde phono voorversterker heeft.

De speakers sluit je gewoon via speakerkabel aan op de receiver.

Wat betreft de bluetooth radiospeler, wil je deze per se blijven gebruiken? Want die Onkyo receiver heeft gewoon DAB+ en FM radio toch? Dus die Pure Evoke lijkt mij dan overbodig. Tenzij je het echt voor de CD's wilt doen. Dan zou je em gewoon via een 3,5mm jack -> RCA kabel kunnen aansluiten op de receiver.

Edit: wat betreft beter geluid / meer speakers is natuurlijk bijna alles mogelijk, maar dat hangt bijna volledig af van het budget dat je eraan uit wilt geven. Denk dat mensen je hier prima mee kunnen verderhelpen als je aangeeft hoeveel je eraan wilt uitgeven.

Edit op de edit: Lees net dat deze receiver enkel een Moving Magnet phono amp heeft. Dus als je SL1200 een Magnetic Coil element heeft moet je een aparte phono preamp aanschaffen die dit ondersteunt.

[ Voor 28% gewijzigd door Flabsie op 28-11-2020 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Versterker lijkt me prima, koop gewoon grotere, betere speakers als je vind dat deze niet volstaan. Je kan ze eventueel nog als surround speakers gebruiken.
En om het jezelf makkelijk te maken zet je alle apparatuur vooraan en doe je gewoon 1 lange kabel naar je beamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 19:08
Precies wat @jorgenv zegt :)

Budget is idd ook handig om te vermelden. Plus wat er scheelt aan het geluid. Je hebt erg kleine (en denk cheape) speakers, dus er valt veel te verbeteren. Alles vooraan, en alles via receiver routen werkt over het algemeen verreweg het beste. Daar zijn die dingen ook voor bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Platenspeler zeker niet wireless doen.
De naald maakt geluid, gelijk aan de muziek. Als je latency introduceert d.m.v. wireless, ga je de naald horen, die voor de muziek uit speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhollanderma
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-01-2021
hi,

Allen bedankt voor de antwoorden..

een paar opmerkingen:

- platenspeler doe ik idd niet wireless
- beamer blijft waar hij is, dat kan niet anders
- ik wil zo weinig mogelijk extra materiaal maar wel zo efficiënt mogelijk
- speakers zijn best ok, maar niet de grootste, dat klopt
- staat de receiver best bij platenspeler of bij beamer, beide kan niet, te ver uit elkaar, kan één vd 2 zonder receiver op een manier?
- qua budget kan ik niet direct zeggen, geen mega budget, maar het moet wel goed en efficiënt in elkaar steken
- bluetooth speler verplaats ik naar andere ruimte.
...

mijn idee:

- ik zet de receiver met de bedrade passieve speakers apart bij de platenspeler en laat dit gewoon op zich staan.
- voor de beamer installeer ik achter het scherm een draadloze Sonos soundbar die connecteert met de beamer voor geluid bij film en tv. De connectie doe ik dan met een HDMI switch/matrix. Tenzij er betere soundbars bestaan voor de en BENQ projector..
probleem: nu zit ik nog altijd met een kabel van de HDMI switch naar de soundbar die zich aan het scherm bevindt.. 🤔😳

wat denken jullie?

dank en groet
M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat ik denk is dat je eerst eens moet specificeren wat je dan meent te missen qua geluid, en wellicht van welke bron dan. klinkt platenspeler bijvoorbeeld anders dan CD / DVD?

Eerst eens lokaliseren waar het probleem zit, dan verder kijken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1