Ventilatie meterkast met buitenlucht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fred_abcd
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-01-2022
Goedendag heren en dames tweakers,
Ik heb een vraag over de ventilatie in mijn meterkast.
Mijn meterkast bevindt zich naast mijn voordeur in het portiek van mijn woonhuis (dus in direct contact met de buitenlucht).
Ventilatie van de meterkast is geregeld door twee ventilatieroosters tussen meterkast en de naastliggende hal.
Dit levert nog al wat koude lucht op in mijn hal/woonkamer.
Zou het een goed idee zijn de ventilatie met de binnenruimte te vervangen door twee roosters te zetten in de deur van de meterkast zodat deze kan ventileren met de buitenlucht?
Ik denk aan vrieskou (ondanks de klimaatverandering...) maar ook of überhaupt de ventilatie zo goed wordt geregeld.
Alvast dank voor jullie reactie!
Mvg, Fred
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Een ventilatierooster onderin en bovenin de deur zou mogelijk ook wel werken. Wellicht is 1 al voldoende. Belangrijkste is dat gas kan ontsnappen bij een eventueel gaslek op je gasmeter. En natuurlijk ventilatie om schimmel e.d. te voorkomen.

[ Voor 39% gewijzigd door Microkid op 28-11-2020 13:39 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• fred_abcd
Bedankt voor je antwoord.
Ik zie wel posts over ventilatie van meterkasten binnenshuis, maar niet over meterkasten "buiten".
Misschien moet ik vanwege mogelijk vrieskou de waterleidingen een manteltje omdoen :-)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Ventilatieroosters in de meterkast wat direct naar buiten gaan dat is voor het eerst dat ik dat hoor.
In moderne woningen zitten ze ook niet, hooguit de iets ruimere deuropening beneden de deur van de meterkast, of er zit gewoon een rooster in de deur van de meterkast.

Leidingen bevriezen niet in de woning, dan moet je isolatie wel dusdanig slecht zijn wil dat gebeuren.
Mijn buitenkraan is trouwens geen antivries en ik vergeet hem jaarlijks af te sluiten, het enige wat ik doe is een emmer op de kop.

In Nederland vriest het amper daar hoe je geen zorgen om te maken, bovendien in de kelder hier zitten waterleidingen en niet geïsoleerd, buisisolatie wordt vaak gedaan vanwege condens op de leiding als het kouder wordt.

[ Voor 69% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2020 19:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
SV; ja of nee?

Indien nee... zou ik die roosters gewoon dichtmaken.

• fred_abcd
Dank voor jullie reacties.

Mr.Evil: ik denk ook aan roosters in de deur van de meterkast. Echter, die deur is alleen van buiten benaderbaar, dus de ventilatie is dan met de buitenlucht. De waterleidingen in de meterkast in nu omgeven door een koof van een soort schuimrubber. Huis is van 1995; sindsdien is het klimaat inderdaad niet kouder geworden.

Kabeltje: SV? Huidige roosters dichtmaken levert condensatie in de meterkast. Vorige bewoner had daar al kranten in gestopt :-)

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:08
Bij ons wordt de meterkast geventileerd met de buitenlucht al sinds de bouw in 1976. Echter komt de waterleiding daar niet binnen. Ik denk dat het niet kan vriezen in de meterkast, omdat het dak een flink stuk oversteekt. Zeker weten doe ik het niet..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• fred_abcd
Dank iedereen. Ik denk dat ik het erop waag :-)

[ Voor 3% gewijzigd door fred_abcd op 29-11-2020 16:06 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-12 10:33
Je kan voor de zekerheid een klein keramisch kacheltje in die kast zetten met de thermostaat op 5graden.
Die zal in de praktijk weinig aan springen dan.

Of rond de waterleiding en meter een warmtelint wikkelen en daarna de isolatie er weer omheen doen.
Pagina: 1