Verzameldoos maken voor elektra

Pagina: 1
Acties:

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Hai,

Wij krijgen over paar weken een inbouwkast met ledstrips (geen metalen delen). Hier zullen meerdere drivers komen, en moet hier zelf de elektra voor regelen.

Nu vind ik dit niet zo een probleem en kan best wat verzinnen, maar wil het graag toch wel volgens de regels doen. Heb een hoop elektra zaken zelf gedaan, maar dat was redelijk makkelijk te vinden en had ook een electricien naast me om te vragen. Echter nu niet :Y)

Ik heb 2 aderig 1mm snoer gekocht. Lijkt me ruim voldoende. Komt niet in een natte ruimte en drivers komen op de grond te liggen. De verlichting staan meer uit dan aan. Geschakeld, en het aansluitpunt is op 2m hoogte (geaard)

Nu wil ik ze in parallel verbinden, oftewel ster topologie. Maar mijn vraag is wat hier nu vooral gebruikt voor word om dit veilig te verbinden?

Ik dacht zelf aan een lasdoos met lasklemmen, maar dat schijnt volgens de normen niet te mogen. Dan heb je 3 aderig nodig en moet je anders aansluiten. Ik kan niet echt een duidelijk voorbeeld vinden wat je nodig hebt voor 5 drivers verbinden.

Toch misschien een doos kopen met lasklemmen/lasdoppen en die met een twee componenten vulling ingieten? Misschien is ingieten wat overdone, want er komt geen belasting op.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:28
Ik begrijp niet echt wat je wilt doen.

Je hebt een kast met 5 lichtpunten, waar je met één schakelaar alles aan/uit wilt doen?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom zou je lasklemmen vullen met een epoxy ding? De Wago verbindingsklemmen met hendel zijn speciaal bedoeld voor soepele draad, daar hoef je je dus niet druk om te maken.

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 20:12
Als de kast met een stekker op het lichtnet word aangesloten word gelden de regels voor the huisinstallatie niet. De kast word dan gezien als tijdelijke installatie.
Om de draadjes zelf aan elkaar te zetten zijn meerdere oplossingen. Wago met verbindingsklemmen, ringkabelschoenen of een andere manier om 5 dragen stevig aan elkaar te zetten.

Je wilt er in elk geval voor zorgen dat de dragen stevig geklemd zitten, geen korstsluiting kunnen maken, en vooral niet aan te raken zijn.

Edit:
Makkelijkste methode is waarschijnlijk om een 5 voudig stekkerblok onder de kast te leggen, en elke voeding met een stekker in het blok te steken.

[ Voor 13% gewijzigd door Sgrovert op 29-11-2020 12:19 ]

Lost In Music