Nieuwe laptop (voor studie)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenaj
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-09-2023
Beste mensen van op tweakers,
Het scharnier van mijn huidige laptop begint het een beetje te begeven (lees hij is gebroken maar ik krijg de laptop met veel beleid nog wel open). Ik zit erover na te denken om deze te laten repareren maar hij is ook al 4 jaar oud. De andere optie is om een nieuwe laptop te kopen dus wil ik even weten wat opties zijn. Ik zelf word best wel overweldigd door de opties die er momenteel zijn. Ik ben een student HBO communicatie en multimedia design voor context. Mijn huidige laptop is de MSI GE72 6QD Apache Pro.

Eisen:
Full HD scherm
minimaal een i5 (of ryzen 5 wat volgens mij de amd tegenhanger is)
500gb opslag zou fijn zijn
Windows
8gb geheugen (denk ik? Hopelijk is dat genoeg)

Wat ga ik met mijn laptop doen?
Ik wil graag een windows laptop omdat ik daar gewend aan ben. Verder denk ik voornamelijk verslagen schrijven maar zo nu en dan zal er ook wat dingen binnen Adobe Photoshop, illustrator en Indesign gedaan worden. In de toekomst heel miscchien After effects maar dit zal heel minimaal zijn (en dat kan ook op mijn desktop).

Wat is je budget?
600 tot 800 euro, ik sta tegelijk op het punt om uit huis te gaan. Ik wil daarom mijn spaarrekening niet te veel gebruiken.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik gebruik mijn laptop alleen als ik niet thuis kan werken dus ja. Daarom wil ik ook geen 17 inch laptop meer. Rond de 15 inch of kleiner zou fijn zijn!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik vind asus, msi en Dell wel goede merken maar als een laptop zichzelf bewezen heeft met reviews en dergelijke maakt mij dat verder niet zo uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Tenaj op 28-11-2020 10:51 . Reden: Een comment vroeg om eisen (of impliceerde dit) ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
https://tweakers.net/lapt...tm41I-yqq-K_kBL9x_IJpvnPw

Je geeft nagenoeg geen eisen, maar hier heb je alvast wat inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenaj
Ik heb er wat eisen bijgezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
  • Laatst online: 02-10 13:17
ik heb deze: pricewatch: Acer Aspire 5 A515-44-R4BC gevonden (voldoet aan alle eisen)

specs samengevat
scherm ips 1920 bij 1080en 15.6"
processor amd ryzen 7 (8 kernen@ 2ghz) met ingebouwde graphics (schijnt goed te zijn zelf geen ervaring mee)
16GB ram
1TB ssd (beetje overdreven naart mijn mening maarja de prijscategorie is beslissend)

poorten:
2x usb2.0
2x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s)
en een usb-c

dan voor de rest:
toetsenbord verlichting
fingerprint
en een webcam (handig als je studie met online les werkt en niet vanaf je pc wil werken)

(deze post wordt veranderd naarmate ik meer laptops vind om alles een beetje netjes te houden en geen post rommel te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Sta je ook open voor refurbished? Soms kun je dan voor weinig geld hele leuke apparaatjes kopen.

Overigens zou ik de laptop niet laten repareren. Meestal ligt de oorzaak van een afgebroken scharnier bij een fabricagefout. Als je de laptop niet altijd netjes in het midden opent met twee handen, krijgt een scharnier het ook heel erg te verduren, maar sommige laptops staan er gewoon om bekend dat vroeg of laat het scharnier van de behuizing afbreekt. Je kunt nog aan de slag met epoxyhars, maar meer zou ik niet doen.

Overigens, zou je ook op google kunnen zoeken of dit een bekend probleem is. Misschien dat je nog garantie kunt claimen, hoewel je daar wel een lange adem voor zal moeten hebben, omdat de fabrieksgarantie natuurlijk allang is verlopen en veel verkopers je dan afpoeieren, terwijl je recht hebt op een deugdelijk product, waarvan na 4 jaar niet de scharnieren afbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenaj
Ik heb liever een nieuwe laptop omdat die vaak langer meegaan (of het risico op kapot gaan is lager naar mijn idee?). Ik heb even verder gezocht en gekeken zelf ook. Ik heb voor een goede laptop die adobe CC kan runnen minimaal: 8 GB Ram nodig, een video kaart die ongeveer even goed of beter is dan een gtx 1660 en een processor die 2gb kloksnelheid heeft.

Ik ben het wel eens met @hoi1234 dat ik de scharnier mss beter niet kan laten repareren omdat het bij msi alleen al 200/300 euro kost om hem op te sturen en dan is er nog niks gebeurd. Maar ik ga het wel een keer laten bekijken door een plaatselijke winkel denk ik. Ik denk trouwens niet dat ik na 4 jaar nog garantie krijg omdat 4 jaar wel een redelijke gebruiksperiode is voor een laptop denk ik (en de garantie dus verlopen is).
Pagina: 1