Waarom sloopt mijn PC de SSD tijdens windows installatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Ik begrijp er niets van; ik heb een servertje met MSI B150M ECO en een Intel Celeron G3900.
Daarop draaide al een tijd probleemloos Windows 10 en op een gegeven moment wilde ik een schone installatie doen.
Maar toen liep de installatie vast en bleek de SSD kapot.
Vervolgens een andere SSD genomen en wederom de installatie gestart. En op precies hetzelfde punt in het installatie proces liep het vast.
En wederom bleek de SSD kapot.
Vervolgens de installatie op een klassieke harddisk gedaan en dat verliep probleemloos.
Maar momenteel is het systeem nogal traag vanwege deze harddisk.
Ik had ook ooit eens een Ubuntu LTS geinstalleerd op een weer een andere SSD en deze doet het ook nog steeds probleemloos.
BIOS is laatste versie.

Dit krijg ik te zien als ik de SSD via USB aansluit:
Disk 1 is een OCZ 120GB vertex 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8X4SN9JhMjENULsjD-UseNrObQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xFmOvy4U4WbamQRISYm5RyN5.png?f=fotoalbum_large

Disk 2 is een Crucial CT256M550
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzBTCCmSo76NPMQ2lmpQvVAb5Ns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d8EDybAWhXnjjgmfo8iHCRkW.png?f=user_large

En dan nu de vraag; wat is er mis gegaan?
Het uiteindelijke doel is Windows 10 op een SSD.

weet het niet meer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:16
Ik denk dat de kans heel klein is dat Windows je SSD sloopt. Wat zeggen de tools van de SSD leveranciers als je een scan doet? En heb je meerdere controllers die je kan proberen op je moederbord? Kan je ze eventueel in een andere pc hangen? En misschien wat ver gezocht, maar kan je een andere voeding proberen?

Ik mis nog wat info, dat gaat ons helpen je antwoord te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
arvidbeheerder schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:48:
Ik denk dat de kans heel klein is dat Windows je SSD sloopt. Wat zeggen de tools van de SSD leveranciers als je een scan doet? En heb je meerdere controllers die je kan proberen op je moederbord? Kan je ze eventueel in een andere pc hangen? En misschien wat ver gezocht, maar kan je een andere voeding proberen?

Ik mis nog wat info, dat gaat ons helpen je antwoord te geven :)
Voor de OCZ een utility geinstalleerd maar de SSD wordt door het programma niet herkend.
Voor de Crucial ook een utility geinstalleerd en als ik deze aansluit via USB dan kan ik zelfs de SMART lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5YsiJe6Ie364D45WJ8GupZiIVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uT9Wn6i3AFYDeBBcI0fInHgZ.png?f=fotoalbum_large
Maar verdere opties werken niet. Als ik de SSD via SATA aansluit dan wordt deze niet herkend.

Wat betreft de voeding: de PC doet het verder al jarenlang probleemloos. Het was echt op precies hetzelfde punt in de windows installatie dat het mis ging.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 19:54

rdejongjr

Gnome

Die vertex hoort dood te zijn, heeft het nog lang uitgehouden.
De Crucial, ziet een CRC error; probeer een nieuwe kabel/andere aansluiting en update de firmware indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
rdejongjr schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:16:
Die vertex hoort dood te zijn, heeft het nog lang uitgehouden.
De Crucial, ziet een CRC error; probeer een nieuwe kabel/andere aansluiting en update de firmware indien mogelijk.
Het gaat mij niet om deze oude SSD's maar ik wil voorkomen dat ik een derde (nieuwe) kapot maak.
SATA kabel was splinter nieuw maar firmware upgrade lukt niet.
Nou ja, vanmiddag dan toch maar de installatie proberen met een nieuwe SSD

weet het niet meer