Vraag

• Suus1978
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-05 08:13
Goedemorgen,

Het onderwerp is duidelijk: ik zoek een nieuwe telefoon met Android One / stock Android. Ik zit al dagen te speuren op allerlei sites, maar iedere keer lees ik wel iets waarvan ik denk: jammer, dan valt deze af. Bijvoorbeeld omdat in de review staat dat de telefoon niet de snelste is. Dat hoeft voor mij misschien geen probleem te zijn, maar dat vind ik dus lastig in te schatten.

Ik heb altijd Sony telefoons gehad, vooral vanwege de goede accuduur, de logische indeling/bediening (ben ik natuurlijk ook gewoon gewend) en het mooie design. Ik mis de prachtige ledbalk op de oude Xperia’s nog elke dag ;w Ik heb nu een Xperia XZ, dus dat is mijn referentie.

Hieronder nog wat extra toelichting op wat ik zoek.

Ik zoek een?
Telefoon met Android One of stock Android
Goede accuduur
Led notificatie
Maximaal 6,4 inch (liever kleiner)
Aansluiting voor oortjes
Fatsoenlijke camera (hoeft niet top te zijn, maar wel snel en met acceptabele foto’s)
Ik wil er een jaar of vijf mee doen
Niet haperen of vastlopen

Wat is je budget?
Maximaal 400 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik gebruik mijn telefoon vooral om af en toe bellen, foto’s te maken en ik heb wat basic apps op mijn telefoon staan. Ik game niet en kijk ook geen films of video’s. Als ik me verveel zit ik hooguit een half uurtje op Reddit. Ik zou er wel muziek op willen luisteren, maar ik weet niet of dat ten koste gaat van de accu.

Wat heb je zelf al gevonden?
Een hele lijst. Ik had bijna de Oneplus nord gekocht, maar daar blijkt Facebook te zitten. De Nokia 8.3 is te groot, Pixel 3a, 4a en 4 hebben een mindere accuduur, de Motorola 6 pro is niet snel en heeft een stylus. Nokia 7.2 leek prima, maar ik wil absoluut een notificatie led en dat lijken Nokia’s niet te hebben.

Ik ben benieuwd of jullie de gouden tip hebben. Veel dank voor het meedenken alvast.

Alle reacties

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:02
deze ?

https://www.fruugo.nl/sma...000-103107926?language=nl

[ Voor 230% gewijzigd door boyette op 28-11-2020 09:14 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Je specifieke eisen van ledje, koptelefoonaansluiting en Android One, maakt het een no-go. Ik weet wat je zegt hoor, maar dat valt gewoon niet te combineren. Je moet ergens compromissen gaan sluiten, waarop dat is kan alleen jij bepalen.
Een toestel van drie jaar oud? Die was al afgeschreven toen die uitkwam.

[ Voor 29% gewijzigd door CLB op 28-11-2020 09:22 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• boyette
CLB schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:20:
Je specifieke eisen van ledje, koptelefoonaansluiting en Android One, maakt het een no-go. Ik weet wat je zegt hoor, maar dat valt gewoon niet te combineren. Je moet ergens compromissen gaan sluiten, waarop dat is kan alleen jij bepalen.

[...]

Een toestel van drie jaar oud? Die was al afgeschreven toen die uitkwam.
ja.. volgens mij stond dat niet in de eisen..

en ik zie geen enkel ander leverbaar toestel wat beter aan de eisen voldoet..
jij wel?

• CLB
  • Niet online

CLB

Als je er vijf jaar mee wilt doen, lijkt die optie me niet al te best.
Kwam uit met Android 8.0 Oreo, dus support.is allang ver te zoeken.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@boyette
pricewatch: HTC U11 Life, 3GB ram, 32GB opslag Zwart
Is uit de doos Android 8 (2017...), kan deze nog steeds naar de nieuwste Android versie? Anders kom je niet aan die 5 jaar eis.
Maw is het echt gecheckt wat @CLB zegt:
dus support.is allang ver te zoeken.

• boyette
route99 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:28:
@boyette
pricewatch: HTC U11 Life, 3GB ram, 32GB opslag Zwart
Is uit de doos Android 8 (2017...), kan deze nog steeds naar de nieuwste Android versie? Anders kom je niet aan die 5 jaar eis.

[...]
deze kan ook

pricewatch: Motorola Moto G Pro Blauw

• route99

route99

Suus1978 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:08:Ik zoek een?
Telefoon met Android One of stock Android
Goede accuduur
Led notificatie
Maximaal 6,4 inch (liever kleiner)
Aansluiting voor oortjes
Fatsoenlijke camera (hoeft niet top te zijn, maar wel snel en met acceptabele foto’s)
Ik wil er een jaar of vijf mee doen
Niet haperen of vastlopen
Wat is je budget?
Maximaal 400 euro
Ik ben ook aan het zoeken geweest, maar ik kom niet verder dan een Iphone SE.
die van 2016 krijgt geen iOS 15... is pas uitgelekt.. dus die valt ook af.
De SE2020 start bij ca 415 euro.
pricewatch: Apple iPhone SE (2020) 64GB (usb-C kabel) Rood

Ruim 4 jaar geleden had ik exact hetzelfde probleem, heb toen de Iphone 5S gekocht terwijl ik liever een Android had.
Geen moment spijt van gehad vanwege de updates. Ik krijg op iOS 12 nog steeds de security updates, dus die 5 jaar ga ik wel halen, ook mijn doel, mss wel 6 jaar. En dan is het met afstand en betere aankoop geweest dan een Android uit die tijd.

Voor de rest heb ik totaal niks met Apple (uit eigen ervaring met mijn zoon werd dat ook bevestigd voor een aantal MBP's die alleen maar tegen vielen qua hardware) maar ik moet toegeven dit doen ze beter tot nu toe... dan de Android fabrikanten.
Mijn ega heeft een Xiaomi Android type (mi-9-se met 2 Android upgrades), die is mij veel te groot, maar die beloven ook wel een aardige update periode, maar valt wrs om ook nog andere redenen af?

• CLB
  • Niet online

CLB

route99 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:28:
Android One = 2 jaar Androidupdates / 3 jaar beveiligingsupdates.

• boyette
route99 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:46:
[...]
Ik ben ook aan het zoeken geweest, maar ik kom niet verder dan een Iphone SE.
die van 2016 krijgt geen iOS 15... is pas uitgelekt.. dus die valt ook af.
De SE2020 start bij ca 415 euro.
pricewatch: Apple iPhone SE (2020) 64GB (usb-C kabel) Rood

Ruim 4 jaar geleden had ik exact hetzelfde probleem, heb toen de Iphone 5S gekocht terwijl ik liever een Android had.
Geen moment spijt van gehad vanwege de updates. Ik krijg op iOS 12 nog steeds de security updates, dus die 5 jaar ga ik wel halen, ook mijn doel, mss wel 6 jaar. En dan is het met afstand en betere aankoop geweest dan een Android uit die tijd.

Voor de rest heb ik totaal niks met Apple (uit eigen ervaring met mijn zoon werd dat ook bevestigd voor een aantal MBP's die alleen maar tegen vielen qua hardware) maar ik moet toegeven dit doen ze beter tot nu toe... dan de Android fabrikanten.
Mijn ega heeft een Xiaomi Android type (mi-9-se met 2 Android upgrades), die is mij veel te groot, maar die beloven ook wel een aardige update periode, maar valt wrs om ook nog andere redenen af?
een iphone heeft volgens mij nog nooit op android one gedraaid..
hoe doe je dat precies?

• route99

route99

?? @boyette Ik schrijf toch duidelijk dat het om iOS gaat, als alternatief. Mag dat niet?
Dat komt bij mij erg flauw binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 28-11-2020 10:05 ]

• route99

route99

CLB schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:46:
[...]Android One = 2 jaar Androidupdates / 3 jaar beveiligingsupdates.
Dus van 8 naar 10 ... dus daar gaat de TS geen 5 jaar mee redden.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:17

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Natuurlijk kun je 5 jaar met een telefoon doen, maar de meeste telefoons krijgen gemiddeld 3 jaar beveiligingsupdates.

Is de Xperia 10 II niet wat? Maar ik ben dan ook wat biased mbt Xperia telefoons. :p

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• route99

route99

https://www.androidplanet...artphones-updates-opinie/
Motorola maakte alweer zeven jaar geleden een goede sier met een duidelijk smartphoneportfolio en uitstekende software-ondersteuning. Daar is nu weinig meer van over. De fabrikant zaait verwarring door aan de lopende band vergelijkbare toestellen te lanceren en benadeelt consumenten met een teleurstellend en onduidelijk updatebeleid.
....
Eén update is te weinig
Niet-Android One-toestellen krijgen namelijk alleen een update van Android 10 naar Android 11, dat later dit jaar uitkomt. Volgend jaar verschijnt Android 12, maar in principe krijgt geen enkele bestaande Motorola-telefoon die update
Als je een betere bron hebt lees ik het graag.

[ Voor 21% gewijzigd door route99 op 28-11-2020 09:55 ]

• boyette
de discussie over eventuele updates doet in mijn ogen helemaal niet terzake en is offtopic
ga ik ook niet op in

daarnaast gaat dat ook alleen maar over eventuele updates van de fabrikant.. heb je helemaal niet nodig
kan je zelf ook

• route99

route99

Leg die vraag bij de TS neer of die dat wil en kan. Met 5 jaar zekerheid kom je niet om een goed upgrade beleid heen als je niet met een verouderde Android wilt werken. Updates zijn in mijn beleving wel essentieel om 5 jaar met een telefoon te willen doen.

[ Voor 73% gewijzigd door route99 op 28-11-2020 10:07 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-11 21:18
Suus1978 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:08:
Pixel 3a, 4a en 4 hebben een mindere accuduur
Ik heb een ouder Android One-toestel (2018) vervangen door een Pixel 4a. Werkt prima, met ongeveer dubbele accuduur (2 dagen). Je zou er zomaar eens flink vooruit op kunnen gaan..

Gebrek aan notificatieledje went. In plaats daarvan kun je 'tap to wake' instellen, dat maakt een hoop goed. Vijf jaar updates ga je in geen enkel toestel vinden; 2 à 3 is realistischer.

• route99

route99

PD2JK schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:51:
Natuurlijk kun je 5 jaar met een telefoon doen, maar de meeste telefoons krijgen gemiddeld 3 jaar beveiligingsupdates.
Dus het zaak om met een telefoon te beginnen die nu al de laatste Android versie heeft.

• Suus1978
Superbedankt voor de snelle reacties! Goed om te weten dat verder zoeken met deze eisen geen zin heeft omdat deze combinatie er gewoon niet is.

De oortjes vallen dan eigenlijk al vrij snel af. Ik heb namelijk ook een losse mp3 speler (ook van Sony O-)) en die werkt op zich ook perfect. En misschien zijn draadloze oortjes wel een alternatief? Alleen bellen kan dan waarschijnlijk niet.

Ook de termijn van 5 jaar is niet heel hard. Ik vind het altijd zonde om een dure telefoon die nog prima werkt weg te moeten doen omdat er geen updates meer komen. Maar ik ga niet meer voor zo'n peperdure telefoon, dus ik kan er ook wel mee leven als het wat korter is.

• boyette
route99 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:50:
?? @boyette Ik schrijf toch duidelijk dat het om iOS gaat, als alternatief. Mag dat niet?
Dat komt bij mij erg flauw binnen.
natuurlijk mag dat maar wat voegt het toe?
Is net zoiets als iemand die vraagt om tips waar hij kan overnachten als hij gaat backpacken in thailand..

en dan zeg jij:

Als alternatief kan je ook een compleet verzorgde reis met TUI boeken naar Egypte

is dat niet wat?

vandaar dus mijn reactie

• CLB
  • Niet online

CLB

Dan zou ik nog steeds kijken naar een Pixel 4a of OnePlus Nord. :)

• route99

route99

Suus1978 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:12:Superbedankt voor de snelle reacties! Goed om te weten dat verder zoeken met deze eisen geen zin heeft omdat deze combinatie er gewoon niet is.
De oortjes vallen dan eigenlijk al vrij snel af. Ik heb namelijk ook een losse mp3 speler (ook van Sony O-)) en die werkt op zich ook perfect. En misschien zijn draadloze oortjes wel een alternatief? Alleen bellen kan dan waarschijnlijk niet.
Ook de termijn van 5 jaar is niet heel hard. Ik vind het altijd zonde om een dure telefoon die nog prima werkt weg te moeten doen omdat er geen updates meer komen. Maar ik ga niet meer voor zo'n peperdure telefoon, dus ik kan er ook wel mee leven als het wat korter is.
Graag gedaan mbt die reacties. Daar mee heb je een overgang naar iOS, een Iphone nog niet afgeschreven? Want dat zou echt wel wat toevoegen gezien mijn ervaring terwijl ik eigenlijk eerder nooit naar Iphone wilde.... De SE is al van 500 bij de introductie naar 415 euro gezakt, als je nog een paar maanden wacht is die imho zeker onder de 400 euro, het max van jouw budget.
Of blijf je toch altijd liever bij Android. Het was puur in mijn ogen een realistisch alternatief obv jouw start topic, omdat de keuze binnen Android obv de start erg lastig was. Nu is er iig wat meer ruimte met jouw aanvullende opmerkingen.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 28-11-2020 11:14 ]

• Smartphonetips
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-05 21:37
Suus1978 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:12:
Superbedankt voor de snelle reacties! Goed om te weten dat verder zoeken met deze eisen geen zin heeft omdat deze combinatie er gewoon niet is.

Waarom zou je niet kunnen bellen met draadloze oortjes? De meeste ondersteunen dit wel, hoor. Als je liever bedraad hebt kan je ook een usb-c hoofdtelefoon nemen of een adapter gebruiken voor je huidige.

• Suus1978
Smartphonetips schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:14:
[...]

Waarom zou je niet kunnen bellen met draadloze oortjes? De meeste ondersteunen dit wel, hoor. Als je liever bedraad hebt kan je ook een usb-c hoofdtelefoon nemen of een adapter gebruiken voor je huidige.
Wat goed! Ik dacht dat er dan geen plek zou zijn voor de microfoon (die normaal gesproken onder je kin bungelt). Nou, de eis voor oortjes is hiermee definitief vervallen!

• Suus1978
CLB schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:42:
Geen notificatie led :-( Echt heel jammer dat deze feature amper meer te vinden is. Ik las op een OnePlus forum een mooie quote: the rise of full-screen displays has become the doom of notifications lights. OnePlus heeft trouwens horizon lights, dat vond ik ook erg mooi. Helaas gebeurt dat alleen als het bericht binnenkomt, daarna niet meer.

Ik vond een site waar iemand een lijst bijhoudt van telefoons die wel een notificatie led hebben. Dat zijn alleen Samsung en LG. Voor de liefhebbers: https://techshift.net/and...h-led-notification-light/

LG heeft ook mooie toestellen, maar geen Android One. Dus dit wordt een lastige keuze. Android One was het uitgangspunt. Laat ik dat nu varen voor zo'n kleinigheid? Ik ga toch nog eens kijken naar de LG-toestellen. Wordt vervolgd!

• route99

route99

CLB schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:42:
Fact checking:
https://androidworld.nl/n...rijgen-een-android-update
OnePlus hanteert een ander updatebeleid voor zijn nieuwste telefoons. De OnePlus Nord N10 en N100 krijgen namelijk alleen een update naar Android 11, terwijl twee nieuwe Androidversies de standaard was.
Weer een die het af laat weten...

Pixel 4a : nog iets meer dan 2.5 jaar.
https://support.google.com/pixelphone/answer/4457705?hl=nl
Telefoon Geen gegarandeerde updates voor de Android-versie na
Pixel 4a Augustus 2023
Als Suus1978 dat voldoende vindt?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De apparaten die officiëel ondersteund worden in het Android One programma staan hier beschreven. Of ze aan je eisen voldoen is een tweede, maar dat zijn de enige apparaten waarbij je enige zekerheid hebt.

Als je gewoon 'geen onzin' wil, dan zou ik eens kijken naar bijvoorbeeld de Moto G9 Plus. Motorola gooit hier wel wat eigen dingen bij zoals de gebaren om je camera of zaklamp aan te zetten, maar het zijn super fijne telefoons met nagenoeg stock uiterlijk. Als ik me het goed herinner heeft deze een LED die standaard voor de batterij gebruikt wordt, maar deze kun je dan met een app ook voor notificaties gebruiken.

• CLB
  • Niet online

CLB

Dat weet ik, maar je moet toch echt ergens compromissen gaan sluiten.
Dat zijn alleen Samsung en LG
Leuk, maar dat is totaal niet bijgewerkt. Zo zijn er ook genoeg Xiaomi-devices met een notificatieledje (alleen wit), verschillende Nokia's hebben dat ook, hetzij in de aan/uit-knop, bijvoorbeeld de Nokia 7.2. De Sony Xperia 5 II heeft wel een kleurenledje, maar is ongeveer twee keer je budget qua prijs, dus ook een no-go.
Ik ga toch nog eens kijken naar de LG-toestellen. Wordt vervolgd!
Als je het eerst over Android One hebt en dan LG... met z'n bloatware-software en slechte updatebeleid.. pfoe.
Gelukkig had ik het over de normale Nord, niet die andere twee onzinnige toestellen die niemand wil.
Oon schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:32:
Als je gewoon 'geen onzin' wil, dan zou ik eens kijken naar bijvoorbeeld de Moto G9 Plus.
Leuk wel ja, maar het updatebeleid is gewoonweg slecht, dat maakt het gewoon wat lastig. Software is inderdaad fijn, kaal en met enkele handige mogelijkheden. Jammer dat Motorola niet flink heeft doorgepakt met Android One, de Motorola One Vision was en is een topding bijvoorbeeld, maar nu nog aanraden: zeker niet.

• Smartphonetips
Suus1978 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:10:
[...]

Geen notificatie led :-( Echt heel jammer dat deze feature amper meer te vinden is. Ik las op een OnePlus forum een mooie quote: the rise of full-screen displays has become the doom of notifications lights. OnePlus heeft trouwens horizon lights, dat vond ik ook erg mooi. Helaas gebeurt dat alleen als het bericht binnenkomt, daarna niet meer.

Ik vond een site waar iemand een lijst bijhoudt van telefoons die wel een notificatie led hebben. Dat zijn alleen Samsung en LG. Voor de liefhebbers: https://techshift.net/and...h-led-notification-light/

LG heeft ook mooie toestellen, maar geen Android One. Dus dit wordt een lastige keuze. Android One was het uitgangspunt. Laat ik dat nu varen voor zo'n kleinigheid? Ik ga toch nog eens kijken naar de LG-toestellen. Wordt vervolgd!
Ik heb geen behoefte aan notificaties, led of andere, via smartphone. Notificaties enkel via mijn smartwatch. Had vroeger een smartphone met led, maar nooit gebruik van gemaakt (was sowieso niet zichtbaar owv flipcover)

• Suus1978
Smartphonetips schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:05:
[...]

Ik heb geen behoefte aan notificaties, led of andere, via smartphone. Notificaties enkel via mijn smartwatch. Had vroeger een smartphone met led, maar nooit gebruik van gemaakt (was sowieso niet zichtbaar owv flipcover)
Typisch een kwestie van persoonlijke voorkeur :) Ik vind het juist onbegrijpelijk dat dit verdwenen is. Maak dat lichtje desnoods aan de zijkant of de achterkant als het een full screen moet zijn. Ik gebruik mijn telefoon niet zo vaak, dus dan is het juist heel handig als 'ie knippert bij een appje of een gemiste oproep. En dat geldt al helemaal voor mensen die doof of slechthorend zijn. Ik heb inmiddels de Pixel 4a besteld en ik ga zsm een app installeren als vervanging voor de led notificatie :Y

• Suus1978
[quote]CLB schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 15:08:
[...]

Dat weet ik, maar je moet toch echt ergens compromissen gaan sluiten.

[...]

Helemaal mee eens. Daarom heb ik zojuist de Pixel 4a besteld. Voor het eerst geen Sony, maar volgens mij is dit meer dan voldoende voor wat ik zoek. Geen rommel en geen fratsen, bescheiden formaat, een goede accuduur en een goede camera om foto's te maken van mijn konijn (met een eigen en populaire Instagram-account :)). Kortom: een telefoon waar ik zeker weer een paar jaar mee vooruit kan.

Dank voor al jullie tips!

PS Ik ga natuurlijk wel ALLE apps proberen die een alternatief zijn voor led notificatie _O-

[ Voor 7% gewijzigd door Suus1978 op 28-11-2020 18:34 ]

• route99

route99

@Suus1978 Fijn dat je een nieuwe Pixel 4a gaat krijgen, hopelijk heb je er langer dan 3 jaar plezier van.
CLB schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 15:08:
[...]Gelukkig had ik het over de normale Nord, niet die andere twee onzinnige toestellen die niemand wil
Ok, was me eerder niet duidelijk dat je de normale Nord bedoelde, nu wel tnx.

Maar het rommelt toch ook voor de normale Nord rondom de updates.
Vooor het geld dat je uitgeeft en dan toch maar 2 updates en 3 jaar security, die ook nogal een achterwege blijven..?
In dat stukje over de allernieuwste Nord lees je toch ook dit over Oneplus:
https://androidworld.nl/n...rijgen-een-android-update
T_Scheen +18
12-11-2020
De security patches zijn belangrijker maar ook hier laat Oneplus de laatste tijd steken vallen.
Coolbue zet het update beleid van de Nord af tegen de 8T:
https://www.coolblue.nl/a...-met-de-oneplus-nord.html
  • De 8T: De 8T verschijnt met Android 11. Je bent tot en met Android 13 in 2022 verzekerd van software updates.
  • De Oneplus Nord: Het toestel draait vanuit de doos op Android 10. Je ontvangt software updates tot en met tenminste Android 12 in 2021.
De 8T is dan ook duurder.

Dat gerommel met die toch vrij beperkte updates voor iets dat toch al heel snel 400 euro kost, dat zou toch anno 2020 al helemaal niet meer mogen kunnen. Uit oogpunt van duurzaamheid zou er wettelijk een verplichting moeten komen om bijv minimaal 4 jaar updates te garanderen, mss wel 5 jaar... maar 4 jaar is iig al een redelijk begin.
Edit: De Consumentenbond denkt ook aan minimaal 4 jaar. (hun artikel is uit 2019)
Die transparantie over dit soort zaken moet gewoon in orde zijn, ook in de discussies hier.

[ Voor 112% gewijzigd door route99 op 28-11-2020 20:20 ]

• Smartphonetips
Suus1978 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:25:
[...]

Typisch een kwestie van persoonlijke voorkeur :) Ik vind het juist onbegrijpelijk dat dit verdwenen is. Maak dat lichtje desnoods aan de zijkant of de achterkant als het een full screen moet zijn. Ik gebruik mijn telefoon niet zo vaak, dus dan is het juist heel handig als 'ie knippert bij een appje of een gemiste oproep. En dat geldt al helemaal voor mensen die doof of slechthorend zijn. Ik heb inmiddels de Pixel 4a besteld en ik ga zsm een app installeren als vervanging voor de led notificatie :Y
Goeie keuze, zeker met de blijvende gratis opslag van foto's in hoge kwaliteit in Google Foto's bij dit toestel.

• CLB
  • Niet online

CLB

Veel plezier ermee!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Suus1978 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:10:
Ik vond een site waar iemand een lijst bijhoudt van telefoons die wel een notificatie led hebben. Dat zijn alleen Samsung en LG.
Nokia, in ieder geval de 5.3, heeft ook een notificatie-led. Ingebouwd in de power-knop aan de zijkant.

Je hebt ondertussen al voort de Pixel gekozen, dus meer voor iemand anders die er naar op zoek is :-)

• Suus1978
Klopt. Het is best een fijn toestel, maar ik ben in die twee dagen toch al tegen een paar ontzettend onhandige dingen aangelopen. Los van de led notificatie :-) Qua toetsenbord (geen auto-aanvulling bij bv. Instagram en het is voortdurend switchen tussen tekst en cijfers/tekens, superonhandig met bv. wachtwoorden of codes met letters, tekens, cijfers, hiërogliefen etc), belichting bij filmpjes (die wisselt van het ene op het andere moment) en vanwege de bediening aan de zijkanten van het scherm lukt het zelden om (bijvoorbeeld) een tekst te selecteren want dan ga ik naar de vorige of volgende pagina. De vingerafdruksensor en het swipen werkt ook niet optimaal, maar daar heb ik altijd last van, dus dat ligt waarschijnlijk aan mijn vingers. Bij filmpjes wordt het formaat aangegeven ipv de duur, dat vind ik ook onhandig. Allemaal geen ramp, maar alles bij elkaar toch niet zo fijn als ik had gehoopt.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-11 21:18
Suus1978 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:22:
het is voortdurend switchen tussen tekst en cijfers/tekens, superonhandig met bv. wachtwoorden of codes met letters, tekens, cijfers, hiërogliefen etc)
Waarom zou je wisselen tussen letters/symbolen?

Met het standaardtoetsenbord zijn alle gangbare cijfers/tekens toch gewoon als alternatief teken aangegeven, te bereiken door een toets een fractie van een seconde 'aangeraakt' te houden? Dat is véél efficiënter.
en vanwege de bediening aan de zijkanten van het scherm lukt het zelden om (bijvoorbeeld) een tekst te selecteren want dan ga ik naar de vorige of volgende pagina.
Die volg ik niet. Net nog getest in Chrome op een pagina zonder marge: je kunt gewoon 'middenop' het woord tegen de kantlijn drukken om 'm te selecteren, en dan de slider naar rechts verslepen indien nodig. Dat kan nooit als gesture gezien worden.
De vingerafdruksensor en het swipen werkt ook niet optimaal, maar daar heb ik altijd last van
Volgens mij beide gewenning. De swipegesture (voor 'back') voelde hier initiëel ook erg ongemakelijk, nu een paar weken geleden ben ik het helemaal gewend.

Dat van die vingerafdruksensor las ik ook over ('m niet kunnen vinden), maar heb ik zelf nooit last van gehad: mijn oude toestel had hem ook op de achterkant, alleen iets hoger. Denk ook hier simpelweg gewenning als je een sensor aan de voorkant gewend bent.

tl;dr geef het een weekje of 2..

• route99

route99

• Suus1978
Thralas schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:43:
[...]

Waarom zou je wisselen tussen letters/symbolen?

Met het standaardtoetsenbord zijn alle gangbare cijfers/tekens toch gewoon als alternatief teken aangegeven, te bereiken door een toets een fractie van een seconde 'aangeraakt' te houden? Dat is véél efficiënter.

[...]

Die volg ik niet. Net nog getest in Chrome op een pagina zonder marge: je kunt gewoon 'middenop' het woord tegen de kantlijn drukken om 'm te selecteren, en dan de slider naar rechts verslepen indien nodig. Dat kan nooit als gesture gezien worden.

[...]

Volgens mij beide gewenning. De swipegesture (voor 'back') voelde hier initiëel ook erg ongemakelijk, nu een paar weken geleden ben ik het helemaal gewend.

Dat van die vingerafdruksensor las ik ook over ('m niet kunnen vinden), maar heb ik zelf nooit last van gehad: mijn oude toestel had hem ook op de achterkant, alleen iets hoger. Denk ook hier simpelweg gewenning als je een sensor aan de voorkant gewend bent.

tl;dr geef het een weekje of 2..
Het toetsenprobleem is opgelost! Standaard waren alleen de standaardtoetsen ingesteld, maar dat heb ik gewijzigd. Inmiddels ben ik toch wel weer wat andere eigenaardigheden tegengekomen. Zo kan ik de gespreksgeschiedenis niet wissen. Dat kan wel (de knoppen zijn aanwezig), maar alles blijft er gewoon in staan. Ook het formaat van foto's lijkt afwijkend. Zodra ik foto's wil posten blijken ze veel te groot (daar had ik bij mijn Xperia nooit last van). Foto's die ik via Whatapp ontvang zijn ook groter dan het standaardschermpje. Dus als ik bv. een tekst krijg doorgestuurd en ik tik de foto aan, kan ik de tekst aan de zijkanten niet lezen. Ook ontgrendelt het scherm niet automatisch na het intoetsen van de code. Waarschijnlijk heel veilig maar best onhandig en hopelijk een kwestie van wennen.

Het voorkomen van swipen blijft wel een probleem. Ik ga het proberen duidelijk uit te leggen: ik wil een filmpje op bv. Instagram plaatsen. Dat is één pagina, dus scrollen kan niet. Als ik het filmpje dan wil inkorten gaat het mis. De stills van het filmpje staan precies in het midden uitgesmeerd over de hele breedte van het scherm. Je moet dan vanaf de zijkanten slepen om het filmpje in te korten. Maar ipv inkorten swipe ik dan. Dat is onmogelijk te voorkomen omdat je niet kunt scrollen. En met een kleine beweging is dan alles weg.

Het zijn natuurlijk allemaal kleinigheden, ik ben best tevreden over het toestel. En wellicht zijn de "problemen" via de instellingen op te lossen.
Pagina: 1