Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:45
Ik ga eerst m'n situatie even uitleggen. Alle verlichting en schakelaars in ons huis passeren via een Siemens Logo PLC. Werkt schitterend, maar is (voor mij) een gesloten systeem.
Nu wil ik graag dimbare ZigBee spotjes van pakweg Ikea gaan gebruiken. De fysieke schakelaar aan de muur zou dan blijven werken als aan/uit en de 'puk' zou gebruikt worden als dimmer.

Hierbij heb ik de volgende vragen:
  • Kunnen die lampjes ertegen om voortdurend van de stroom gehaald te worden? Of zal dit de levensduur verkorten
  • Onthouden die lampen hun verbinding met de hub als de stroom eraf gaan?
  • Hoe snel zijn de lampen beschikbaar als je ze aansteekt?
  • Onthouden die lampen hun vorige dimstand als ze terug ingeschakeld worden ?
Voordat iemand modbus of zo voorstelt: mijn Logo-controller beschikt niet over ethernet ;(

• Kr7Br
Ondertussen heb ik dus die lampen en kan ik mijn eigen vraag beantwoorden :D
  • De lampen kunnen perfect overweg met een klassieke schakelaar die de stroom eraf haalt. Je moet niet telkens opnieuw koppelen.
  • De lampen gaan direct aan als je de stroom er terug opsteekt
  • De Ikea lampen gaan terug aan in de laatste dimstand.
Nog een tip om tijd te besparen: installeer niet eerst je 4 lampen om ze daarna te koppelen op Phoscon. Koppel ze één per één.

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-11 11:12
Je mesh netwerk gaat dit alleen niet leuk vinden. als je bijv een zigbee bewegingsmelder hebt die mesht via een van de spotjes en je schakelt de spotjes fysiek uit, dan kan het even duren voordat ze een nieuwe route hebben en je dus meldingen mist.

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-11 20:05
sweebee schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:51:
Je mesh netwerk gaat dit alleen niet leuk vinden. als je bijv een zigbee bewegingsmelder hebt die mesht via een van de spotjes en je schakelt de spotjes fysiek uit, dan kan het even duren voordat ze een nieuwe route hebben en je dus meldingen mist.
Om oa deze reden heb ik voor zwave gekozen. Dan maak je de schakelaar slim via een inbouw module en behoud je de bestaande lampen en schakelaars.

Laurens-Jan Merkx

• Kr7Br
Bij dat mesh network heb ik nog niet echt stilgestaan. Is er een manier om die routes te sturen om het netwerk minder afhankelijk is van die lampen?

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-11 11:12
Voor zover ik weet niet. Pas hier nog een hue lamp vervangen door een andere. Duurde toen wel uur voordat een motion sensor de route opnieuw had gevonden.

Het is wat werk maar ik zou persoonlijk het hele Siemens systeem eruit trekken en er z-wave schakelaars tussen doen.

Weet niet welk systeem je precies hebt maar mijn zus heeft ook zo’n Siemens systeem in haar appartement. Lampen worden gewoon geschakeld door een relais en de schakelaars zelf zijn gewoon inputs. Dus je kunt ze makkelijk vervangen door bijv een fibaro dimmer.

Edit: zo iets kan wellicht mooi. Wordt wel prijzig natuurlijk als je veel schakelaars hebt. pricewatch: Qubino DIN-rail dimmer ZMNHSD1 Z-Wave Plus

[ Voor 19% gewijzigd door sweebee op 26-12-2020 11:45 ]

• Kr7Br
Die Logo gaat hier niet vlug buiten gaan. Dat zou een te grote kost zijn 😄

Voorlopig zijn er nog geen bewegingssensoren gepland, dus ik los dat probleem wel op als het zich stelt.

• Kr7Br
Ik vrees dat het mesh-probleem hier op een andere manier de kop opsteekt. Beneden heb ik spotjes en een ikea schakelaar. Als die spotjes uit zijn, valt de schakelaar buiten de mesh. Dit lijkt geen probleem te zijn. Zodra ik de spotjes aan zet, kan de schakelaar vlot dimmen.

De batterij van de schakelaar loopt echter enorm vlug leeg (na 3 dagen op 75%). Een andere schakelaar die niet ver van m'n Conbee stick ligt, staat nog op 100%.

Kan het zijn dat als een schakelaar buiten de mesh valt, deze voortdurend gaat zoeken? En dat daardoor de batterij leegloopt?

Anders schaf ik me een ZigBee stekker aan om als extender te werken en zo het uitschakelen van de spotjes op te vangen.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:25
Ikea heeft voor een tientje een range extender :) of indd de slimme schakelaar.
Pagina: 1