Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeerPeer
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:19
Beste tweakers,

Ik heb een 4k smart-TV, opzich leuk, maar het heeft wel wat nadelen:
  • Geen mogelijkheid tot nieuwe apps
  • Browser is praktisch onbruikbaar
  • Geen addblock mogelijkheid
  • Geen mogelijkheid tot vervangen van afstandbediening
Ik wilde daarom een Raspberry Pi (met Pi OS) achter m'n TV hangen, en zo zelf het "smart" gedeelde van de TV gaan regelen. Dan via een browser gewoon alles (netflix / youtube, etc) benaden. Dan ben ik ook wat meer futureproof omdat ik de Pi kan updaten en kan aansluiten op nieuwe TV's.

Nu blijkt alleen dat de Pi (model 4B) niet echt goed om kan gaan met 4K en HDR. Ook werken streaming diensten niet direct/goed. Dit is dus niet echt een optie.

Mijn vraag
Is er een goed alternatief voor een Pi, iets dat wel overweg kan met 4K, HDR, en streaming websites?

Mvg,
Heer Peer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Om even iets heel simpels te noemen, maar dat is vast je gedachtengang ook al wel voorbij gekomen:

Chromecast Ultra?
In principe kun je alle dingen die een app hebben met ondersteuning er naartoe streamen.
Indien dat niet voldoende is, kan je eventueel zelfs de Chrome plugin gebruiken van een PC, waarmee je werkelijk elke website er naartoe kan streamen.

Hoewel ik snap dat het misschien niet precies is wat je zoekt; maar als het kostenplaatje enigsins meerekend dan is het wel de meest acceptabele compromis in mijn boekje.

Overige opties die ik zou kunnen bedenken is iets van een NUC of HTPC; maar dan schiet je in prijs al gauw een heel stuk omhoog.

Moet overigens zeggen dat ik zelf nauwelijks iets gebruik op de TV wat niet met een Chromecast samenwerkt. Het merendeel van wat ik uit een TV met film en/of streams wil halen is een degelijk app o.i.d. voor beschikbaar.

Weet niet in hoeverre dat voor jou van toepassing is.

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaKo1977
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-10 19:00
Of de nieuwste Chromecast met Google TV. Hier kun je de diverse apps rechtstreeks op installeren. En met afstandbediening. Oa te verkrijgen via fnac.com. Plug and play.

[ Voor 4% gewijzigd door MaKo1977 op 28-11-2020 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:50
Een (tweedehands) nucje? Ik heb voor 7 tientjes een i7 onder m'n tv staan ter grootte van 2 pi's misschien.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeerPeer
Ik heb dit weekend wat zitten lezen over de genoemde opties. Ik heb een hoop nieuwe termen geleerd in ieder geval.

Een Chromecast, zowel Ultra als "met Google TV", is niet helemaal wat ik zoek. De verbetering is mij te klein.

Een NUC ziet er dan wel leuk uit. Maar inderdaad wel flink duurder. Deze zien er wel leuk uit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC 10 Performance NUC10i3FNH€ 254,75€ 254,75
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i3BEH (met EU-stroomadapter)€ 195,-€ 195,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,75

En dan zou tweedehands ook nog zeker een optie zijn. Goede suggestie.

Maar ik snap niet helemaal hoe dit zou werken. Mijn TV heeft alleen HDMI 2.0 aansluitingen voor beeld.
De Intel NUC's hebben allemaal iGPU's, en volgens ark.intel krijg je niet meer dan 24Hz via HDMI op de iGPU's. Goed genoeg voor films geloof ik, maar ik dacht dat er tegenwoordig wel 60Hz content bestaat. 24Hz lijkt wat weinig.
Aan de andere kant, 4k60Hz+HDR kan ook niet over HDMI 2.0, blijkt.
Als we HDR even buiten beschouwing laten, dan kan via DP wel weer 4k60Hz, maar kan je dit converteren naar een HDMI 2.0 signaal? Gaat dit problemen geven als ik toch HDR mee stuur? En raak ik dan de optie voor HDMI-CEC kwijt? En dan heb je ook nog "HDCP2.2" dat alleen voor HDMI bestaat, dus als ik iets anders gebruik, gaat er dan iets mis?
Als iemand hier ervaring mee heeft, hoor ik het graag. Mogelijk maak ik me druk om niks.

De laatste optie die voorgesteld was, was een HTPC. Ik snap niet echt wat een HTPC nou precies is. Ik zag wat doosjes waar Android op draait voorbij komen, hier op tweakers onder de catagory "mini-pc/HTPC", maar alle andere opties lijken me NUC of NUC-achtig.

Mvg,
Heer Peer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als je het simpel, redelijk betaalbaar en erg goed wil oplossen: pricewatch: Nvidia Shield TV (2019) 8GB. De software ondersteuning door Nvidia is zeer goed. Heb zelf vele mediaspelers gehad; Dune, Minix, Raspberry Pi, AppleTV, NUC. Tegenwoordig een Shield en deze bevalt me echt het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
S1NN3D schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:00:
Als je het simpel, redelijk betaalbaar en erg goed wil oplossen: pricewatch: Nvidia Shield TV (2019) 8GB. De software ondersteuning door Nvidia is zeer goed. Heb zelf vele mediaspelers gehad; Dune, Minix, Raspberry Pi, AppleTV, NUC. Tegenwoordig een Shield en deze bevalt me echt het beste.
Ik zou ook een nVidia Shield aanraden. Ik heb zelf de Pro versie en het is veruit de beste mediaspeler die ik al heb gehad. Alle gangbare streamingdiensten werken en je kan Kodi gebruiken voor lokale media af te spelen. Verder is de afstandsbediening erg handig en reageert het apparaat snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

HeerPeer schreef op maandag 30 november 2020 @ 00:32:
[knip]

Maar ik snap niet helemaal hoe dit zou werken. Mijn TV heeft alleen HDMI 2.0 aansluitingen voor beeld.
De Intel NUC's hebben allemaal iGPU's, en volgens ark.intel krijg je niet meer dan 24Hz via HDMI op de iGPU's. Goed genoeg voor films geloof ik, maar ik dacht dat er tegenwoordig wel 60Hz content bestaat. 24Hz lijkt wat weinig.
Aan de andere kant, 4k60Hz+HDR kan ook niet over HDMI 2.0, blijkt.
Als we HDR even buiten beschouwing laten, dan kan via DP wel weer 4k60Hz, maar kan je dit converteren naar een HDMI 2.0 signaal? Gaat dit problemen geven als ik toch HDR mee stuur? En raak ik dan de optie voor HDMI-CEC kwijt? En dan heb je ook nog "HDCP2.2" dat alleen voor HDMI bestaat, dus als ik iets anders gebruik, gaat er dan iets mis?
Als iemand hier ervaring mee heeft, hoor ik het graag. Mogelijk maak ik me druk om niks.

De laatste optie die voorgesteld was, was een HTPC. Ik snap niet echt wat een HTPC nou precies is. Ik zag wat doosjes waar Android op draait voorbij komen, hier op tweakers onder de catagory "mini-pc/HTPC", maar alle andere opties lijken me NUC of NUC-achtig.

[knip]groeten hoeft niet op het forum
Ik ga er niet al te uitgebreid op in, simpelweg omdat het beste alternatief zeer waarschijnlijk al is gegeven (zie Shield).

Het lijkt erop dat je je onvoldoende hebt ingelezen in de mogelijkheden van Intel, zijn iGP's en de mogelijkheden via een HDMI 2.0a poort (in modernere exemplaren gewoon aanwezig). Dus UHD(4k)@60Hz met HDR (HDCP2.2) is mogelijk.

De term "HTPC" is inmiddels wat achterhaald, iedere PC (in welke vorm dan ook), die ingezet wordt voor het afspelen van media, mag het stempel HTPC dragen. Maar daarmee doen we inmiddels veel andere apparaten tekort, zoals de aangehaalde Shield. Of, als het niet veel mag kosten, een alternatieve Android TV box (niet een box voorzien van een Android mobiel OS). Maar als het wat mag kosten (minder dan een HDCP2.2 geschikte Intel NUC/ander compact apparaat), dan ga meteen voor die Shield 2019 Pro?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je kan ook nog een Xbox (one s) overwegen. Zat apps, ingebouwde 4K blu-ray speler en verschillende mogelijkheden voor afstandsbedieningen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeerPeer
Bedankt allen voor de antwoorden. Ik ga me nog wat verder inlezen op de Shield opties. Daar zag ik laatst ook erg goede reviews van langskomen.

Toch nog wel een vraag over de NUC's.
hardware-lover schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 00:24:
[...]

Het lijkt erop dat je je onvoldoende hebt ingelezen in de mogelijkheden van Intel, zijn iGP's en de mogelijkheden via een HDMI 2.0a poort (in modernere exemplaren gewoon aanwezig). Dus UHD(4k)@60Hz met HDR (HDCP2.2) is mogelijk.
Dit is juist wat ik niet helemaal volg. Bronnen lijken elkaar tegen te spreken.
Neem bijvoorbeeld deze NUC10i3
De specs zeggen: HDMI 2.0b.
Volgens wikipedia kan dat "4096×2160p60" aan.
Dus hierdoor zou ik denken: Deze nuc draait 4k@60hz over HDMI.

De specs zeggen ook: Intel® Core™ i3-10110U Processor
En volgens die specificaties van die i3: Max Resolution (HDMI)‡ 4096 x 2304@24Hz.
Dus hierdoor zou ik denken: Deze iGPU (en dus de NUC) draait 4k@24hz over HDMI.

Elders op de intel website staat deze support vraag:
Not able to Select 4K Resolution at 60Hz, en daar staat ook weer duidelijk:
Intel Graphics controllers (4th Generation and newer) support 4K resolutions (4096x2160 or 3840x2160) with refresh rates of up to 60hz
...
For HDMI 2.0 and 4K@60hz, the cable must be rated as High Speed HDMI or better.
Dus hierdoor zou ik denken: Deze iGPU (en dus de NUC) draait 4k@60hz over HDMI.

En een articel op hardwareinfo over een 7th-gen i3 dat zegt:
Hoewel Intel met de Kaby Lake-processors op papier ondersteuning biedt voor ultra hd, werkt de i3 7350K maximaal op hdmi-versie 1.4.
Dit lijkt dan weer haaks te staan op intel's quote hierboven.

Begrijp ik de intel processor specificaties nou verkeerd, of mis ik ergens informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@HeerPeer, ik weet dat het verwarrend over kan komen, maar je mag van me aannemen (ruime praktijkervaring wat dit betreft), dat er toch echt 4K(UHD)@60Hz uit een HDMI 2.0(a/b) poort kan komen. De desbetreffende NUC's (en soortgelijken), gebruiken een interne DP convertor om dat mogelijk te maken (LSPCON). Wat voor 4K(UHD)@24Hz aan maximale resolutie/refreshrate wordt getoond gaat op voor een pure HDMI 1.4 uitgang, zonder dat deze via een DP convertor loopt.

Dat gaat dus niet op voor alle NUC's (en soortgelijken), je zult goed in de specificaties moeten duiken. Vanaf de 7e generatie Intel CPU's (Kaby Lake), wordt 4K/UHD werkelijk redelijk ondersteund (codec's), voor HDR weergave is een Core CPU (i3,i5,i7....) noodzakelijk. Het wordt er dus niet werkelijk minder complex op ;)

Lees bijv. hier: https://www.intel.com/con...ion-intel-processors.html

Maar..., ik blijf erbij dat je nog steeds goede redenen moet hebben wil je voor een PC-achtige oplossing gaan, als het puur op het afspelen van media aankomt.

Testing, one, two ...

Pagina: 1