Eisen elektra keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryan80
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-02-2021
Hallo Hallo,

ivm een aanstaande verbouwing, kan ik moeilijk een "duidelijk antwoord" vinden op de volgende vragen betreft elektra en gas voor in de keuken.

Als ik op plnthoogte ongeveer 10 cm van de vloer opbouw stopcontacten wil plaatsen moet dan bijvoorbeeld
een opbouw verdeeldoos aan een ip waarde voldoen omdat je natuurlijk ook wateraansluitingen heb in een keuken ?

als ik gebruik maak van pvc installatie buis die over de vloer onder de keuken laat lopen wat voor kabel moet ik minimaal er doorheen leggen ?

en dan nog een vraag betreft gas aansluiting ? ik ga van gas over naar inductie. wat kan ik het beste doen met de oude gasaansluiting in de keuken ?

advies is erg welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04 21:45

krvabo

MATERIALISE!

Als non-professional (zover ik weet is wat ik zeg correct, maar slag om de arm):

Elektrapunten moeten minimaal 60cm verwijderd zijn van een waterpunt. (In ieder geval in het geval van een badkamer, maar ik ga er vanuit dat het overal is) en uiteraard dan niet recht onder een kraan. Ze hoeven niet speciaal te voldoen aan een waterdichte IP-klassering. Voor de vaatwasser komt dit natuurlijk soms wel eens heel lastig uit, maar probeer je boerenverstand te gebruiken en zorg er voor dat als de waterslang kapot gaat hij niet recht in het stopcontact kan spuiten. Een inbouwdoos is natuurlijk wel netter en minder makkelijk te beschadigen dan een opbouwdoos. Ga je de buizen over de wand laten lopen zorg er dan voor dat er geen water over de buis in de opbouwdoos kan lopen (wartel of afkitten)

Pvc-buis OVER de vloer? Bij voorkeur je elektra via (in) het plafond of in de muur laten verlopen indien dat mogelijk is. In een PVC-buis doe je normaal gesproken meteen je VD-draad. Waarom wil je de buis op de vloer hebben liggen? Kun je hem niet op z'n minst infrezen? Of bedoel je dat je een huidig elektrapunt over de muur/vloer achter de plint van de keuken gaat verleggen / aftakken?

Zolang de gasbuis niet in de weg zit kun je hem met een schroefdop en geschikt-voor-gas teflon tape dichtmaken. Wil je hem echt weghebben dan bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de meterkast losmaken / verwijderen.

[ Voor 9% gewijzigd door krvabo op 27-11-2020 22:20 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryan80
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-02-2021
alvast bedankt voor je reactie.

Elektrapunten moeten minimaal 60cm verwijderd zijn van een waterpunt.

- dit is wel het geval dus dat is geen probleem,

Een inbouwdoos is natuurlijk wel netter en minder makkelijk te beschadigen dan een opbouwdoos. Ga je de buizen over de wand laten lopen zorg er dan voor dat er geen water over de buis in de opbouwdoos kan lopen (wartel of afkitten)
Pvc-buis OVER de vloer? Bij voorkeur je elektra via (in) het plafond of in de muur laten verlopen indien dat mogelijk is. In een PVC-buis doe je normaal gesproken meteen je VD-draad. Waarom wil je de buis op de vloer hebben liggen? Kun je hem niet op z'n minst infrezen? Of bedoel je dat je een huidig elektrapunt over de muur/vloer achter de plint van de keuken gaat verleggen / aftakken?

- helemaal mee eens dat een inbouwdoos netter is. maar omdat het een nieuwe keuken betreft en ik een plinthoogte heb van 15 cm kan ik me veel tijd en moeite besparen door het over de muur of vloer te laten lopen dan ongeveer 7 meter in beton in te vrezen. ivm 2 ovens dus 2 nieuwe groepen en nog 1 extra nieuwe groep dus drie nieuwe leidingen dit terwijl je er toch niks van weer ziet.
De uitdaging is als ik het over de muur laat lopen dat ik om een gasleiding moet en ik kom langs de water aansluitingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04 21:45

krvabo

MATERIALISE!

Als het een nieuwe keuken betreft dan kun je toch ook prima in de muur frezen? Voor een paar tietjes heb je bij lidl een leidingfrees (2 zaagbladen naast elkaar), dan haal je een beitel voor je boormachine, en binnen een uur heb je een leiding in de muur zitten.

Als je het echt achter de plint wilt laten lopen dan zou ik het toch echt op z'n minst via de muur doen. Zo heb je minder snel kans dat er water in de buis komt via de verbindingen. Zet ze dan om de 30-40 cm vast met buisklemmen of zadelklemmen.

Als je toch van die gasleiding af wil dan zou je die ook (laten) afdoppen / dop er op solderen vlak boven de grond zodat je er geen last van hebt. Als je de elektraleiding zoals gebruikelijk richting het plafond zou laten lopen zou je geen last hebben van de waterleiding. Dat is echter met een houten tussenvloer een stuk makkelijker / veiliger zelf te doen dan een betonvloer, dus ik snap je gereserveerdheid. Infrezen tot net onder het plafond en dan horizontaal laten lopen is natuurlijk ook een optie.
Als je de pvc-buis op de muur zou doen en dan onder een waterpunt door zou komen zou ik er zelf dan voor zorgen dat er geen koppelstuk in de buurt er van valt, en de koppelstukken lijmen met pvc-lijm. In dat geval zal er opzich weinig fout kunnen gaan. Al is het natuurlijk beter het niet te doen.

Als je de leidingen over de vloer laat lopen kun je misschien nog wel in de knoei komen met de poten van je keukenkastjes.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:26
Heb je al een Keuken boer in de hand genomen? Je krijgt altijd een technische tekening waar wat moet.

Gas inderdaad gewoon aftoppen op deugdelijke wijze (e.g. teflon).

Verder zou ik alles in de muur frezen en afmeren met roodband of MP75. Het zit achter kasten en je ziet het daarna niet meer. Foto's maken hoe het is gelegd voor later is aan te bevelen.

Mijn vaatwas stopcontact zit in het kastje van de wasbak. 2de wet van de Keuken boer zei dat water niet omhoog stroomt dus stopcontact hoger dan de kraan was voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-04 15:58
In de keukens zie je ook vaak dat de aansluitingen los onder de keuken liggen in druipwaterdichte stopcontacten. Makkelijker te bereiken voor montage en verwisselen van stekkers van apparatuur.

Disclaimer: Ik zie het regelmatig gebeuren, dus normtechnisch lijkt het in orde, maar ik ken de norm zelf niet.

Als ze van boven komen dan wel in de muur vrezen natuurlijk en als ze van onderen komen dan ben je snel klaar.

Los installatie (VD) draad moet in een buis, maar een kabel (ymvk bijvoorbeeld) mag zonder buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Bryan80 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:02:
Hallo Hallo,

ivm een aanstaande verbouwing, kan ik moeilijk een "duidelijk antwoord" vinden op de volgende vragen betreft elektra en gas voor in de keuken.

Als ik op plnthoogte ongeveer 10 cm van de vloer opbouw stopcontacten wil plaatsen moet dan bijvoorbeeld
een opbouw verdeeldoos aan een ip waarde voldoen omdat je natuurlijk ook wateraansluitingen heb in een keuken ?
Nee
als ik gebruik maak van pvc installatie buis die over de vloer onder de keuken laat lopen wat voor kabel moet ik minimaal er doorheen leggen ?
Losse buis en dan kabel er doorheen? Kun je netzogoed losse kabel gebruiken. Kabel hoeft niet in buis. Draad wel. Denk aan trekontlasting...
en dan nog een vraag betreft gas aansluiting ? ik ga van gas over naar inductie. wat kan ik het beste doen met de oude gasaansluiting in de keuken ?

advies is erg welkom.
Aftakking in de meterkast ongedaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
In België moet je 15cm van de vloer blijven, tenzij je huis van voor 1981 is.
Ik zou ze toch iets hoger zetten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:12
pickboy schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 23:50:
In de keukens zie je ook vaak dat de aansluitingen los onder de keuken liggen in druipwaterdichte stopcontacten. Makkelijker te bereiken voor montage en verwisselen van stekkers van apparatuur.

Disclaimer: Ik zie het regelmatig gebeuren, dus normtechnisch lijkt het in orde, maar ik ken de norm zelf niet.

Als ze van boven komen dan wel in de muur vrezen natuurlijk en als ze van onderen komen dan ben je snel klaar.

Los installatie (VD) draad moet in een buis, maar een kabel (ymvk bijvoorbeeld) mag zonder buis.
Onze installateur heeft het precies zo aangelegd. Alles wat onder de plint is aangesloten (vaatwasser, Quooker, oven, inductieplaat) ligt allemaal los op de vloer. Alles via losse kabels (door de kruipruimte) naar de meterkast aangesloten. Alleen wat zichtbaar is (de keuken WCD's) ingefreesd.

Ik was er in eerste instantie ook wat verbaasd over maar de installateur gaf aan dat ze het altijd zo doen bij keukens. En het werkt prima en qua aanleg ging het ook lekker snel en efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
naftebakje schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:25:
In België moet je 15cm van de vloer blijven, tenzij je huis van voor 1981 is.
Ik zou ze toch iets hoger zetten.
Is dat om de nadelen van die 300 mA aardlekbeveiliging zo min mogelijk tegen te komen?
Pagina: 1