ABB PLS 16A vervangen voor 8A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NB Ermelo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-03-2021
Ik heb in een vakantiehuisje 2 groepen zitten van 16A (ABB PLS 16A).
Nu blijkt dat ik afgezekerd ben op totaal 16A dus wil dit uiteraard verlagen naar 2 x 8A.
Nu dacht ik eerst ik koop passchroeven 8A en stoppen van 8A maar volgens mij is deze ABB PLS 16A specifiek voor 16A.

Klopt dat? zo ja, moet ik dan een nieuwe groepenkast laten plaatsen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXOZx2SYCuyIkpQkO_T-yXNmRLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzE4pbWoLNYzHbwEphbg2Vkz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door NB Ermelo op 27-11-2020 22:19 . Reden: foto toevoegd ]

Alle reacties

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Worden je stopcontacten dan niet onbruikbaar voor sommige apparaten?

Waarom niet gewoon automaten plaatsen?

Hoe is je hoofdzekering uitgevoerd?

• NB Ermelo
hoofdzekering is 16 Ampere vanuit het park.
Mij is verteld dat ik 16 ampere binnen krijg dus dat ik er 2 x 8 A van moet maken.

Als ik automaten moet (laten) plaatsen welk type moet er dan in.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom moet dat? Waarom geen 1x16? Maar mag een D-kar 8A ook?

Of willen ze hiermee afdwingen dat je geen zware huishoudelijke apparatuur gebruikt? Want met 8A valt menig stofzuiger en nagenoeg alle resistief verwarmende apparaten buiten de boot.
Zou daarom altijd voor een automaat gaan, dan kun je iig in een handomdraai de “storing” weer resetten.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik weet niet of het mag maar technisch zou je ook een 16A zekering kunnen nemen met daarachter ook 2x16A Zo kan je altijd het maximale per groep gebruiken en ga je er overheen dan kan er nooit meer dan 16A totaal getrokken worden (en blijft het probleem in jouw kast).

2x8A is echt gewoon te weinig, daar kan je niets normaal op aansluiten. Dat doet mij denken aan vroeger toen we allemaal speciaal laag vermogen spul moest gebruiken in de caravan. 20 minuten wachten op een kopje koffie ;)

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 27-11-2020 22:35 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-12 09:11
NB Ermelo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:21:
hoofdzekering is 16 Ampere vanuit het park.
Mij is verteld dat ik 16 ampere binnen krijg dus dat ik er 2 x 8 A van moet maken.

Als ik automaten moet (laten) plaatsen welk type moet er dan in.
Dat is helemaal niet nodig. Je moet er alleen voor waken dat je niet teveel stroom gebruikt zodat de zekering (van het park) eruit klapt.

Je kunt eventueel een automaat bij laten plaatsen voor de 2 bestaande groepen of alles laten aansluiten op 1 groep. Als je dan bijvoorbeeld een 16A automaat neemt die snel afschakelt dan zal de stop/automaat van het park en normaal gezien nooit uitklappen en kun je het in eigen meterkast resetten.

• NB Ermelo
Dat is wat ik nu heb, probleem is nu dat ik met 2 x 16A wel eens (bij elkaar opgeteld) meer trek waardoor de hoofdzekering eruit schiet. Dan moet ik bij het park vragen of ze hem willen resetten.

ik heb geen zware apparatuur, verwarming is op gas. Omdat ik nu 2 groepen heb wil ik dat dus houden maar dan 8A.

De vraag is dus eigenlijk moet ik de hele kast vervangen of kan de PLS 16A vervangen worden voor iets van 8A

PS ben geen techneut wil het ook niet zelf doen maar wil wel een beetje weten wat de mogelijkheden zijn.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

NB Ermelo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:38:
PS ben geen techneut wil het ook niet zelf doen maar wil wel een beetje weten wat de mogelijkheden zijn.
Denk dat het meeste al genoemd is.

Hoe hebben je parkgenoten het opgelost ? Als hij er nu uitklapt met 2x16 dan betekend dat dat als je 2x8 geheid ook een probleem gaat krijgen in je eigen kast.

• NB Ermelo
2x8A is echt gewoon te weinig, daar kan je niets normaal op aansluiten. Dat doet mij denken aan vroeger toen we allemaal speciaal laag vermogen spul moest gebruiken in de caravan. 20 minuten wachten op een kopje koffie ;)
[/quote]

op 8A kan je toch ca 1600 Watt zetten, wat ik me herinner van natuurkunde.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

NB Ermelo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:43:
op 8A kan je toch ca 1600 Watt zetten, wat ik me herinner van natuurkunde.
Ja, kijk maar eens wat een gemiddeld koffie zet apparaat trekt. Laat staan een waterkoker of oventje.

Misschien is een powerwall wat ? ;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
1. Bel een electricien
2. Volgens mij zou die er prima 2x10A installatieautonaten in moeten kunnen zetten, dan kun je vrijwel alle apparaten gewoon gebruiken (mits niet tegelijkertijd) en voldoe je aan selectiviteit, d.w.z. dat jouw zekering er dan uitslaat voordat die van het park zelf dat doet.

Of het park moet meer/andere regels stellen. Maar ik snap niet zo goed waarom 2x8. En waar is de aardlekschakelaar, wat dat betreft. Plek zat om er één in te zetten, zo te zien.

Hier thuis 9x16A zitten achter 1x35A hoofdzekering (en ja, verdeeld over 3 aardlekschakelaars). En die hoofdzekering is er nog nooit uitgegaan *afkloppen*. Het mogen zelfs 12 zulke groepen worden max. :)

Het probleem met de situatie nu, is dat als jouw zekering er uit slaat, zeer waarschijnlijk hetzelfde gebeurt met die van het park, en die moeten dan weer iemand sturen om dat te fixen. Gok tenminste dat het ze daar om gaat.

• pickboy
NB Ermelo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:38:
Dat is wat ik nu heb, probleem is nu dat ik met 2 x 16A wel eens (bij elkaar opgeteld) meer trek waardoor de hoofdzekering eruit schiet. Dan moet ik bij het park vragen of ze hem willen resetten.

ik heb geen zware apparatuur, verwarming is op gas. Omdat ik nu 2 groepen heb wil ik dat dus houden maar dan 8A.

De vraag is dus eigenlijk moet ik de hele kast vervangen of kan de PLS 16A vervangen worden voor iets van 8A

Dan is het het makkelijkste om zelf een automaat toe te voegen in jouw meterkast van 16A en daar je andere 2e groepen achter laten zetten.
Er is ruimte genoeg om dat in je huidge kast te plaatsen.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

pickboy schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:47:
Dan is het het makkelijkste om zelf een automaat toe te voegen in jouw meterkast van 16A en daar je andere
ja, wat ik al schreef.. weet alleen niet of dat mag.

Ik zou ze hoe dan ook (allemaal) vervangen voor een automaat, anders blijf je zekeringen kopen..

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
pickboy schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:47:
Dan is het het makkelijkste om zelf een automaat toe te voegen in jouw meterkast van 16A en daar je andere 2e groepen achter laten zetten.
Er is ruimte genoeg om dat in je huidge kast te plaatsen.
Voldoet niet aan selectiviteit en lost het probleem daarom niet op.

Je hebt dan kans dat je er 3 tegelijk uit laat klappen. Ook lachen en verder niet onveilig, maar handig is het niet, want dan moet je er alleen maar meer fixen. En daarom hoort het niet zo geïnstalleerd te worden.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Wilke schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:53:
Je hebt dan kans dat je er 3 tegelijk uit laat klappen. Ook lachen en verder niet onveilig, maar handig is het niet, want dan moet je er alleen maar meer fixen. En daarom hoort het niet zo geïnstalleerd te worden.
Ik weet dat je normaalgesproken altijd moet op/afbouwen in vermogen maar ik ken alleen maar situaties met bijv. zonnepanelen waar er dus tussen 2 16A groepen dan 32A kan staan. Ik zie niet in waarom dat in dit geval een probleem is ?

Het mooiste zou zijn als er een 20A automaat hangt bij de verdeler naar de huisjes (mits de bekabeling daarvoor geschikt is).

TS kan ook een 15A plaatsen als 'hoofd zekering' (https://www.elektrobode.n...olig-10-ka-type-na-132685) dan zit je safe al is daar ook maar de vraag of die zijn toegestaan.

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 27-11-2020 23:06 ]

• pickboy
Wilke schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:53:
[...]

Voldoet niet aan selectiviteit en lost het probleem daarom niet op.

Klopt, voldoet niet aan selectiviteit, is vziw geen eis/verplichting (meer) en de huidige situatie is ook niet selectief.

Als de zekering van het park een C karakteristiek heeft (of groter) dan kun je met een B karakteristiek automaat nog enige selectiviteit creeren.
Door gelijk te kiezen voor een aardlekautomaat heb je dat stukje veiligheid ook in je kast zitten.

Enige risico is dat er vanuit het park ook een B karakteristiek automaat/stop in zin, dat heb je die selectiveiteit in zijn geheel niet en kan die nog steeds als eerste eruit gaan.

Al met al geen ideale situatie natuurlijk

Edit:
Je zou ook kunnen kijken naar een 13A aardlekautomaat oid, dan ben je redelijk selectief tov die 16A.

2x 8 is zoals eerder gezegd niet wenselijk omdat je dan al problemen kunt krijgen met standaard apparatuur als waterkokers, koffiezet apparaten etc.

[ Voor 11% gewijzigd door pickboy op 27-11-2020 23:31 . Reden: toevoeging ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hoofdschakelaar en 2x B10 aardlekautomaat er in en klaar. (Tevens ook kastje vol :+ )
pickboy schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 23:19:
[...]

Klopt, voldoet niet aan selectiviteit, is vziw geen eis/verplichting (meer)
Sinds wanneer niet meer?

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-11-2020 01:42 ]

• pickboy
kabeltjekabel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 01:41:
Hoofdschakelaar en 2x B10 aardlekautomaat er in en klaar. (Tevens ook kastje vol :+ )

[...]

Sinds wanneer niet meer?
Als ik me niet vergis is veiligheid de norm en mag je installatie afwijken van de nen1010 mits deze aantoonbaar veilig is.
Selectiviteit is niet in het kader van veiligheid, maar in gemak bij storingen ed.

Als ik er naast zit mag je me rustig corrigeren, ik heb altijd het idee dat jij er qua normen ed dieper inzit dan ik.

Met het voorstel van 2x 10A kan TS in theorie nog steeds de zekering van het park laten springen (wat blijkbaar al enkele keren is voorgekomen).

De vraag was (naar mijn idee) hoe dat te voorkomen.

• kabeltjekabel
pickboy schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:27:
[...]

Als ik me niet vergis is veiligheid de norm en mag je installatie afwijken van de nen1010 mits deze aantoonbaar veilig is.
Selectiviteit is niet in het kader van veiligheid, maar in gemak bij storingen ed.

Als ik er naast zit mag je me rustig corrigeren, ik heb altijd het idee dat jij er qua normen ed dieper inzit dan ik.

Met het voorstel van 2x 10A kan TS in theorie nog steeds de zekering van het park laten springen (wat blijkbaar al enkele keren is voorgekomen).

De vraag was (naar mijn idee) hoe dat te voorkomen.
Selectiviteit komt uit de Netcode.

Klopt, met 2x 10 kun je ook de voorliggende 16A trippen, maar al heel wat moeilijker, want als je geintjes als waterkoker + wasmachine doet op B10 gaat die eerst. Enkel als je het heel mooi gebalanceerd op beide B10's naar 100% trekt wordt het een issue. 8A afzekeren is echter gewoon prut gezien de hoeveelheid apparaten die 10A trekken.

[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-11-2020 21:05 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWsNaZIbcxbrvGj0lvdNMavyZzI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SVG6QngIjqS7OZQlisi9UUx6.jpg?f=user_large

Deze twee maal erin stoppen en klaar ben je toch?
10A is wel voldoende voor het meeste. 8A stoppen heb je niet volgens mij dan wordt het 6A.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
kabeltjekabel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:03:
[...]

En de netcode stelt dat beveiligingen selectief moeten zijn ten opzichte van de beveiliging van de netbeheerder.

Ik denk niet dat @NB Ermelo op het vakantiepark veel met de netbeheerder te maken heeft. Aan de netcode wordt voldaan als de voorbeveiliging van zijn huisje, of zelfs de voorbeveiliging van de onderverdeelkast, selectief is ten opzichte van de hoofdzekeringen van het park.

Veel interessanter zijn de eisen die de park stelt.
DukeBox schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:58:
TS kan ook een 15A plaatsen als 'hoofd zekering' (https://www.elektrobode.n...olig-10-ka-type-na-132685) dan zit je safe al is daar ook maar de vraag of die zijn toegestaan.
Daarmee los je wellicht op dat de voorbeveiliging van het park eruit gaat door overbelasting (maar zelfs daar zou ik niet op durven gokken).

Maar bij kortsluiting helpt het niet, en mag je alsnog de parkbeheerder optrommelen.

Als zij eisen dat de beveiligingen in de woning selectief zijn ten opzichte van hun zekering, dan heb je daar maar aan te voldoen lijkt me.

@NB Ermelo Het zou nuttig zijn als je precies wist welke eisen het park stelt (zodat we kunnen meedenken aan een oplossing die daar aan voldoet) en als je wist hoe de woning is voorbeveiligd (zodat we inhoudelijk kunnen meedenken over een technisch goede oplossing).

"16A" zegt niets. Is dat een smeltpatroon? Automaat? Welke karakteristiek? Zit er ook nog aardlekbeveiliging?

"8A" is helemaal geen standaard waarde.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• pickboy
[...]
Dat is toch alleen tov de netbeheerder? of zou je dan de camping als netbeheerder beschouwen?
Dan zou je een aansluit en transportovereenkomst met de camping moeten hebben volgens mij en in mijn beleving is dat nooit zo uitgebreid als de netcode voorschrijft.
[...]
Klopt, met 2x 10 kun je ook de voorliggende 16A trippen, maar al heel wat moeilijker, want als je geintjes als waterkoker + wasmachine doet op B10 gaat die eerst. Enkel als je het heel mooi gebalanceerd op beide B10's naar 100% trekt wordt het een issue. 8A afzekeren is echter gewoon prut gezien de hoeveelheid apparaten die 10A trekken.
Dat ben ik volledig met je eens, moet je dus wel even opletten welke apparaten je samen op een groep zet en welke niet.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 01:41:

[...]

Sinds wanneer niet meer?
Ja precies, in dit hafonorm kastje zit toch ook gewoon een stukje DIN-rail?

• kabeltjekabel
jeroen3 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:48:
[...]

Ja precies, in dit hafonorm kastje zit toch ook gewoon een stukje DIN-rail?
Ja

• kabeltjekabel
Xander schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:36:
[...]

En de netcode stelt dat beveiligingen selectief moeten zijn ten opzichte van de beveiliging van de netbeheerder.

Ik denk niet dat @NB Ermelo op het vakantiepark veel met de netbeheerder te maken heeft. Aan de netcode wordt voldaan als de voorbeveiliging van zijn huisje, of zelfs de voorbeveiliging van de onderverdeelkast, selectief is ten opzichte van de hoofdzekeringen van het park.

Veel interessanter zijn de eisen die de park stelt.
Fair punt :>

Dan nog, voor eigen comfort ook wel handig als je niet op de vervelendste momenten die parkbeheerder moet optrommelen.
Xander schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:36:
[...]

Daarmee los je wellicht op dat de voorbeveiliging van het park eruit gaat door overbelasting (maar zelfs daar zou ik niet op durven gokken).

Maar bij kortsluiting helpt het niet, en mag je alsnog de parkbeheerder optrommelen.

Als zij eisen dat de beveiligingen in de woning selectief zijn ten opzichte van hun zekering, dan heb je daar maar aan te voldoen lijkt me.

@NB Ermelo Het zou nuttig zijn als je precies wist welke eisen het park stelt (zodat we kunnen meedenken aan een oplossing die daar aan voldoet) en als je wist hoe de woning is voorbeveiligd (zodat we inhoudelijk kunnen meedenken over een technisch goede oplossing).

"16A" zegt niets. Is dat een smeltpatroon? Automaat? Welke karakteristiek? Zit er ook nog aardlekbeveiliging?

"8A" is helemaal geen standaard waarde.
Dat ook nog ja.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-12 21:57
DukeBox schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:58:
[...]
Laat dan die 16a maar zitten.

Dit levert echt amper tot geen verschil op in afschakelgedrag. Het is niet alsof ze er uit gaan bij 15.5A oid. De karakteristieken zijn vrij...gemoedelijk.

30A lukt prima voor beperkte tijd (seconde of 10).

Het makkelijkst zou zijn om te weten wat de "hoofdzekering" echt is. Als dat een 16A C of D is zou j en de kast om kunnen zetten naar een 16A B ”hoofdstop/hoofdschakelaar" met daarachter 2x10 ofzo te zetten. Die 16A B Slaat dan hopelijk uit voor de hoofdstop. Scheelt weer belletjes naar de receptie.

Maar als er tot nu toe nooit problemen zijn kun je ook gewoon kiezen om niks te doen. Of 2 10A stoppen erin te draaien (8A is niet gebruikelijk). Dan zal het waarschijnlijk wel los lopen
Pagina: 1