Advies bij vervangen kettingkast kinderfiets

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• texaslex83
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05-2021
Hallo,

Recentelijk heb ik voor mijn dochter een tweedehands 22 inch Popal Angels fiets op de kop getikt. Helaas is de kettingkast kapot en die moet ik vervangen voor een universeel exemplaar.

Helaas heb ik weinig ervaring met fiets reparaties, maar wil het toch zelf doen aangezien naar fietsenmaker niet in verhouding staat tot prijs van aanschaf. Nu lees ik wisselende ervaringen met het plaatsen van universele kettingkasten dus graag zou ik wat advies krijgen over wat de beste aanpak is.

Volgens mij heb ik twee keuzes of het voorste tandwiel losmaken om een nieuwe bevestigingsbeugel te plaatsen of de huidige beugel gebruiken en de kettingkast iets modificeren. Mijn voorkeur gaat denk ik uit maar het laatste. Bij halffords (popal dealer) werd mij onderstaande kettingkast geadviseerd:

https://hollandbikeshop.c...ngscherm-24-slicer/?hcb=1

Hieronder nog enkele foto’s. Graag jullie advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntYD5pN4dlkcC8LhKYGUK-cOl-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQ14c3fDshhTdTkLUtmADHBn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xub9u0ZcYblGeXfym-LPIBRUnA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pqdv816OJt5peAW7583ZpKcy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoirXNAOwYqr4e3CwzLqQAd4M68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFhMCr1oVssDHgSi5KdZOhFU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjSSBa0mg3JbGXg_o1V5U5K9RGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgpsDEtzHdRERPVzL2ji0xfL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4-edJlptS-hwl9H2Wu_ALb7N_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sfxcwG1dw9NyPSHBDs6hcMU.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:44

timovd

Voorsprong door techniek

De voorste bevestigingsbeugel losmaken is echt een flink karwei, want dan moet de trapas los en gezien de oxidatie zit het aardig vast.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De trapper moet er waarschijnlijk af, want de kast past er niet overheen.
Voor kun je onder en boven die kruiskop verwijderen, en de beugel nog,aals gebruiken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-11 10:45
Is het een geheel of is het uit twee delen? Als het een geheel is, is het vaak 2 kruiskopjes voor en 1 achter. Dan kan je de kettingkast zo over de crank heen halen. Er zit een grote ring voor die misschien nog vast zit, maar dat kan ik obv deze foto's niet zien.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39

Tomatoman

Fulltime prutser

1. Trapas/rechter trapper oliën met kruipolie of WD40 of iets dergelijks, zodat hij beter losgaat. Daarna een uurtje wachten.
  2. Trapper losschroeven van de trapas en verwijderen.
  3. Kettingkast losschroeven van de beugels bij de trapas en de achteras. Eventueel de beugels een stukje losschroeven, zodat de nieuwe kettingkast gemakkelijker te monteren is.
  4. Nieuwe kettingkast van voren naar achteren over de achteras en de trapas heenschuiven.
  5. Kettingkast vastschroeven aan de beugels. De twee delen van de kettingkast direct achter de kettingkast aan elkaar vastschroeven.
  6. Trapper terugplaatsen.
  7. Sinterklaaskostuum aantrekken en fiets afleveren <+:)

Een goede grap mag vrienden kosten.

• texaslex83
Bedankt voor alle reacties.

@Tomatoman verwacht je niet dat ik iets aan de nieuwe kettingkast hoef te modificeren?

Het voorste tandwiel losmaken is dus niet nodig?

[ Voor 10% gewijzigd door texaslex83 op 28-11-2020 11:08 ]

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39

Tomatoman

Fulltime prutser

texaslex83 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:08:
Bedankt voor alle reacties.

@Tomatoman verwacht je niet dat ik iets aan de nieuwe kettingkast hoef te modificeren?

Het voorste tandwiel losmaken is dus niet nodig?
Als de nieuwe kettingkast dezelfde afmetingen en bevestigingspunten heeft als de oude, hoef je natuurlijk niets te modificeren. Ik verwacht dat je het voorste tandwiel niet hoeft los te maken. De kettingkast schuif je er bij de meeste fietsen eenvoudigweg overheen. Fietsenfabrikanten zijn natuurlijk niet gek – ook in de fabriek moet een fiets zo efficiënt mogelijk in elkaar gezet worden. Dan helpt het niet als je eerst een stuk plastic moet monteren en daarna nog een stalen tandwiel binnenin dat stuk plastic.

Ga gewoon aan de slag op een moment dat je geen haast hebt, dan ontdek je vanzelf hoe het zit. Maak desnoods wat foto’s van alles wat je losmaakt, dan heb je een geheugensteuntje als je het daarna weer monteert.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• texaslex83
@Tomatoman thnx voor het advies en de goede tips. Ik ga dit weekend of volgend weekend aan de slag. Laat nog weten hoe het gegaan is.

Fijn weekend.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

De kettingkast die je linkt is voor 24" fietsen, weet je zeker dat dat past?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-11 12:39
texaslex83 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:11:
@Tomatoman thnx voor het advies en de goede tips. Ik ga dit weekend of volgend weekend aan de slag. Laat nog weten hoe het gegaan is.

Fijn weekend.
Vergeet dan ook niet om de ketting ff schoon te maken en opnieuw te Olieen.

Pak een oude borstel bv tandenborstel. Poets met een beetje wd40 all het zand en vuil een beetje weg. Vergeet de kleine tandwiel op de achter as niet.
Net een oude doek de ketting droog maken. En daarna opnieuw olieen met ketting olie.
Klein klusje om alles weer soepeltjes te laten lopen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1