Geopende spullen als nieuw kopen bij webwinkels?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthys70
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Zucht .. ik heb nu voor de 2e keer een slechte ervaring met een grote bekende internet shop.

Beide keren waren de goederen geopend geweest, zegels verbroken etc.
De eerste keer was niet alleen zegel verbroken, maar ontbrak er ook nog een belangrijke kabel.
Heb uiteindelijk gewoon netjes m'n geld terug gekregen etc. (wel zonder verzendkosten).
Zojuist tweede keer (totaal ander product) en alle zegels verbroken en ene kant van doosje half open. Maar ik weet dus niet wat de reden hiervan is.
Heeft iemand het retour gezonden omdat het niet goed is en word het gewoon naar de volgende gestuurd?
Dus ik ga het morgen maar weer retour zenden en hopen dat ik geld terug krijg.

Ben ik hier de enige?

Want ik had niet verwacht dat in zo korte tijd het een 2e keer zou gebeuren.
Bij eerste voorbeeld vind ik het zo wie zo raar dat ze niet checken of alles retour is gezonden, dus incl. alle kabels.
Ik snap dat je het recht hebt om retour te sturen. Maar ik weet ook dat er internet shops zijn die aangeven dat het om geretourneerde product gaat, maar dat deze wel in orde is etc. Dan weet je van te voren wat je kan verwachten en meestal betaal je ook iets minder dan de normale prijs.

Als je iets koop waarvan je denkt dat het nieuw is, valt het toch wel erg tegen als het gebruikt is geweest.

Ik vraag me dus af op andere dit ook meegemaakt hebben, en of dit de praktijk is bij meerdere internet shops?

Thanks ... sorry ... een beetje gefrustreerd :(

[ Voor 0% gewijzigd door matthys70 op 27-11-2020 19:49 . Reden: typos ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:24
Kwestie van vertrouwen, mankracht, kennis en tijd. Wij krijgen ook retouren en om alles open te maken en dan te weten precies welke kabeltjes erbij horen is onbegonnen werk met een groot assortiment.

Vaak staat bij een retour een melding en daar ga je dan in goed vertrouwen van uit. Helaas is niet iedereen eerlijk en sturen mensen soms zelfs een oud product retour...

In jouw geval. Bij de 1e ontbreekt een kabel. Bij de 2e zie ik niet wat er mis is. Het is nu eenmaal een recht van de consument om het uit te pakken (en nog meer). Moeten de bedrijven alles dan maar weggooien als iets retour wordt gestuurd?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:19
Ik snap dat het niet prettig voelt als het product niet meer mooi in de verpakking zit, maar het is best onvermijdelijk. Niet iedereen doet gedegen vooronderzoek en ook al was dat wel het geval, kan het alsnog niet zijn wat je van het product had gehoopt.

Met online aankopen komt nu eenmaal het recht tot retourneren en daarmee de kans dat je een eerder geopende verpakking thuis krijgt. Wil je dat niet, zal je in de winkel moeten kopen, of gebruik moeten maken van hetzelfde retourrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:30
De enige keer dat ik reeds geopende artikelen heb ontvangen werd ik daar ook netjes van op de hoogte gesteld. Kreeg zelfs korting.

Het is mij wel gebeurd dat een telefoon reparatiezaak in Eindhoven mijn telefoon met een nep scherm heeft gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 12:13
matthys70 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:24:

Maar wees eens realistisch? Er word regelmatig wat terug gestuurd. Wat moet een verkoper dan met dat product? weggooien? Is een optie, maar dan moet hij de rest van de artikelen duurder maken om geen verlies te maken.

Of weer inzetten en weer verkopen aan een ander? Niet leuk dat iemand dat een used product krijgt maar dat zorgt er wel voor dat jij goedkoper kan webshoppen.

Wel ben ik van mening dat het netjes is van een verkoper om het aan te geven dat het product eerder is uitgepakt. Maar ik heb daar voor de rest zelf weinig problemen mee. Hebben we tenslotte op ons zelf afgeroepen door de fysieke shops links te laten liggen en massaal online te gaan winkelen waarbij service ondergeschikt is aan de prijs.

En tuurlijk snap ik je frustratie. Maar dit is wel iets van deze tijd.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:44
ChojinZ schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:21:
[...]

Maar wees eens realistisch? Er word regelmatig wat terug gestuurd. Wat moet een verkoper dan met dat product? weggooien? Is een optie, maar dan moet hij de rest van de artikelen duurder maken om geen verlies te maken.
En toch sla je de plank een beetje mis. Kijk naar coolblue. Die zet 't weg als tweedekansjes. En ja dat is gewoon ondernemersrisico. Daar moet je als winkelier niet zonder duidelijkheid de eerst volgende klant mee opschepen. 't ZIT gewoon in de marge of de ondernemer doet iets verkeerd. Dàt is de realiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ongeopend, ongebruikt, zodat je weet dat ook alles acc. aanwezig zijn.
Webwinkel kan duidelijk opties aangeven voor geopend, compleet of 2e kansje etc. dan voor licht gereduceerde prijs.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
PROnline schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:29:
[...]

En toch sla je de plank een beetje mis. Kijk naar coolblue. Die zet 't weg als tweedekansjes.
Waarvan ik dus aangeef dat dat wel zo netjes is. ;) (3e alinea)
[...]

ZIT gewoon in de marge of de ondernemer doet iets verkeerd. Dàt is de realiteit.
En dat geef ik min of meer ook aan. Of je krijgt gebruikte spullen terug OF ze nemen het mee in de marge en je betaald meer. (2e alinea)

Coolblue is daarin wel een goed voorbeeld. Goede service, geven idd aan wanneer iets open is geweest maar is ook 1 van de duurdere webshops van Nederland. Service, daar betaal je voor.

[ Voor 13% gewijzigd door ChojinZ op 27-11-2020 20:43 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthys70
  • Nu online
Hmmm ... het geeft ook aan hoe slordig mensen dan iets terug sturen. Maar ik ben van mening dat een internet shop best mag vermelden dat het om retour gestuurde product gaat, waar in principe niets mis mee is.

Maar ik vraag me dan wel af of dingen getest worden, of het daadwerkelijk nog in orde is.

Helaas heb ik dit vertrouwen nu niet meer ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
matthys70 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:45:

Maar ik vraag me dan wel af of dingen getest worden, of het daadwerkelijk nog in orde is.
Het probleem is dat ook testen geld en mankracht kost. Als het om 1 retour pakket per dag gaat, is dat nog te overzien. Maar wat nu bij een grote webshop die 50 pakketjes per dag retour krijgt?

Dan mag je al snel extra personeel gaan aannemen wat zich enkel bezig houd met het controleren van retour pakketjes. En dat personeel kost weer extra geld. Dat zou je kunnen doorbereken naar de klant (zoals Coolblue waarschijnlijk doet) of je kan de controle stap overslaan en alles voor een goedkopere prijs aanbieden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:31
[...]

En toch sla je de plank een beetje mis. Kijk naar coolblue. Die zet 't weg als tweedekansjes. En ja dat is gewoon ondernemersrisico. Daar moet je als winkelier niet zonder duidelijkheid de eerst volgende klant mee opschepen. 't ZIT gewoon in de marge of de ondernemer doet iets verkeerd. Dàt is de realiteit.
Ik moest lachen om je een na laatste zin, dat zit in de marge......

Webshops en marge, dus je denkt dat er op die 2-5% marge nog ruimte zit om dit in te calculeren dat mensen producten terugsturen om dat het stinkt of sterker nog zonder reden.

Beetje naïef is dat wel om te denken maar goed. Hoe de webshops de normale retail de nek omdraaien draaien de consumenten de webshops wel vanzelf de nek om

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 23:23
Voor de liefhebber;
https://www.npostart.nl/VPWON_1310210

Docu over retouren in de webshop.
Ik ben het met je eens dat het niet heel netjes is een al eerder geopende verpakking te krijgen maar is soms onvermijdelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:05
matthys70 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:45:
Hmmm ... het geeft ook aan hoe slordig mensen dan iets terug sturen. Maar ik ben van mening dat een internet shop best mag vermelden dat het om retour gestuurde product gaat, waar in principe niets mis mee is.

Helaas heb ik dit vertrouwen nu niet meer ....
Maar je hebt toch gewoon recht op een conform product? En dat voldoet nog steeds als hij open is geweest en eventuele zegels verbroken. Uiteraard moeten er geen dingen ontbreken. Dan moet je of korting krijgen of missende onderdelen na sturen(is meestal geen optie). Of gratis retour en je geld volledig terug krijgen.

Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met geopende producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:01
loki504 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:32:
[...]

Maar je hebt toch gewoon recht op een conform product? En dat voldoet nog steeds als hij open is geweest en eventuele zegels verbroken. Uiteraard moeten er geen dingen ontbreken. Dan moet je of korting krijgen of missende onderdelen na sturen(is meestal geen optie). Of gratis retour en je geld volledig terug krijgen.

Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met geopende producten.
Als ik een nieuw product koop voor een nieuwprijs dan verwacht ik een ongeopend product. Als iets al is opengemaakt en zegels verbroken zijn, dan is de kans groot dat dit product ook al is gebruikt.
Een gebruikt product is toch niet nieuw meer? Of wil je zeggen dat mensen en masse kabels uitpakken, inpluggen en vlak voor ze het gaan gebruiken zeggen: "Nee, deze gaat terug?" Meer dan genoeg mensen die een product kopen, één keer gebruiken en dan weer terugsturen binnen 2 weken. Als ik dat exemplaar krijg is dat toch geen nieuwe meer? En nee, die ene keer gebruik zal niet uitmaken maar het gaat om het principe "nieuw"

Ik moet als consument blijkbaar maar accepteren dat andere consumenten zich onethisch gedragen?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:32
[...]

Niet alle retouren gaan bij coolblue de 2e kansjes in kan ik je vertellen. Zelf eens een nieuwe tondeuze gekocht die overduidelijk al eens open gemaakt was. Apparaat zelf was overigens dik in orde.... heeft ook jaren goed gefunctioneerd tot ik hem op de badkamertegels liet vallen |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:48
"Wat moeten ze er dan mee? Weggooien?"
Met de claim dat het een hoop mankracht kost om alles te controleren. Dat kan wel zo zijn, als je iets naar een klant opstuurt, moet je zorgen dat het tenminste compleet is en alles klopt.
Je kan een klant toch niet met de problemen van de winkel opschepen?

De labels en seals zitten er natuurlijk niet voor niets op. Bij dure producten zou ik het ook meteen weer terugsturen naar de winkel. (bij een tondeuse trouwens ook, dat vind ik gewoon onhygiënisch)
Wie weet wat er mee gebeurt is, en als je een hoop geld voor iets moois betaalt, moet het gewoon nieuw zijn.

Zoals anderen ook al noemen, de winkel heeft ook andere opties als weggooien. 2e kans van Coolblue is een goed voorbeeld, of gewoon op een andere manier verkopen als geopend.

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 28-11-2020 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Maarten_E schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:38:
[...]

Als ik een nieuw product koop voor een nieuwprijs dan verwacht ik een ongeopend product. Als iets al is opengemaakt en zegels verbroken zijn, dan is de kans groot dat dit product ook al is gebruikt.
Een gebruikt product is toch niet nieuw meer? Of wil je zeggen dat mensen en masse kabels uitpakken, inpluggen en vlak voor ze het gaan gebruiken zeggen: "Nee, deze gaat terug?" Meer dan genoeg mensen die een product kopen, één keer gebruiken en dan weer terugsturen binnen 2 weken. Als ik dat exemplaar krijg is dat toch geen nieuwe meer? En nee, die ene keer gebruik zal niet uitmaken maar het gaat om het principe "nieuw"

Ik moet als consument blijkbaar maar accepteren dat andere consumenten zich onethisch gedragen?
Dat is de keerzijde van retour. En ja volgens de wet heb je recht op een conform product. En daar kan een gebruikt product nog steeds aan voldoen.

Wil je dat echt niet. Dan zal je dat duidelijk moeten maken voor je de koopovereenkomst sluit.

Geen winkel(tenzij ze eventueel met een 2de kans afdeling werken) zegt iets over ongeopend. Volledig nieuw. En nieuw prijs. Dat is iets wat wij als consumenten ongefundeerd in het leven hebben gegooid.

@WEBGAMING maar ze verkopen het toch ook niet als ongeopend. Waarom dan ineens wel als geopend verkopen?

[ Voor 4% gewijzigd door loki504 op 28-11-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:01
loki504 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:16:
[...]

Dat is de keerzijde van retour. En ja volgens de wet heb je recht op een conform product. En daar kan een gebruikt product nog steeds aan voldoen.

Wil je dat echt niet. Dan zal je dat duidelijk moeten maken voor je de koopovereenkomst sluit.

Geen winkel(tenzij ze eventueel met een 2de kans afdeling werken) zegt iets over ongeopend. Volledig nieuw. En nieuw prijs. Dat is iets wat wij als consumenten ongefundeerd in het leven hebben gegooid.

@WEBGAMING maar ze verkopen het toch ook niet als ongeopend. Waarom dan ineens wel als geopend verkopen?
Maar dat is toch geen gek verwachtingspatroon?

Bedacht mij net wel dat in een kledingwinkel mensen vaak eerst 4 broeken passen en er maar eentje meenemen. Technisch gezien zal iedere "nieuwe" broek die je koopt in een fysieke winkel al een paar keer gedragen zijn. Echter is voor mij het punt dat dit niet te controleren valt als je in een webshop koopt.
Een broek bij de H&M kan je met je ogen controleren of die in orde is voor je die koopt. Kleine kans dat daar een broek hangt met nieuwe tags waarmee iemand 3 dagen naar ADE is geweest.

Die garantie heb ik bij een webshop gewoon niet, terwijl ik er wel het volle pond voor betaal. Bij IKEA hebben ze evengoed een koopjeshoek waar teruggebrachte producten staan, dus het kan wel degelijk. Let wel: Ik heb er niks op tegen kleding of apparatuur te kopen dat al is gebruikt. Maar dat wil ik dan wel van tevoren weten zodat ik daar bewust voor kan kiezen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de titel een kleine fix gegeven. Het gaat namelijk om geopende spullen en niet (alleen) om gebruikte spullen in de discussie.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:45
Ik snap je gevoel, maar heel pragmatisch: het eerste wat je doet als je iets nieuws krijgt, is zelf het zegeltje openen. Zie het maar als service ;)

Mogelijk zijn ze al gebruikt (tot 2 weken), maar zodra jij hem gebruikt is dat ook geen argument meer.

Beschadigde, incomplete of defecte goederen kan ook met nieuw, en moet gewoon kosteloos opgelost worden door de winkel.

Ik kan me er in ieder geval niet meer druk om maken, en probeer vooral zelf zo netjes mogelijk een product te openen/behandelen ivm mogelijke retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Als het als nieuw wordt verkocht, is het non-conform en kun je de koop ontbinden. Wellicht gelden er dan andere retourvoorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:14

OMD

eL_Jay schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:20:
Als het als nieuw wordt verkocht, is het non-conform en kun je de koop ontbinden. Wellicht gelden er dan andere retourvoorwaarden.
Tsja, als je zo op de puntjes gaat letten.

Webshops bieden vaak producten aan maar zet er niet expliciet bij "nieuw". Is het dan non-conform als het geopend is? nee, zou ik dan zeggen.

Bijvoorbeeld:
https://www.coolblue.nl/p.../samsung-hw-q950t-xn.html
[disclaimer: Dit is geen reclame of wat dan ook, was een random klik actie op deze site]

Het artikel wordt aangeboden voor 999,- maar er staat nergens bij dat het in een ongeopende verpakking zit. Wel mag je verwachting als consument zijn dat je een artikel ontvangt die ongebruikt is. Als webshop x bepaald om het artikel in een doos te verpakken die volledig biologisch afbreekbaar is in plaats van de originele doos, heb je dan niet ontvangen wat je besteld hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door OMD op 28-11-2020 11:37 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:11
eL_Jay schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:20:
Aan de andere kant mag je als consument binnen de zichttermijn de bestelde goederen bezichtigen en ook uittesten, maar niet in gebruik nemen.
Dus als een nieuw artikel wordt geretourneerd binnen deze zichttermijn, dan zou deze nog " nieuw " moeten zijn.
Hier moet de webwinkel dus op letten bij retouren.

Uiteraard houd je dan nog steeds het probleem dat de verpakking open mag zijn en het eruit kan zien alsof het gebruikt is, maar dit gebruik onder het wettelijke recht van de zichttermijn moet worden gezien.
Een goed voorbeeld hierbij is dan een iphone die niet meer gesealed is en aardig wat uren aan is geweest, waardoor de batterij conditie volgens het systeem niet meer 100% is, maar slechts 99%.
Lastig dilemma, want is dit nou nog als nieuw te verkopen? Hier kun je vanuit verschillende perspectieven naar kijken lijkt me.
Punt is wel dat een mogelijke volgende koper dit kan opvallen en hier dan natuurlijk over gaat klagen en hem opnieuw binnen zijn zichttermijn, zonder opgave van reden kan retourneren.

Ik kan mij zo voorstellen dat het als webwinkel ook lastig wordt die iphone nog als nieuw te verkopen.
Wellicht dat er iemand zal zijn die dat accepteert, maar dan ben je mogelijk al een heleboel retouren verder, wat ook niet gratis is voor de winkel neem ik aan.
Dus zo'n " tweedekans " systeem kan ook best voordelig zijn voor een webshop; tegen een gereduceerde prijs het alsnog doorverkopen met een aanzienlijk lagere kans op dat het geretourneerd wordt.
Je hebt zelfs bedrijven als BuyBay die dit soort geretourneerde artikelen opkopen en weer doorverkopen, dan heeft zo'n webwinkel er ook geen omkijken meer aan.
Maar wellicht is de marge op producten bij de webwinkel waar TS het over heeft te laag of hebben ze een andere constructie die beter voor hun werkt.
Ik zou in iedergeval niet meer bestellen bij een webwinkel waar je constant duidelijk gebruikte producten krijgt, terwijl je nieuw besteld had.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

loki504 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:16:
[...]

Conform aan wat je overeen bent gekomen. In dit geval dus een goed tegen nieuwprijs, wat ongeopend, en ongebruikt hoort te zijn.
Webwinkel kan duidelijk aangeven in de aanbiedingsopties dat het een geopend goed betreft, maar alles verder compleet en ongebruikt is.
Net zoals er zgn 2e kansjes, pre-owned etc. worden aangeboden. Dat moet nog steeds conform zijn, met wat je bent overeengekomen.(je weet dan dat je iets koopt waar de verpakking niet mee nieuw kan zijn. schoenen zonder doos...) Neem aan dat je niet akkoord gaat met een iPhone in geopende doos, met folie al van het scherm af, als je een volle nieuwprijs hebt voldaan. ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Hackus schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:52:
[...]

Conform aan wat je overeen bent gekomen. In dit geval dus een goed tegen nieuwprijs, wat ongeopend, en ongebruikt hoort te zijn.
Webwinkel kan duidelijk aangeven in de aanbiedingsopties dat het een geopend goed betreft, maar alles verder compleet en ongebruikt is.
Net zoals er zgn 2e kansjes, pre-owned etc. worden aangeboden. Dat moet nog steeds conform zijn, met wat je bent overeengekomen.(je weet dan dat je iets koopt waar de verpakking niet mee nieuw kan zijn. schoenen zonder doos...) Neem aan dat je niet akkoord gaat met een iPhone in geopende doos, met folie al van het scherm af, als je een volle nieuwprijs hebt voldaan. ;)
Als er geen beschadigingen op zitten of dingen ontbreken heb ik er geen problemen mee. En nergens in de wet staat iets over ongeopend en ongebruikt. Dat is iets wat sommige consumenten bedenken. Net zoals DoA leuk is maar geen juridische waarde heeft.

Als er duidelijk iets mis is. Dan behoort hij in de 2de kans hoek. Maar niet als hij even aan is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:52:
[...]
Neem aan dat je niet akkoord gaat met een iPhone in geopende doos, met folie al van het scherm af, als je een volle nieuwprijs hebt voldaan. ;)
Het grootste probleem wat ik met reeds geopende producten heb is dat ik niet weet wat ermee gebeurd is of waarom het product retour is gekomen. Is het een DOA die onder WKOA retour is gegaan? Heeft de koper zich gewoon bedacht? Is er iets mis met het exemplaar van het product? Of het product mishandeld is, zaken die onzichtbaar de levensduur van het product verkorten (ESD, kleine breukjes in printplaten etc). Meer informatie over de achtergrond van een product zou nuttig zijn.

Wanneer je een product nieuw uit seal haalt is de behandeling van een product volgens een vast, gecontroleerd, proces verlopen.

Nu retourneer ik zelf ook zo nu en dan dingen die ik besteld heb, maar probeer ze altijd wel in een staat te houden die het makkelijker maakt voor de verkoper om ze weer opnieuw te verkopen. Dus niet meer stickertjes eraf halen dan nodig, accessoires bij voorkeur niet uitpakken etc. - echt testen en niet gebruiken dus.

Tegelijkertijd heb ik ook meerdere malen mijn neus gestoten aan gebruikte producten die als nieuw of nieuwstaat verkocht zijn, dus niet iedereen houdt hierin dezelfde ethiek aan.

Voor sommige producten heb ik daar minder moeite mee dan andere trouwens. Als ik een geretourneerde DVD-speler krijg en hij doet het prima, dan maakt het me verder niet uit. Gebruikte geheugenmodules of videokaarten is al een lastiger verhaal.

[ Voor 8% gewijzigd door spone op 28-11-2020 13:09 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

loki504 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:59:
[...]

Als er geen beschadigingen op zitten of dingen ontbreken heb ik er geen problemen mee. En nergens in de wet staat iets over ongeopend en ongebruikt. Dat is iets wat sommige consumenten bedenken. Net zoals DoA leuk is maar geen juridische waarde heeft.

Als er duidelijk iets mis is. Dan behoort hij in de 2de kans hoek. Maar niet als hij even aan is geweest.
Waarom heb je binnen 6 maanden het recht op een nieuw goed, en niet refurb ?
spone schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:08:
[...]

Het grootste probleem wat ik met reeds geopende producten heb is dat ik niet weet wat ermee gebeurd is of waarom het product retour is gekomen. Is het een DOA die onder WKOA retour is gegaan? Heeft de koper zich gewoon bedacht? Is er iets mis met het exemplaar van het product? Of het product mishandeld is, zaken die onzichtbaar de levensduur van het product verkorten (ESD, kleine breukjes in printplaten etc). Meer informatie over de achtergrond van een product zou nuttig zijn.

Wanneer je een product nieuw uit seal haalt is de behandeling van een product volgens een vast, gecontroleerd, proces verlopen.

Nu retourneer ik zelf ook zo nu en dan dingen die ik besteld heb, maar probeer ze altijd wel in een staat te houden die het makkelijker maakt voor de verkoper om ze weer opnieuw te verkopen. Dus niet meer stickertjes eraf halen dan nodig, accessoires bij voorkeur niet uitpakken etc. - echt testen en niet gebruiken dus.

Tegelijkertijd heb ik ook meerdere malen mijn neus gestoten aan gebruikte producten die als nieuw of nieuwstaat verkocht zijn, dus niet iedereen houdt hierin dezelfde ethiek aan.
toon volledige bericht
Klopt idd.
Je weet het niet wat de reden is van retour. Denk aan PSU/Voeding die ineens niet meer voldoet omdat je na 6maand er achter komt ,dat er een losse PCIe kabel ontbreekt, wanneer je je GPU wilt upgraden. Niet iedereen kijkt dit na bij openmaken. Ook omdat je op dat moment de kabel nog niet nodig hebt, en nog kabels overhoud bij modulaire voeding.

[ Voor 58% gewijzigd door Hackus op 28-11-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat bedoel ik ;)

De kantonrechter:
veroordeelt Apple om aan [eiseres] binnen twee weken na betekening van dit vonnis een nieuwe iPad Air 2 te leveren op straffe van een dwangsom van € 100,00 per dag met een maximum van € 1.000,00, alsmede tot betaling van € 178,50 aan buitengerechtelijke kosten;......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthys70
  • Nu online
Ik zal een ander voorbeeld geven ... (had ik via andere discussie - niet op deze forum)

Iemand koopt geheugen, en zoals bij tweakers worden die dingen overclocked (hogere voltage en hogere frequentie). Maar haalt niet de verwachting ... dus retour sturen.

Geheugen kan het nog best doen ... maar moet je dit dan vertrouwen als je weet dat het geopend c.q. gebruikt is?

Ik weet dat dit als verkoper lastig te controleren is...

PS .. vandaag retour gestuurd, en afwachten wat ze doen (hoop op geld terug). Maar goed, die zegels zitter er natuurlijk niet voor niets op, is mij mening.

[ Voor 15% gewijzigd door matthys70 op 28-11-2020 13:29 . Reden: typos + extra ps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Deze is wellicht ook relevant:

Voor een gebruikte auto geldt een lagere BPM bij import dan voor een nieuwe auto. Een auto heeft een kilometerstand van zo’n 800 km. Is dat nieuw of gebruikt?

De rechtbank:
https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBNNE:2019:1711

Het gerechtshof:
https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:GHARL:2020:2050

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-06 12:12
Ben ik hier de enige?

Ik vraag me dus af op andere dit ook meegemaakt hebben, en of dit de praktijk is bij meerdere internet shops?
Absoluut niet de enige. Al is het mij slechts een enkele keer overkomen. Het laatste geval een toetsenbord vanaf Amazon. Product was wel compleet en ook duidelijk door iemand getest. Zelf getest en ondervond wat toetsen die niet helemaal lekker waren qua aanslag. Uiteindelijk weer terug gestuurd incl. mijn bevindingen.

Wat mij betreft, afhankelijk van het product, heb ik geen moeite met een product waarvan iemand dacht 'meh, toch maar niet'. Maar dan wil ik dat wel vooraf graag weten. Dan maak ik voor mijzelf wel de keuze of ik dat wil.

In het kader van de vele retouren. Gewoon het gratis retour zenden aan banden leggen. Ik ken iemand die bij een grote NL webshop werkt. Daar besteld dan iemand een product een diverse kleuren, kijkt welke hij/zij mooi vindt en stuurt de rest gratis weer retour. Vervolgens kan de webshop er weer tijd/ geld aan besteden om de boel weer op de plank te leggen. Denk niet dat die persoon dit doet wanneer hij/zij zelf de verzendkosten dient af te tikken.

En ja, ik zou hier mezelf ook mee hebben. Aangezien ik op jaarbasis ook wel het een en ander terugstuur. Maar hé, wil je dat niet, shop dan bij de lokale winkelier. Daar ben ik dan weer euro's aan parkeergeld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

matthys70 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:26:
Ik zal een ander voorbeeld geven ... (had ik via andere discussie - niet op deze forum)

Iemand koopt geheugen, en zoals bij tweakers worden die dingen overclocked (hogere voltage en hogere frequentie). Maar haalt niet de verwachting ... dus retour sturen.

Geheugen kan het nog best doen ... maar moet je dit dan vertrouwen als je weet dat het geopend c.q. gebruikt is?

Ik weet dat dit als verkoper lastig te controleren is...

PS .. vandaag retour gestuurd, en afwachten wat ze doen (hoop op geld terug). Maar goed, die zegels zitter er natuurlijk niet voor niets op, is mij mening.
Wettelijk gezien mogen ze het gewoon weer terug de webshop in gooien. Er staat op 99% van de webshops helemaal niet dat de producten nieuw zijn, maar ze geven wel enige garantie over de staat (dat ze werken en er zoals op de foto's uit zien).

Maar erg netjes is het niet, zeker bij producten die onzichtbaar en onmeetbaar beschadigd kunnen zijn. Maar zelfs dan zou je het vaak alleen merken als jij ook weer gaat overclocken, wat niet ondersteund wordt als verwacht gebruik van het product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:54
RMA kost tijd en moeite en je bent het product kwijt, mensen zullen dus onder de wet koop op afstand de spullen retour geven, en dan gaat het gewoon terug het magazijn rek in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
T-Forever schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:41:
RMA kost tijd en moeite en je bent het product kwijt, mensen zullen dus onder de wet koop op afstand de spullen retour geven, en dan gaat het gewoon terug het magazijn rek in?
Officieel niet. Want het moet getest worden. Maar zeker nu met corona is de tijd en ruimte er niet. Een GPU die zonder reden terug gaat gaan ze echt niet op werking testen. Naar de klant sturen en eventueel terug nemen is goedkoper als alles zelf testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

De wetgeving kent de term nieuw niet. Dus nieuw kan gelijk de deur uit.

Als een product ongebruikt is en alleen geopend dan is het onredelijk om te verwachten dat dit vervolgens maar in het uitverkoop hoekje beland. We hebben in nederland nu eenmaal de WKOA en die beschermt de consument heel goed maar anders zou het een gouden handel zijn om eerst producten te kopen ze vervolgens terug te sturen en goedkoper opnieuw te kopen met aanzienlijke kosten voor de webshop en de consument de lachende derde.

Dus we moeten of kiezen dat we de WKOA gaan verzwakken of je moet accepteren dat dit soort dingen voorkomen. Overigens moet een artikel wel in nieuwstaat bevinden laat dat duidelijk zijn maar daar is de WKOA ook duidelijk in. Onder de WKOA mag je producten uit testen maar niet in gebruik nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

maniac2003 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:34:
[...]

Absoluut niet de enige. Al is het mij slechts een enkele keer overkomen. Het laatste geval een toetsenbord vanaf Amazon. Product was wel compleet en ook duidelijk door iemand getest. Zelf getest en ondervond wat toetsen die niet helemaal lekker waren qua aanslag. Uiteindelijk weer terug gestuurd incl. mijn bevindingen.

Wat mij betreft, afhankelijk van het product, heb ik geen moeite met een product waarvan iemand dacht 'meh, toch maar niet'. Maar dan wil ik dat wel vooraf graag weten. Dan maak ik voor mijzelf wel de keuze of ik dat wil.

In het kader van de vele retouren. Gewoon het gratis retour zenden aan banden leggen. Ik ken iemand die bij een grote NL webshop werkt. Daar besteld dan iemand een product een diverse kleuren, kijkt welke hij/zij mooi vindt en stuurt de rest gratis weer retour. Vervolgens kan de webshop er weer tijd/ geld aan besteden om de boel weer op de plank te leggen. Denk niet dat die persoon dit doet wanneer hij/zij zelf de verzendkosten dient af te tikken.

En ja, ik zou hier mezelf ook mee hebben. Aangezien ik op jaarbasis ook wel het een en ander terugstuur. Maar hé, wil je dat niet, shop dan bij de lokale winkelier. Daar ben ik dan weer euro's aan parkeergeld kwijt.
toon volledige bericht
Webwinkels bieden dat vaak ook zelf aan.
Bestel maar twee maten, en die niet past mag gratis retour. Vaak verschilt een maat per merk en model.
Door dit aan te bieden ipv 1 maat, zal de verkoop stijgen. 1 maat die niet goed past, wordt vaak niet retour gedaan voor 1 maat groter.

@maniac2003 kleur is wat anders, dat is wel overdreven 5-7 kleuren van 1 artikel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik weet niet of ‘de verpakking mag niet geopend zijn’ een realistische verwachting is.

Om onduidelijkheden te voorkomen kan je het expliciet afspreken, dus een tegenbod doen aan de winkel; ik wil dit product kopen voor de prijs van jullie aanbod, maar met als voorwaarde een ongeopende verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
Hackus schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:03:
[...]

Webwinkels bieden dat vaak ook zelf aan.
Bestel maar twee maten, en die niet past mag gratis retour. Vaak verschilt een maat per merk en model.
Door dit aan te bieden ipv 1 maat, zal de verkoop stijgen. 1 maat die niet goed past, wordt vaak niet retour gedaan voor 1 maat groter.
Klopt de betreffende webshop faciliteert dit zelf en is naar mijn idee knettergek. Er komen daar dagelijks honderden retouren plus de duizenden uitgaande pakketten.
Leuk dat meneer een blauwe, rode, gele, etc. van hetzelfde product/type wil bekijken. Maar dan gaat ie maar naar de winkel. Laat ik voorop stellen dat ik dit nog nooit heb gedaan.
Wanneer die man 7x 5,95 moet bijdragen in de retourzending ben ik er vast van overtuigd dat hij gelijk de gewenste kleur besteld.
Dit is geen eenmalig iets van de betreffende klant, schijnt meer te gebeuren. Zo'n klant kost geld en levert niets op.

Kleding en maten vind ik een ander verhaal. Zelf bestel ik nog wel eens schoenen online. Daarvan is het toch merk en type schoen afhankelijk hoe de maat valt. Maar goed, normaal bestel ik dan de maat waarvan ik denk dat het goed is en anders ruil ik hem om. In plaats van iedere keer dubbel bestellen en terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:07

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

maniac2003 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:17:
[...]

Klopt de betreffende webshop faciliteert dit zelf en is naar mijn idee knettergek. Er komen daar dagelijks honderden retouren plus de duizenden uitgaande pakketten.
Leuk dat meneer een blauwe, rode, gele, etc. van hetzelfde product/type wil bekijken. Maar dan gaat ie maar naar de winkel. Laat ik voorop stellen dat ik dit nog nooit heb gedaan.
Wanneer die man 7x 5,95 moet bijdragen in de retourzending ben ik er vast van overtuigd dat hij gelijk de gewenste kleur besteld.
Dit is geen eenmalig iets van de betreffende klant, schijnt meer te gebeuren. Zo'n klant kost geld en levert niets op.

Kleding en maten vind ik een ander verhaal. Zelf bestel ik nog wel eens schoenen online. Daarvan is het toch merk en type schoen afhankelijk hoe de maat valt. Maar goed, normaal bestel ik dan de maat waarvan ik denk dat het goed is en anders ruil ik hem om. In plaats van iedere keer dubbel bestellen en terugsturen.
Dat is natuurlijk wel een beetje een ridicuul voorbeeld wat je geeft. Wie gaat er nou 5-7 dezelfde artikelen bestellen in aparte bestellingen? Dat doet ieder weldenkend persoon in 1 order. Je stuurt er dus 4-6 terug (als 1 kleur voldoet) in 1 zending.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Het zit (ook bij mij) vooral in de verwachtingen. Snap de situatie van webshops maar heb inmiddels ook een aantal keer 'geopende verpakkingen' gekregen terwijl ik nieuwe spullen verwachtte. De historie niet kennen, is dan best storend en doet afbreuk aan het vertrouwen in de verkoper. Ik gaf geld voor 'nieuw'. -O-

Vind 't veel hebben van de 'reeds geopende fles water' in een restaurant. Als ik een fles bestel, dan maak ik die ofwel zelf open, of je opent 'm waar ik bij ben. In een fysieke winkel pak ik ook een nieuwe of verzegelde doos uit het rek ipv de versie die er als uitgepakte demo naast staat. Voor die demo zou ik ook niet de volle prijs willen betalen.

Afhankelijk van het product ben ik door deze ervaringen zelf ook steeds sneller geneigd iets direct weer terug te sturen. Die (in de basis onnodige) retourkosten drukken de marge, dus zet er dan explicieter bij dat iets open is (of kan zijn) geweest. Je bent in ieder geval verwachtingen aan het managen en transparanter naar klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Niet online
FooLsKi schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:40:
[...]
Dat is natuurlijk wel een beetje een ridicuul voorbeeld wat je geeft. Wie gaat er nou 5-7 dezelfde artikelen bestellen in aparte bestellingen? Dat doet ieder weldenkend persoon in 1 order. Je stuurt er dus 4-6 terug (als 1 kleur voldoet) in 1 zending.
Je retourneert niet je order, je retourneert in de meeste gevallen individuele items en diverse shops geven een retourlabel per item.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
FooLsKi schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:40:
[...]
Klopt, maar wel een praktijkvoorbeeld.
Ik meen dat het aparte zendingen waren i.v.m. het formaat pakket en dat het richting België moest.

Snap dat dit niet de normale gang van zaken is. Maar ik wilde eigenlijk ook alleen maar illustreren dat webshops veel werk hebben aan de retouren. Wellicht dat een bijdrage van de klant aan de retouren klanten bewuster spullen laat bestellen. Back on-topic wat mij betreft i.p.v. mijn over de top voorbeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ChojinZ schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:21:
[...]

Oh maak je niet ongerust, paar maanden geleden was daar een topic over, want mensen vonden ook dat weggooien onacceptabel is.

En natuurlijk heb ik ook liever dat zegeltje er nog op zit, en als hij al eerder door iemand is getest (niet gebruikt he! Want daar is normale WKOA op gebaseerd, testen, niet in gebruik nemen, dan mag webwinkel kosten in rekening brengen) en die heeft hem niet goed bevonden, was dat dan omdat hij de kleur niet mooi vond, of omdat het product defect was?
Tegelijk vind ik dit ook iets wat nou eenmaal bij het retourrecht vind horen. Kan je wel heel makkelijk ondernemersrisico noemen, maar er is ook niks wat stelt dat jij als klant een product in plastic moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
epoman schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:56:
[...]

Je retourneert niet je order, je retourneert in de meeste gevallen individuele items en diverse shops geven een retourlabel per item.
Dan kiezen ze daar zelf voor. als alles naar 1 magazijn moet kan je gewoon alles in 1 doos stoppen. Vaak ook na even contact op te nemen met de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

epoman schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:44:
Het zit (ook bij mij) vooral in de verwachtingen. Snap de situatie van webshops maar heb inmiddels ook een aantal keer 'geopende verpakkingen' gekregen terwijl ik nieuwe spullen verwachtte. De historie niet kennen, is dan best storend en doet afbreuk aan het vertrouwen in de verkoper. Ik gaf geld voor 'nieuw'. -O-
Je gaf geld voor een nieuw artikel ja. Dat zegt niets over de verpakking, toch? Zit toch ook geen verpakking om een nieuwe auto, of wel?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Niet online
loki504 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 15:58:
[...]

Dan kiezen ze daar zelf voor. als alles naar 1 magazijn moet kan je gewoon alles in 1 doos stoppen. Vaak ook na even contact op te nemen met de verkoper.
Ja, klopt. Helaas is niet iedereen even doortastend in dat soort zaken, wat geldt voor zowel de consumenten als de shops.
OMD schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:15:
[...]

Je gaf geld voor een nieuw artikel ja. Dat zegt niets over de verpakking, toch? Zit toch ook geen verpakking om een nieuwe auto, of wel?
Vind auto's niet de sterkste vergelijking. In een showroom staan over het algemeen alleen uitgepakte auto's, je kunt ook een nieuwe samenstellen en bestellen. En om een nieuwe auto zit wel degelijk een 'verpakking'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpoekGTi
OMD schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:15:
[...]

WRONG

Er zitten wel degelijk stickers op de lak delen die risico lopen bij transport. Dat de dealer die er af punnikt tsja das nou eenmaal niet anders

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

SpoekGTi schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:25:
[...]

WRONG

Er zitten wel degelijk stickers op de lak delen die risico lopen bij transport. Dat de dealer die er af punnikt tsja das nou eenmaal niet anders
Maar dat is geen verpakking. Dat is zeg maar het bescherm plastic wat op het artikel zit ;)
De peel of van een tv bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthys70
  • Nu online
Hmmm ... wat voor zin heeft het dan om als producent je product te voorzien van zegels?
Koper verbreekt zegels, zend het retour en leverancier gaat het weer opnieuw als "nieuw" verkopen.

Vroeger kon je CD's kopen die verzegelt waren, als zegel verbroken was kon je deze niet meer retourneren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
matthys70 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:29:
Hmmm ... wat voor zin heeft het dan om als producent je product te voorzien van zegels?
Koper verbreekt zegels, zend het retour en leverancier gaat het weer opnieuw als "nieuw" verkopen.

Vroeger kon je CD's kopen die verzegelt waren, als zegel verbroken was kon je deze niet meer retourneren etc.
Vroeger kon je ook een cd pre luisteren bij de FRS.

Vroegah had je helemaal geen drempels had je alleen maar kuilah.

Maar je hebt wel gelijk, dit geldt nu alleen nog maar voor software en games volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-06 17:25
WEBGAMING schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:00:
De labels en seals zitten er natuurlijk niet voor niets op. Bij dure producten zou ik het ook meteen weer terugsturen naar de winkel. (bij een tondeuse trouwens ook, dat vind ik gewoon onhygiënisch)
Wie weet wat er mee gebeurt is, e
Mijn kapper haalt altijd een nieuwe tondeuse uit de verpakking voor mij. Hij laat mij dan eerst de tamperproof seals zien, voordat hij die verbreekt en de tondeuse uitpakt en mij ermee kapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Niet online
OMD schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:07:
[...]

Maar dat is geen verpakking. Dat is zeg maar het bescherm plastic wat op het artikel zit ;)
De peel of van een tv bijvoorbeeld.
Verpakking betekent letterlijk 'materiaal waarin iets verpakt is'. Daar valt dat folie dus ook onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Niet online
Heb overigens meerdere 'nieuwe' producten ontvangen waarbij zelfs de beschermfolie overduidelijk was teruggeplakt en dat gaf me een ontzettend goor gevoel. Vingerafdrukken, vettigheid, luchtbellen, stof. Laat 't dan gewoon weg. Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zucht .. ik heb nu voor de 2e keer een slechte ervaring met een grote bekende internet shop.

Beide keren waren de goederen geopend geweest, zegels verbroken etc.
De eerste keer was niet alleen zegel verbroken, maar ontbrak er ook nog een belangrijke kabel.
Heb uiteindelijk gewoon netjes m'n geld terug gekregen etc. (wel zonder verzendkosten).
Zojuist tweede keer (totaal ander product) en alle zegels verbroken en ene kant van doosje half open. Maar ik weet dus niet wat de reden hiervan is.
Heeft iemand het retour gezonden omdat het niet goed is en word het gewoon naar de volgende gestuurd?
Dus ik ga het morgen maar weer retour zenden en hopen dat ik geld terug krijg.

Ben ik hier de enige?

Want ik had niet verwacht dat in zo korte tijd het een 2e keer zou gebeuren.
Bij eerste voorbeeld vind ik het zo wie zo raar dat ze niet checken of alles retour is gezonden, dus incl. alle kabels.
Ik snap dat je het recht hebt om retour te sturen. Maar ik weet ook dat er internet shops zijn die aangeven dat het om geretourneerde product gaat, maar dat deze wel in orde is etc. Dan weet je van te voren wat je kan verwachten en meestal betaal je ook iets minder dan de normale prijs.

Als je iets koop waarvan je denkt dat het nieuw is, valt het toch wel erg tegen als het gebruikt is geweest.

toon volledige bericht
Wat betreft die verzendkosten, naar mijn weten dien je die terug te krijgen als je de koop ontbind n.a.v. een ondeugdelijk produkt. Iemand die daar zekerheid over heeft?

Zelf ook een keer gehad, een apparaat gekocht en die was duidelijk uitgepakt en aangesloten geweest, handleiding duidelijk opengevouwen en folie van het scherm er los bij. De webshop kwam vervolgens met een of andere smoes op de proppen dat ze zelf altijd nieuwe apparaten uitpakken en testen alvorens te versturen. Ik geloof dat echter helemaal niets van, lijkt me ook een onmogelijke opgave, zeker omdat het om iets simpels ging (mp3 spelertje). Ze gebruiken dus liever een smoes dan te zeggen dat het een teruggestuurd produkt is geweest.

Aan de andere kant is het voor webshops natuurlijk een duivels dilemma, aangezien er zo veel consumenten misbruik maken van de koop op afstand wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
epoman schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:10:
Heb overigens meerdere 'nieuwe' producten ontvangen waarbij zelfs de beschermfolie overduidelijk was teruggeplakt en dat gaf me een ontzettend goor gevoel. Vingerafdrukken, vettigheid, luchtbellen, stof. Laat 't dan gewoon weg. Bah.
Tip voor je zet je over die smetvrees heen, of koop je ook nooit groente en fruit in de supermarkt. Daar zitten ook mensen aan hoe en wat en nee dat is niet allemaal voor verpakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

epoman schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:09:
[...]

Verpakking betekent letterlijk 'materiaal waarin iets verpakt is'. Daar valt dat folie dus ook onder.
Echt waar... Je meent dit nog serieus ook? :o

Hele punt is geopende verpakkingen, als het artikel nieuw is zitten beschermfolie en dergelijke er nog op. Maar je hebt gelijk hoor, steek maar in je zak :/

[ Voor 22% gewijzigd door OMD op 29-11-2020 00:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:45
MicroVAX3400 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:04:
[...]

Mijn kapper haalt altijd een nieuwe tondeuse uit de verpakking voor mij. Hij laat mij dan eerst de tamperproof seals zien, voordat hij die verbreekt en de tondeuse uitpakt en mij ermee kapt.
En dan die kwast op het einde, genieten toch!

Maar even serieus, ik maak geregeld gebruik van het herroepingsrecht. Krijg ik dan zelf iets binnen dat al eens gebruikt is, prima toch? Tenminste, mits het normaal functioneert en niet beschadigd is. Geseald? Extra geil natuurlijk, maar met een eigenhandig dichtgeplakt doosje kan ik prima leven. You win some, you lose some.

Dat een Coolblue het leuk probeert met tweede kansjes en extra korting is top natuurlijk, maar je maakt mij niet wijs dat ze niet veel meer retouren hebben dan wat je voorbij ziet komen als tweedekans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:45
Fairy schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:17:
[...]
Wat betreft die verzendkosten, naar mijn weten dien je die terug te krijgen als je de koop ontbind n.a.v. een ondeugdelijk produkt. Iemand die daar zekerheid over heeft?

Zelf ook een keer gehad, een apparaat gekocht en die was duidelijk uitgepakt en aangesloten geweest, handleiding duidelijk opengevouwen en folie van het scherm er los bij. De webshop kwam vervolgens met een of andere smoes op de proppen dat ze zelf altijd nieuwe apparaten uitpakken en testen alvorens te versturen. Ik geloof dat echter helemaal niets van, lijkt me ook een onmogelijke opgave, zeker omdat het om iets simpels ging (mp3 spelertje). Ze gebruiken dus liever een smoes dan te zeggen dat het een teruggestuurd produkt is geweest.

Aan de andere kant is het voor webshops natuurlijk een duivels dilemma, aangezien er zo veel consumenten misbruik maken van de koop op afstand wet.
Zolang je retourneert onder WKOA krijg je de verzendkosten terug, over retourkosten wordt niet gerept. En als een (nieuw) product is uitgepakt is het natuurlijk nog wel conform/deugdelijk, zou lastig worden anders. Dat het niet voldoet aan je verwachtingen is iets anders, maar dan hoeft een webwinkel volgens mij je retourkosten niet te vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Niet online
SpoekGTi schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:52:
[...]

Tip voor je zet je over die smetvrees heen, of koop je ook nooit groente en fruit in de supermarkt. Daar zitten ook mensen aan hoe en wat en nee dat is niet allemaal voor verpakt
Had niets met smetvrees te maken, het zag er gewoon niet uit. Ik zou er bij een ui van twee kwartjes ook minder een probleem van maken dan bij electronica van honderden euro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik denk dat het grootste probleem niet is dat de verpakking is ge-opend. Het is meer dat een ge-opende verpakking geen historie met zich meedraagt.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Artikelen die wij als nieuw kunnen verkopen, die plakken we zelf weer dicht.

Helaas heeft ongeveer 65% van de mensen totaal geen denkvemogen qua retouren. Pakken de originele doos, schrijven het retouradres erop, sticker erop van vervoersdienst en voilia. Een onverkoopbaar product (als nieuw) en gaat dan als 2e kansje verder (kapotte verpakking of geen verpakking oid).

Dat is gewoon zonde van mijn geld. Ik koop een artikel en dat kost mij centjes. Ik verstuur dat en ik verwacht van de consument dat ze de website lezen bij retouren en een beetje logisch nadenken. Dat gebeurt helaas niet. Meestal omdat ze geen zin hebben om een omdoos ergens te scoren/kopen.

Gaat er niet om of het mag maar het gaat om wederzijds respect voor de spullen. Als ik even je telefoon leen, verwacht je dat ik daar voorzichtig mee omga. Ik (en elke webshop eigenaar) verwacht dat ook als je spullen opstuurt naar een klant.

punt is waar ik heen wil. Wij kunnen het nog als 2e kansje aanbieden. Ik denk alleen dat er steeds meer shops zijn die zoiets hebben van; "ja doei, ik verkoop dit wel weer als nieuw" en dat je ook steeds vaker spullen zal binnen krijgen die al een keer geopend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
OMD schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:28:
Artikelen die wij als nieuw kunnen verkopen, die plakken we zelf weer dicht.
En staat er bij de omschrijving: ‘nieuw’, ‘als nieuw’ of niets? En als er niets staat, zou het uitmaken als je ‘nieuw’ of ‘als nieuw’ erbij zou zetten?
Een onverkoopbaar product (als nieuw) en gaat dan als 2e kansje verder (kapotte verpakking of geen verpakking oid).
Dus als ik het goed begrijp is ‘nieuw’ ook een verpakking die eruit ziet als nieuw?
Wij kunnen het nog als 2e kansje aanbieden. Ik denk alleen dat er steeds meer shops zijn die zoiets hebben van; "ja doei, ik verkoop dit wel weer als nieuw" en dat je ook steeds vaker spullen zal binnen krijgen die al een keer geopend is.
Wordt de concurrentiepositie van een (web)winkel geschaad door (web)winkels die retouren aanbieden zonder opmerking over de retourstatus?

Hangt de definitie van ‘nieuw’ niet heel sterk af van de oorspronkelijke waarde en de aard van het product?

Wat vind je van deze twee:
- Is een auto zonder gebruikssporen maar wel een aantal kilometers op de teller heeft nog nieuw?
- Is een pak ‘verse’ melk dat nog 1 dag houdbaar is te verkopen als nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Number10 schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:35:
[...]

En staat er bij de omschrijving: ‘nieuw’, ‘als nieuw’ of niets? En als er niets staat, zou het uitmaken als je ‘nieuw’ of ‘als nieuw’ erbij zou zetten?

[...]

Dus als ik het goed begrijp is ‘nieuw’ ook een verpakking die eruit ziet als nieuw?

[...]

Wordt de concurrentiepositie van een (web)winkel geschaad door (web)winkels die retouren aanbieden zonder opmerking over de retourstatus?

Hangt de definitie van ‘nieuw’ niet heel sterk af van de oorspronkelijke waarde en de aard van het product?

Wat vind je van deze twee:
- Is een auto zonder gebruikssporen maar wel een aantal kilometers op de teller heeft nog nieuw?
toon volledige bericht
Heb echt geen woorden voor je reacties :X
-- Is een auto zonder gebruikssporen maar wel een aantal kilometers op de teller heeft nog nieuw?
Ja, een auto kan niet de band afrollen zonder meters te maken. Korte rijtest van 2 tot 30km is noodzakelijk om een goed product af te leveren. Je kan hier dus spreken van een nieuw product.
Ja, houdbaarheidsdatum zegt niets over de staat van het product an sich. Op dag 1 van productie is het artikel nog net zo nieuw als de dag dat het nog 1 dag houdbaar is. Kan me ook niet voorstellen hoe je dit anders kan zien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
OMD schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:11:
Heb echt geen woorden voor je reacties :X
Het waren oprechte vragen, en ik heb voor de goede orde het antwoord ook niet. Als koper heb ik overigens wel meer vertrouwen in verkopers die ook ‘retour-producten’ ter koop aanbieden. De wetgever zou het verplicht kunnen stellen om concurrentievraagstukken te vermijden.

De vraag van dit topic is daarom denk ik: hoever rijkt de informatieplicht van een webwinkel? Ik denk dat het dus samenhangt met de aard en prijs van een product. Oftewel: een auto bij de dealer is geen goedkope led-lamp bij een webwinkel.
Korte rijtest van 2 tot 30km is noodzakelijk om een goed product af te leveren.
30 km vind ik zelf eigenlijk wel al hoog. Waar precies het omslagpunt ligt weet ik ook niet. Dat hangt denk ik ook weer van de omstandigheden af.

Kopers accepteren blijkbaar een beperkt gebruik van een nieuwe auto wel, maar naar ik vermoed meestal voor een telefoon of tablet niet. Koop je een demonstratiemodel in de winkel, of wil je dan liever een ‘nieuwe’?

Een product uit de folie halen, even aan/uit zetten om te testen en weer in de doos is in een winkel dan vaak weer geen probleem denk ik omdat je ziet dat de folie eraf gaat.
houdbaarheidsdatum zegt niets over de staat van het product an sich
Maar ik noemde dus (met opzet) ook geen datum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-06 11:03
Een auto wordt gewoon gereden.
Testrit, de vrachtwagen op, vrachtwagen af, in de haven, ... je kan al snel een hoop kilometers maken.

Voor goederen die van een webshop komen verwacht ik als klant toch wel iets van seal.

Hoeft niet van de fabrikant te zijn, maar ik verwacht wel dat het gecontroleerd is - sealen is daar gewoon een onderdeel van.

In een winkel kan de verkopen dat snel even controleren en kan je zien dat het compleet is, bij een webshop ligt dat wat lastiger.

Ik snap ook wel dat producten die als nieuw verkocht worden mogelijk eens bij een andere klant zijn toegekomen, maar dat is gewoon de realiteit en dat heb je vaak ook in een fysieke winkel, dus daar niet direct een probleem mee.
(De lidkaart van nederlandse fietsbond in een zakje van de windstopper spant bij mij toch wel de kroon :+ )

Maar geen of een beschadigde verpakking geeft mij toch al de indruk dat er iets niet klopt - en dan stuur ik het liever direct terug dan dat ik verder ga en ontdek van: er is schade - en dan gaat de shop weer moeilijk doen 8)7
Pagina: 1