Vloerverwarming, ook geschikt voor koeling - waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Mijn parketvloer is na twintig jaar trouwe dienst aan vervanging toe. Bij het vervangen van de vloer wil ik vloerverwarming laten aanleggen. Ik verwacht in de toekomst mijn CV-ketel te vervangen door een lucht-water warmtepomp. Daarna wil ik mijn nieuwe vloer ook kunnen gebruiken om te koelen. Ik ben me bewust van de beperkingen; de woonkamer een paar graden kunnen koelen is voldoende.

Ik heb met een paar installateurs contact gehad. De reacties variëren van 'we weten dat dit bestaat, maar ons systeem kan alleen verwarmen' tot 'ja, dat kan, maar bij de overstap op een warmtepomp moet de verdeler vervangen worden'. Ik hoop natuurlijk dat ik een systeem aan kan laten leggen dat in de toekomst niet veranderd hoeft te worden.

Ik heb al gevonden dat de verdeler van RVS of kunststof moet zijn (vanwege condens), dat ik de slangen op 10cm afstand moet laten leggen en dat de groepen niet te lang moeten zijn (<90m). De verdeler moet een open type worden, omdat ik alleen op de begane grond vloerverwarming laat aanleggen. De radiatoren boven gaan het wel redden met water van een graad of 50.

Ik vraag me af waar ik verder nog rekening mee moet houden. Zijn er mensen met ervaring en/of goede ideeën?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:05
Voor gebruik met een warmtepomp moet het inderdaad een open verdeler worden. Wanneer je nu al kan werken met een aanvoertemperatuur van maximaal 40 graden (dus ook voor de radiatoren boven), en je cv-ketel ook ingesteld kan worden op die maximale aanvoertemperatuur, dan kun je nu al direct een open verdeler aanschaffen.

Lukt dat nu niet, dan kun je kiezen: nu de goedkoopste mengverdeler plaatsen en over een paar jaar vervangen voor een open verdeler.
Of nu een open verdeler kopen met een losse meng-unit+pomp, die je er later weer af haalt.

Een aanvoertemperatuur van 50 graden is te warm voor vloerverwarming.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Bedankt voor je reactie! 40 graden is denk ik te weinig voor de radiatoren boven. Ook met een warmtepomp zou ik dus een mengverdeler nodig hebben (anders moet ik de radiatoren vervangen door LTV types). Is zo'n verdeler niet bruikbaar met een warmtepomp?

Edit: Er lijkt op internet wat verwarring te zijn over de termen 'open verdeler' en 'gesloten verdeler'. Het type verdeler waar ik op doelde mengt cv-water met retourwater uit de vloer en heeft een eigen pomp. Ik kom daarvoor beide benamingen tegen.

[ Voor 33% gewijzigd door Cruise Control op 27-11-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je wilt idd de hoge temp radiatoren saneren bij de overstap naar WP. 50gr toevoer is technisch geen probleem maar killing voor je efficientie (COP).