Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:26
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een goede ff-camera om onder mindere lichtomstandigheden foto’s te maken met minder ruis. Mijn OMD10.2 met pancake, 60mm macro en 55-200mm zijn prima voor een zonnige dag maar wanneer het weer minder is en binnen merk ik toch wel dat de ruis me stoort.

Met ooit (nu nog niet dus) een kleine op komst wil ik graag zorgen dat ik in “alle” omstandigheden foto’s kan maken.

Ik gebruik mijn mft nu voor vakantie en dat doet hij prima. Ook macro gaat heel goed, dat is iets wat ik graag doe.

Helaas vallen de resultaten me tegen wanneer ik binnen een foto maak. Ook een tijdje terug in de dierentuin veel foto’s weg moeten doen vanwege ruis wanneer de zon niet scheen. Zeker in de bush heb ik niet één echt goede foto gemaakt.

Daarom ben ik opzoek naar iets dat beter presteert.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb nu een omd m10.2 en heb daarop een kitlens(stedentrip enzo) de 60mm macro (macro en portretten) lens en een panasonic 55-200mm (sport en natuur)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kom zelf uit op een sona a7.3. Mij lijkt de joystick een hele fijne toevoeging. Echter kost dit een hele bups duiten meer. Iets waar ik graag veel verbetering in zie is het autofocussysteem. Dat valt me op mijn huidige camera wat tegen.

De a7.3 zou ik willen kopen icm een 2.8 lens. Het telezoom werk hoeft niet met de ff camera, daarvoor kan de mft zijn werk blijven doen. Ooit zou er natuurlijk wel een zoom lens bij kunnen voor het telewerk maar dan moet er echt flink gespaard worden!

Nu vraag ik mij af of ik hier goed aan doe. Misschien zijn de resultaten helemaal niet zoon wereld van verschil en kan ik wel beter voor een lichtsterke lens voor mft gaan met een betere body.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09 09:24
Goede vraag. Goed geformuleerd ook :)
Maar daarom nog niet zo eenvoudig te beantwoorden.

Zelf heb ik de A73, de A7R4 en........ de OM 10/2 ! Laatstgenoemde heb ik onlangs, voor een schijtprijs, er bij gekocht. Met name omdat alle Sony's het zonder focus bracketing moeten doen en ik deze functie specifiek goed kan gebruiken. Toevallig heb ik er gisteren in dit topic iets over geschreven.

De ruis van OM 10 is me nog niet opgevallen. Maar ik heb er buiten het macrowerk om nog nauwelijks foto's mee gemaakt. En met macro op statief kan je altijd voldoende licht verzamelen. En de ruis op afstand houden. Maar gezien de relatief kleine sensor geloof ik je verhaal wel. Mijn ISO heb ik vastgezet op 200.

De moderne Sony's presteren heel goed inzake signaal ruis verhouding. Ze hebben hier forse stappen in gemaakt want in het verleden was Sony altijd het zwakkere jongetje van klas inzake ruis. De A73 presteert heel goed. Wil je het onderste uit de kan dan wordt het de A7R4, maar daar is de prijs ook naar......

Joystick? Je bedoelt het roteerbare cursorwieltje? Ja dat werkt bij de Sony een heel stuk comfortabeler dan dat priegeldingetje op de Olympus. Juist dat priegelding zorgt er voor dat ik het met de bediening van het AF systeem op de Olympus heel vaak ruzie krijg tussen wat ik wil en wat ik aangeboden krijg. Eenmaal het juiste AF veld geselecteerd dan is de AF op zich wel snel en accuraat. Maar goed, ik heb allemaal dooie onderwerpen bij mijn macrowerk. Die vliegen of springen in de tussentijd niet weg. Dus dat is geen dealbreker.

Een 2.8 lens. Dat is een tamelijk ruime afbakening. Ik neem aan een standaardzoom? Die van Sony zou ik niet nemen. Te zwaar en te duur. En die zin dat ie zijn meerprijs niet waar kan maken. Daar zijn vriend en vijand het wel zo'n beetje over eens. Zelf heb ik de Tamron 28-70. Zeer tevreden. Sommigen menen dat de Sigma equivalent nog net iets meer kan bieden.

Doe je er goed aan? Dat kan ik niet voor je beoordelen. Een hobby mag wat kosten. Maar als je er een paar maanden droog brood voor moet eten, dan zou ik het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:13
Ik vind het wel een lastige om goed te beantwoorden. Een FF camera zal je zeker qua hoeveelheid ruis voordelen opleveren bij donker weer en binnen.

Als ik echter naar je huidige combinatie kijk dan denk ik dat daar ook nog best meer uit te halen is. Zowel de pancake als telezoom zijn niet de meest lichtsterke lenzen. Op dat gebied valt dus best het nodige te winnen, door bijvoorbeeld de pancake te vervangen door een F2.8 zoom (voor MFT) en de telezoom ook te vervangen voor een lichtsterker alternatief. Een lichtsterke prime kan ook een mooie aanvulling zijn voor binnen. Olympus heeft tegenwoordig met de PRO lenzen een hele mooie lijn staan. Die zijn ook niet goedkoop overigens, maar dan heb je wel ontzettend goede lenzen.

Natuurlijk zal FF nog wel wat betere prestaties opleveren, maar daar betaal je ook fors voor. Een A73 met een Sigma 24-70 kost je richting de 3.000 euro en dat vind ik persoonlijk behoorlijk veel geld voor wat betere ruisprestaties bij donker weer en binnen. Maar dat is uiteraard volledig jouw keuze. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken en ik weet ook niet hoe serieus fotografie voor je is.

Maar mijn advies zou zijn om ook eens te kijken naar andere lichtsterkere lenzen voor MFT en wat je daar wellicht al mee kunt bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Kijk eens naar de sigma's voor micro four thirds: 16mm, 30mm (!), 56mm allen in F1.4. Dat is F2.8 in full frame eq.

En, niet de hoofdprijs qua prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:03
Geen antwoord op je initiële vraag, maar als je verder tevreden bent met je Olympus en het puur om ruis gaat, heb je al naar de laatste Photolab gekeken? Hun nieuwe deepprime ruisonderdrukking was ik als m43 gebruiker wel van onder de indruk. Wellicht de trail daarvan is proberen?

Snel testje uit eigen werk (E-M1 Mk2 - F2.8 - 1/800 ISO-2000), boven een standaard export en onder met deepprime ingeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3y9LDGJbAfj0g2FodMyyoBWkUc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pJpzyVoou6GFmXDBKMq44PiY.png?f=user_large

Lopen op dpreview ook een paar topics in het m43 forum:
https://www.dpreview.com/forums/thread/4536072
https://www.dpreview.com/forums/thread/4533969

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Op zich een valide punt om naar ruisreductie te kijken, al is er in die voorbeeldfoto's weinig licht te bekennen. ;)

Met nabewerking kan je best nog veel foto's redden als je het een beetje onder de knie krijgt. Met betere spullen kan het makkelijker worden, maar de verschillen zijn ook weer niet heel groot. Ruis blijft altijd een uitdaging als het licht minder wordt.

Ik pak even twee stukjes uit je post:
stevens20 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:38:
Helaas vallen de resultaten me tegen wanneer ik binnen een foto maak. Ook een tijdje terug in de dierentuin veel foto’s weg moeten doen vanwege ruis wanneer de zon niet scheen. Zeker in de bush heb ik niet één echt goede foto gemaakt.
De a7.3 zou ik willen kopen icm een 2.8 lens. Het telezoom werk hoeft niet met de ff camera, daarvoor kan de mft zijn werk blijven doen. Ooit zou er natuurlijk wel een zoom lens bij kunnen voor het telewerk maar dan moet er echt flink gespaard worden!
Zijn dingen als dierentuin niet juist iets wat je wel met een telelens doet? Want als je dat met de MFT blijft doen win je daar natuurlijk niets.

Ik ben wel benieuwd of je voorbeeldfoto's hebt van waar je te weinig licht hebt. Een lichtsterkere lens kan helpen, maar alleen als je scherptediepte ook kleiner mag worden. Dat is lang niet altijd het geval. En dan is het ook maar de vraag of een fullframe je verder gaan helpen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Als eerst dank voor de duidelijke en uitgebreide reacties. Jullie maken het me hiermee niet makkelijk. Jullie vragen je af wat de prijs voor mij doet, dat vind ik een lastige. Het geld is er wel maar wil je het er aan uit geven? Dat is een lastige, ik denk dat ik daarom een keer naar de kamera express in Arnhem ga om te kijken of ik een a7.3 (of a7r4) kan lenen/huren. Dan daar eens even flink mee aan de bak gaan. Dan kan ik kijken of ik het de 3000,- euro waard vind.

@OttiglioM
Ik ben erg benieuwd of de verschillen in mindere omstandigheden een groot verschil zijn met de Sony's. Voor de marco fotografie ben ik erg tevreden maar daar zijn de onderwerpen stil en kan ik met een goed statief de sluitertijd boven een seconde zetten. Moet je je ISO boven de 800 zetten dan houd het toch echt wel op hoor.

Met de joystick bedoel ik de joystick" waarmee je het scherpstelpunt kan bepalen (als ik het goed heb). Dit is geen verplichting op de camera wanneer het AF-systeem goed is. Dat is bij de OMD ook een frustratiepuntje hoor. Hoe vaak ik wel niet het AF-systeem van de OMD moet corrigeren is echt te veel en een frustratiepunt geworden. Dit zou voorkomen kunnen worden om naar een betere camera te gaan, nu vraag ik me af of ik binnen het MFT ecosysteem gelukkig blijf.

Wanneer ik betere foto's wil gaat het me geld kosten, dat weet ik. Ik ben gewoon een hobby-fotograaf die wel graag gave foto's maakt en ik wil er ook echt tijd in steken. Ik zou kunnen gaan voor een goedkope oplossing en voor een prime kiezen zoals @Jackie Moon aangeeft maar ik vraag me af of ik dan heb wat ik wil of dat ik geld uitgeef aan iets dat niet het resultaat oplevert wat ik voor ogen heb.

@Gonadan Het klopt inderdaad dat de dierentuin niet direct winst op gaat leveren, dat was wel een voorbeeld van een situatie waarin ik merkte dat MFT echt tekort kwam. De volgende dag thuis bij het verwerken van de foto's in Lightroom (verder dan dat kom ik eigenlijk niet) was dat echt een flinke teleurstelling. De bush in Burgers Zoo is niet echt een plek waar de beesten heel ver weg van je zijn, het is daar dichtbegroeid met weinig licht en daardoor waren foto's ofwel bewogen door de lange sluitertijd of niet bruikbaar door een hoge ISO (3200+)

Ik heb nu geen voorbeeldmateriaal en heb de camera op het werk liggen dus kan nu ook niet snel wat schieten.

Jullie hebben mijn zoektocht wat uitgebreid. Ik zat in eerste instantie te kijken naar een a7.3. Daar zijn nu de opties voor een a7r4 en lichtsterke mft-primes bij gekomen. Het is echter wel zo dat 5000,- voor een a7r4 icm een goede lens echt ver boven budget zit. Ik wil eigenlijk toch wel 3000,- aanhouden als maximaal bedrag, je kan het namelijk zo gek maken als je wil maar het blijft een hobby. Doe ik er dan goed aan om 3000,- uit te geven aan een heel nieuw systeem of zijn er andere opties die beter zijn voor de portemonnee.

Het wordt er nog niet makkelijker op. Toch alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ISO800 als bovengrens en ISO3200 onbruikbaar geeft mij het gevoel dat je ruisreductie niet in je workflow hebt zitten, klopt dat?
Toevallig heb ik vanavond wat foto's zitten verwerken voor wat topics in FVM. Had ze liever mooier gehad, de omstandigheden waren niet optimaal. Maar op ISO 5000 en 6400 heb ik daar nog nog wel iets uit kunnen halen, ook al is mijn camera een draak qua ruis.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:00

DirtyBird

Praktiserend denker

Een FF camera voor erbij als t donker wordt is nogal wat. Daar moet je ook lenzen voor hebben dan, liefst ook niet al te cheap. Ik zou dan denk ik helemaal naar FF gaan, die bodies zijn in ieder geval niet zo groot meer tegenwoordig.
Toch zou ik het eerst eens bij de lenzen zoeken. Panasonic heeft een paar goede en betaalbare lichtsterke primes. Of je kunt iets meer stukslaan op de pana 12-60mm of 35-100mm die beide lichtsterk zijn. Olympus heeft ongetwijfeld equivalenten, maar daar zit ik de laatste tijd wat minder in.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Gonadan schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:39:
ISO800 als bovengrens en ISO3200 onbruikbaar geeft mij het gevoel dat je ruisreductie niet in je workflow hebt zitten, klopt dat?
Toevallig heb ik vanavond wat foto's zitten verwerken voor wat topics in FVM. Had ze liever mooier gehad, de omstandigheden waren niet optimaal. Maar op ISO 5000 en 6400 heb ik daar nog nog wel iets uit kunnen halen, ook al is mijn camera een draak qua ruis.
Ik probeer wel wat aan ruisreductie te doen maar dan wordt het al snel een vaag geheel. Of je blijft de ruis zien.

Op jullie advies ben ik rond gaan kijken en heb ik een Sigma lens gezien. Deze kost weinig en is een lichtsterke prime. Qua prijs het proberen waard maar ik braag mij af waarom deze zo veel goedkoper zijn dan andere primes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:13
@stevens20
Ik denk dat deze Sigma prime relatief goedkoop is, omdat het 'slechts' een F2.8 lens is. Op MFT is F2.8 al een relatief klein diafragma voor een prime, de meeste zitten op F1.4 of F1.8.

Persoonlijk zou ik naar een prime kijken die nog wat lichtsterker is. Ten opzichte van de je pancake lens (in groothoek stand) win je ook niet heel veel qua lichtsterkte. Als je het budget ervoor hebt zou ik eerder naar F1.4 versie van deze lens kijken: pricewatch: Sigma 30mm F/1.4 DC DN (MFT)

[ Voor 23% gewijzigd door Erwin186 op 01-12-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
stevens20 schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:06:
[...]

Ik probeer wel wat aan ruisreductie te doen maar dan wordt het al snel een vaag geheel. Of je blijft de ruis zien.

Op jullie advies ben ik rond gaan kijken en heb ik een Sigma lens gezien. Deze kost weinig en is een lichtsterke prime. Qua prijs het proberen waard maar ik braag mij af waarom deze zo veel goedkoper zijn dan andere primes.
Hier een F1.4 tweedehands, bij een fotozaak. Ik had ook de f1.4 gekozen ipv F2.8. Bokeh, 2 stops lichtsterker.

https://www.marktplaats.n...unt-in-topstaat-9087.html
https://www.fotoverweij.nl/occasions-demo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09 09:24
stevens20 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:38:
Helaas vallen de resultaten me tegen wanneer ik binnen een foto maak.
Wat voor soort foto's maak je binnen, als ik vragen mag?

Stillevens of foto's met kans op beweging zoals gezinsleden of huisdieren? Statische onderwerpen kan je prima ruisvrij/ruisarm fotograferen met statief en eventueel exposurebracketing. Dan kan je de ISO laag houden. Misschien is het nog niet zo'n gek idee de ISO sowieso vast te zetten op 200. Somber weer of niet. De stabilisatie van de Olympus is best wel OK is mijn (nog beperkte) ervaring met deze camera. Terugkijkend in het verleden, had ik met mijn oudere Sony's met APS-C, die in vergelijking met de concurrentie niet zo'n beste ruisreputatie hadden, zelden behoefte de ISO hoger dan 125 te zetten

Zijn het shots uit het dagelijks leven dan werkt de geringere scherptediepte van een zeer lichtsterke lens weer tegen. Bovendien kadert het niet echt lekker vlot met een prime. Watch your steps ingeval je even snel even een uniek moment wil pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
OttiglioM schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:56:
[...]

Wat voor soort foto's maak je binnen, als ik vragen mag?

Stillevens of foto's met kans op beweging zoals gezinsleden of huisdieren? Statische onderwerpen kan je prima ruisvrij/ruisarm fotograferen met statief en eventueel exposurebracketing. Dan kan je de ISO laag houden. Misschien is het nog niet zo'n gek idee de ISO sowieso vast te zetten op 200. Somber weer of niet. De stabilisatie van de Olympus is best wel OK is mijn (nog beperkte) ervaring met deze camera. Terugkijkend in het verleden, had ik met mijn oudere Sony's met APS-C, die in vergelijking met de concurrentie niet zo'n beste ruisreputatie hadden, zelden behoefte de ISO hoger dan 125 te zetten

Zijn het shots uit het dagelijks leven dan werkt de geringere scherptediepte van een zeer lichtsterke lens weer tegen. Bovendien kadert het niet echt lekker vlot met een prime. Watch your steps ingeval je even snel even een uniek moment wil pakken :)
Die stillevens pak ik op de macro-manier aan. Lekker de tijd nemen en met een statief rommelen. Het gaat me om foto’s waar beweging in kan zitten zoals mens of dier. Zeker ooit een eigen kleine maar daarvoor kan ik, denk ik, beter wachten tot het zo ver is. Ik ga eens serieus kijken naar een lichtsterke prime zoals jullie die aangeven. Het mft-systeem zal niet direct weg gaan maar eerder door naar mijn vriendin dus die kan de prime dan ook gebruiken.

Pagina: 1