Inductie kookplaat: terug naar keramisch? Jullie ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
In onze nieuwe woning hebben we een inductie kookplaat (Pelgrim) en zijn daar kort gezegd niet tevreden mee. De kookplaat is erg nieuw, zag er bij oplevering ongebruikt uit (is natuurlijk wel gebruikt), maar wij zijn keramische kookplaten gewend en kunnen maar niet wennen aan inductie.

Het belangrijkste voor ons is dat wij een paar maanden geleden geïnvesteerd hebben in een aantal nieuwe pannen: wok en hapjespan en die werken beide niet. Daarnaast werkt een wat oudere (paar jaar), maar zeer goede grillpan ook niet.

Nu kunnen we die pannen allemaal vervangen, maar heel eerlijk: er zijn ook zaken waar wij niet tevreden mee zijn en daar graag ervaringen over horen. Zo geven alle pannen een suizend/knetterend geluid, wat van het niveau zeer vervelend is. Een erg onprettig geluid om eerlijk te zijn. De ene suist, de andere knettert en bij elkaar is dat een bron van irritatie voor ons. Trekt dit wel weg of blijft dit altijd zo?

Daar komt bij dat we deze pannen juist erg fijn vinden en met name qua wok (wordt om de dag ongeveer gebruikt hier) lang hebben gezocht en dit was eentje van € 250 die werkelijk perfect werkt op keramische kookplaten.

Kortom: wij denken eraan om de kookplaat te vervangen voor een keramische kookplaat. Gezien de prijzen (grofweg € 500 voor een 77cm brede keramische kookplaat), is het niet eens veel duurder dan 3 goede pannen vervangen, zeker gezien de prijs van de wok. Als het bijgeluid bij een inductie kookplaat standaard is, dat is het sowieso een 100% gegeven dat deze de deur uitgaat.

Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied? Daarnaast: ik zie bij Coolblue bijv. "elektriciën vereist" erbij staan. Is dat echt nodig? Is het echt zo ingewikkeld of is het eigenlijk onzin en slechts een kwestie van opletten dat de aansluitwaarde, fasen en stekker overeenkomen?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Koop eerst eens een goede pannenset geschikt voor inductie, al is het maar om te proberen. Vrijwel alle Ikea pannen zijn geschikt voor inductie. Alle problemen die je noemt zijn pan gerelateerd.

Stekkeraansluitingen zijn niet gestandaardiseerd en moeten nagemeten worden voordat ze aangesloten worden. Al zal het qua aansluitvermogen op zich wel moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 13:01
Ik heb niet op al jouw vragen een antwoord, maar wel dat onze Siemens inductie (Studioline 5 pits, type weet ik zo niet) ook zachte zoem heeft, die merkbaar harder is op een hoger vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 20:11

Freakie1NL

Grote Baas

Het is natuurlijk puur persoonlijke voorkeur, maar zelf dit jaar van gas naar inductie over gegaan. Keramisch dat vind ik pas een ramp, maar enfin jij bent het gewend.

Pelgrim is in mijn ervaring nou ook niet echt het beste merk. Maar ook de betere merken maken ook geluid. En dat gaat niet weg, ik ervaar het niet als hinderlijk. Afzuigkap maakt meer lawaai, daarnaast maakt gas ook geluid. En keramisch ook.

Qua pannen herken ik niets, alles zo waar we jaren op hebben gekookt met gas zo kunnen gebruiken. Alleen inderdaad wok niet, maar daar heb je bij inductie ook niets aan. Hapjespan moet je hebben.

Qua aansluiting, keramisch gebruikt meer stroom. Aansluitwaarde is vaak wel hetzelfde, vervangen is dus gemakkelijk mogelijk. Even opletten inderdaad.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:34

Felyrion

goodgoan!

Ik herken je ervaring met de inductie kookplaat niet eerlijk gezegd.
Ja, je moet er inderdaad geschikte pannen voor hebben, maar dat zijn tegenwoordig de meeste wel. Een goede Wok is het meest lastig denk ik, maar dat geldt voor keramisch ook, want beiden zijn eigenlijjk niet 100% geschikt voor wokken (voor goed wokken zou het vuur langs de wok moeten kunnen trekken en dat gaat bij beiden natuurlijk niet).

Het geluid kan een dingetje zijn, maar dat verschilt per plaat en per pan.
Mijn inductieplaat maakt eigenlijk alleen wat tikkend geluid bij inschakelen (relais) en bij de hoogste stand een soort zoem.
Knetteren klinkt me raar in de oren, tenzij er vocht tussen de pan en het oppervlak komt wat gaat koken, maar dt moet snel weg zijn.

Ik verwacht eerlijk gezegd dat je kookplaat niet een heel goede is, maar daar kan ik naast zitten natuurlijk.
Wellicht kun je een typenummer delen of iets dergelijks.

Verder is het technisch natuurlijk een voorkeur wat je fijner vindt. Inductie komt wat mij betreft een stuk dichter bij koken op gas dan Inductie. De reactie van je instellingen worden veel sneller merkbaar in de pan. Keramisch zit toch erg veel vertraging in. En de snelheid waarmee je bijvoorbeeld een pan water aan de kook krijgt is veel sneller.

Persoonlijk zou ik echt nooit weer terug willen naar keramisch.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 00:08

Neus

www.zenaconsult.com

En anders stop je een 'converter' tussen je inductie en je niet-ondersteunde pan.
Bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/...at-22cm/9200000055183660/

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:57
Ik zou zeker pannen geschikt voor inductie kopen. Inductie is veel efficiënter en sneller dan keramisch. De kookplaat "zoemt" wel wat, maar het zoemgeluid bij mijn Siemens-kookplaat is vele malen zachter dan licht gepruttel van een pan dus storend kan het onmogelijk zijn. Ik vermoed dat je gewoon geen goede pannen hebt waardoor je pannen niet goed contact maken en veel geluid maken. Naar mijn mening is inductie echt perfect en kan me niet voorstellen dat iemand iets anders zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:40
Freakie1NL schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:24:
Pelgrim is in mijn ervaring nou ook niet echt het beste merk. Maar ook de betere merken maken ook geluid. En dat gaat niet weg, ik ervaar het niet als hinderlijk. Afzuigkap maakt meer lawaai, daarnaast maakt gas ook geluid. En keramisch ook.
Ik heb geen ervaring met de inductieplaat, maar verder is al mijn apparatuur van Pelgrim en werkt probleemloos. Is gewoon Atag, dus prima over 't algemeen. Gezien de N=1 ervaring, mijn ouders hebben met Siemens alleen maar gezeik :o

Klinkt alsof je pannen gewoon niet geschikt zijn. Om daar de plaat van de schuld te geven is natuurlijk een beetje vreemd - dit is je niet verteld bij het bestellen?

Wat betreft gas/inductie/keramisch/elektrisch, ik dacht dat de generale opvatting toch wel was dat gas = inductie > keramisch > elektrisch.
In Nederland zou je zelfs kunnen stellen dat inductie beter is, want die wil je niet langdurig full-blast aanzetten op je pannen, terwijl het zielige gaspitje uit de meeste fornuizen lang niet zo heet wordt.
Uit ervaring vond ik wokken en algemeen koken met keramisch echt een ramp. Alles duurt lang om heet te worden, en even "lager zetten" zit er niet in. Met inductie kan dat allemaal wel, en alles wordt super snel heet.

Doe uiteraard wat je fijn vindt, maar ik zou toch even een poging wagen met geschikte pannen. Pannen kunnen niet geschikt zijn voor inductie, maar zover ik weet zijn alle pannen die inductie geschikt zijn ook geschikt voor alle andere verwarmingselementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Zebby Ieder z'n ding. Ik heb me in het buitenland 2x een halfjaar moeten redden met keramisch, daar ben je een week mee aan het kutten en dan gebruik je de nadelen gewoon als voordeel.

Als ik op vakantie ga naar het buitenland kook ik overigens gewoon buiten op 2 gaskookplaatjes van de Action, geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om 2 weken keramisch te koken als dat niet hoeft ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Felyrion schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:24:
Ik herken je ervaring met de inductie kookplaat niet eerlijk gezegd.
Ja, je moet er inderdaad geschikte pannen voor hebben, maar dat zijn tegenwoordig de meeste wel. Een goede Wok is het meest lastig denk ik, maar dat geldt voor keramisch ook, want beiden zijn eigenlijjk niet 100% geschikt voor wokken (voor goed wokken zou het vuur langs de wok moeten kunnen trekken en dat gaat bij beiden natuurlijk niet).

Het geluid kan een dingetje zijn, maar dat verschilt per plaat en per pan.
Mijn inductieplaat maakt eigenlijk alleen wat tikkend geluid bij inschakelen (relais) en bij de hoogste stand een soort zoem.
Knetteren klinkt me raar in de oren, tenzij er vocht tussen de pan en het oppervlak komt wat gaat koken, maar dt moet snel weg zijn.

Ik verwacht eerlijk gezegd dat je kookplaat niet een heel goede is, maar daar kan ik naast zitten natuurlijk.
Wellicht kun je een typenummer delen of iets dergelijks.

Verder is het technisch natuurlijk een voorkeur wat je fijner vindt. Inductie komt wat mij betreft een stuk dichter bij koken op gas dan Inductie. De reactie van je instellingen worden veel sneller merkbaar in de pan. Keramisch zit toch erg veel vertraging in. En de snelheid waarmee je bijvoorbeeld een pan water aan de kook krijgt is veel sneller.

Persoonlijk zou ik echt nooit weer terug willen naar keramisch.
toon volledige bericht
Thanks! En dat geldt ook voor alle anderen die gereageerd hebben natuurlijk. ;)

De kookplaat die er nu in ligt is een Pelgrim IDK784ONY. Hier op de Belgische Pelgrim website nog met specs te bekijken.

De snelheid/vertraging waar je het over hebt, merken we inderdaad wel. De pannen zijn veel sneller warm, dat is zeker zo. Die zoem die je benoemt is wat wij ook ervaren, met de nieuwe pannenset (kookpannen, soeppan, etc) is dat inderdaad zoemend of suizend. De koekenpannen die wel werken maken daarentegen een meer knetterend geluid. En heel eerlijk: die zoem/suis is het meest storend en het is niet enorm hard, maar een (voor ons) erg storend geluid. Zowel mijn vrouw als ik vinden het vergelijkbaar qua hoe vervelend het is met zoiets als met nagels over een schoolbord. Dat zal voor iedereen persoonlijk zijn, maar wij gaan er niet aan wennen ben ik bang. We hebben dit al een paar weken geprobeerd namelijk.

Keramisch is inderdaad traag qua reactie, maar daar leer je mee omgaan en rekening houden. Ik zie dat persoonlijk ook echt als enige nadeel van keramisch. Een voordeel is dus blijkbaar dat er veel meer pannen op werken en sterker nog: een van de pannen (de wok) wordt over gezegd dat het voor inductie geschikt is, maar is dit dus niet. Misschien zie ik het verkeerd, maar welk voordeel heeft inductie nu eigenlijk ten opzichte van keramisch? Want ik zie geen enkel voordeel behalve de snelheid waarmee de pannen reageren, maar veel meer nadelen: het maakt een (voor ons vervelend) geluid, veel pannen werken er niet op (zelfs hele recente/luxe) waardoor de soms toch al lastige zoektocht naar een pan/wok ineens nog lastiger wordt. Een kookplaat koop je eenmalig en kan je gigantisch lang mee doen, een veelgebruikte pan moet over het algemeen toch sneller vervangen worden.

Nogmaals: misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar dan hoor ik graag waarom ik bij inductie zou moeten blijven, want een reden zie ik nog niet. De snelheid is fijn, maar geen dealbreaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Heb zelf ervaring met gas, keramisch en in huidige en vorige woning beide een Siemens inductie plaat. Zou niet meer anders willen als inductie. Reageert zeer snel, wordt niet warm. Genoemde ervaringen herken ik niet. Ik dacht dat bijna alle pannen sets tegenwoordig wel geschikt zijn voor inductie. Zou echt even paar andere pannen gaan halen.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 20:11

Freakie1NL

Grote Baas

@MooDyBLueS grootste voordeel in vergelijking met keramisch zijn de euro's. Inductie gebruikt veel minder energie om hetzelfde resultaat te bereiken als keramisch.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 19:28
Wat ook belangrijk is is dat zowel de plaat als de onderkant van je pannen goed droog zijn voor gebruik.
Water tussen de pan en de plaat zorgt ervoor dat je pan een soort gaat "stuiteren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Zebby schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:30:
[...]

Ik heb geen ervaring met de inductieplaat, maar verder is al mijn apparatuur van Pelgrim en werkt probleemloos. Is gewoon Atag, dus prima over 't algemeen. Gezien de N=1 ervaring, mijn ouders hebben met Siemens alleen maar gezeik :o

Klinkt alsof je pannen gewoon niet geschikt zijn. Om daar de plaat van de schuld te geven is natuurlijk een beetje vreemd - dit is je niet verteld bij het bestellen?

Wat betreft gas/inductie/keramisch/elektrisch, ik dacht dat de generale opvatting toch wel was dat gas = inductie > keramisch > elektrisch.
In Nederland zou je zelfs kunnen stellen dat inductie beter is, want die wil je niet langdurig full-blast aanzetten op je pannen, terwijl het zielige gaspitje uit de meeste fornuizen lang niet zo heet wordt.
Uit ervaring vond ik wokken en algemeen koken met keramisch echt een ramp. Alles duurt lang om heet te worden, en even "lager zetten" zit er niet in. Met inductie kan dat allemaal wel, en alles wordt super snel heet.

Doe uiteraard wat je fijn vindt, maar ik zou toch even een poging wagen met geschikte pannen. Pannen kunnen niet geschikt zijn voor inductie, maar zover ik weet zijn alle pannen die inductie geschikt zijn ook geschikt voor alle andere verwarmingselementen.
toon volledige bericht
Dit lijkt mij heel sterk. Voorbeeld: wij hebben een nieuwe pannenset van BK, de Q-Linair serie en die suizen/zoemen dus. Dat heb ik met geen enkele pan meegemaakt op keramisch, ooit. Daarnaast zijn de koekenpannen juist degene die knetteren, die doen dat ook niet op keramisch.

Kortom: ik hoor op de snelheid van het opwarmen na echt geen enkel voordeel van inductie, alleen maar nadelen: er wordt erkend dat er bijgeluiden zijn (in meer of mindere mate) en er wordt erkend dat lang niet alle pannen erop werken. Daarnaast zie ik dus geen voordelen? Waarom zou ik me dan de rest van de tijd blijven beperken tot een beperktere keuze in pannen, terwijl ik ook een keramische kookplaat erin kan leggen en vervolgens van al het gezeur af ben? Ja, het is trager, maar als dat het enige is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Freakie1NL schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:41:
@MooDyBLueS grootste voordeel in vergelijking met keramisch zijn de euro's. Inductie gebruikt veel minder energie om hetzelfde resultaat te bereiken als keramisch.
Waar blijkt dit uit dan? De huidige kookplaat heeft een aansluitwaarde van 7,4 kW met kookzones variërend van 2,2 kW tot 3,7 kW. Een gelijkwaardige keramische kookplaat van Pelgrim (om even appels met appels te vergelijken) heeft 7,1 kW aansluitwaarde met kookzones van 1,2 kW tot 2,2 kW. Klinkt toch alsof het andersom is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Getto schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:46:
Wat ook belangrijk is is dat zowel de plaat als de onderkant van je pannen goed droog zijn voor gebruik.
Water tussen de pan en de plaat zorgt ervoor dat je pan een soort gaat "stuiteren"
Dit is 100% het geval. Ze komen uit de kast waar elke pan op (of in) een zachte beschermer staat die als ze al ietwat vochtig weggezet zouden worden, de laatste druppels wel wegneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 10:54

Lancer

What the......

Een Inductieplaat kan evenveel stroom trekken als een keramische plaat, maar het totaalverbruik van inductie is een stuk lager. Of dat voor jou zoden aan de dijk zet mag je zelf bepalen (https://www.coolblue.nl/advies/verbruik-kookplaat.html)

Daarnaast blijft de plaat zelf koeler. Met kleine kinderen in huis is de kans dat zij hun vingers branden aan de kookplaat een stuk lager. Ook het schoonmaken van de plaat is makkelijker aangezien er zo goed als niets aankoekt op de plaat. Ook het overkoken van pannen komt minder voor doordat de hoeveelheid energie eenvoudiger te doseren is.

De keramische plaat die wij hebben (met Fiessler pannenset), klikt alleen maar en na een tijdje in bedrijf hoor je een ventilator aan gaan. Knetteren ed komt alleen met lege pannen of natte pannen voor bij ons.

Ik zou zelf nooit meer terug willen naar een keramische plaat.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Ken je niet iemand anders die ook op inductie kookt? Dan kun je in elk geval vergelijken of het niveau van geluid hetzelfde is. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je het geluid dat mijn inductieplaat maakt heel storend kunt vinden.
Zodra ik wat eten in de pan doe of de afzuigkap aanzet overstemt dat direct al het geluid, zo subtiel is het.
Ik hoor het eigenlijk alleen als ik water opzet, omdat dat eerst geen geluid maakt en het op de hoogste stand gaat.

Net nog even getest, en alles ónder de maximum stand hoor ik niet tenzij ik er met mijn oor naast ga hangen, en dan moet ik niks in de pan hebben en de afzuiging uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Over het energieverbruik: ik lees her en der als reactie dat inductie "veel" minder energie zou verbruiken, maar als ik op zoek ga naar werkelijk verbruik dan zie ik meestal waardes voorbijkomen van zo'n 175 kWh bij inductie en 225 kWh bij keramisch. Dat scheelt dus 50 kWh ofwel iets meer dan € 10 aan stroom, per jaar. Dat noem ik verwaarloosbaar en sowieso geen enkele reden om voor de een of de ander te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:16
Jammer van je inductie-ervaring. Hier maakt de inductieplaat vrijwel geen enkel geluid (Atag) en ik kook er jaren op en wil niks anders meer. Zo'n beetje de beste pan die ik heb op inductie is er eentje van Le Cruset. Loodzwaar gietijzer, maar heeft een geweldige warmteverdeling.

Van de Tefal anti-aanbaklaag koekenpannen heb ik verreweg de beste ervaring met die uit een of andere pro lijn. Helemaal van RVS incl RVS handvat. Wordt sneller warm en de warmte is veel egaler verdeeld dan bij een standaard tefal koekepan/hapjespan. Verder zijn Duitse pannen van bijvoorbeeld Silit erg goed, maar ook weer wat zwaarder.

Het is belangrijk dat er relatief veel ijzer in de bodem van een pan zit aangezien dat het materiaal is wat daadwerkelijk opgewarmd wordt door de inductiespoel die onder de glasplaat. Met een beetje ijzer in de bodem werkt een pan wel, maar zal minder goed op de spoel reageren. Meer massa=beter.

Mbt energieverbruik, op een keramische plaat zal je het 'gaspedaal' veel verder open moeten draaien voor hetzelfde resultaat. Zeg maar twee auto's met allebei 100pk, maar de ene heeft 10pk nodig om 100 te rijden en de ander 50. Terwijl ze allebei 100pk hebben. Dat is een beetje hoe je een vergelijking moet uitleggen.

En omdat een inductie kookplaat veel koeler (Immers wordt alleen de pan warm) blijft brandt er nauwelijks iets op aan en is schoonmaken veel minder werk dan bij een loeihete plaat waar alles op aankomst.

[ Voor 7% gewijzigd door Skynett op 27-11-2020 18:05 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Felyrion schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:59:
Ken je niet iemand anders die ook op inductie kookt? Dan kun je in elk geval vergelijken of het niveau van geluid hetzelfde is. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je het geluid dat mijn inductieplaat maakt heel storend kunt vinden.
Zodra ik wat eten in de pan doe of de afzuigkap aanzet overstemt dat direct al het geluid, zo subtiel is het.
Ik hoor het eigenlijk alleen als ik water opzet, omdat dat eerst geen geluid maakt en het op de hoogste stand gaat.

Net nog even getest, en alles ónder de maximum stand hoor ik niet tenzij ik er met mijn oor naast ga hangen, en dan moet ik niks in de pan hebben en de afzuiging uit.
Goed punt! Binnen onze vriendenkring hebben we vast wel mensen die inductie hebben, maar even langsgaan zit er nu niet in natuurlijk, dus blijft het net als hier bij ervaringen uitwisselen.

In ons geval hoor je het zoemende/suizende geluid best goed en dat overstemt de afzuigkap op stand 1. Ik zal anders eens kijken of ik zo een geluidsfragment kan opnemen en delen van de 2 type geluiden die wij ervaren. We zijn net klaar met koken, dus eerst even eten nu. ;)

Ik blijf het lastig vinden hoor, enerzijds zeg ik: kookplaat vervangen (terug naar keramisch) is eenmalig en daarna altijd vrijwel elke pan gebruiken zonder bijgeluiden, al is het trager, maar we koken al sinds onze eerste nieuwbouwwoning in 2008 op keramisch, dus vandaar dat we dat echt niet erg vinden.

Anderzijds zou ik ook wel tevreden kunnen zijn als we de pannen vervangen, het geluid wegtrekt en het dan inderdaad sneller warm wordt/reageert. Maar het feit dat we splinternieuwe BK pannen hebben die dat geluid maken, een wok die niet eens werkt (terwijl dat wel zou moeten volgens de fabrikant) en mensen die aangeven dat het misschien wel aan de Pelgrim plaat ligt, tja... als ik hem zou moeten vervangen voor een zeg Siemens kookplaat, dan ga ik niet het risico lopen met nog een inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:57
Je lijkt je keuze al gemaakt te hebben, en als jij een keramische plaat wilt kopen moet je dat natuurlijk vooral doen. Ik vraag me of de plaat niet defect is als je zoveel last hebt van het geluid. Ik kan me niet voorstellen dat je je aan het geluid van bijv. mijn kookplaat zou ergeren. Zodra de afzuigkap aanstaat of er iets licht pruttelt overstemt dat het zeer lichte gezoem direct en hoor je het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Skynett schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:02:
Jammer van je inductie-ervaring. Hier maakt de inductieplaat vrijwel geen enkel geluid (Atag) en ik kook er jaren op en wil niks anders meer. Zo'n beetje de beste pan die ik heb op inductie is er eentje van Le Cruset. Loodzwaar gietijzer, maar heeft een geweldige warmteverdeling.

Van de Tefal anti-aanbaklaag koekenpannen heb ik verreweg de beste ervaring met die uit een of andere pro lijn. Helemaal van RVS incl RVS handvat. Wordt sneller warm en de warmte is veel egaler verdeeld dan bij een standaard tefal koekepan/hapjespan. Verder zijn Duitse pannen van bijvoorbeeld Silit erg goed, maar ook weer wat zwaarder.

Het is belangrijk dat er relatief veel ijzer in de bodem van een pan zit aangezien dat het materiaal is wat daadwerkelijk opgewarmd wordt door de inductiespoel die onder de glasplaat. Met een beetje ijzer in de bodem werkt een pan wel, maar zal minder goed op de spoel reageren. Meer massa=beter.

Mbt energieverbruik, op een keramische plaat zal je het 'gaspedaal' veel verder open moeten draaien voor hetzelfde resultaat. Zeg maar twee auto's met allebei 100pk, maar de ene heeft 10pk nodig om 100 te rijden en de ander 50. Terwijl ze allebei 100pk hebben. Dat is een beetje hoe je een vergelijking moet uitleggen.

En omdat een inductie kookplaat veel koeler (Immers wordt alleen de pan warm) blijft brandt er nauwelijks iets op aan en is schoonmaken veel minder werk dan bij een loeihete plaat waar alles op aankomst.
toon volledige bericht
Grappig, bij ons zijn het juist de Tafel Titanium Pro koekenpannen die zo "knetteren". Terwijl dat inderdaad op keramisch de fijnste pannen waren.

Je uitleg van energieverbruik is interessant, daar kan dik wel wat mee. Dus maximaal kunnen ze evenveel verbruiken, maar gemiddeld is een inductie dus minder hard aan het werk, zo lees ik het nu even dus. Is daar in de energielabels/specificaties rekening mee gehouden wanneer ze het energieverbruik aangeven of is inductie eigenlijk nog lager dan de 175 kWh die ik gemiddeld voorbij zie komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Inderdaad, eens met MarcoC. Keramisch is opzich ook geen verkeerde keuze ofzo, zeker (of juist) als je dat al gewend bent geweest. Ik kan het voor mezelf alleen moeilijk voorstellen dat je terug zou willen :)

Ik kwam dit artikel nog tegen waarbij alle bronnen besproken worden met alle voor- en nadelen, misschien staat er nog wat in wat je nog niet bedacht hebt. Ook de pannen worden besproken.

https://www.plezierindeke...toch-gewoon-koken-op-gas/

Over het algemeen bevallen de gietijzeren pannen mij het beste, zeker voor wokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Hierbij een WeTransfer linkje naar 2 voorbeelden:
https://we.tl/t-P96fIhwE50

Een splinternieuwe BK pan, die nu ineens harder klinkt dan eerder!
En een paar jaar oude Tefal Titanium Pro koekenpan.

Beide keren hoor je dat ik de kookplaat aanzet, dan op vol vermogen zet (8/9) en later naar 3 terugzet. Bij 3 hoor je duidelijk dat hij aan en uit springt. Over de situatie: de afzuigkap stond op stand 1 aan op de achtergrond, de telefoon waarmee ik opnam hield ik op schouderhoogte. Geluid is niet geboost, maar klinkt op de opname wel wat harder dan in het echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Felyrion schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:18:
Inderdaad, eens met MarcoC. Keramisch is opzich ook geen verkeerde keuze ofzo, zeker (of juist) als je dat al gewend bent geweest. Ik kan het voor mezelf alleen moeilijk voorstellen dat je terug zou willen :)

Ik kwam dit artikel nog tegen waarbij alle bronnen besproken worden met alle voor- en nadelen, misschien staat er nog wat in wat je nog niet bedacht hebt. Ook de pannen worden besproken.

https://www.plezierindeke...toch-gewoon-koken-op-gas/

Over het algemeen bevallen de gietijzeren pannen mij het beste, zeker voor wokken.
Is 100% gietijzer geschikt voor inductie dan? Ik ben nog een inductie noob zoals je merkt, vandaar mijn vraag. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:13
Grappig. Ik ken alleen maar mensen die van keramisch naar inductie zijn gegaan (bewust) en niet meer terug willen. :)
MooDyBLueS schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:39:
Een voordeel is dus blijkbaar dat er veel meer pannen op werken en sterker nog: een van de pannen (de wok) wordt over gezegd dat het voor inductie geschikt is, maar is dit dus niet. Misschien zie ik het verkeerd, maar welk voordeel heeft inductie nu eigenlijk ten opzichte van keramisch? Want ik zie geen enkel voordeel behalve de snelheid waarmee de pannen reageren, maar veel meer nadelen: het maakt een (voor ons vervelend) geluid, veel pannen werken er niet op (zelfs hele recente/luxe) waardoor de soms toch al lastige zoektocht naar een pan/wok ineens nog lastiger wordt.
Zeker niet alle pannen werken zomaar op een keramische plaat... Voor een keramische plaat moet de pan namelijk een perfect vlakke bodem hebben, bij inductie speelt dat minder.

Wij hebben in het verleden keramisch gehad, daarna gas en zijn nu van gas over naar inductie. We hebben 1 pan weggedaan omdat de bodem beschadigd was (de bramen hingen er aan) en we het glas van de nieuwe plaat liever niet bekrassen, maar verder werkt iedere pan eigenlijk prima.
MooDyBLueS schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:24:

Beide keren hoor je dat ik de kookplaat aanzet, dan op vol vermogen zet (8/9) en later naar 3 terugzet. Bij 3 hoor je duidelijk dat hij aan en uit springt. Over de situatie: de afzuigkap stond op stand 1 aan op de achtergrond, de telefoon waarmee ik opnam hield ik op schouderhoogte. Geluid is niet geboost, maar klinkt op de opname wel wat harder dan in het echt.
Hm het geluid klinkt eigenlijk wel bekend eigenlijk (zo klinkt mijn inductieplaat denk ik ook, op vol vermogen, als ik mijn hoofd in het onderkastje steek :+), maar het volume in vergelijking met de afzuigkap herken ik toch echt niet. Hier overstemt de afzuigkap het geluid van de kookplaat.

Dus of jouw kookplaat is luidruchtig, of mijn afzuigkap is luidruchtig.

Blijft lastig om zoiets met geluidsfragmenten te vergelijken...

Maar inderdaad, mijn inductieplaat maakt ook meer geluid dan de keramische plaat die ik ooit had. Verder toch 100x meer tevreden ermee.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

MooDyBLueS schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:25:
[...]

Is 100% gietijzer geschikt voor inductie dan? Ik ben nog een inductie noob zoals je merkt, vandaar mijn vraag. ;)
Zeker, het gaat puur om het materiaal wat in de bodem zit, dat moet een magnetiseerbaar materiaal zijn, dus staal of ijzer bij pannen. Staal is over het algemeen beter voor snelle(re) reactie, gietijzer bevalt mij beter voor wokken omdat de hitte beter naar de zijkanten geleid wordt en de hitte wat langer blijft "hangen" als je de pan optilt. Ligt er verder helemaal aan hoe je je wok gebruikt.
De Alu pannen die werken hebben vaak een soort sandwich met een laag staal oid in de bodem die de hitte genereert.
Je kunt vrij eenvoudig testen of een pan (in zekere mate) geschikt is voor inductie: Hou een magneet bij de bodem. Hoe sterker de aantrekkingskracht hoe beter de pan zal werken.
Pan producenten doen vaak alsof het technische hoogstandjes zijn, maar het is relatief eenvoudig.

Via die eerdere link zijn nog wat aardige verdiepende artikeltjes te vinden:
https://www.plezierindeke...t-voor-koken-op-inductie/
https://www.plezierindeke...ialen-werken-op-inductie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Overigens is je geluidsfragment wel herkenbaar deels, maar het is bij mij op zo'n niveau dat ik het niet kan horen zodra er iets in de pan zit of de afzuiging aan staat (lage stand).
Ook alleen op de hoogste stand, alles daaronder is fluisterstil, los van het tikken van de relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
MooDyBLueS schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:48:
[...]

Waar blijkt dit uit dan? De huidige kookplaat heeft een aansluitwaarde van 7,4 kW met kookzones variërend van 2,2 kW tot 3,7 kW. Een gelijkwaardige keramische kookplaat van Pelgrim (om even appels met appels te vergelijken) heeft 7,1 kW aansluitwaarde met kookzones van 1,2 kW tot 2,2 kW. Klinkt toch alsof het andersom is?
Die keramische plaat is eerst vooral bezig met zichzelf op te warmen... daarna pas je pan. Dat doet hij allemaal met lager vermogen, dus is hij langer bezig. Er is dus ook meer tijd om vanuit de pan weer warmte te verliezen. Dat is een tweesnijdend zwaard wat er voor zorgt dat je meer verbruikt ookal is het vermogen lager.
MooDyBLueS schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:24:

Ja, dat klinkt wel als een ietwat gare pan met een wat lage PWM frequentie van de plaat. Sowieso is dat geluid voornamelijk bij pannen met sandwitch bodem. Welke pannen heb je precies?

Heb hier ook even wat opgenomen;
https://we.tl/t-34hbnMymMs
Eerste pan is een BK Profiline Soeppan 24cm. 18/10 RVS aan de buitenkant met plakje 18/0 RVS er onder geplakt wat weer met 18/10 is afgewerkt. Geluid is wel herkenbaar denk ik zo :+
Tweede pan is een
DeBuyer Mineral B Element Crêpe- en Pannenkoekenpan - Ø 24 cm
... van massief koolstofstaal. Hoor zelf het verschil zou ik zeggen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MooDyBLueS schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:14:
Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied? Daarnaast: ik zie bij Coolblue bijv. "elektriciën vereist" erbij staan. Is dat echt nodig? Is het echt zo ingewikkeld of is het eigenlijk onzin en slechts een kwestie van opletten dat de aansluitwaarde, fasen en stekker overeenkomen?
Inductie >>>>> gas >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> [3 lichtjaren verder] > overige vormen van elektrisch koken.

Wat betreft het elektrisch aansluiten; ik wacht nog steeds op mijn Karmakoning-kookplaat batch :+ . Zo'n beetje elke week komen er hier wel een paar topics voorbij over het elektrisch aansluiten van een inductiekookplaat en met enige regelmaat zitten er echt gevaarlijke constructies tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@kabeltjekabel Thanks! Het geluid klinkt inderdaad herkenbaar, al is jouw Siemens inductieplaat een stuk zachter. Ik hoor namelijk heel duidelijk alle bijgeluiden, terwijl je voor het geluid van de pannen goed moet luisteren. Bij mij is dat echt anders.

De pannen die wij nu gekocht hebben zijn uit de BK Q-Linair Master Glas serie. Volgens mij is dit tri-ply, dat bedoel je met sandwich bodem toch? Komt overeen met jouw BK pan als ik het zo lees.

De tweede pan is inderdaad compleet anders. Wij hebben hier inmiddels als tijdelijke oplossing even een pan uit de actie bij de AH gehaald, mijn vrouw kwam erachter dat we toch een spaarkaart automatisch vol hadden gespaard, dus dat was maar €25 bijbetalen. Die pan klinkt ook al een stuk zachter, dus denk dat het inderdaad grotendeels aan de 3-laags bodem ligt dan. Jammer, want de BK pannenset is erg fijn verder en dit verwacht je niet van zo'n toch wel prijzige pannenset.

We hebben besloten het heel even aan te kijken nog, maar we zitten ook met stoompannen met meerdere etages die absoluut niet op inductie werken en dus een erg dure wok die praktisch nieuw is. Ik las dat er ook inductieplaatjes te koop zijn waar je vervolgens weer je pan op kan zetten die niet voor inductie geschikt is. Misschien maar eens kijken of zoiets voor een klein bedrag ergens te krijgen is, zodat we in ieder geval vooruit kunnen tot we zeker weten of we de rest van de pannen gaan vervangen of dat het toch de kookplaat wordt die vervangen zal worden. Misschien went het geluid, maar dat is tot nu toe niet het geval geweest.

En ik snap qua eigenschappen van inductie wat velen zeggen, waarom het beter dan keramisch is bijv. Maar dat je al per pan een verschil hebt in hoe het werkt en hoeveel geluid die maakt, is toch écht een gigantisch nadeel. Je weet dat namelijk pas als je zo'n pan hebt en het uitprobeert. Het is onbegrijpelijk dat velen dit zomaar even ok vinden. Het komt voor mij over alsof je een elektrische auto koopt en die vervolgens meer geluid maakt dan een diesel, dat zou ook niet goed te praten zijn ondanks alle andere voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:25:
@kabeltjekabel Thanks! Het geluid klinkt inderdaad herkenbaar, al is jouw Siemens inductieplaat een stuk zachter. Ik hoor namelijk heel duidelijk alle bijgeluiden, terwijl je voor het geluid van de pannen goed moet luisteren. Bij mij is dat echt anders.
Ja, maar kan ook liggen aan locatie van microfoon. Dit is wel een stuk lager dan schouderhoogte. MV ventiel zit er redelijk in de buurt en aantal meters verderop hangt een binnenunit van de airco te verwarmen. De piepjes van de Siemens zijn denk ook wat harder.
MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:25:
De pannen die wij nu gekocht hebben zijn uit de BK Q-Linair Master Glas serie. Volgens mij is dit tri-ply, dat bedoel je met sandwich bodem toch? Komt overeen met jouw BK pan als ik het zo lees.

De tweede pan is inderdaad compleet anders. Wij hebben hier inmiddels als tijdelijke oplossing even een pan uit de actie bij de AH gehaald, mijn vrouw kwam erachter dat we toch een spaarkaart automatisch vol hadden gespaard, dus dat was maar €25 bijbetalen. Die pan klinkt ook al een stuk zachter, dus denk dat het inderdaad grotendeels aan de 3-laags bodem ligt dan. Jammer, want de BK pannenset is erg fijn verder en dit verwacht je niet van zo'n toch wel prijzige pannenset.

We hebben besloten het heel even aan te kijken nog, maar we zitten ook met stoompannen met meerdere etages die absoluut niet op inductie werken en dus een erg dure wok die praktisch nieuw is. Ik las dat er ook inductieplaatjes te koop zijn waar je vervolgens weer je pan op kan zetten die niet voor inductie geschikt is. Misschien maar eens kijken of zoiets voor een klein bedrag ergens te krijgen is, zodat we in ieder geval vooruit kunnen tot we zeker weten of we de rest van de pannen gaan vervangen of dat het toch de kookplaat wordt die vervangen zal worden. Misschien went het geluid, maar dat is tot nu toe niet het geval geweest.

En ik snap qua eigenschappen van inductie wat velen zeggen, waarom het beter dan keramisch is bijv. Maar dat je al per pan een verschil hebt in hoe het werkt en hoeveel geluid die maakt, is toch écht een gigantisch nadeel. Je weet dat namelijk pas als je zo'n pan hebt en het uitprobeert. Het is onbegrijpelijk dat velen dit zomaar even ok vinden. Het komt voor mij over alsof je een elektrische auto koopt en die vervolgens meer geluid maakt dan een diesel, dat zou ook niet goed te praten zijn ondanks alle andere voordelen.
toon volledige bericht
Tja, ik hoor dat geluid wel, maar erger er me niet echt aan moet ik zeggen, terwijl ik me echt aan heel veel geluiden wel erger. Vind het gesis bij gasplaten veel vervelender, om nog maar te zwijgen van je vingers branden bij pannen afgieten. Niet-inductie elektrisch is dan weer zo'n ramp qua inbranden en overkoken.

Als je plaat echter een hoog minimumvermogen heeft en dan met veel lawaai aan-uit-aan-uit bij lagere instellingen... dan heb je misschien niet de goede plaat.

Zo'n adapterplaat... meh, zou andere pannen kopen. Beetje het idee om een aggregaat achterin je Tesla te zetten ipv een laadpaal op je erf he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@kabeltjekabel Op lagere standen (3, 4, 5 sowieso) gaat deze Pelgrim inderdaad behoorlijk aan-uit-aan-uit de hele tijd. Ik weet nu dat dik daar op moet letten indien hij vervangen zou worden door weer inductie, dank je wel daarvoor!

Over dat adapter plaatje: snap helemaal wat je bedoelt en het is ook geen definitieve oplossing, maar for the time being natuurlijk prima. We weten namelijk nog niet welke kant we opgaan qua keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:52
MooDyBLueS schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:46:
[...]

Kortom: ik hoor op de snelheid van het opwarmen na echt geen enkel voordeel van inductie, alleen maar nadelen: ...
Niet het opwarmen, maar juist het sneller afkoelen vind ik het allergrootste voordeel van inductie boven keramisch.
Als je je plaat uitzet is die ook echt uit (en heb je dus je bijna overkokende pan nog gered).
En (met de pan weer weg) is je kookplaat ook echt binnen no time afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-05 23:46
MooDyBLueS schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:39:
[...]

De kookplaat die er nu in ligt is een Pelgrim IDK784ONY. Hier op de Belgische Pelgrim website nog met specs te bekijken.
Heb hier dezelfde kookplaat; wij horen alleen een zachte zoem op hoog vermogen. Verder herken ik me totaal niet in wat je hoort..

Iets met de plaat aan de hand? Of toch combi kookplaat + pannen?
Pagina: 1