Stucwerk keuken na 10 weken niet droog

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAM3
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-12-2024
Ha Tweakers,

Ik heb 19 oktober mijn keuken (en de rest van het huis) laten stucen. Nu is alles goed opgedroogd in het huis behalve 1 muur van de keuken.

Er heeft altijd een raampje open gestaan en 2 weken geleden heb ik een bouwkacheltje erop laten blazen.
Normaal gesproken zou dat eigenlijk al niet eens nodig zijn, maar goed. Mijn stukadoor vind het ook abnormaal dat het al zo lang aan het drogen is.

Heeft iemand ook zo’n soort ervaring gehad en wat heb je er toen aan gedaan? Of als iemand anders nog tips heeft dan hoor ik het graag!

Zat zelf nog te denken om maar een bouwdroger te huren, maar ik betwijfel of dat het probleem wel gaat oplossen.

Zou het ook iets anders kunnen zijn zoals stof dat door het stucwerk vermengd is of iets dergelijks?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBJVnFgnlCsHPaM05ELmc-dOTYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5YPMtyl5bQAGHOLRT0Acl8Q.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Foto bijgevoegd van voordat het gestuct is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lyqKwlC81hhFnrP_EULk-sJ5ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XlA7GkNVTVRbHuwQiPhfSxP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door LAM3 op 27-11-2020 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-05 16:21
Is dit mogelijks de koudste muur van het huis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Waaruit concludeer je dat het nog niet droog is? Het kleurverschil? Misschien eens (laten) meten hoe het staat met de vochtigheid, wellicht komt dat kleurverschil door heel wat anders?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAM3
blubbers schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:59:
Is dit mogelijks de koudste muur van het huis?
Durf ik niet te zeggen, hij grenst aan de slaapkamer van de buren dus lijkt me van niet. Wel weinig zonlicht aan die kant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:23
Kleurverschil hoeft inderdaad niet altijd vocht te zijn, maar kan ook andere ondergrond zijn.
Als richtlijn zeggen ze vaak per 1 mm dikte, 1 dag droogtijd. Het lijkt zo op de foto dat er best een dikke laag op zit, maar dat kan natuurlijk ook vertekenen.
Versnellen kan door te zorgen voor voldoende ventilatie en een omgeving van 20 graden. (koude lucht neemt minder vocht op). Geforceerd drogen raden ze vaak af.

Daarnaast zou ik nog even kijken naar de linker WCD. Het lijkt of het stucwerk bovenaan niet helemaal iets afgebroken is. Dat is op zich geen probleem, zolang je afdekraam straks maar groot genoeg is (of er komen nog tegels oid over, dan is het ook geen probleem). Bijwerken kan vrij makkelijk door even iets gips aan te maken (bijv. in een wegwerp bekertje) en met een plamuurmes bijwerken.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAM3
Orion84 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:01:
Waaruit concludeer je dat het nog niet droog is? Het kleurverschil? Misschien eens (laten) meten hoe het staat met de vochtigheid, wellicht komt dat kleurverschil door heel wat anders?
Ja door het kleurverschil inderdaad. Verder voelt het wel droog aan. Ik zal is aan mijn stukadoor vragen of hij dat kan meten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAM3
ydderf schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:08:
Kleurverschil hoeft inderdaad niet altijd vocht te zijn, maar kan ook andere ondergrond zijn.
Als richtlijn zeggen ze vaak per 1 mm dikte, 1 dag droogtijd. Het lijkt zo op de foto dat er best een dikke laag op zit, maar dat kan natuurlijk ook vertekenen.
Versnellen kan door te zorgen voor voldoende ventilatie en een omgeving van 20 graden. (koude lucht neemt minder vocht op). Geforceerd drogen raden ze vaak af.

Daarnaast zou ik nog even kijken naar de linker WCD. Het lijkt of het stucwerk bovenaan niet helemaal iets afgebroken is. Dat is op zich geen probleem, zolang je afdekraam straks maar groot genoeg is (of er komen nog tegels oid over, dan is het ook geen probleem). Bijwerken kan vrij makkelijk door even iets gips aan te maken (bijv. in een wegwerp bekertje) en met een plamuurmes bijwerken.
Er zit denk een laag op van ongeveer 2 cm. Dat zou betekenen dat het +- 20 dagen droogtijd nodig zou hebben. Ik zit nu op 39 dagen dus je zou denken dat het wel droog moet zijn.

Maar misschien is het wel door een andere achtergrond zoals jij zegt. Ik ga het even overleggen met mijn stukadoor. Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
LAM3 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:15:
[...]

Er zit denk een laag op van ongeveer 2 cm. Dat zou betekenen dat het +- 20 dagen droogtijd nodig zou hebben. Ik zit nu op 39 dagen dus je zou denken dat het wel droog moet zijn.

Maar misschien is het wel door een andere achtergrond zoals jij zegt. Ik ga het even overleggen met mijn stukadoor. Bedankt!
Huh? Is het nou 39 dagen of 10 weken? Als het 39 dagen is dan kan het best zo zijn bij 2cm dik gestuct dat het nu nog niet helemaal droog is (wellicht in spleten en gaten nog dikker). Als het dan koud is buiten en veel vocht in huis rondhangt omdat alles opnieuw gestuct is...

P.s. het oogt veel dikker dan 2cm. Maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn

[ Voor 5% gewijzigd door Krijnemans op 27-11-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:33
Als het een dikke laag is kan dat inderdaad even duren, ik kreeg schimmelvorming op mijn stucwerk doordat het zo langzaam droogde. Hebt toen een bouwdroger gehuurd, dat ging een stuk sneller (liters water per dag kwamen eruit).

Het is 's nachts aardig koud buiten, heb je in de nacht ook dat raam open? zit er wel eens vocht op de binnenkant van de ramen?

Misschien raam dicht en verwarming wat aandoen. Deuren wel open laten, heb je wel kans op scheuren. Best optie (als het snel droog moet) is voor 1 of 2 dagen daar een bouwdroger neerzetten, dan is het zo droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dikke laag kan even duren, btw is 10 weken nog niet om na 19okt 😉
Stukadoor kan meten welk vochtpercentage het donkere deel aangeeft.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAM3
Sorry, ik weet niet waar ik met mijn hoofd zat met 10 weken...

Zo te lezen is een bouwdroger huren de beste optie voor dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
LAM3 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:48:
Sorry, ik weet niet waar ik met mijn hoofd zat met 10 weken...

Zo te lezen is een bouwdroger huren de beste optie voor dit moment.
Nee meten is de juiste optie en daarna beslissen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAM3
talkatoo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:32:
Als het een dikke laag is kan dat inderdaad even duren, ik kreeg schimmelvorming op mijn stucwerk doordat het zo langzaam droogde. Hebt toen een bouwdroger gehuurd, dat ging een stuk sneller (liters water per dag kwamen eruit).

Het is 's nachts aardig koud buiten, heb je in de nacht ook dat raam open? zit er wel eens vocht op de binnenkant van de ramen?

Misschien raam dicht en verwarming wat aandoen. Deuren wel open laten, heb je wel kans op scheuren. Best optie (als het snel droog moet) is voor 1 of 2 dagen daar een bouwdroger neerzetten, dan is het zo droog.
Het kleine keukenraam bovenin staat 24/7 open. Verder geen vocht aan de binnenkant van de ramen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Niet openhouden! 2x per dag kwartiertje open is genoeg. Zo kun je het vocht al goed uit de ruimte krijgen zonder het onnodig koud te maken binnen. Bouwdroger is ook een optie, maar oppassen dat je het proces niet te veel forceert.. Dat ding niet 50cm eraf zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 16:52
Ik heb ook een bouwdroger gehuurd voor badkamer en wc stuc. Was binnen een paar dagen redelijk droog (ook flinke laagdikte hier en daar). Aanrader, kost ook bijna niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAM3
Krijnemans schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:46:
Niet openhouden! 2x per dag kwartiertje open is genoeg. Zo kun je het vocht al goed uit de ruimte krijgen zonder het onnodig koud te maken binnen. Bouwdroger is ook een optie, maar oppassen dat je het proces niet te veel forceert.. Dat ding niet 50cm eraf zetten.
Oei, tegen mij werd verteld dat het zoveel mogelijk moet openblijven. Het liefst dat het kan doortochten.

Ik ga jouw advies even opvolgen, het is inderdaad wel heel koud in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:08
Bij ons is ook net gestuct. Weer buiten en temperatuur buiten zorgt er ook voor dat het drogen wat langer duurt.
Qua ramen open: in het begin hebben wij wel alle ramen op kiepstand open omdat het vocht letterlijk van de ramen naar beneden liep. Nu dat niet meer zo is gaan ze inderdaad dicht zodat het huis warme blijft voor de laatste (dikkere) stukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-05 18:56
LAM3 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:48:
[...]

Oei, tegen mij werd verteld dat het zoveel mogelijk moet openblijven. Het liefst dat het kan doortochten.
Doortochten werkt niet zo goed als het vochtig weer is. Je moet er dan ook goed bij verwarmen zodat er door de warmte ruimte ontstaat in de lucht om vocht op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-05 19:49
Je zou ook wat vochtvreters neer kunnen zetten.
Hoe droger de lucht hoe meer het droogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als het wel droog aanvoelt, dan is het waarschijnlijk ook wel echt droog, ik merkte hier dat je het naast zien, ook echt wel kon voelen.

Als je twijfelt kun je een bouwdroger huren, maar als het na zo lang nog niet droog is, heb je een ander probleem in je huis. Warmtekanon kan kwaad, maar een bouwdroger echt niet, die haalt gewoon vocht uit de lucht zonder het warm te maken.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Bij ons leek het ook nog heel lang nat, maar achteraf bleek dat ze al waren gaan stucen terwijl de voorstrijk nog nat was. Dat spul is roze en trekt dan deels je stucwerk in waardoor het vlekkerig en donkerder opdroogt. Vochtmeting zoals hierboven wordt aangeraden gaf ook aan dat het al geheel opgedroogd was.

Meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Raam open in het seizoen waar het water gewoon door de lucht zweeft schiet natuurlijk niet op. Je hebt capaciteit nodig in de lucht om vocht op te nemen, ofwel delta x. Dat is bij lage temperaturen altijd laag. Dus temperatuur verhogen en vocht afvoeren. Bestaan ook bouwdrogers voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Gewoon een zomerventilator in die kamer zetten en laten draaien.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-05 00:21
Vochtmeter kopen/huren/lenen. Ik heb bij mijn verbouwing er eentje gekocht voor ca 20e zodat ik kon bepalen wanneer ik kon schilderen na het stucen.

Nu gebruik ik hem voor haardhout, maar ook om een recente lekkage op te sporen. Ach, en daarna verkopen of uitlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAM3
Zojuist voorstrijk op m’n muur gedaan en zo ziet het er nu uit. Toch ook een verschil weer met boven en onder. Denk niet dat het vocht is geweest maar een andere achtergrond o.i.d.

Morgen beginnen met sauzen! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAgMtWFEfKqjMCNtyTMvYHEGmjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZL86q5a0Skn7SVLlsiuXQr9t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:45
Heb je het meermaals gegeven advies 'meten is weten' ter harte genomen, of heb je op de gok dat je geen probleem hebt de boel gewoon voorgestreken?

Je hebt welliswaar een goede kans van slagen met een gok op basis van de info in dit topic, maar nu de boel zo open ligt kan het geen kwaad om e.e.a. uitgesloten te hebben middels 'meten is weten'.

[ Voor 3% gewijzigd door rbaidjoe op 02-12-2020 21:42 ]

Pagina: 1