SSD geeft 0 size aan in diskpart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurriKlown
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 13:26
Ik heb een wat oudere 60GB SSD die ik eigenlijk wilde gebruiken als systeemschijf voor een klein computertje.
Nadat de Windows installatie eerst niet door wilde gaan omdat de schijf niet als GPT-schijf was ingesteld, heb ik dit via diskpart van MBR naar GPT gewijzigd.

Ondertussen wordt nu de schijf nauwelijks meer herkend in mijn systeem. Diskpart (schijf 4) geeft het volgende aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0n9PoqFaRfpdLoQv9g2YfHYE7Zk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wcgQ2nYlZp2GpQIFPOpiZyYt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kN4feZ36X9SYPw6ARZtceoCtfK4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P1WBY7JO7uDOnMb1CKyUcaR1.png?f=user_large
Met het commando clean krijg ik wel een melding dat dit goed is gegaan, maar verder zie ik geen verschil.

Maar ook in Schijfbeheer is er niets mee te beginnen, zowel niet met MBR of met GPT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZYDno_yNIdwMpInPqbq8yvDdks=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vELRMREWhXiZkkeIwtU4QBXq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYG5FuF2YdsUrZDiw4Q22r-_NKo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ukVLC4spmq4Y95naJ9OJ75qC.png?f=user_large
Voorheen kreeg ik nog wel een andere foutmelding. Maar dit lijkt nu muurvast te zitten.

Is de schijf nu echt defect? Hoe sloop ik de hardware van een ssd door er alleen softwarematig mee bezig te zijn?

Ik heb geen sig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Denk niet dat dat specifiek de oorzaak was; op dit moment is er geen communicatie met de schijf dus kan je OS er niks mee (maar het OS is niet slim genoeg om dat te zeggen).

Ga eerst even zorgen dat je schijf goed aangesloten is, en in je firmware te zien is, daarna pas verder in je OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurriKlown
Ik heb hem nu direct op een sata poort aangesloten (hiervoor zat die even in een externe sata naar usb behuizing):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWxdlSvD14OzOVsIL75KlQNvMew=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uvbYNhpYg2qi1sk6UUAGLpOk.png?f=user_large

Ik kan de schijf nog steeds niet initialiseren: onbekende functie.

Ik heb geen sig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

In het verleden zijn er wel eens series geweest waarvan er meer SSD's sneuvelden dan heel bleven. Een oude SSD van 60GB klinkt alsof het een dergelijke SSD kan zijn, maar je geeft niet aan welke schijf het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurriKlown
Het is een Intel SSD 330 60GB, dus wel al minstens een jaartje of 6 a 7 oud. Resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst, maar hij deed het altijd verder zonder problemen. Totdat ik er mee aan de slag ging in diskpart en om Windows er op te installeren.

Ik heb geen sig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Een hardnekkige "Read-only State" is meestal een indicatie van een defecte SSD: dit (bewust zo bedoelde) verschijnsel stelt je in staat om tijdig je data van de SSD af te halen voordat hij het helemaal begeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:04
Misschien eens proberen met een zero fill tool?
HDDGuru: HDD LLF Low Level Format Tool
Ik heb deze wel eens succesvol gebruikt om een oude SSD weer bruikbaar te maken na een power failure probleem.

Ook nog:
Intel: When to Run a Low-Level Format or Secure Erase on Intel® Solid State Drives and Tools to Use

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurriKlown
Helaas, LLF geeft een foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLfK8jQapvDY7l108Map2I6QQtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1hEPepxVIfs1oc8NEFLEk7EQ.png?f=fotoalbum_large

Ook de Intel SSD Toolbox herkent hem als een onbekende 0MB schijf :/

Ik heb geen sig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Staat er nog wat op wat je wilt bewaren/hebben/gebruiken, of gaat het je er alleen om dat je 'm eigenlijk had willen gebruiken voor een nieuwe computer?

Want als er niks meer op staat van belang, dan zou ik zeggen dat het een stuk verstandiger is om 'm gewoon af te schrijven. Want je bent nu al 2 dagen bezig met 'm überhaupt werkend te krijgen, dus ik zou 'm ook totaal niet vertrouwen als schijf om mee te werken...

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 28-11-2020 14:06 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:08
KurriKlown schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:25:
Het is een Intel SSD 330 60GB, dus wel al minstens een jaartje of 6 a 7 oud. Resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst, maar hij deed het altijd verder zonder problemen. Totdat ik er mee aan de slag ging in diskpart en om Windows er op te installeren.
Ik heb vroeger wel eens problemen gehad met Intel SSD's die ineens ook een veel te lage capaciteit aangaven. De truuk was in dat geval de SSD's een 'secure erase' te geven dmv Intel's SSD Toolbox. Dit wist uiteraard wel de (misschien) nog-aanwezige data op de SSD.

Mocht de Toolbox iets zeggen over Freeze Lock ofzo: even je PC in slaapstand zetten en er weer uithalen.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurriKlown
Nee, het is lege schijf en meer als een nice-to-have voor een oudere budget pc in de logeerkamer. Daar zit nu een trage HDD in, ik wilde die vervangen voor deze SSD. Zelfs een antieke sandforce Intel zorgt dan al voor wonderen in Windows :)

Helaas, Intel SSD Toolbox kan niets met de schijf: onbekend 0MB.

Ik heb geen sig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
KurriKlown schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:13:
Nee, het is lege schijf en meer als een nice-to-have voor een oudere budget pc in de logeerkamer. Daar zit nu een trage HDD in, ik wilde die vervangen voor deze SSD. Zelfs een antieke sandforce Intel zorgt dan al voor wonderen in Windows :)
Voor letterlijk 2 tientjes heb je een nieuwe 120GB SSD, die wel gewoon werkt. 2x zoveel ruimte, geen gedoe :+

Maar goed, als het je om de leuk te doen is, veel succes ;)

The devil is in the details.

Pagina: 1