Caraudio - 2 subs, 1 vierkanaals amp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdsa
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-12-2020
Dag allen,

Ik heb zojuist twee 10 inch subs gekocht om in mijn camper te bouwen. Om deze aan te sluiten had ik nog een vierkanaals versterker liggen, welke ik in mijn oude auto heb gebruikt om de vier speakers rondom te versterken.

Maar nu snap ik er even helemaal niks meer van.. Ik kan de vier kanalen bridgen naar twee subs (versterker -> subs), maar dan kloppen volgens mij de tulpingangen niet meer (radio -> versterker).
Wat ik zo 123 kan vinden, is dat er op de achterkant van de radio een sub-uitgang en een 'speaker' uitgang zit. Zit hier een verschil tussen?

De autoradio heb ik nog niet aangeschaf, dus ik zou daar nog flexibel in kunnen zijn. Bv een met 2 of 3 RCA uitgangen.

Ik zou graag door een van deze kenners geadviseerd willen worden, aangezien mijn kennis hierover niet toereikend is.

Alvast bedankt!! ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:41
Om te beginnen, welke subs, amp heb je?

Je kan ook een tulp splitter gebruiken, dan stuur je 2x hetzelfde signaal.

Afhankelijk van de versterker hoef je in bridge modus ook maar 1 tulpje per bridge aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdsa
Ik heb 2x de CW10 caliber 10 inch subs (http://webshop.caliber.nl/products/view/details/cw10.html).
Ik heb de Axton A490 amp (https://www.amazon.nl/AXTON-A490-Axton-kanalen/dp/B003Y7D4ZE).

Je stelt mij gelukkig al wat gerust. Zal de tulpplitter er niet voor zorgen dat het signaal verzwakt wordt?

Kan je verder iets met deze informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De axton is te bridgen en wil dan maximaal 4 ohm zien, en de caliber sub is 4 ohm. Dat gaat werken.
Tulp splitters is ook een prima oplossing in dit geval. Geen probleem dus.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:37
@teacher gebrugde specs @ minimaal 4 Ohm. Hoger kost normaliter vermogen, lager zal de versterker in protect gaan of in de ergste gevallen DC uitsturen en de boel slopen.

@rvdsa Speaker uitgang is full range waar de sub vanuit de headunit al gefilterd wordt naar enkel 20-250Hz(oid lage beperkte range). Splitten zoals @simson0606 voorstelt is de meest voor de hand liggende optie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:41
rvdsa schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:06:
Ik heb 2x de CW10 caliber 10 inch subs (http://webshop.caliber.nl/products/view/details/cw10.html).
Ik heb de Axton A490 amp (https://www.amazon.nl/AXTON-A490-Axton-kanalen/dp/B003Y7D4ZE).

Je stelt mij gelukkig al wat gerust. Zal de tulpplitter er niet voor zorgen dat het signaal verzwakt wordt?

Kan je verder iets met deze informatie?
Het signaal zal wel ietjse verzwakt worden, maar dat is niks om je druk om te maken (Ik vraag me af of je het wel zal horen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdsa
Oke, dit klinkt goed!

Plan van aanpak:
1. Tulpsplitters gebruiken om de sub-uitgang 1x rood, 1x wit van de radio te verdelen naar 2x rood, 2x wit.
2. Deze tulpjes aansluiten op kanaal 1,2,3 en 4.
3. De subs bridgen op de versterker and I'm good to go? Is dit dan ook in de goede Ohm?

Uiteraard de standaard aansluiting, zoals +,- en remote etc nog uitvoeren.

Om de kist te berekenen heb ik de klantenservice gecontacteerd van Caliber. Zij hebben mij een form gestuurd met alle benodigde data. Fijne service kan ik het noemen!

Verder in ieder geval alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdsa
De kist krijg ik wel berekend, geen probleem. Ik moet sowieso nog bekijken waar ie precies gaat komen in mijn camper.

Mijn vragen:
1. Kunnen deze subs in dezelfde kist gebouwd worden, of zou hier een tussenschot voor maken in de kist?
2. Heeft het nog een andere afstelling nodig? Vooral als er twee kisten komen, kan ik de subs onafhankelijk van elkaar afstellen.
3. Zal ik kiezen voor een Sealed enclosure kist of een Vented enclosure kist? Puur om alleen ruimte te besparen zou ik willen kiezen voor de Sealed.

4. Aangezien ik niet alles ga aansluiten vanaf de radio voor in de camper, maar ik een nieuwe radio ergens achter in de camper ga plaatsen vlakbij de accu. Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten elektrisch/audiogewijs?

[ Voor 11% gewijzigd door rvdsa op 30-11-2020 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28

Jag

In een camper zou ik vented overwegen als je de ruimte hebt. Sealed heeft eigenlijk wat correctie/eq nodig, die je waarschijnlijk niet hebt. Maar idealiter simuleer je het even vooraf.

Verder moet je even in de handleiding van je amp kijken, maar waarschijnlijk is die splitter niet nodig.
Pagina: 1