Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 14:36
Ben inmiddels 6 jaar met mijn meisje en we hebben al 3 jaar een koophuis.

Voor mij is het vanzelfsprekend dat ik niet ga trouwen, kost alleen maar klauwen met geld en ik moet er niet aan denken iets te geven aan mijn ex als zij ooit een scheiding aanvraagt, dat terzijde...

Echter, een samenlevingscontract kan handig zijn neem ik aan! Hoe wordt alles nou geregeld qua pensioen, overlijden, kinderen etc.

Dat is WEL het voordeel van trouwen, dat alles bij elkaar zit.

Wie heeft ervaringen met samenlevingscontracten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:38
Wat wil je precies weten?

Overlijden en kinderen regel je in ieder geval niet met een samenlevingscontract, maar met een testament en erkenning/aanvraag ouderlijk gezag.

Samenlevingscontract zie ik vooral als een verzameling afspraken op het moment dat de relatie minder goed gaat c.q. wordt beëindigd. Wat is van mij en wat is van hem/haar.

[ Voor 35% gewijzigd door Mr.D78 op 27-11-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 14:36
Mr.D78 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:48:
Wat wil je precies weten?

Overlijden en kinderen regel je in ieder geval niet met een samenlevingscontract, maar met een testament en erkenning/aanvraag ouderlijk gezag.

Samenlevingscontract zie ik vooral als een verzameling afspraken op het moment dat de relatie minder goed gaat c.q. wordt beëindigd. Wat is van mij en wat is van hem/haar.
Dit maakt het wat duidelijker.

Want het is lastig het verschil te zien met trouwen, gemeenschap in goederen en samenlevingscontract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:09
Heb je ook gekeken naar geregistreerd partnerschap?

Volgens mij is trouwen en geregistreerd partnerschap niet in gemeenschap van goederen tegenwoordig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:26
De verschillen tussen trouwen, samenlevingscontract en geregistreerd parterschap staan vrij helder op de sitre van de rijksoverheid.

Het komt er eigenlijk op neer dat je in een samenlevingscontract alles kunt (en dus moet) afspreken. Huwelijk en geregistreerd partnerschap komen met een aantal rechten en plichten. Gemeenschap van goederen is daarbij niet meer standaard (en het was al niet verplicht).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:22
Overigens kan je een huwelijk zo duur maken als je zelf wilt hoor, in de meeste gemeente is er zelfs een moment waarop het gratis kan dus daarvoor hoef je het niet te laten.
[..] en ik moet er niet aan denken iets te geven aan mijn ex als zij ooit een scheiding aanvraagt, dat terzijde...
Dat zijn juist de dingen die je afspreekt in een samenlevingscontract. Zo had mijn vriendin (inmiddels vrouw) veel meer spaargeld toen we samen een huis gingen kopen. Op dat moment hebben we allerlei zaken vastgelegd in een samenlevingscontract. Dat als het fout zou gaan tussen ons dat zij in ieder geval het spaargeld dat ze in ons gezamenlijke huis heb gestopt terug zou krijgen bijvoorbeeld.
Maar ook de inleg van onze salarissen in de gezamenlijke rekening stond erin beschreven of dat als een van ons twee niet meer werkt dat de andere dan verantwoordelijk is voor de gezamenlijke kosten.

Bij ons vonden we het belangrijk dat de ander in ons gezamenlijke huis kan blijven wonen dus dat staat ook vastgelegd. Als je dat namelijk niet laat vastleggen zou bij overlijden de helft van het huis naar de ouders van de overledene gaan.
Op mijn werk moest ik ook een kopie van onze samenlevingsovereenkomst inleveren om mijn vriendin aanspraak te laten maken op partnerpensioen.

Je kan van alles laten vast leggen in een samenlevingsovereenkomst daarvoor ga je in gesprek met een notaris om te kijken wat jullie eisen en wensen zijn. Een hoop dingen zullen gewoon standaard teksten zijn maar je kan allerlei dingen toevoegen en aanpassen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 10:56
melkislekker schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:40:
[...] ik moet er niet aan denken iets te geven aan mijn ex als zij ooit een scheiding aanvraagt, dat terzijde...
Hoog tijd voor je meisje om een samenlevingscontract met jou te sluiten, als je er bij voorbaat al zo in staat. In een samenlevingscontract regel je wat van wie is en hoe de gezamenlijke boedel is samengesteld. Je kunt er ook in regelen hoe de gezamenlijke boedel verdeeld wordt op het moment dat je uit elkaar besluit te gaan. Je kunt regelen dat de gezamenlijke boedel aan de ander toekomst op het moment dat jij overlijdt, mits er geen kinderen in het spel zijn (mij is verteld dat je dan een testament nodig hebt). En je kunt regelen dat de ander partnerpensioen ontvangt op het moment dat je overlijdt, mits je dit met je pensioenfonds kortsluit.
Lelletje schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:34:
Volgens mij is trouwen en geregistreerd partnerschap niet in gemeenschap van goederen tegenwoordig...
Dit is een grote misvatting, en feitelijk onjuist. De algehele gemeenschap van goederen is niet langer standaard; vanaf 2018 trouw je (en geregistreerd-partnerschap-je) standaard in een beperkte gemeenschap van goederen. Maar er is dus nog altijd een gemeenschap van goederen! De beperkte gemeenschap betekent dat alle bezittingen en schulden die je creëert gedurende je huwelijk/partnerschap, in de gemeenschap van goederen vallen. Bezittingen die je daarvoor had, vallen niet in de gemeenschap van goederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
melkislekker schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:40:
Echter, een samenlevingscontract kan handig zijn neem ik aan! Hoe wordt alles nou geregeld qua pensioen, overlijden, kinderen etc.
Zoals jullie het willen, behoudens datgene wat wettelijk niet is toegestaan.

Om maar een voorbeeld te noemen: als je aanspraak wilt maken op een partnerpensioen, dan kunnen de afgelopen zes jaar een probleem vormen in die zin dat je voor sommige pensioenverzekeraars moet aantonen dat jullie samenwonen om als pensioenpartner worden gezien.

Als jij of je partner nu overlijdt (ik hoop het niet, maar er is nu eenmaal altijd een kans), dan ben je zonder testament wettelijk meestal geen erfgenaam van elkaar. Dat betekent bijvoorbeeld dat een bankrekening niet voor een van jullie beschikbaar komt, maar (meestal) voor familie. Zonder testament is er ook geen executeur, en dat betekent dat er soms ruzie ontstaat onder de erfgenamen die je soms ongewild voor problemen kunnen stellen. Een huis dat voor 50% op jullie naam staat kan voor 50% door de familie worden gevorderd (betekent soms gedwongen verkoop) omdat de familie erfbelasting moet betalen. Zou een van jullie twee wel iets erven van elkaar, dan komt de belastingdienst de maximale erfbelasting ophalen als je niets hebt geregeld.

En om even weg te sturen van het minder leuke onderwerp van overlijden: mochten jullie uit elkaar gaan en ligt er niets vast, dan kun je discussie krijgen over welke bezittingen wie toebehoren. Of als een van jullie schulden krijgt en dat uit de hand loopt, dan kan een deurwaarder ook beslag leggen op de bezittingen van de ander als die zich in hetzelfde huis bevinden en onduidelijk wie die toebehoren.

Bovenstaande zijn niet enkel met een samenlevingsovereenkomst geregeld, maar vereisen waarschijnlijk ook een testament en bijvoorbeeld een notariële boedelbeschrijving.

Persoonlijk vind ik het onwenselijk dat zo weinig mensen een testament lijken te hebben, want je laat in potentie een hoop troep achter voor de achterblijver(s) als je komt te overlijden. Een erfenis klinkt leuk, maar soms is dat het niet en daar kom je zelf meestal pas achter als je erfgenaam bent geworden in een nalatenschap zonder testament. Misschien goed om eens op deze website van de KNB te kijken en een afspraak te maken met een (kandidaat-)notaris. Wel van tevoren bedenken dat er een ongemakkelijk gesprek kan ontstaan als je partner bijvoorbeeld anders dan jij denkt dat de bezittingen 50/50 worden verdeeld mochten jullie uit elkaar gaan, dat gesprek wil je niet op kantoor van een notaris voeren. Enige voorbereiding kan dus handig zijn om dergelijke ongemakkelijke gesprekken te voorkomen. Het kan ook een reden zijn om het (vooralsnog) uit te stellen natuurlijk.

https://www.notaris.nl/samen-verder/samenwonen

[ Voor 7% gewijzigd door Number10 op 27-11-2020 15:02 ]

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Lelletje schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:34:
Heb je ook gekeken naar geregistreerd partnerschap?
Dan krijg je wél te maken met alimentatieverplichting naar een ex-partner. Dat is nu net wat TS niet wilt.
Nieknikey schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:39:
[...]
Hoog tijd voor je meisje om een samenlevingscontract met jou te sluiten, als je er bij voorbaat al zo in staat.
Waarom deze reactie? Een samenlevingscontract is met name bedoeld om afspraken te borgen wat er zou moeten gebeuren als relaties verbroken worden. Als je dat doorredeneert kun je ook stellen dat elk stel wat een samenlevingscontract aangaat, er serieus rekening mee houdt dat de relatie ooit ophoud.

TS heeft al een koophuis met zijn vriendin. Ik zou mij dan voornamelijk even focussen op het laten opstellen van testamenten. Beetje lullig als één van beide partners komt te overlijden, en de familie de helft van de woning komt claimen. (om maar een lullig voorbeeld te noemen).

^^ What he said... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 10:56
Question Mark schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:39:

Waarom deze reactie? Een samenlevingscontract is met name bedoeld om afspraken te borgen wat er zou moeten gebeuren als relaties verbroken worden. Als je dat doorredeneert kun je ook stellen dat elk stel wat een samenlevingscontract aangaat, er serieus rekening mee houdt dat de relatie ooit ophoud.
Ja die reactie was behoorlijk bot, excuses. Dat had ik niet zo op papier moeten zetten.

Mijn reactie kwam voort uit de opvatting van TS dat "ik moet er niet aan denken iets te geven aan mijn ex als ze ooit een scheiding aanvraagt". Dat klinkt als een goed recept voor een vechtscheiding. Als je je relatie verbreekt met een partner die "er niet taan moet denken iets te geven" dan heb je een groot probleem als je niets op papier hebt staan (zoals bijvoorbeeld in een samenlevingscontract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nieknikey schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:54:
[...]

Ja die reactie was behoorlijk bot, excuses. Dat had ik niet zo op papier moeten zetten.
No problem :) Het ging mij ook totaal niet over de toon of botheid hoor. Zo bot vind ik je reactie overigens niet. Het ging mij meer om de inhoud.

Volgens de statistieken eindigde in 2019 maar liefst 40% van alle huwelijken in een echtscheiding. Je kunt doen alsof dat scenario niet voor jou gaat gelden, óf je gaat met zijn tweeën goed om tafel om de scenario's te verzinnen wat er zou moeten gebeuren als het wél gebeurd.

Dat is wat de topicstarter probeert uit te zoeken. Enige tip die ik hem nog mee wil geven is om dit samen met zijn partner te gaan doen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:44
Question Mark schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:34:
[...]

No problem :) Het ging mij ook totaal niet over de toon of botheid hoor. Zo bot vind ik je reactie overigens niet. Het ging mij meer om de inhoud.

Volgens de statistieken eindigde in 2019 maar liefst 40% van alle huwelijken in een echtscheiding. Je kunt doen alsof dat scenario niet voor jou gaat gelden, óf je gaat met zijn tweeën goed om tafel om de scenario's te verzinnen wat er zou moeten gebeuren als het wél gebeurd.

Dat is wat de topicstarter probeert uit te zoeken. Enige tip die ik hem nog mee wil geven is om dit samen met zijn partner te gaan doen.
Dat lijken me hele rare statistieken, dat in 2019 40% van de huwelijken in een echtscheiding zijn geëindigd.

Wordt waarschijnlijk bedoelt dat er tegenover Y afgesloten huwelijken in 2019, Y x 0,4 scheidingen stonden?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Cyriel85 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:43:
[...]
Wordt waarschijnlijk bedoelt dat er tegenover Y afgesloten huwelijken in 2019, Y x 0,4 scheidingen stonden?
Yes, je hebt helemaal gelijk. Het percentage verschilt overigens een beetje per bron. Onderstaande quote is van een gezamenlijk onderzoek van Eurostat en het CBS.
Gemiddeld worden er in Europa worden er per 100 afgesloten huwelijken 43,4 echtscheidingen ingediend. Nederlandse stellen blijken echter volgens de meest recente Europese data echter ver boven dit gemiddelde te liggen. Per 100 nieuwe huwelijken, scheiden er namelijk 51,2 Nederlandse koppels.
Eigenlijk schrikbarend hoog... (maar die discussie is meer iets voor een ander topic). :)

Pagina: 1