Heeft het zin mijn COAX bekabeling te vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Dit is momenteel mijn huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHrYkX6mqvUDYua8VALBpcssvns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEaLL5hIdcsDhDUfODxT3FZs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vr8ggomwVJ3xUyStA8NkZb9kkjk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmKsiouJUDoVz2if2JN5fkUN.jpg?f=fotoalbum_tile

(Sorry voor de laatste onscherpe foto)

Dit is wat ik denk mogelijk te hebben:
https://www.allekabels.nl...verdeelelement-2-weg.html
https://www.allekabels.nl...15/f-connector-kabel.html (naar Ziggo-modem)
https://www.allekabels.nl...43/f-connector-kabel.html (naar Xbox One DVB-tuner -> rpi4 - TVHeadend)

Het komt regelmatig voor dat beeld blijft hangen of ik streepjes door het beeld krijgt. Ik weet niet zeker of het nu de rpi4 is of mijn bekabeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUTnbLgrO0K1M44cbhRIm18y1fE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O8UHWxdzWPmLa0xPimvciXgn.png?f=fotoalbum_large

Mijn Signal Strength is meestal rond de 71% en lopen mijn Continuity Errors op.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen, thanks. :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
HollowGamer schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:01:

Het komt regelmatig voor dat beeld blijft hangen of ik streepjes door het beeld krijgt. Ik weet niet zeker of het nu de rpi4 is of mijn bekabeling:
Die rpi4 eens uitsluiten door m er tussenuit te halen. Dat zou ik als eerste doen. Dus alles zo kort mogelijk naar je headend zonder er iets tussen, voor of achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:29
HollowGamer schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:01:
Dit is momenteel mijn huidige situatie:

[Afbeelding][Afbeelding]

(Sorry voor de laatste onscherpe foto)

Dit is wat ik denk mogelijk te hebben:
https://www.allekabels.nl...verdeelelement-2-weg.html
https://www.allekabels.nl...15/f-connector-kabel.html (naar Ziggo-modem)
https://www.allekabels.nl...43/f-connector-kabel.html (naar Xbox One DVB-tuner -> rpi4 - TVHeadend)

Mijn Signal Strength is meestal rond de 71% en lopen mijn Continuity Errors op.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen, thanks. :)
Absoluut niet aan beginnen. De slechte kabels die je aan gaat schaffen gaan je A++ kabels vervangen. Ofwel je gaat je installatie ernstig degraderen.

Kijk eerst een naar de kabel van je AOP naar je splitter en de blauw/witte connector of die correct is gemonteerd.

Ook kan je tuner het probleem zijn. Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
MediaZoo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:36:
[...]

Absoluut niet aan beginnen. De slechte kabels die je aan gaat schaffen gaan je A++ kabels vervangen. Ofwel je gaat je installatie ernstig degraderen.

Kijk eerst een naar de kabel van je AOP naar je splitter en de blauw/witte connector of die correct is gemonteerd.

Ook kan je tuner het probleem zijn. Meten is weten.
Thanks, dus ook de splitter die lager in Db maakt geen verschil?

De blauw/witte connector zit er goed in, steviger krijg ik hem niet aangeduwd. Hoe kan ik het beste mijn verbinding meten? Mijn Ziggo modem staan in bridge-mode en het lijkt dat ik de max. snelheid prima aantik.
NoahAmber schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:08:
[...]

Die rpi4 eens uitsluiten door m er tussenuit te halen. Dat zou ik als eerste doen. Dus alles zo kort mogelijk naar je headend zonder er iets tussen, voor of achter.
Dat wordt een beetje moeilijk, de rpi4 staat in de meterkast, daar draai ik TVH op en ik stream vervolgens deze naar mijn devices.

[ Voor 22% gewijzigd door HollowGamer op 27-11-2020 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:29
HollowGamer schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:55:
[...]

Thanks, dus ook de splitter die lager in Db maakt geen verschil?

De blauw/witte connector zit er goed in, steviger krijg ik hem niet aangeduwd. Hoe kan ik het beste mijn verbinding meten? Mijn Ziggo modem staan in bridge-mode en het lijkt dat ik de max. snelheid prima aantik.
4 dB of 3,8 dB is geen verschil te noemen. Beide splitters zijn technisch nagenoeg het zelfde.

Je verbinding meten kun je alleen met daarvoor bestemde meet apparatuur. Dat is niet zo eenvoudig toegankelijk voor de consument.

Dat een connector goed op een splitter gedrukt zit is het issue niet. Deze connectoren kun je zelf op kabels monteren en dat wordt in vrij veel gevallen op de verkeerde manier gedaan. Als je connector niet goed op een kabel zit krijg je met allerlei technische problemen te maken waar je als leek nooit aan denkt en achter komt.

Daarom de vraag, zit de connector goed op de kabel gemonteeurd om uit te sluiten dat dit niet de boosdoener is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik heb flauw idee wat een Raspberry Pi 4 met kabelontvangst te maken heeft? :?

In ieder geval, volgens de ETSI is voor DVB-C QAM256 een signaal-/ruisverhouding van 31,5dB noodzakelijk. Je schermfoto geeft 32,9 dB aan. Dat is dus sterk genoeg, maar geen hele grote marge. Ik denk dan ook dat het plausibel is dat je signaal te zwak is.

Dan zijn er twee mogelijkheden: De kabels dempen te veel, of er is simpelweg versterking nodig (loopt het over lange afstand?). Uitzoeken wat er aan de hand is. De kabels die je fotografeert zien er degelijk uit en de eerste indruk is dan ook richting versterking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:59

job

Ik vraag me af of hoe je die push-on connectors op een f-connector hebt weten te duwen.
De buitenzijde zal het probleem niet zijn. Maar de pin van de male-connector is toch veel te dik om in een f-connector te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
dmantione schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:33:
Ik heb flauw idee wat een Raspberry Pi 4 met kabelontvangst te maken heeft? :?

In ieder geval, volgens de ETSI is voor DVB-C QAM256 een signaal-/ruisverhouding van 31,5dB noodzakelijk. Je schermfoto geeft 32,9 dB aan. Dat is dus sterk genoeg, maar geen hele grote marge. Ik denk dan ook dat het plausibel is dat je signaal te zwak is.

Dan zijn er twee mogelijkheden: De kabels dempen te veel, of er is simpelweg versterking nodig (loopt het over lange afstand?). Uitzoeken wat er aan de hand is. De kabels die je fotografeert zien er degelijk uit en de eerste indruk is dan ook richting versterking.
Ik heb een externe DVB-C stick in de rpi4 zitten waar TVHeadend op draait. Zelf weet ik even niet of het apparaat het simpelweg niet kan verwerken of dat mogelijk is fout zit in mijn bekabeling.

Alles zit in de meterkast, de kabel naar mijn tuner is wel best lang zie ik net, ~2m, is dat te lang? Deze is wel van Hirschmann/heeft keurmerk.
job schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:44:
Ik vraag me af of hoe je die push-on connectors op een f-connector hebt weten te duwen.
De buitenzijde zal het probleem niet zijn. Maar de pin van de male-connector is toch veel te dik om in een f-connector te passen?
Ik heb een COAX-kabel met aan één kant F-connector (die je kan pushen op de splitter) en aan de andere kant 'zo'n klassieke' male connector die op mijn tuner gaat. Het blauwe kabeltje gaat ook met een klassieke pin naar F-connector.

[ Voor 21% gewijzigd door HollowGamer op 27-11-2020 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:59

job

Als de linker een QFC 5 van hirschmann is dan is dat de juiste.

Maar die rood/witte ben ik wel benieuwd naar.
De rechter stekker (wit met rood) lijkt op de stekker die ziggo meelevert met het aansluitpakket en die is niet geschikt voor f-connectoren. De pin is veel dikker dan de kern van een coax. Als dat bij jou niet het geval is dan heb ik niets gezegd :).

[ Voor 54% gewijzigd door job op 27-11-2020 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vanaf AOP met +-50cm COAX(meegeleverd) naar je modem. vanaf daar de rest aansluiten met RJ45 cat5e. Heb je geen juiste montage-onderdelen ? dan kun je Ziggo bellen voor wat je nodig bent.
evt. signaalversterker

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:17:
Vanaf AOP met +-50cm COAX(meegeleverd) naar je modem. vanaf daar de rest aansluiten met RJ45 cat5e. Heb je geen juiste montage-onderdelen ? dan kun je Ziggo bellen voor wat je nodig bent.
evt. signaalversterker
Maar waarom heb ik een signaalversterker nodig? Mijn COAX komt binnen in de meterkast en alles staat ook in de meterkast. Wordt het signaal dan weer niet te sterk?
job schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:57:
Als de linker een QFC 5 van hirschmann is dan is dat de juiste.

Maar die rood/witte ben ik wel benieuwd naar.
De rechter stekker (wit met rood) lijkt op de stekker die ziggo meelevert met het aansluitpakket en die is niet geschikt voor f-connectoren. De pin is veel dikker dan de kern van een coax. Als dat bij jou niet het geval is dan heb ik niets gezegd :).
Ik heb die inderdaad van Ziggo gebruikt, maar dan met meegeleverde F-connectoren (aan allebei de uiteinde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HollowGamer schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:29:
[...]

Maar waarom heb ik een signaalversterker nodig? Mijn COAX komt binnen in de meterkast en alles staat ook in de meterkast. Wordt het signaal dan weer niet te sterk?

[...]

Ik heb die inderdaad van Ziggo gebruikt, maar dan met meegeleverde F-connectoren (aan allebei de uiteinde).
evt= eventueel ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
HollowGamer schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:29:
[...]
Kijk eens naar die splitter: Daar staat op dat 'ie 4,5dB verzwakt. Kun je de signaalsterkte voor en na de splitter meten en vergelijken? Het zou best kunnen dat je moet versterken alleen omdat je een splitter gebruikt, al is het AOP normaal wel sterk genoeg voor een televisie of 3.

2m kabel is kort en zal het signaal niet noemenswaardig verzwakken. Als het zeg maar 20m zou zijn zou het een aandachtspunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
dmantione schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:43:
[...]

Kijk eens naar die splitter: Daar staat op dat 'ie 4,5dB verzwakt. Kun je de signaalsterkte voor en na de splitter meten en vergelijken? Het zou best kunnen dat je moet versterken alleen omdat je een splitter gebruikt, al is het AOP normaal wel sterk genoeg voor een televisie of 3.

2m kabel is kort en zal het signaal niet noemenswaardig verzwakken. Als het zeg maar 20m zou zijn zou het een aandachtspunt zijn.
Ik heb nu een andere splitter geprobeerd, zonder F-connectoren, maar die wat je erbij krijgt van Ziggo zelf. = Geen verschil, zelfs erger (meer blokjes). Ook direct aansluiten lost het probleem helaas niet op.

Heb nu ook TVHeadend draaien op mijn laptop (2 jaar oude i5), geen verschil, dus het lijkt niet aan de Raspberry te liggen. Het lijkt wel of mijn hele verbinding slecht is (geworden).

Kan Ziggo dit uitlezen/eventueel fixen? Het enige wat nog kan is de kabel naar mijn TV-tuner toe, maar die is van Hirschmann en lijkt me wel goed.

[ Voor 15% gewijzigd door HollowGamer op 27-11-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Helaas heeft een nieuwe kabel, zonder splitter het probleem ook niet opgelost. Ik ga maar eens met Ziggo contact opnemen. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Kan Ziggo dit uitlezen/eventueel fixen?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Ok, wat nu? Niks los het probleem op. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Heb je andere ontvangstapparatuur dan die DVB-stick?

Heb je het probleem alleen op QAM256-transponders of ook op QAM64-transponders? (De home-transponder op 474Mhz is QAM64.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
dmantione schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:14:
Heb je andere ontvangstapparatuur dan die DVB-stick?

Heb je het probleem alleen op QAM256-transponders of ook op QAM64-transponders? (De home-transponder op 474Mhz is QAM64.)
Ik heb net even gebeld met Ziggo, volgens hem waren de SNR/waardes-modem prima.
Hij gaf mij ook de tip om eens via mijn TV (die ik nu dus niet heb aangesloten over COAX) eens te gebruiken en te kijken of er geen blokjes/freezes niet optreden.

----

Het probleem is opgelost: het was mijn nieuwe Xbox One USB TV Tuner. Ik heb mijn oude teruggeplaatst (DVB 230T) en nu heb ik een SNR van ~36dB. Er gaan nog wel wat dingen mis, maar het beeld is nu wel weer goed.

[ Voor 17% gewijzigd door HollowGamer op 27-11-2020 21:03 ]

Pagina: 1