Advies AC's met lan & mesh?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 07:58
Op 1 januari hopen we ons nieuwe huis te mogen betrekken en één van de leukere dingen is natuurlijk het maken van een stevig wifi netwerk. Vandaag lijkt me de dag bij uitstek om de apparatuur vast aan te schaffen. Ik vind het echter lastig de duurdere routers/ac's te verantwoorden en überhaupt de meest geschikte apparatuur te vinden.

Korte situatieschets
Glasvezel aansluiting in meterkast in de hal, met 500Mb glasvezel van KPN.
Naast de afgesloten hal is de woonkamer waarbij al een ethernet kabel is getrokken naar de tv.
Verdieping boven de hal bevat een buis waar ik een kabel door de vloer zou moeten kunnen trekken, die ik vervolgens weer door de muur kan boren naar het kantoor/PC's er naast.
Op de zolder daarboven is onze slaapkamer, waar enigszins betrouwbare wifi wel prettig zou zijn.

Apparatuur
1 router om die van KPN te vervangen (tenzij.. de standaard routers tegenwoordig simpelweg goed zijn?):
- Asus RT-AX58U (€150) of TP-Link Archer AX50 (€100). Beide zijn goed gereviewed. De Asus router is uiteraard sneller en ondersteunt mesh. Maar is de hogere doorvoersnelheid en optie tot mesh het waard i.c.m. 500mb snelheidslimiet?

2 AC's met extra lanpoorten, waarbij één voor de tv/shield in de woonkamer en één voor het kantoor op 1e verdieping):
- Netgear WAC104 Acces Point. Deze lijkt erg (te?) goedkoop in vergelijking met de populairdere AC's, maar lijkt ook als een van de enigen extra lanpoorten aan te bieden.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Access pointsNetgear WAC104 Acces Point€ 52,90€ 52,90
1Modems en routersAsus RT-AX58U€ 149,90€ 149,90
1Modems en routersTP-Link Archer AX50€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,80

Twee extra vragen
Zijn er ook AC's met lanpoorten die tegelijkertijd als mesh fungeren?
Heeft een dure router zin als die in de kast komt te hangen?

Beste antwoord (via Chryses op 03-12-2020 16:15)

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-10 09:32
@Chryses Neem je alleen internet af? Anders gaat de Asus niet werken namelijk i.v.m. interactieve tv. Het kan maar dan zul je de Experia-doos aangesloten moeten laten voor de tv en de Asus als router achter de Experiabox moeten plaatsen. Zie https://forum.kpn.com/thu...e-glasvezel-pakket-490423 en https://forum.kpn.com/thu...x80-ipv-experiabox-512821. Die laatste gaat weliswaar over een AX80 maar in de basis geldt hiervoor hetzelfde.

Mocht je ook tv afnemen denk dan eens na over een Fritz!Box 7590. Die werkt perfect met KPN zonder al te veel instellingen: alleen kiezen voor de provider KPN en alles wordt automatisch ingeladen.

[ Voor 53% gewijzigd door Edje040 op 03-12-2020 09:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pachango Boy
  • Laatst online: 29-09 11:37
Kun je tevens ook een kabel naar de zolder trekken?

Ideaal zou zijn dat je een simpel routertje in de meterkast plaatst. En per verdiep centraal een apart bekabelde access point plaatst.

Ik kan alvast ubiquiti aanraden op dit vlak. Duurder maar goed spul. Ze komen niet met ingebouwde switch maar een aparte switch van TP-LINK kost een habbekrats en die kan je voor elke switch plaatsen als het nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:40
De basis van een goed draadloos netwerk is de bedrading!
Probeer zoveel mogelijk ruimtes te voorzien van UTP aansluitingen en sluit de vaste apparatuur, zoals TV's, TV-decoders, PC's, mediaplayers, NAS, consoles, etc.) bij voorkeur bedraad aan.

Werk vervolgens met accesspoints (per etage) voor wifi voor de mobiele apparaten. Ubiquiti heeft een goede reputatie hier in het forum, o.a. vanwege de mogelijkheid wifi-roaming goed in te stellen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
@Chryses Neem je alleen internet af? Anders gaat de Asus niet werken namelijk i.v.m. interactieve tv. Het kan maar dan zul je de Experia-doos aangesloten moeten laten voor de tv en de Asus als router achter de Experiabox moeten plaatsen. Zie https://forum.kpn.com/thu...e-glasvezel-pakket-490423 en https://forum.kpn.com/thu...x80-ipv-experiabox-512821. Die laatste gaat weliswaar over een AX80 maar in de basis geldt hiervoor hetzelfde.

Mocht je ook tv afnemen denk dan eens na over een Fritz!Box 7590. Die werkt perfect met KPN zonder al te veel instellingen: alleen kiezen voor de provider KPN en alles wordt automatisch ingeladen.

[ Voor 53% gewijzigd door Edje040 op 03-12-2020 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
Bedankt voor de reacties allemaal! Sinds mijn topic vrij ver gezakt was, had ik dit eigenlijk niet meer verwacht. (Topic waarschijnlijk niet interessant.)

Vandaar dat ik het vervolgens simpeler heb proberen aan te pakken, zoals @Edje040 ook al vermeld. Ik heb alle eerdere apparatuur geschrapt en gekozen voor de Fritzbox 7590, omdat KPN zelf die ook aanraadt.

Vervolgens heb ik er tweemaal de Fritz Repeater 3000 bij gekozen, om zo een mesh netwerk in de woonkamer en de studeerkamer boven te kunnen creëren. Daarbij aan elke Repeater een netwerk switch voor alle apparatuur met Ethernet poorten :)

Voor het overzicht:

2Access pointsAVM FRITZ! Repeater 3000 (duitse versie)€ 127,12€ 254,24
1Modems en routersAVM FRITZ!Box 7590 (Internationale versie)€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 453,24

+

1Netwerk switchesTP-Link LS1005G€ 12,90€ 12,90
1Netwerk switchesTP-Link LS1008G€ 17,-€ 17,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 29,90

Ik heb wel nog twee vragen. Weten jullie het volgende missen?
De Fritz!Box 7590 is namelijk wel de internationale versie, om evt. gedoe met firmware flashen te voorkomen. Maar zou dit nog compatibiliteitsproblemen met de Duitse versie Repeaters kunnen veroorzaken?

Daarbij vraag ik me ook af of de lan switches nog problemen zouden kunnen veroorzaken als de repeaters gebruikt worden in mesh-modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Chryses schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:23:
Bedankt voor de reacties allemaal! Sinds mijn topic vrij ver gezakt was, had ik dit eigenlijk niet meer verwacht. (Topic waarschijnlijk niet interessant.)

Vandaar dat ik het vervolgens simpeler heb proberen aan te pakken, zoals @Edje040 ook al vermeld. Ik heb alle eerdere apparatuur geschrapt en gekozen voor de Fritzbox 7590, omdat KPN zelf die ook aanraadt.

Vervolgens heb ik er tweemaal de Fritz Repeater 3000 bij gekozen, om zo een mesh netwerk in de woonkamer en de studeerkamer boven te kunnen creëren. Daarbij aan elke Repeater een netwerk switch voor alle apparatuur met Ethernet poorten :)

Voor het overzicht:

2Access pointsAVM FRITZ! Repeater 3000 (duitse versie)€ 127,12€ 254,24
1Modems en routersAVM FRITZ!Box 7590 (Internationale versie)€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 453,24

+

1Netwerk switchesTP-Link LS1005G€ 12,90€ 12,90
1Netwerk switchesTP-Link LS1008G€ 17,-€ 17,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 29,90

Ik heb wel nog twee vragen. Weten jullie het volgende missen?
De Fritz!Box 7590 is namelijk wel de internationale versie, om evt. gedoe met firmware flashen te voorkomen. Maar zou dit nog compatibiliteitsproblemen met de Duitse versie Repeaters kunnen veroorzaken?

Daarbij vraag ik me ook af of de lan switches nog problemen zouden kunnen veroorzaken als de repeaters gebruikt worden in mesh-modus?
Goed keuze! Ik heb hier ook alles van AVM en mijn netwerk ik nog nooit zo stabiel geweest. Overigens kun je de 7590 ook huren bij KPN. Dit kost €7,49 per maand inclusief tech-deks t.w.v. € 5,-. Net wat je zelf wilt.

Wat betreft je vraag over de Repeater 3000. Waarom voor de repeaters ook geen internationale versie? Die zijn nog goedkoper ook: https://tweakers.net/pric...nternationale-versie.html

De switches die jij noemt zou ik niet nemen. Voor interactieve tv dienen ze IGMP-snooping te ondersteunen en dat doen deze niet. De kans bestaat dat dit problemen geeft. Kies liever voor de Netgear GS105E en de GS108E. Deze modellen worden ook verkocht door KPN, XS4ALL etc. Dan weet je zeker dat het werkt. Ik heb ze hier ook in mijn netwerk zitten en tv draait 100%.

https://tweakers.net/pric...-gigabit-plus-gs105e.html

https://tweakers.net/pric...igabit-plus-gs108ev3.html

Op marktplaats vindt je ze ook regelmatig. Ze hebben levenslange garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
Bedankt voor het advies! Ik had specifiek de Duitse versie Repeater omdat die toevallig in de aanbieding was bij Amazon (+- €60 per stuk). De internationale is (nu in ieder geval) tweemaal zo duur. Dus ik zou wel die natuurlijk het liefst gebruiken, tenzij dat echt problematisch wordt.

Wat betreft de switches: dat vind ik een moeilijke. Degene die je noemt heb ik gezien, maar zijn een stuk duurder en daarbij bijna 10 jaar oud. Ze zijn desondanks een goede keuze? Vormen geen bottlenecks?

EDIT: Na nogmaals rondgezocht te hebben op de Pricewatch en Hardware Info kan ik ook geen betere keuze vinden dan degene die jij noemde @Edje040 _/-\o_ Ik las wel in de reviews dat je deze (oude) switches moet instellen via een programma aan de hand van een cd-rom (wie heeft tegenwoordig nog een cd speler)? En niet elke lanpoort geeft de volledige snelheid?

[ Voor 27% gewijzigd door Chryses op 03-12-2020 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Chryses schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:20:
Bedankt voor het advies! Ik had specifiek de Duitse versie Repeater omdat die toevallig in de aanbieding was bij Amazon (+- €60 per stuk). De internationale is (nu in ieder geval) tweemaal zo duur. Dus ik zou wel die natuurlijk het liefst gebruiken, tenzij dat echt problematisch wordt.

Wat betreft de switches: dat vind ik een moeilijke. Degene die je noemt heb ik gezien, maar zijn een stuk duurder en daarbij bijna 10 jaar oud. Ze zijn desondanks een goede keuze? Vormen geen bottlenecks?

EDIT: Na nogmaals rondgezocht te hebben op de Pricewatch en Hardware Info kan ik ook geen betere keuze vinden dan degene die jij noemde @Edje040 _/-\o_ Ik las wel in de reviews dat je deze (oude) switches moet instellen via een programma aan de hand van een cd-rom (wie heeft tegenwoordig nog een cd speler)? En niet elke lanpoort geeft de volledige snelheid?
Ik heb zowel de Netgear GS105Ev2 als de GS108Ev3. Nog nooit een CD-rom hoeven te gebruiken? Je gebruikt hiervoor gewoon de te downloaden ProSafe Plus Configuration Utility of gewoon via de webinterface van de switch. En de poorten zijn allemaal gigabit. Kijk je wel bij de goeie? Beide zitten nog gewoon in het programma van Netgear.

Mijn webinterface van de GS105E:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT8x_nFCBoQrkuBpdRQFChwsuDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CshsIm1cO0ycmWle53XoIprI.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft de duitse versie weet ik niet. €60 is geen geld dus waard om te proberen. Anders gewoon retour.

[ Voor 16% gewijzigd door Edje040 op 03-12-2020 15:10 ]

Pagina: 1