Op 1 januari hopen we ons nieuwe huis te mogen betrekken en één van de leukere dingen is natuurlijk het maken van een stevig wifi netwerk. Vandaag lijkt me de dag bij uitstek om de apparatuur vast aan te schaffen. Ik vind het echter lastig de duurdere routers/ac's te verantwoorden en überhaupt de meest geschikte apparatuur te vinden.
Korte situatieschets
Glasvezel aansluiting in meterkast in de hal, met 500Mb glasvezel van KPN.
Naast de afgesloten hal is de woonkamer waarbij al een ethernet kabel is getrokken naar de tv.
Verdieping boven de hal bevat een buis waar ik een kabel door de vloer zou moeten kunnen trekken, die ik vervolgens weer door de muur kan boren naar het kantoor/PC's er naast.
Op de zolder daarboven is onze slaapkamer, waar enigszins betrouwbare wifi wel prettig zou zijn.
Apparatuur
1 router om die van KPN te vervangen (tenzij.. de standaard routers tegenwoordig simpelweg goed zijn?):
- Asus RT-AX58U (€150) of TP-Link Archer AX50 (€100). Beide zijn goed gereviewed. De Asus router is uiteraard sneller en ondersteunt mesh. Maar is de hogere doorvoersnelheid en optie tot mesh het waard i.c.m. 500mb snelheidslimiet?
2 AC's met extra lanpoorten, waarbij één voor de tv/shield in de woonkamer en één voor het kantoor op 1e verdieping):
- Netgear WAC104 Acces Point. Deze lijkt erg (te?) goedkoop in vergelijking met de populairdere AC's, maar lijkt ook als een van de enigen extra lanpoorten aan te bieden.
Twee extra vragen
Zijn er ook AC's met lanpoorten die tegelijkertijd als mesh fungeren?
Heeft een dure router zin als die in de kast komt te hangen?
Korte situatieschets
Glasvezel aansluiting in meterkast in de hal, met 500Mb glasvezel van KPN.
Naast de afgesloten hal is de woonkamer waarbij al een ethernet kabel is getrokken naar de tv.
Verdieping boven de hal bevat een buis waar ik een kabel door de vloer zou moeten kunnen trekken, die ik vervolgens weer door de muur kan boren naar het kantoor/PC's er naast.
Op de zolder daarboven is onze slaapkamer, waar enigszins betrouwbare wifi wel prettig zou zijn.
Apparatuur
1 router om die van KPN te vervangen (tenzij.. de standaard routers tegenwoordig simpelweg goed zijn?):
- Asus RT-AX58U (€150) of TP-Link Archer AX50 (€100). Beide zijn goed gereviewed. De Asus router is uiteraard sneller en ondersteunt mesh. Maar is de hogere doorvoersnelheid en optie tot mesh het waard i.c.m. 500mb snelheidslimiet?
2 AC's met extra lanpoorten, waarbij één voor de tv/shield in de woonkamer en één voor het kantoor op 1e verdieping):
- Netgear WAC104 Acces Point. Deze lijkt erg (te?) goedkoop in vergelijking met de populairdere AC's, maar lijkt ook als een van de enigen extra lanpoorten aan te bieden.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Access points | Netgear WAC104 Acces Point | € 52,90 | € 52,90 |
1 | Modems en routers | Asus RT-AX58U | € 149,90 | € 149,90 |
1 | Modems en routers | TP-Link Archer AX50 | € 99,- | € 99,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 301,80 |
Twee extra vragen
Zijn er ook AC's met lanpoorten die tegelijkertijd als mesh fungeren?
Heeft een dure router zin als die in de kast komt te hangen?