Vraag

• michelangelo80
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-03 23:55
Sinds kort bezitter van een Tado Smart Thermostaat V3+, en daarnaast diverse radiatoren voorzien van Tado Radiatorknoppen, op drie radiatoren na vanwege risico op blokkade van circulatie. Echter, toevallig waren er ook wat problemen met de ventilator in de CV. Nu heb ik een vraag wat eigenlijk een algemeen issue betreft in combinatie met thermostaatkranen, en dus niet specifiek een Tado-kwestie.
Toen de monteur deze kwam vervangen, merkte hij op dat de watertemperatuur vanuit de retourleiding amper lager was dan de temperatuur die de CV rondpompt. Dit kwam omdat er enkel warmtevraag was in een ruimte met een wat kleinere radiator en zodoende werd er dus weinig warmte afgegeven. Zelfs in combinatie met de drie radiatoren die altijd open staan. Volgens de installateur kan dit belastend zijn voor de warmtewisselaar omdat deze de warmte niet kwijt zou kunnen, maar ook de pomp zou problemen kunnen krijgen door de hoge weerstand.
Nu vind ik weinig aansluitvoorwaarden op Internet, bijvoorbeeld over het advies van de installateur: de grootste radiator in huis dient altijd open te staan. Deze staat bij mij in de woonkamer, maar daar is niet altijd warmtevraag. Dus daarmee maak ik het systeem ook weer minder efficiënt door warmte weg te laten vloeien in een ruimte waar dit niet nodig is. En dit terwijl er al drie radiatoren altijd open staan, waarvan één middelgroot.
Het liefst wil ik dus mijn grootste radiator niet ontdoen van de thermostaatkraan, en zou graag willen weten wat nu de belangrijkste voorwaarden zijn om een smart radiatorknoppensysteem efficiënt te houden, terwijl de CV uiteraard niet stuk moet gaan :)

Alle reacties

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:49

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Voor zover ik weet, en wat ik aan informatie van Remeha heb gekregen een paar jaar terug, is dat geen probleem.

Wat je CV ketel simpelweg doet in zo'n geval is de brander uit en het water rond laten circuleren totdat de retourtemperatuur voldoende is gezakt zodat de brander weer aan kan.

Er zijn tienduizenden mensen die doen aan zoneverwarming waarbij dit soort zaken spelen dat alleen een kleine groep open is en de rest dicht. Als CV ketel hier niet tegen hadden gekund dan hadden wij heel wat meer klagende tweakers hier op het forum gehad :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:28
Hier voorheen ook het tado systeem op alle radiatoren. De badkamer stond als enige radiator altijd open en geen problemen ervaren.

Hoe hoog staat je CV in gesteld? Kun je wellicht daar nog het een en ander aan tweaken om te zorgen dat je ketel minder hard hoeft te werken? Check ook eens het bij passende forum: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2027810

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

De grootste radiator hoeft niet altijd open te staan.
Wel zou je een bypass moeten hebben voor het geval alles dicht zit, deze mag wel zo ver mogelijk weg zitten.
Ik ben persoonlijk geen fan van om extra radiatoren altijd open te laten staan als bypass, warmte gaat via die weg naar mijn mening verloren.

Beter een bypass en je CV temperatuur omlaag brengen, ook energiezuiniger.

NB: Ben geen installatietechneut, is puur hoe ik het nu heb op basis van mijn ervaring waarbij een radiator open laten staan negatief effect had op de warmte aanvraag in de gewenste zone.

[Voor 19% gewijzigd door Quad op 27-11-2020 10:35]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
Darts🎯

• michelangelo80
Quad schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:33:
Beter een bypass en je CV temperatuur omlaag brengen, ook energiezuiniger.
Helemaal eens. Het liefst wil ik dat ook.
NB: Ben geen installatietechneut, is puur hoe ik het nu heb op basis van mijn ervaring waarbij een radiator open laten staan negatief effect had op de warmte aanvraag in de gewenste zone.
Ik heb daar nog geen problemen mee gehad. De zone met warmtevraag werd gewoon warm.

Anyway, geen problemen dus met dichtdraaien in combinatie met een bypass.

• michelangelo80
Bo0bz schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:28:
Hier voorheen ook het tado systeem op alle radiatoren. De badkamer stond als enige radiator altijd open en geen problemen ervaren.

Hoe hoog staat je CV in gesteld? Kun je wellicht daar nog het een en ander aan tweaken om te zorgen dat je ketel minder hard hoeft te werken? Check ook eens het bij passende forum: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2027810
Ik heb de max temperatuur al flink verlaagd, nu naar max 62 graden. En het vermogen heb ik ook op 50% ingesteld (gaat om een Intergas HR36/30 in een woning van 123m2). Ik check het topic. Dank je!

• michelangelo80
mkleinman schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:06:
Er zijn tienduizenden mensen die doen aan zoneverwarming waarbij dit soort zaken spelen dat alleen een kleine groep open is en de rest dicht. Als CV ketel hier niet tegen hadden gekund dan hadden wij heel wat meer klagende tweakers hier op het forum gehad :)
Precies, die gedachte had ik ook. En tevens zo opvallend weinig over te vinden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee