Vloerverwarming beter afstellen of zo laten?

Pagina: 1
Acties:

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:00
Beste Tweakers,

Wij wonen nu nog niet zo lang in een nieuwe rijwoning met op elke verdieping vloerverwarming.
Nu hebben we het systeem ondertussen 2 jaar draaien en er zijn twee dingen die ik wil weten en/of er een oplossing voor is.

Als eerste het systeem.
CV: Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24A CW4 Intergas Kombi Kompakt HReco 30
Verdeler: WTH LT-N (op elke verdieping)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShYubYRfJIINCZLAvSiAlL_no48=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5T1ZJUpjehG1fRzrCNjg2u0R.jpg?f=fotoalbum_small
Thermostaat: WTH D9373 (in elke kamer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fs_EcnaVnC4Rk7WiXHoa2LDEnq8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lB1OBGwQfyIACU1Nxjarm1f.jpg?f=fotoalbum_small

Punt 1: Onze vloerverwarming slaat in de winter ongeveer 1x per dag aan in de woonkamer (1ste/2de verdieping staat deze altijd uit). Ergens een goed teken dat het huis goed geïsoleerd is, andere kant is weer dat de CV weer 2 uur moet malen om de vloer weer op temperatuur te krijgen. De vraag is hier vooral, is dit juist goed, of wil je dat de vloerverwarming vaker aanslaat voor kortere duur? En indien dat laatste, hoe regel je dat in met ons systeem? Standaard staat onze thermostaat op 20.5. De ketel slaat dan aan bij 20.3 en stopt weer zodra de 20.7 is bereikt. Echter, omdat de vloerverwarming een traag systeem is loopt de temperatuur daarna nog op tot zo'n 21.3 graden. Wat is nu wijsheid en het beste voor de portemonnee?

Punt 2:
De vloer in de gang komt pas heel laat of half op temperatuur, terwijl de rest van de vloer in huis lekker warm is. Is er een mogelijkheid om de leiding die de keuken/gang verwarmd iets meer open te zetten met ons systeem?

Hopelijk kunnen jullie hiermee helpen.

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik probeer even mee te kijken, maar het systeem met dit type verdeler en de ruimtethermostaten ken ik niet en werkt volgens mij anders dan ik gewend ben. Heb je toevallig een handleiding van de verdeler en de thermostaat? Op de website van WTH kan ik niet alles vinden.

Daarnaast had ik gehoopt in de handleiding van de Intergas de instelling "opwarmsnelheid" te vinden, maar niet gelukt. Bij mijn ketel (Remeha) kan ik de opwarmsnelheid van het huis aangeven, als ik deze op langzaam zet weet de thermostaat dat het even kan duren voordat deze effect van het verwarmen ziet. Deze zal de ketel dan eerder afschakelen om een overshoot zoals jij beschrijft te voorkomen.

Hetzelfde geldt voor punt 2, normaal gesproken zou ik zeggen ja, maar ik ken de werking van deze verdeler niet, dus ik ben voorzichtig. Hopelijk heb je de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
Helaas is er hier ook geen handleiding meegeleverd bij oplevering en ook ik kan naast onderstaand hydraulisch schema van de verdeler weinig tot niets vinden.
https://www.wth.nl/upload...-N_Hydraulisch_schema.pdf

Had gehoopt dat het een veel gebruikt merk is omdat het ook wordt gebruikt bij nieuwbouw maar helaas dus. :+ Kan is een e-mail sturen naar de leverancier of die wel ergens een handleiding heeft liggen als er verder niemand raad mee weet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Ik zou zeggen dat het wel veel beter zou zijn om je vloer de hele dag 'lauw' te hebben dan om je vloer een paar uur warm te hebben en de rest van de dag koud (even simplistisch gezegd). Ik denk dat je dit zou kunnen bereiken door de watertemperatuur op de ketel lager in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
Dit kan je denk ik niet zelf oplossen. Je wil dat de PID regelaar sneller regelt, waardoor je een kleinere overshoot krijgt in kamertemperatuur. Volgens mij moet dat op de PID regelaar in de ketel wel in te stellen zijn, maar of je dat als leek eenvoudig kan doen betwijfel ik. Ik zou ook niet weten waar die in de ketel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik volg wel even mee want wij hebben in onze nieuwe woning hetzelfde 'probleem'. De CV springt 's morgens om 6u aan en tegen 7u30 à 8u houdt hij ermee op en is dat halve graadje erbij. Vervolgens gaat de temperatuur een halve tot hele graad boven target.

Op zich handig dat het huis snel op temperatuur is maar het voordeel van een warme vloer gaat wel verloren na de middag.

Overigens ligt de vloerisolatie op de betonvloer waardoor er minder betonmassa mee op te warmen valt. Ik heb begrepen dat dit in Nederland meestal andersom wordt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:19:
Ik zou zeggen dat het wel veel beter zou zijn om je vloer de hele dag 'lauw' te hebben dan om je vloer een paar uur warm te hebben en de rest van de dag koud (even simplistisch gezegd). Ik denk dat je dit zou kunnen bereiken door de watertemperatuur op de ketel lager in te stellen.
Als er echt geen andere optie is om iets in te stellen, zou ik dit ook gaan proberen inderdaad. Heel rustig laten pruttelen op minimaal vermogen en temperaturen in huis constant houden. Maar ik hoop dat er toch meer documentatie van dit specifieke systeem naar boven komt, zou wel heel jammer zijn als er niets in te stellen is aan dat WTH systeem |:(.
Admiral Freebee schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:43:
Ik volg wel even mee want wij hebben in onze nieuwe woning hetzelfde 'probleem'. De CV springt 's morgens om 6u aan en tegen 7u30 à 8u houdt hij ermee op en is dat halve graadje erbij. Vervolgens gaat de temperatuur een halve tot hele graad boven target.

Op zich handig dat het huis snel op temperatuur is maar het voordeel van een warme vloer gaat wel verloren na de middag.

Overigens ligt de vloerisolatie op de betonvloer waardoor er minder betonmassa mee op te warmen valt. Ik heb begrepen dat dit in Nederland meestal andersom wordt gedaan?
Ligt er aan of je hetzelfde systeem hebt als topicstarter. Zo nee, dan kun je denk ik beter even je eigen topic met informatie open, kunnen we specifiek even met je meekijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
VERNederlander schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 23:10:
[...]

Als er echt geen andere optie is om iets in te stellen, zou ik dit ook gaan proberen inderdaad. Heel rustig laten pruttelen op minimaal vermogen en temperaturen in huis constant houden. Maar ik hoop dat er toch meer documentatie van dit specifieke systeem naar boven komt, zou wel heel jammer zijn als er niets in te stellen is aan dat WTH systeem |:(.
Wat wil je aan het WTH systeem instellen? Je kan de watertemperatuur in de vloer wellicht iets verlagen, maar de overshoot waar TS het over heeft lijkt zo groot dat de oplossing volgens mij eerder in de regeling van de ketel gezocht moet worden. De ketel moet niet pas afslaan bij 20,7, maar bij 20.4 al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:29
Hangt af van de ketel en de aanvoer temperatuur van de ketel.
De ketel moet zo efficient mogelijk draaien, bij voorkeur op laag vermogen met een lage aanvoer temperatuur.
Dan is het niet erg als ie relatief lang draait.

Korte tijd met hoge temperatuur is zinloos, omdat de verdeler van de vloer toch koud bijmengt als de aanvoer temperatuur te hoog is.
Je kan ook naar je verdeler kijken en proberen de temperatuur je vloer in iets te verhogen

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:26
De thermonstaat zelf kun je vaak ook nog instellen als langzaam, midden of snel systeem, vermoedelijk staat die nog op standaard instelling midden.

Thermonstaten van Honneywell hebben dat bijvoorbeeld.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_evil08 op 27-11-2020 23:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:15
Een fatsoenlijke thermostaat moet dit toch gewoon regelen? Die moet slim genoeg zijn om de overshoot te anticiperen en de ketel op tijd uit te zetten. Eventueel via een lerend systeem en instellen van de traagheid kan daarbij helpen.

Zie ook in ander topic: _JGC_ in "Thermostaat met extra voeler voor de vloerverwarming"

Overigens wel “lastig” (handig) dat je in elke kamer een thermostaat hebt. Bij vervanging gelijk een x aantal.. Kunnen die allemaal de CV triggeren? Heb je ook ergens een zone/klep regeling om per kamer te kunnen regelen?

[ Voor 40% gewijzigd door Patrick4 op 28-11-2020 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:31
Of het een groot probleem is kun je over twisten, maar een overshoot van 1 hele graad (zo goed als) is wel vrij veel.

Met een Remeha iSense (wat niks bijzonders is) heb ik dit in elk geval nog nooit meegemaakt, deze lijkt wel te "leren" wat het effect is van hoe lang stoken gecombineerd met hoe groot het verschil is tussen ingestelde en werkelijke temperatuur.

Dus: ja, ik denk wel dat dat beter moet kunnen. Maar hoe, tja. Is er op de thermostaat niks in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39
Je hebt nu zoneregeling, thermostaat hangt aan een centrale regeleenheid en die stuurt ketel aan/uit aan en zet groepen of kleppen open of dicht.

Je hebt een verdeler zonder pomp, hoe warm is het water dat van de ketel komt als ie gaat stoken? Liefst stookt dat ding gewoon altijd maximaal 40 graden.

Verder, je hebt een goed geïsoleerd huis, het is nog niet echt koud. Als je nu gaat stoken krijg je gewoon overshoot. Daarnaast duurt het even voordat je vloer warm wordt, dus ik snap wel dat je thermostaat te traag is. Vind het alleen wel een vage regeling voor vloerverwarming: eerst 0,25 te ver laten afkoelen en dan 0,25 te lang doorstoken zonder rekening te houden met restwarmte in de vloer |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
Omdat er voor mij zelf ook nog wat onduidelijkheden waren heb ik is uitgezocht hoe de boel nu precies staat aangesloten. Het bleek dat we nog een belangrijk onderdeel miste, namelijk de UMR Eco Sense die de boel aanstuurt. Zie onderstaand een overzicht van de situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9dabgD_HhhOpSwOI38fjqWgF4s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mEYgvjWqV5Ia7bhJH0qBr6ek.png?f=fotoalbum_large

Legenda:
Rood = Leiding warm water
Blauw = Leiding koud water
Grijs = Kabel thermostaat
Geel = Kabel aansturing thermomotor
Groen = Kabel UMR Eco Sense / Vaillant aanlegthermostaat naar de ketel toe.
Paars = Kabel Vaillant aanlegthermostaat

Handleiding UMR Eco Sense:
https://www.wth.nl/upload...leiding_UMR_ECO_Sense.pdf

Aansluitschema UMR Eco Sense:
https://www.wth.nl/upload...tandaard_Configuratie.pdf

Daarnaast had ik uitgezocht dat de aanvoertemperatuur van de ketel momenteel op 40 graden staat en de warmte met ongeveer 35 graden de vloer in gaat.

Daarnaast een kleine correct, de ketel betreft een:
Intergas Kombi Kompakt HReco 30
https://www.intergas-verw...o-30/technische-gegevens/

Hopelijk geeft dit iets meer duidelijkheid. :)
Pagina: 1