Uitgangspunt:
Afgelopen jaar hebben we onze nieuwbouw gezet. En nu zou ik graag een deftige netwerk setup hebben, waar ik de eerste jaren niet te hard meer van wakker moet liggen. Het huis is voorzien van domotica (Niko Home Control, welke ik wil gaan aansturen via enkele Sonos One speakers) en een behoorlijk aantal (41) UTP connecties in de muren, om toch zoveel mogelijk zaken bekabeld aan te kunnen sluiten. Dit omdat ik al kon vermoeden dat een goed WiFi signaal moeilijk is, omwille van de grote hoeveelheid beton, ijzer en isolatie. Maar aangezien een smartphone zowat het meest gebruikte toestel is om veel zaken te bedienen, hoort er nu eenmaal ook een goede WiFi bijSituatie tot gisteren:
Tot gisteren had ik de Asus RT-AC68U aan de modem van Telenet hangen en vanuit deze router vertrok mijn vaste bekabeling dan door 2 switchen naar alle kamers. Voor WiFi maakten we gebruik van Devolo dLAN 1200+ met op elk verdiep een adapter en op zich werkte dit vrij vlot.Ik zou de Devolo's nu op dezelfde manier willen blijven gebruiken, maar dan als gast netwerk. En voor ons eigen netwerk zou ik willen dat alles vlekkeloos met elkaar kan communiceren.
Dus na wat reviews bekeken te hebben, hoopte ik dat de Asus ZenWiFi AX XT8 de oplossing zou zijn voor mijn probleem. Deze waren gisteren aangekomen, dus ik ben daar mee aan de slag gegaan.
Opstelling vandaag:
- In de kelder komt de internetprovider binnen (momenteel Telenet, al overwegen we te switchen naar edpnet)- Asus ZenWifi router 1 hangt op de modem van telenet
- Op 1 LAN hangt de Netgear GS324TP switch + Netgear GS324T switch
- Op een 2e LAN lus ik door naar de 2e ZenWifi, die op het gelijkvloers staat.
=> Ik had gehoopt dat deze 2e router zowel gelijkvloers + de verdieping zou kunnen voorzien van WiFi. Maar zelfs als ik op de verdieping vlak boven deze 2e router sta, heb ik quasi geen bereik meer (waarschijnlijk omdat deze vloer bestaat uit ± 20cm gewapende beton + ± 10cm PÏR en dan nog eens ± 10cm chape.
=> Dus nu heb ik uit noodzaak ook mijn oude RT-AC68U mee ingeschakeld als extra knooppunt voor de AiMesh. Deze staat op de verdieping en hangt rechtstreeks op de 3e LAN van de ZenWifi. Op zich werkt deze opstelling wel naar behoren en heb ik nu wel overal WiFi.
Vraag 1:
De ZenWiFi's hebben op zich een veel snellere verbinding dan de RT-AC68U. Dus op zich is het "zonde" om 1 van deze 2 routers al te verspillen in de kelder, aangezien ik daar maar zeer beperkt behoefte heb aan WiFi.Is het beter om de RT-AC68U als hoofdrouter te gebruiken in de AiMesh en de 2 ZenWifi's als knooppunten? Of zijn er argumenten om toch een ZenWifi als hoofdrouter te gebruiken?