• Coewele
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-10-2024
Uitgangspunt:
Afgelopen jaar hebben we onze nieuwbouw gezet. En nu zou ik graag een deftige netwerk setup hebben, waar ik de eerste jaren niet te hard meer van wakker moet liggen. Het huis is voorzien van domotica (Niko Home Control, welke ik wil gaan aansturen via enkele Sonos One speakers) en een behoorlijk aantal (41) UTP connecties in de muren, om toch zoveel mogelijk zaken bekabeld aan te kunnen sluiten. Dit omdat ik al kon vermoeden dat een goed WiFi signaal moeilijk is, omwille van de grote hoeveelheid beton, ijzer en isolatie. Maar aangezien een smartphone zowat het meest gebruikte toestel is om veel zaken te bedienen, hoort er nu eenmaal ook een goede WiFi bij :).
Situatie tot gisteren:
Tot gisteren had ik de Asus RT-AC68U aan de modem van Telenet hangen en vanuit deze router vertrok mijn vaste bekabeling dan door 2 switchen naar alle kamers. Voor WiFi maakten we gebruik van Devolo dLAN 1200+ met op elk verdiep een adapter en op zich werkte dit vrij vlot.
Ik zou de Devolo's nu op dezelfde manier willen blijven gebruiken, maar dan als gast netwerk. En voor ons eigen netwerk zou ik willen dat alles vlekkeloos met elkaar kan communiceren.
Dus na wat reviews bekeken te hebben, hoopte ik dat de Asus ZenWiFi AX XT8 de oplossing zou zijn voor mijn probleem. Deze waren gisteren aangekomen, dus ik ben daar mee aan de slag gegaan.
Opstelling vandaag:
- In de kelder komt de internetprovider binnen (momenteel Telenet, al overwegen we te switchen naar edpnet)
- Asus ZenWifi router 1 hangt op de modem van telenet
- Op 1 LAN hangt de Netgear GS324TP switch + Netgear GS324T switch
- Op een 2e LAN lus ik door naar de 2e ZenWifi, die op het gelijkvloers staat.
=> Ik had gehoopt dat deze 2e router zowel gelijkvloers + de verdieping zou kunnen voorzien van WiFi. Maar zelfs als ik op de verdieping vlak boven deze 2e router sta, heb ik quasi geen bereik meer (waarschijnlijk omdat deze vloer bestaat uit ± 20cm gewapende beton + ± 10cm PÏR en dan nog eens ± 10cm chape.
=> Dus nu heb ik uit noodzaak ook mijn oude RT-AC68U mee ingeschakeld als extra knooppunt voor de AiMesh. Deze staat op de verdieping en hangt rechtstreeks op de 3e LAN van de ZenWifi. Op zich werkt deze opstelling wel naar behoren en heb ik nu wel overal WiFi.
Vraag 1:
De ZenWiFi's hebben op zich een veel snellere verbinding dan de RT-AC68U. Dus op zich is het "zonde" om 1 van deze 2 routers al te verspillen in de kelder, aangezien ik daar maar zeer beperkt behoefte heb aan WiFi.
Is het beter om de RT-AC68U als hoofdrouter te gebruiken in de AiMesh en de 2 ZenWifi's als knooppunten? Of zijn er argumenten om toch een ZenWifi als hoofdrouter te gebruiken?
Vraag 2:
Is er eventueel een betere oplossing dan wat ik nu in gedachten heb, met de componenten die ik momenteel heb?
Vraag 3:
Een collega van mij (iemand van de IT afdeling) wist mij te vertellen dat hij zou opteren voor een compleet andere opstelling. Hij zou de ZenWifi retourneren en 3x AVM Fritzbox7530 in de plaats nemen (1 per verdieping). Is dit de betere oplossing, of ben ik toch beter af met wat ik momenteel heb?

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-07 19:17
als je 41 LAN poorten hebt, dan heb je vermoedelijk overal dubbele poorten geinstalleerd ? zeer slim indien ja

ik zou voor POE accespoints gaan, a la ubiquiti nanoHD bv...
kosten relatief weinig en je wifi punten worden gewoon via de kabel gevoed (dus geen stopcontacten nodig)
nadeel is dat je wel een vlan-capabele router nodig hebt voor je gastenwifi te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kien.kien
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-04-2024
Na jarenlang mee te lezen eindelijk mijn eerste reactie: ik heb precies dezelfde componenten met een volgende set-up: ASUS XT8 in de meterkast, een bekabelde backhaul naar de xt8 als node op de eerste verdieping en de AC68U op zolder als draadloze node. Ik heb glasvezel internet van Caiway, 700mbps up en down, in een nieuwbouwhuis van drie jaar oud. Overal gewapend beton. Op de begane grond overal rond 600mbps met wifi6. Op de eerste verdieping hetzelfde met uitschieters boven de 700mbs. Op zolder (5 GHz AC) heb ik gemiddeld 200 up and down.

Nu jouw vraag:
In een mesh set-up is het in jouw situatie zonde om de XT8 in de kelder te houden. De vloer zal veel van het signaal blokkeren is mijn ervaring. Zolang je de nodes bekabeld op de 68u aan kunt sluiten, kun je die ‘boven’ plaatsen en volledig gebruik maken van de snelheid van de XT8s.

Ik heb geprobeerd de AC68U in de meterkast te plaatsen en de XT8 bekabeld in de woonkamer en eerste verdieping. Enkel de AC86U op de begane grond vanuit de meterkast is niet genoeg (rond 125mpbs), vandaar een node in woonkamer. Op de eerste verdieping is het verder prima (wederom gemiddeld 600mbps). Het probleem is dan de zolder. De XT8 bereikt de zolder niet, waardoor ik er geen fatsoenlijke snelheden haal (enkel bereik met 2.4ghz). Ik zou ik deze opstelling dan nog een node moeten kopen voor de zolder.

Hoop dat dit jouw vragen enigszins beantwoord. Ervaring met andere routers en APs heb ik niet. Mijn voorkeur voor ASUS is vanwege de makkelijke uitbreidingsmogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid. Mijn AC68U is ruim 6 jaar oud en de XT8s heb ik voor 340 (minus cashback actie) onlangs aangeschaft. Geen moment spijt. Had enkel graag een bekabelde backhaul naar de AC68U gewild, maar dan zou ik kabels moeten trekken. Voor nu neem genoegen met de snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kien.kien
Btw, Niko home control heb ik ook, maar ben er geen fan van. Het is maar dat het in de bouw zat, anders had ik liever ouderwetse schakelaars en eventueel later achteraf installeren (na een grondig onderzoek en vergelijking met andere systemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-07 11:50
Toevallig ga ik dezelfde samenstelling hanteren als Kien. Maar dan met zenwifi ac ipv ax.
Ik heb trouwens de mogelijkheid om kabels vanaf eerste verdieping door te trekken naar zolder. Maar heb daar geen hoge snelheden nodig. Wellicht ga ik later dit nog wel doen.

Volgens mij las ik ergens dat aangeraden werd de sterkste router als hoofdrouter te gebruiken.
Begrijp dat je het zonde vindt om een dure router op te offeren, maar weet niet wat de andere opties zijn.
Uiteraard kun je wel proberen om de 68u als hoofdrouter te nemen en de snelheden te testen die je dan krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kien.kien
@TomI83: Volgens mij zeggen ze dat op de website van ASUS zelf ook, om de sterkste router als hoofd router te gebruiken, maar in het geval van Coewele -mits bedrade backhaul- offert hij daarvoor een sterke node voor op terwijl in de kelder geen behoefte is aan wifi.

De CT8 was voor mij in principe ook voldoende geweest denk ik, maar ik verwacht op korte termijn veel apparaten te vervangen (bv de iPad 1 en 2 van de kids zijn aan vervanging toe, net als m’n MacBook uit 2012). Dan wil ik wel voorbereid zijn en het maximale eruit kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Co_2J
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:29
Ik heb ook even wat gelezen bij diverse aansluitende topics maar ....

Ik heb even een vraag, over mijn huidige Asus AiMesh opstelling, en een aanvulling daarop waarbij ik niet een evt. overkill creëer voor het niet wegdrukken van elkaars signaal of dat ik een te sterk signaal zou uitzenden en de omgeving hinder geef.

Even de situatie geschetst..: ik heb een T-Mobile 1000/1000 Mbit glasvezel abbo.

Glasvezel komt binnen via meterkast daar waar er aanhangt een :

• Draytek Vigor2132F (geleverd door T-mobile waarvan het Wifi signaal is uitgeschakeld)
Deze heeft 4 LAN poorten 2 voor data en 2 louter voor TV.
TV 1x poort bekabeld naar slaapkamer 1ste verdieping.
TV signaal in WK gebruik ik sinds kort de TMobile TV app via Chromecast 4K met Google TV
De 2 data poorten 1x netwerk poort is in gebruik voor zonnepanelen/ 1x verbonden op de BG/hal met:

• ASUS GT-AC2900 met 4 Gbit poorten vandaaruit gaat er 1 netwerkkabel naar de woonkamer
waar nu een 8p- netwerkswitch op en nu enkel een smart TV & PS4 bedraad op zit aangesloten
( zat meer op maar dat is er inmiddels uit) er zit een Eufy basisstation ( met diverse camera’s en deurbel op 1 poort en een poort met een Hue bridge met diverse lampen en er loopt een kabel naar de hal op 1ste verdieping waarop is aangesloten een:

• ASUS RT-AC68U daarvan gebruik ik 1 netwerkpoort (van de 4) via een kabel om een laptop te voorzien van een stabiele en snelle aansluiting ivm audio/video opleiding en 1 port met kabel getrokken naar zolder waarop dezelfde PS4 uit de WK aangekoppeld kan worden.

Er draaien voor de rest een draadloze soundbar, wat mobiele telefoons en 3 ander laptops en op het netwerk o.a voor thuiswerken etc. In de toekomst komt er nog meer Domotica...
Het Wifi 5 signaal in de WK is nu niet zo goed.. en in de tuin heb ik geen stabiel bereik.

Nu heb ik net de ASUS ZenWiFi XT8 - Mesh WiFi - AiMesh - Wifi 6 – Zwart gekocht voor in de WK die ik in de plaats van de netwerkswitch wil zetten. Ik heb dan 3 Gbit poorten voor de TV/ PS 4 & 1x is over voor iets.
Ik heb dan ook vol stabiele WiFi 5 signaal in de WK en de tuin zal dit ook goed genoeg zijn en ben dan enigszins op WiFi 6 voorbereid als er straks apparaten zijn die daar gebruik van kunnen maken.

Gaat dit goed werken... en worden de signalen dan niet te sterk en drukken ze elkaar misschien weg.?

Misschien dat ik de AC68U naar de BG moet verplaatsen en enkel als kabel doorgeef moet gebruiken en het Wifi signaal hier ook van uit moet zetten. De AC2900 zou dan naar de 1ste verdieping gaan omdat deze veel nieuwer en sterker is en dan boven de boel goed dekt.

Ben benieuwd naar jullie reacties en info van hoe jullie het zouden doen. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wasco
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:39

wasco

brightest crayon in the box

Ik reageer zeer laat, en dus mogelijk is het niet meer relevant. Ik had echter zelf wat research zitten doen om een nieuwe wifi-oplossing in ons rijhuis te zetten, en stootte zo op dit topic.

Op de site van asus zelf vond ik een goede gids voor heel wat verschillende mogelijke configuraties. De schema's die er bij staan maken ook veel duidelijk.

https://www.asus.com/support/FAQ/1044151/

wasco [the brightest crayon in the box]

Pagina: 1