RT-N66U Upgrade -> AC / AX beste 5 ghz opties

Pagina: 1
Acties:

• Alcje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-04 20:41
Na mijn glasvezel upgrade van 200mbps naar 500mbps kwam ik er al snel achter dat ik op mijn laptop en xbox series x niet de maximale snelheid haal. Ik blijf steken op max +- 225 mbps.

In mijn laptop zit een Intel Dual Band AC 7265. Deze kaart kan de snelheid prima halen. Dit heb ik getest bij mijn broer op een RT-AC88U. Nu wilde ik direct een AC88U aanschaffen, echter kreeg ik het advies om ook te kijken naar AX routers. Nu heb ik al meerdere reviews en filmpjes bekeken maar de meningen liggen nog al uit een.

De situatie is momenteel als volgt: Aangezien ik in een nieuwbouw bunker woon en het 5ghz bereik dramatisch is heb ik op elke verdieping een RT-N66U staan. Dit met volle tevredenheid.. Op de eerste verdieping en zolder blijven deze staan. Echter in de living wil ik een upgrade doen.

Vrijwel alle apparaten die we beneden gebruiken beschikken over 5ghz.

Ik wil mijn verbinding volledig benutten en de maximale up en down kunnen halen draadloos. Daar ik regelmatig content van 30gb tot soms wel 120 gb upload.

Belangrijkste is dat ik op mijn laptop en xbox de maximale snelheid draadloos haal op 5ghz.

Voorwaarde is ook dat ik merlin firmware kan draaien.

Wifi 6 is geen must.

De apparaten die we dagelijks gebruiken zijn:

Laptop (5Ghz)
Xbox series X (5gh)
TV (Netflix 4k) (5Ghz
Iphones en Ipad (5Ghz)

Heel zelden komt er een laptop op het netwerk die enkel beschikt over 2.4 Ghz.

Nu zag ik ergens voorbij komen dat de RT-AC68U in 5ghz sneller zou zijn dan een RT-AC88U. Dit leek mij vrij stug, maar de reviews lopen nog al uit een. Over de AC88U werd ook geschreven dat dit een dual band router was, en geen triple. En dit nadelig zou zijn?

De RT-AX86U, AX55, AX82U, AX92U stonden ook op mijn lijstje maar vallen af door het niet beschikbaar zijn van merlin firmware. In het verleden ook mijn neus gestoten door toch een router te kopen in de hoop dat de firmware zou komen.

Het zal daarom waarschijnlijk gaan tussen deze 3:

Asus RT-AC88U
Asus RT-AX58U
Asus RT-AX88U

https://tweakers.net/pric...re/469662;1302626;993191/

Volgens de specs is de RT-AX88U het snelste op 5ghz. En de AX58U is sneller dan de RT-AC88 U op 5ghz, en een aantrekkelijke prijs.

Kan iemand mij advies geven welke voor mijn toepassing de beste keus is? Of wellicht een andere Asus router die ik over het hoofd zie?

Bvd :)

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07 11:41
Misschien kun je hier vinden welke router het snelste is voor jouw toepassing.

Je kunt kijken bij de router charts en router ranker.

https://www.smallnetbuilder.com/

• Alcje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-04 20:41
Bedankt. Ik ben er uit. Het word de AC86U. Jou website gaf de doorslag. Ook voor 100 euro een nette prijs nu in de aanbieding!

[ Voor 60% gewijzigd door Alcje op 26-11-2020 21:07 ]