Vraag

• Zafatta
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-11-2020
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga een desktop bouwen voor mijn vriendin die graag wil pc gamen. Het gaat om simpele dingen zoals sims 4, AOE (en wat andere rts games) tot wat zwaardere games zoals Ark, RDR2, GTA V, the witcher. Dus pretty much een allrounder voor games. Daarnaast zal ze wat werk in matlab/R doen (geen heftige computaties though)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ze wil graag onder de 700 uitkomen.
Hoe goedkoper hoe beter!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, muis, keyboard en speakers is er al dus het gaat om alleen desktop compleet nieuw bouwen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Standaard desktop pretty much

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb enigszins een voorkeur voor een Nvidia GPU aangezien ik zelf 5 jaar geleden mijn pc heb gebouwd met een AMD GPU en af en toe tegen wat issue aan liep. Maar aangezien ik bij deze build voor een AMD CPU ga kan ik me voorstellen dat AMD Radeon GPU misschien een beter optie is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moet niet groter dan een micro-atx toren zijn.

Ga je overklokken?
Dat zie ik nog wel, ik heb mijn eigen pc overclocked maar denk niet dat het echt nodig zal zijn voor deze desktop.

Wat verwacht je van ons?[i]
Dit is mijn huidige build:
*knip* externe winkelmandjes zijn niet toegestaan. Gebruik hiervoor de Handleiding Pricewatch

Zijn er plekken waar ik goedkoper kan zijn of waar ik beter voor iets anders kan gaan in compatibility? En just to make sure, past alles in deze toren en is alles compatible? Het is onderhand alweer 5 jaar geleden dat ik mijn pc heb gebouwd dus wil het weer even zeker weten.
Misschien kan ik beter voor de Sapphire PULSE RX 5500 XT 4G GDDR6 GPU gaan?
Of misschien beter het Asrock B450M PRO4 moederbord?
Ik kan de huidige build van 1 leverancier kopen met next day delivery inclusief verzendkosten voor 682.40 euro.

[ Voor 19% gewijzigd door br00ky op 26-11-2020 20:04 ]

Alle reacties

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-05 11:44
Op zich is je build wel goed. Alleen vraag ik mij af of je genoeg geheugen hebt voor je OS en games.

• Zafatta
Genoeg opslaggeheugen bedoel je? Ze heeft ook nog een externe ssd van 500gb. Dus 1tb aan ssd geheugen in totaal en dat lijkt mij meer dan genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WTeubl
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-05 12:09
Ik ben het niet eens met @workermaster

Ik zou zeggen kies een a520, b450 is end of life.

Pak de 3200 snelheid van dat geheugen.

En als het puur voor gamen is zou ik een 3600 pakken.

Pak voor de voeding de pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-05 11:44
WTeubl schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:44:
Ik ben het niet eens met @workermaster

Ik zou zeggen kies een a520, b450 is end of life.

Pak de 3200 snelheid van dat geheugen.

En als het puur voor gamen is zou ik een 3600 pakken.

Pak voor de voeding de pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2
Goede suggestie maar dan is ze wel iets duurder uit.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Zafatta
@WTeubl Thanks! Goeie suggesties!

Ik zal voor de 3200 gaan dan en cooler master voeding zal ik ook doen aangezien de kast ook van cooler master is en ik ergens heb gelezen dat iemand issues had met de be quiet voeding en deze kast.

Dan ga ik voor de Asus Prime A520M-k die is zelfs goedkoper! Hij heeft wel maar 2 geheugenslots maar dat is geen enkel probleem.

Updated build:
*knip* externe winkelmandjes zijn niet toegestaan. Gebruik hiervoor de Handleiding Pricewatch

[ Voor 34% gewijzigd door br00ky op 26-11-2020 20:04 ]

• WTeubl
workermaster schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:58:
[...]

Goede suggestie maar dan is ze wel iets duurder uit.
Zeker waar, even een afweging die je moet maken.

• WTeubl

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-06 14:53
Als je onder de €700 wil blijven kun je misschien beter voor een intel i5 10400f/b460 combo gaan. Dan krijg je meer waar voor je geld wat betreft gamen. En zover ik weet werkt A520 chipset niet met ryzen 2000 en de ryzen 3600 is heel erg in prijs gestegen de laatste tijd.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
2700X werkt niet op A520!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Zafatta icm Ryzen 3000, anders werkt het niet

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• WTeubl
Ik zal nog even de pret moeten drukken: a520 werkt niet met zen+ (ryzen 2000)

https://www.amd.com/en/chipsets/b550

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed
pricewatch: ASRock B450M Pro4
@Zafatta

Voldoet ook prima, en bespaart ook nog. 2600X heeft ook een betere meegeleverde koeler(dan 3600)

• Zafatta
@Hackus Dat is een optie, maar waarom niet de combi Ryzen 7 2700x met gigabyte b450m ds3h die ik origineel had? Heb net gechecked en volgens deze website zijn ze compatible. En de 7 heeft toch betere benchmark resultaten en 8 ipv 6 cores.

Thanks voor alle hulp iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zafatta schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:21:
@Hackus Dat is een optie, maar waarom niet de combi Ryzen 7 2700x met gigabyte b450m ds3h die ik origineel had? Heb net gechecked en volgens deze website zijn ze compatible. En de 7 heeft toch betere benchmark resultaten en 8 ipv 6 cores.

Thanks voor alle hulp iedereen!
Dat bordje heeft veel mindere VRM/stroomvoorziening en staat niet bekend om stabiele BIOS.
2700X is niet nodig voor gamen. alleen als je zwaardere taken gebruikt.

• Zafatta
@Hackus Super laatste vraag dan, geen idee of je hier iets van af weet maar denk je dat 5 2600x of 7 2700x veel verschil kan uitmaken als je grotere datasets in ArcGIS gaat processen? Of met LiDAR puntwolken gaat werken. Ik heb vijf jaar geleden de keuze gemaakt om voor betere CPU te gaan omdat ik veel data moest verwerken. Er is een kans dat mijn vriendin dat ook gaat doen. Vind je het dan waard om de extra 45 euro hieraan uit te geven?

Ik zal dan idd voor de Asrock B450M gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zafatta schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:36:
@Hackus Super laatste vraag dan, geen idee of je hier iets van af weet maar denk je dat 5 2600x of 7 2700x veel verschil kan uitmaken als je grotere datasets in ArcGIS gaat processen? Of met LiDAR puntwolken gaat werken. Ik heb vijf jaar geleden de keuze gemaakt om voor betere CPU te gaan omdat ik veel data moest verwerken. Er is een kans dat mijn vriendin dat ook gaat doen. Vind je het dan waard om de extra 45 euro hieraan uit te geven?

Ik zal dan idd voor de Asrock B450M gaan!
Voor zwaardere taken waar meer Cores gebruikt moeten worden is de 2700X beter geschikt. Ik geef het ook aan als optie, om je budget wat lager te krijgen (budget game-pc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ola
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-05 20:41

ola

Waarom niet voor een Asus Prime X570-P gaan deze is geschikt voor zowel een oudere 2700X cpu als voor de nieuwere en toekomstige CPU's?

Ben namelijk ook aan het azen op een goedkoop systeempje en kwam toevallig deze links tegen wat mij aan het denken had gezet..

Budget X570 VRM Thermal Performance, A Must Watch For Potential Buyers!
YouTube: Budget X570 VRM Thermal Performance, A Must Watch For Potential Buyers!

AMD B550... worth the compromises over X570?
YouTube: AMD B550... worth the compromises over X570?
Pagina: 1