• Jarige
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 11:11
Dag mede-tweakers,

Ik heb al best een tijd terug een pc samengesteld op basis van een post van iemand hier op het forum. In mijn inventaris is te zien welke componenten ik hiervoor heb gekocht: gallery: Jarige.

Nou is het zo dat ik me al een tijdje stoor aan hoe luidruchtig mijn pc is. De fans die bovenop de kast zitten maken erg veel herrie en lijken niet echt een idle stand te kennen. Ze staan permanent volledig aan lijkt het wel en het is net een opstijgend vliegtuig.

Ik ben vooral op zoek naar manieren om mijn pc stiller te maken. Ik vermoed dat configuratie hierin nog wat verschil zou kunnen maken, maar ik weet niet waar ik moet beginnen met mijn onderzoek. Mocht configuratie niet kunnen om wat voor een reden dan ook (ik las iets over 3 pins, 4 pins, maar ik begreep dat niet geheel) dan zijn nieuwe fans ook nog een optie, maar ik zou graag eerst de goedkopere optie willen onderzoeken.

Weet iemand misschien welke dingen ik zou kunnen proberen om mijn systeem stiller te maken?

Dank alvast!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 215,50€ 215,50
1MoederbordenAsus ROG Strix B350-F Gaming€ 173,-€ 173,-
1VideokaartenAsus ROG Strix GTX 1070 Ti Gaming Advanced€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 83,34€ 83,34
1MonitorenAsus ROG Swift PG248Q Zwart€ 395,31€ 395,31
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 48,99€ 48,99
1VentilatorenCorsair ML120 (2-pack), 120mm€ 24,90€ 24,90
1MuizenLogitech G403 Prodigy Gaming Mouse€ 64,74€ 64,74
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 65,90€ 65,90
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 525GB€ 141,90€ 141,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.213,58

[ Voor 60% gewijzigd door Bolletje op 26-11-2020 16:47 . Reden: even je lijst in je bericht gezet ]

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Die Corsair fans zijn vrij luidruchtig. Je zou ze kunnen vervangen met stillere fans?

• Jarige
Dat is zeker een optie, maar is het niet mogelijk om de idle waarden aan te passen? Ik kan niet goed vinden of dit mogelijk is en zo ja, waar.
En als ik inderdaad nieuwe fans moet kopen, welke zouden een goede stillere alternatief vormen die ook goed aansluiten op de rest van mijn systeem? Hardware is niet helemaal mijn ding, ik raak vaak helemaal zoek in verschillende connectoren en dergelijke.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor fans heb je? En hoe heb je ze aangesloten?
Goede stille fans zijn Noctua fans, een van de fijnste waar ik mee gewerkt heb. Maar bedenk ook wat je nodig hebt aan fans, het is voor veel configs echt niet nodig om 4 extra casefans in je systeem te hebben

• Jarige
Welke fans ik heb staat dus in mijn inventaris, waar ik een link van heb geplaatst. Ik heb voor het gemak ook nog de fans toegevoegd als item bij deze post. Maar het gaat om deze fans, en het is me bekend dat ze luidruchtig zijn: https://tweakers.net/vent...l120_p512459/vergelijken/.

Mijn probleem is echter mede dat ze ook luidruchtig zijn als er geen enkele game is opgestart. Als ik dat probleem heb opgelost en nog niet tevreden ben of ik kom er achter dat het onoplosbaar is, dan wil ik pas nieuwe fans overwegen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar hoe heb je die dingen aangesloten? Op je moederbord of op een molex?

En linken naar je inventaris werkt niet heel lekker. Want ik krijg geen hardware overzicht.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:16

Rannasha

Does not compute.

Waar zijn de casefans aangesloten? Als ze op het moederbord aangesloten zijn, dan moet je ze kunnen besturen vanuit de BIOS of via de software van het moederbord. Hier kun je wellicht een fan-curve instellen waarmee de snelheid van de fans afhangt van de temperatuur van het systeem.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:10
Die Corsair fans zijn te regelen, want dat zijn PWM fans. Die zou je op 400 rpm bijna niet mogen horen. Op 2400 (en zeker als je er 2 hebt) klinkt het waarschijnlijk als een föhn. Je moet dan wel ze regelen, want als je dat niet doet, zullen ze op volle toeren gaan draaien. Dan moet je ze op je moederbord aansluiten, of daar een losse regelaar voor hebben.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

Download MSI Afterburner en versleep de fansnelheid. Als je pc opeens veel stiller wordt, was het je videokaart (PS don't fry your GPU, bij lagere speeds loopt de temperatuur wel op = slecht idee boven de 85 graden).

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 12:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je hebt meerdere PWM-fan-aansluitingen op je moederbord. Als je die dus hebt gebruikt, in de bios even naar het tabje 'Monitor' gaan en dan Q-Fan Control

Zie hier de handleiding: https://dlcdnets.asus.com...NG_UM_V2_web_20170606.pdf

Pagina 3-6 en 3-7.

• Jarige
Bedankt voor alle snelle reacties! :D Ik heb wat succes met de suggestie van Bolletje. Als ik AIO_PUMP Control op Auto zet dan gaat de fan op lage toeren draaien en is mijn pc eindelijk stil :D

Wel is het zo dat ik de indruk krijg dat hij nu denkt dat het een waterpomp is. Kan dit nog problemen opleveren?

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Mooi!

Die aansluiting kan je ook voor fans gebruiken. Niet zo'n issue. Waterpomp kan wat meer vermogen eisen dan een normale fan en die aansluiting is daar soms voor gemaakt.

Als je het niet zint kan je ook een andere aansluiting pakken. Zie pagina 1-12 in de handleiding.
Al zijn de kabels van de fans waarschijnlijk te kort om bij de onderkant van het moederbord te komen.

Voor wat nog wat meer fine-tuning kan je ook instellen naar welke sensor die moet kijken. Of dat cpu of mb (moederbord) is. CPU kan soms beetje vervelend zijn als je de rest niet afstelt; cpu-temperatuur kan zo paar graden wisselen en dan hoor je de ventilator hele tijd op en neer gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Bolletje op 26-11-2020 20:50 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

Bolletje schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:06:
Mooi!

Die aansluiting kan je ook voor fans gebruiken. Niet zo'n issue. Waterpomp kan wat meer vermogen eisen dan een normale fan en die aansluiting is daar soms voor gemaakt.
Volgens mij gebruiken pompen ook andere curves voor de dutycycle, gezien je niet wilt dat je pomp op te lage toeren draait. Maar idd, ze zijn voor beide apparaten te gebruiken, volgens mij kun je in de bios ook kiezen of je een pomp of een fan er aan aangesloten hebt.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarige
Jullie zijn helden, super! Dank jullie wel! :D Ik ga dit een tijdje proberen en ook even wat verschillende settings proberen. Als ik merk dat ik het toch nog storend vind als ik bijvoorbeeld een game opstart dan maak ik wel een nieuwe topic aan. Maar vanaf nu heb ik in ieder geval geen vliegtuig meer naast me staan als ik achter mijn pc zit :D Nogmaals dank! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Succes!

Liever geen nieuw topic, maar gewoon hier in dit topic verder. Topic komt dan vanzelf weer bovenaan de lijst. Weten mensen ook gelijk de geschiedenis.
Fordox schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:12:
[...]

Volgens mij gebruiken pompen ook andere curves voor de dutycycle, gezien je niet wilt dat je pomp op te lage toeren draait. Maar idd, ze zijn voor beide apparaten te gebruiken, volgens mij kun je in de bios ook kiezen of je een pomp of een fan er aan aangesloten hebt.
Klopt ja, soms ook nog. Die ingebouwde fan-optimizer tooltjes moet je dan voor uitkijken. Maar voor andersom: een fan op pump header maakt niet zoveel uit. Want die fans kunnen gewoon DC en PWM aan. :)

• Jarige
In dit topic verder gaan, begrepen :) Ik zal nog eens de BIOS settings er op nalopen om te zien of ik nog kan vinden waar ik de keus kan maken tussen pomp of fan en of dat nodig is. Voor nu laat ik dit topic rustig zakken in de vergetelheid en bump ik hem wel weer als ik toch ontevreden ben.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-09 21:58
Nog een tip bij asus kun je fans aanpassen tot 70 graden daarna gaan ze naar 100% als je dit ook anders wil kun je argus monitor gebruiken. Kun je gratis proberen vind het zelf beter dan de asus fanxpert.
Pagina: 1