Van de uitgekeerde zorgbonus dit najaar wil ik een nieuwe PC kopen met 1 doel: gamen. Op mijn vrije dag vandaag heb ik wat onderzoek gedaan en een systeem samengesteld.
Op dit moment gebruik ik een MacBook Pro Retina late 2012 15".
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het doel van het systeem wordt gamen op 1440p (de monitor heb ik al: Dell U2520D). De spellen die ik in elk geval wil gaan spelen (reeds in bezit via Steam) zijn:
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil rond de €1300,- aan het systeem uitgeven.
Het systeem conform infra topicstart, kost bij Azerty €1287,- excl. besturingssysteem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Monitor Dell U2520D (=1440p)
- Apple Magic Keyboard, Logitech M-BT83 muis, Wacom Bamboo tablet (muis en toetsenbord kunnen evt. worden vervangen in december/januari.
- Logitech Z533 geluidssysteem
- Logitech G29 driving force steering wheel
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voldoende krachtige videokaart voor bovengenoemde spellen op 1440p. 1TB SDD lijkt me minimale eis en goede aansluitmogelijkheden voor de monitor (display ondersteund USB-c displayport en HDMI).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Als ik rondneus op het forum kom ik al snel uit bij AMD + Radeon. In 2006 heb ik een AMD systeem gebouwd met een GeForce 6600GT(socket 939 - die goede oude tijd), waarbij ik het moederbord + processor na 2 jaar heb moeten vervangen voor een Intel vanwege een defect moederbord. We zijn inmiddels 14 jaar verder en ik heb inmiddels geen specifieke voorkeur meer.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn laatste PC-build uit 2006 maakte achteraf vrij veel geluid. Als jullie suggesties hebben voor betere koeling laat het me dan weten! Het hele RGB-gebeuren laat me koud, of het moet uitgeschakeld kunnen./
Ga je overklokken?
Nee, ik ga zeker niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?
1. Ik twijfel qua processor tussen Ryzen 5 3600 en Ryzen 7 2700X, waarbij het lagere stroomverbruik en nieuwere productieprocede voor mij de keuze liet valen op 3600.
2. Keuze van het B550 moederbord: Gigabyte B550 Aorus Elite (V2?) of MSI MAG B550 Tomahawk?
3. Is 5700XT de juiste videokaart keuze binnen budget? (Ik ga bewust niet wachten op nieuwe hardware, ik speel al 8 maanden met het idee weer te gamen).
4. Zien jullie nog compatibiliteitsfouten in dit systeem? (bijv. voeding, componenten icm. behuizing).
voel je vrij om een extra ongevraagd advies te geven.
Op dit moment gebruik ik een MacBook Pro Retina late 2012 15".
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het doel van het systeem wordt gamen op 1440p (de monitor heb ik al: Dell U2520D). De spellen die ik in elk geval wil gaan spelen (reeds in bezit via Steam) zijn:
- Racing: Euro/Truck Simulator/Fernbus Simulator/DIRT4/Mudrunner en evt. Assetto Corsa Competizione
- Simulatie: Cities: Skylines/Tropico 6/Sim City 4/Sims 4
- Strategie: Sid Meiers Civilization VI/Europa Universalis IV/Hearts of Iron IV
- First/third person: GTA V (en IV)/Mafia III, Call of Duty
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil rond de €1300,- aan het systeem uitgeven.
Het systeem conform infra topicstart, kost bij Azerty €1287,- excl. besturingssysteem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Monitor Dell U2520D (=1440p)
- Apple Magic Keyboard, Logitech M-BT83 muis, Wacom Bamboo tablet (muis en toetsenbord kunnen evt. worden vervangen in december/januari.
- Logitech Z533 geluidssysteem
- Logitech G29 driving force steering wheel
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voldoende krachtige videokaart voor bovengenoemde spellen op 1440p. 1TB SDD lijkt me minimale eis en goede aansluitmogelijkheden voor de monitor (display ondersteund USB-c displayport en HDMI).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Als ik rondneus op het forum kom ik al snel uit bij AMD + Radeon. In 2006 heb ik een AMD systeem gebouwd met een GeForce 6600GT(socket 939 - die goede oude tijd), waarbij ik het moederbord + processor na 2 jaar heb moeten vervangen voor een Intel vanwege een defect moederbord. We zijn inmiddels 14 jaar verder en ik heb inmiddels geen specifieke voorkeur meer.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn laatste PC-build uit 2006 maakte achteraf vrij veel geluid. Als jullie suggesties hebben voor betere koeling laat het me dan weten! Het hele RGB-gebeuren laat me koud, of het moet uitgeschakeld kunnen./
Ga je overklokken?
Nee, ik ga zeker niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?
1. Ik twijfel qua processor tussen Ryzen 5 3600 en Ryzen 7 2700X, waarbij het lagere stroomverbruik en nieuwere productieprocede voor mij de keuze liet valen op 3600.
2. Keuze van het B550 moederbord: Gigabyte B550 Aorus Elite (V2?) of MSI MAG B550 Tomahawk?
3. Is 5700XT de juiste videokaart keuze binnen budget? (Ik ga bewust niet wachten op nieuwe hardware, ik speel al 8 maanden met het idee weer te gamen).
4. Zien jullie nog compatibiliteitsfouten in dit systeem? (bijv. voeding, componenten icm. behuizing).
voel je vrij om een extra ongevraagd advies te geven.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 199,90 | € 199,90 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 | € 128,95 | € 128,95 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G | € 445,- | € 445,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 95,95 | € 95,95 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 124,05 | € 124,05 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 660W Platinum | € 106,- | € 106,- |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 93,- | € 93,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.192,85 | ||
No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.