Zakelijke lease omzetten naar private lease

Pagina: 1
Acties:

• conbla
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-07-2024
Ik ben van plan om op korte termijn mijn huidige werkgever te verlaten. Heb een concreet voorstel liggen van een potentiële nieuwe werkgever, maar zij bieden geen mogelijkheid tot het overnemen van het leasecontract. Het betreft een interne functie waarvoor geen wagen nodig is.
Wel hebben ze aangeboden om, indien mogelijk, de auto onder te brengen in private lease op mijn naam en de kosten als salaris te compenseren.

Heb contact opgenomen met enkele partijen (leaseplan, justlease), maar daar konden ze het contract niet overnemen.
Heeft iemand een idee of dit soort overnames überhaupt mogelijk zijn?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:23
Contract overnemen van je werkgever is eigenlijk altijd wel mogelijk. Omzetten naar private lease betekend eigenlijk niets. Lease is lease.

Private is alleen neergezet door lease maatschappijen om consumenten te trekken gezien lease vaak als iets zakelijks werd gezien.

Belasting technisch als je werkgever het lease contract overneemt en volledig op jouw belast. Kan de belasting diens dit nog steeds zien als “salaris in natura”. En dus alsnog bijtelling rekenen.

Je zou contract ook zelf kunnen overnemen. Misschien zelfs omzetten naar financial lease. Zij weten zeker dat ze hun centjes krijgen. En einde van de loop tijd is de auto al dan niet met bijbetaling voor jouw.

Lease maatschappijen willen vaak wel meedenken. Echter een andere leasemaatschappij zal idd niet het contract willen overnemen. Ze kennen de auto niet en risico is erg groot. In dit geval zal de huidige leasemaatschappij de teugeltjes hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door To_Tall op 26-11-2020 20:07 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• conbla
Zelf overnemen is mogelijk, maar het betreft een 2 maand oude elektrische wagen van 46k, daar sta ik natuurlijk niet om te springen, die kosten zijn veel te hoog.

Ik zie dat de LM wel financial lease aanbiedt, wellicht is dat een optie voor de werkgever.
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 23:35
Als de werkgever hem op 1 of andere manier overneemt en dan weer aan jou beschikbaar stelt dan is het toch gewoon een Lease constructie? Dus bijtelling.

Wat is daarnaast het voordeel van de werkgever om hem via private Lease op je naam te zetten en dat geld te compenseren in je salaris? Dan betalen ze toch nog steeds ongeveer hetzelfde als bij een normale Lease constructie?

Overigens is misschien wel de makkelijkste optie om de auto gewoon achter te laten bij je oude werkgever. Vaak genoeg collega’s die hem over willen nemen (8% elektrisch...).
Anders zijn er ook websites waarop je je leasecontract aan kan bieden om over te nemen dacht ik.

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 15:25
Als je nieuwe werkgever de auto niet over wil nemen dan heeft je nieuwe werkgever verder ook niks met andere (private) leaseconstructies te maken.

Je moet de huidige leasemaatschappij benaderen en vragen wat de mogelijkheden zijn om het huidige contract van je huidige werkgever om te zetten naar een nieuw private leasecontract op jouw eigen naam.

Dat je nieuwe werkgever je vervolgens wil compenseren voor die kosten (wat prima kan, wordt vaak 'car allowance' genoemd) dan is dat prima.

Ik heb ooit precies hetzelfde gedaan toen ik van werkgever wisselde waarbij ik bij de nieuwe werkgever voor een 'car allowance' kon kiezen i.p.v. een nieuwe leaseauto. Hierdoor krijg je gewoon een X bedrag bruto bij je salaris. Het al bestaande leasecontract is toen overgezet naar een private leasecontract op mijn eigen naam.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• To_Tall
Als de auto op naam van je nieuwe werkgever wordt gezet. Of het nu lease is of de auto wordt gekocht en verzekerd enz.

Ook al zou de werkgever, de volledige lease prijs door belasten op je salaris. Zal je nog steeds ook bij telling moeten betalen. De vraag is dan. Wat is dat dan waard?? Dan ben he een stuk duurder uit dan zelf het lease contract op je eigen naam te zetten.

Daarnaast had het ook een mooie onderhandelings positie geweest. Als de nieuwe werkgever je heel graag wilt hebben dan neemt hij ook tot einde lease contract de auto over.

Afgezien bovenstaande. De auto is twee maanden oud. Had je niet voor de bestelling of aanvaarding van de auto niet al een idee ik wil naar een andere werkgever?? Of ben je benaderd door de nieuwe werkgever??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conbla
Zal het eens voorleggen morgen.

Probleem bij huidige werkgever is er een die pas sinds enkele weken geleden bekend is, overname waardoor mijn functie enorm beperkt wordt. Erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

conbla schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:46:
Zal het eens voorleggen morgen.

Probleem bij huidige werkgever is er een die pas sinds enkele weken geleden bekend is, overname waardoor mijn functie enorm beperkt wordt. Erg vervelend.
Wat is dan je probleem? Jouw functie binnen het bedrijf waar je nu werkt veranderd en daarbij krijg je nu dus een andere rol (binnendienst vs. buitendienst) waarbij een "auto van de zaak" niet meer bij de nieuwe rol hoort?

Ik neem aan dat je werkgever daar ook een vergoeding tegenover stelt zodat je bruto maandsalaris gelijk blijft aan dat wat je nu hebt?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conbla
Will_M schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:57:
[...]

Wat is dan je probleem? Jouw functie binnen het bedrijf waar je nu werkt veranderd en daarbij krijg je nu dus een andere rol (binnendienst vs. buitendienst) waarbij een "auto van de zaak" niet meer bij de nieuwe rol hoort?

Ik neem aan dat je werkgever daar ook een vergoeding tegenover stelt zodat je bruto maandsalaris gelijk blijft aan dat wat je nu hebt?
Bepaalde onderdelen binnen de functie, waar ik juist mijn voldoening uit haal, worden verplaatst naar het bedrijf dat de overname doet.
Het gaat dus niet om de wagen o.i.d., maar inhoudelijke wijziging van mijn job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
To_Tall schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:03:
Private is alleen neergezet door lease maatschappijen om consumenten te trekken gezien lease vaak als iets zakelijks werd gezien.
Er is wel degelijk een groot verschil. Bij operational lease ligt het risico bij de lessor, bij private lease ligt het risico bij de lessee. Neem dit HEEL GOED mee in de overweging, maar als dit geen belemmering vormt kun je dit gewoon doen.

Maar, kan TS de auto niet gewoon overkopen? Aangezien het risico van lessor naar lessee gaat, kun je net zo goed meteen de hele auto overkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conbla
Trommelrem schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:33:
[...]
Er is wel degelijk een groot verschil. Bij operational lease ligt het risico bij de lessor, bij private lease ligt het risico bij de lessee. Neem dit HEEL GOED mee in de overweging, maar als dit geen belemmering vormt kun je dit gewoon doen.

Maar, kan TS de auto niet gewoon overkopen? Aangezien het risico van lessor naar lessee gaat, kun je net zo goed meteen de hele auto overkopen.
Overnemen is eigenlijk geen optie (in een eerdere post ook al aangehaald) helaas, daar zijn de kosten veel te hoog voor.
Wagen is in september geleverd en nieuwwaarde was 46k, dus daar zal wel een flinke rekening worden ben ik bang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

conbla schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:23:
[...]

Overnemen is eigenlijk geen optie (in een eerdere post ook al aangehaald) helaas, daar zijn de kosten veel te hoog voor.
Wagen is in september geleverd en nieuwwaarde was 46k, dus daar zal wel een flinke rekening worden ben ik bang..
Maar als je nieuwe werkgever al heeft aangeboden om de kosten voor het maandelijkse leasebedrag als extra salaris aan te bieden, kunnen ze (in plaats daarvan) dan niet een eenmalig bedrag bieden ten koste van het overname-bedrag (of desnoods de afkoop-som van het lease-contract)? Zal voor de werkgever mogelijk nog voordeliger zijn ook, aangezien het (kleine) bedrag maandelijks weer terugkomt (met alle extra kosten voor werkgever die daarbij komen, zoals premies en pensioen enzo) terwijl het (grote) bedrag eenmalig is.

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 27-11-2020 09:29 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

conbla schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:58:
[...]

Bepaalde onderdelen binnen de functie, waar ik juist mijn voldoening uit haal, worden verplaatst naar het bedrijf dat de overname doet.
Het gaat dus niet om de wagen o.i.d., maar inhoudelijke wijziging van mijn job.
Dus jouw rol wordt verplaatst naar een nieuw bedrijf.

Hun probleem.

Vaak genoeg dat bij overnames bepaalde privileges worden behouden bij de overgenomen partij.

Bijvoorbeeld: jij hebt een lease wagen, en de overnemer niet.

Ofwel ontslaan ze je, met alle kosten voor hun, ofwel zorgen ze ervoor dat je de wagen mag behouden.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Waarom wil je de auto überhaupt meenemen? Is er sprake van dat je huidige werkgever je kosten in rekening gaat brengen?
In dat geval zou ik het gooien op het feit wat jezelf benoemt: door die overname en de verschuiving van de werkzaamheden kom jij in een situatie terecht waar je niet voor gekozen hebt.
Je huidige werkgever heeft een risico genomen door met die overname jouw functie te veranderen en je intussen nog wel even een auto beschikbaar te stellen. Hun probleem lijkt me dan toch?

Was je op de hoogte van de verschuiving in werkzaamheden toen je tekende voor die auto?

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Trommelrem schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:33:
[...]

Dure woorden 🤓🤓

Anyway. De huurder wordt dan in dit geval de TS. De verhuurder blijft dezelfde partij.

Verschil is dat de huurder (TS) meer risico loopt in de vorm kan ik dit wel of niet betalen. Ook in de toekomst.

Waar ik op doel is Lease of private lease daar zit totaal geen verschil in.
Ook in private lease kan je full operational leasen.

Label private betekend niet zoveel, de voorwaarden die de maatschappij eraan stelt weer wel. Private lease is een marketing term om consumenten te trekken. De voorwaarden van de lease kunnen de verantwoordelijkheden en risico’s afgedekt worden.

Pagina: 1