Registrar is een .com domeinnaam verloren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 21:14
Hoi, ik heb net ontdekt dat we al ruim een half jaar het eigendom van een van onze .com domeinnamen zijn verloren. We werken doorgaans met .nl domeinnamen, maar we hebben van onze merknamen voor de zekerheid ook .com domeinnamen geregistreerd.

Ik wil de registrar nog niet bij naam noemen, het is een bekende nederlandse, niet mijn favoriet maar al gekozen voor ik me bij het bedrijf aansloot.

We hebben een hele zooi domeinnamen bij deze registrar, en zij hebben altijd al onze domeinnamen netjes verlengd. Zover ik weet hebben we ze ook altijd netjes betaald, ook voor deze domeinnaam. Het domein is in maart opgesnoept door een bedrijf dat zich DropCatch noemt, en staat nu voor iets onder de 3000 euro te koop op hugedomains.com. Ben wel benieuwd of wij dat nu gaan lappen, of we onze registrar daar voor moet opdraaien.

Ik was onder de indruk dat dit geheel de verantwoordelijkheid is van de registrar om je domeinnamen bij te houden en te verlengen. Is iemand hier zoiets eens overkomen? Onder welke omstandigheden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:56
Heb je misschien een portal waar je in kan loggen bij die registrar en kan zien wat er gebeurd is? Hebben jullie misschien een factuur gemist?
Het verlengen van domeinen is natuurlijk de core-business van de registrar en dat willen ze zo makkelijk mogelijk maken. Kan me bijna niet voorstellen dat ze niet een voorstel hebben gedaan voor verlenging/factuur hebben gestuurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Wat zei je registrar toen je dit kenbaar maakte? Die weten precies wat er is gebeurd. Hoe dit precies kan ligt aan hun specifieke werkwijze.

Wat ik zelf meerdere keren ben tegengekomen (als werknemer bij een registrar) is dat een domeinnaam is komen te vervallen, omdat deze uiteindelijk niet is verhuisd. Is er bijvoorbeeld in 2007 een verhuizing aangevraagd, maar nooit een verhuiscode ingevuld, waar de klant dan pas in 2015 achter kwam.

Of er is op uiteindelijk afgezien van een opzegging. Bij .com-domeinen wordt de oorspronkelijke aanmaakdatum gebruikt als verlengdatum. Dus in 2003 heb je die op 1 februari geregistreerd, je verhuist het domein een aantal keren, waardoor je bij een andere provider er plotseling vanaf 1 september elk jaar voor gaat betalen. Dan zeg je die daar op 1 januari op, waardoor de registrar deze op 1 februari niet meer verlengd. Dan besluit je op 1 augustus toch nog het domein te willen hebben, maar is het domein ondertussen al komen te vervallen. Ondertussen krijg je op 1 september weer een factuur alsof er nooit een onderbreking is geweest.

Ik heb nooit meegemaakt dat een domein uit het niets niet meer wordt verlengd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-06 15:09
Als uitgangspunt: de domeinnaamregistratie ga je niet zomaar terugkrijgen. De registratie is kennelijk vervallen en daarna meteen opgepikt door DropCatch (een bekende naam). Jullie registrar kan die registratie niet terughalen. Dat is hoe het internet werkt.

Toch zijn er wel mogelijkheden om de domeinnaam terug te krijgen.

Ik zou als eerst zo snel mogelijk proberen om zelf duidelijkheid te krijgen over wat er precies is gebeurd. Ligt de fout mogelijk bij jouw werkgever (omdat een factuur niet is betaald bijv.), of heeft de registrar verzaakt de domeinnaam te verlengen?

Als blijkt dat de registrar fout zit, dan moet er op korte termijn contact worden opgenomen. Jouw werkgever zal moeten afwegen of hij 'vriendelijk' contact opneemt, of dat er meteen een aansprakelijkstelling wordt verstuurd. Als de registrar een fout heeft gemaakt, dan is zij aansprakelijk voor de schade (c.q. de kosten om de domeinnaam terug te krijgen of kopen). Het is natuurlijk wel zo dat er daarbij ook gekeken moet worden naar de voorwaarden waaronder jullie met de registrar werken (uitsluiting en/of beperking van aansprakelijkheid, etc.).

Ook als de fout bij jouw werkgever ligt, kan het zin hebben om contact op te nemen met de registrar. Wellicht dat zij jullie dan alsnog kan assisteren.

Om de domeinnaam terug te krijgen zijn er grofweg twee routes: een zogenaamde UDRP-procedure starten of terugkopen:
  • Met een UDRP-procedure kun je - onder omstandigheden - DropCatch dwingen om de domeinnaam over te dragen wegens merkinbreuk. Dan ga ik er uiteraard wel vanuit dat jouw werkgever merkregistraties heeft.
  • Je kunt de domeinnaam van DropCatch terugkopen voor een nader overeen te komen bedrag.
Het is overigens wel zo dat DropCatch haar prijs strategisch heeft gekozen. Het voeren van een UDRP-procedure kost namelijk ook al gauw enkele duizenden euro's. Dan zal jouw werkgever dus de kosten en baten moeten afwegen.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 21:14
Thanks voor de reacties! Heb inmiddels contact gehad met de registrar, blijkt dat de domeinnaam door een van de founders nooit goed is verhuisd. Die heeft zijn account opgezegd bij zijn vorige (persoonlijke) registrar, en nooit de verhuiscode doorgegeven aan onze huidige registrar.

Domme situatie van onze kant dus! Wat er misschien kwalijk genomen kan worden aan onze huidige registrar is dat deze situatie niet duidelijk was vanuit hun admin panel. Het lijkt gewoon alsof die domeinnaam van ons is, maar ja, ik had er tot nu toe dus ook nooit op geklikt.

@Droefsnoet wint de prijs :)