Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen op kantoor, gratis geld of zinloos?

Pagina: 1
Acties:

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 09:07
Hier op kantoor verbruiken we ongeveer 14.000 kWh per jaar (voornamelijk door twee elektrische auto's) en 1650 m3 gas. Dat kost me ongeveer € 5.000 (incl. btw) per jaar aan budgetenergie. Hiervan is dan zo'n € 3.500 stroom denk ik.

Als ik even snel reken dan zou 14.000 kWh op te vangen zijn met zo'n 50 zonnepanelen á 315wp. Dat is toevallig ook net de grens voor energieinvesteringsaftrek van 45% (minstens 15kwp). Dat is niet zoveel geld als het lijkt want dat gaat weer over investeringsbedrag excl. btw en ik heb ook geen tonnen winst dit jaar maar goed, grofweg kan het toch 10% netto schelen op de aanschaf. Ook kan ik nog kleinschaligheidsinvesteringsaftrek claimen van 28% (en krijg natuurlijk de btw terug maar dat is niet echt winst).

Ik kreeg een offerte van € 12.000 (incl. btw) voor 55 panelen + omvormer + montagesysteem voor doe het zelf. Ik ken misschien iemand die het kan monteren... zo niet dan komt er nog wel wat bij. Maar stel dat ik 10k excl. kwijt zou zijn en ik 3k excl. stroom per jaar bespaar, dan is het toch best mooie investering?

Stook verder dus nog wel wat gas maar hebben hier ook 3 airco's hangen, dus mocht er een elektrische auto weggaan dan kunnen we ook meer stoken op stroom. Eventueel in de toekomst met warmtepomp.

Vergeet ik wat dingen, klinkt het onlogisch, nog tips?

Facts don't care about your feelings

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@YoshiBignose
vroeger waren zonnepanelen op de zaak vrijwel zinloos.
we betaalde 1€/Wp en dan kon het niet uit.

nu betalen we minder als 0,30€/Wp, tja dan word ook het kantoor een stuk zinvoller.
(de 1€/Wp en de 0,30€/Wp is dus alleen de paneel prijs ex BTW.
niks er verder bij.)

probleem wat je wel hebt:
van 0 tot 10.000kWh betaal je een bepaalt bedrag aan belasting per kWh (€ 0,09770).
van 10.001 tot 14.0000 betaal je beduidend minder bedrag aan belasting per kWh (€ 0,05083).
hoe meer kWh je gebruikt de goedkoper het word.
(en eerst gaan de boven de 10.001kWh verrekend worden, dan pas voor de duurdere prijs.)
dit hoeft geen probleem te zijn, maar weet het vast. ;)
zie ook:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

ik kan je prijs slecht in schatten die je hebt gekregen.
12k€ voor hoeveel Wp?
(we rekenen hier eigenlijk altijd ex BTW en per Wp vergelijkt makkelijker.)

je wil waarschijnlijk voor 3fase omvormer gaan (kan me voorstellen met zo een hoeveelheid kWh).
de goedkope omvormers die kunnen het beste over weg met 2x16x3??Wp tot 2x20x3??Wp.
het kan dus handiger zijn om 2x20x340Wp(of hoger) te nemen in plaats van 310Wp.
2x20x340Wp = 13.600Wp
dit kun je dan weer goed op een 10kW omvormer hangen (niet nodig om dit perse op een 13kW te doen.)
je topt dan iets af, maar dat is erg weinig.
als je deze tips gebruikt, kom je waarschijnlijk een stuk goedkoper uit met je materiaal kosten. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@YoshiBignose
ik maak een berekening (die niet compleet is geeft alleen een idee wat het zou moeten kosten.)

40x Trina Solar HoneyM TSM-DE06M 340Wp Mono Zwart Frame
€ 4.560,00
1x Goodwe GW10KT-DT-RS485, 3-Fase, 2 MPPT, incl. RS485
€ 1.185,00
4x Flatfix Fusion 5 Rijen van 1 dakje Oost/West Opstelling (10 panelen) landscape (platdak?)
€ 1.636,00

Totaal 3 producten excl. btw
€ 6.100,01
BTW€ 1.280,99
Totaal
€ 7.381,00

dit maakt met wat extra kabel + groepje + etc ect, ruim minder als 7k€.
7000€/13600Wp=0,52€ per Wp ex BTW ex installeren. ;)

(ik gok jouw offerte die je hebt gekregen, maar die zit waarschijnlijk rond de 0,70€/Wp.
ik weet ook nog wel een beter recept als hier boven, maar geen idee wat voor aansluiting je hebt?
3x25A ???? daar kan ook een 17kW omvormer op met dan een 20-22kWp aan panelen.
over productie is ook leuk. ;) )

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 26-11-2020 15:43 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Verzekeringsmaatschappijen beginnen er wel moeilijk over te doen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• YoshiBignose
migjes schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:59:
@YoshiBignose
vroeger waren zonnepanelen op de zaak vrijwel zinloos.
we betaalde 1€/Wp en dan kon het niet uit.
Mooie berekeningen. Ik heb 3x35A liggen (vanwege de elektrische auto's). Was inderdaad op de hoogte dat je minder energiebelasting betaalde boven de 10.000 kWh maar heb dat eens nagerekend en toen bleek het verschil toch niet zo heel bijzonder te zijn. Volgens mij kwam het inderdaad uit op 5 cent, dus 15 cent per kwh ipv 20 cent kwam je dan gemiddeld met alle vaste kosten enzo.

Voor de EIA heb je minstens 15.000 Wp nodig als ik het goed begreep, vandaar mijn berekening zo. Nu ik er achteraf over nadenk vraag ik me af of zoveel panelen wel passen op m'n dak. Weet jij ongeveer hoeveel m2 je nodig hebt voor zo'n panelen?

En het is inderdaad een plat dak. En die offerte bestond uit 55x 315 Wp en een Growatt 15000TL30-S.
digifun schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:28:
Verzekeringsmaatschappijen beginnen er wel moeilijk over te doen.
In welk opzicht? Volgens mij ben ik niet de enige met zonnepanelen tegenwoordig. Overigens is het dak officieel van de VVE dacht ik, maar verderop is er ook eentje met panelen dus het lijkt me niet zo'n probleem. Heb ook nog eens een eigen opstalverzekering naast de opstalverzekering van de VVE (ik vertrouw die prutsers niet).

• migjes
YoshiBignose schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:15:
[...]

Mooie berekeningen. Ik heb 3x35A liggen (vanwege de elektrische auto's). Was inderdaad op de hoogte dat je minder energiebelasting betaalde boven de 10.000 kWh maar heb dat eens nagerekend en toen bleek het verschil toch niet zo heel bijzonder te zijn. Volgens mij kwam het inderdaad uit op 5 cent, dus 15 cent per kwh ipv 20 cent kwam je dan gemiddeld met alle vaste kosten enzo.
jep, daar komt het grof weg op neer.
eerst 4000kWh voor 15ct en dan pas de 20ct.
en over productie zit dan rond de 5ct.

maar zelfs die 5ct is nog te doen (als je ene groot gedeelte van de 15 en 20ct al gehad hebt.)
Voor de EIA heb je minstens 15.000 Wp nodig als ik het goed begreep, vandaar mijn berekening zo. Nu ik er achteraf over nadenk vraag ik me af of zoveel panelen wel passen op m'n dak. Weet jij ongeveer hoeveel m2 je nodig hebt voor zo'n panelen?
ik ken die regeling te slecht.
daar kan ik je niet mee helpen.
maar zonder is het ook goed te doen. (het is langzaamaan erg goedkoop aan het worden, dat je het eigenlijk niet nodig hebt. maar ja een gekregen paart moet je niet....)

het is ongeveer 200 tot 220Wp per m2 voor moderne panelen.
dus een 75 tot 60m2 aan dak nodig.
En het is inderdaad een plat dak. En die offerte bestond uit 55x 315 Wp en een Growatt 15000TL30-S.
55x315=17325Wp
12.000/17325= 0,69€/Wp
dit geeft een beter vergelijk getal tussen offfertes, en dit zou ex BTW en ex installatie met niet te veel moeite onder de 0,55€/Wp uit moeten komen.
dus ik denk dat er nog ruimte is.

maak eens een berekening op https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/ dat zijn redelijk nette prijzen. ;)
In welk opzicht? Volgens mij ben ik niet de enige met zonnepanelen tegenwoordig. Overigens is het dak officieel van de VVE dacht ik, maar verderop is er ook eentje met panelen dus het lijkt me niet zo'n probleem. Heb ook nog eens een eigen opstalverzekering naast de opstalverzekering van de VVE (ik vertrouw die prutsers niet).
het pand met zonnepanelen word ook 12k€ meer waard, dus ja daar is een verhaal over verzekeren.

maar zoizo een dak van de VVE kan een probleem zijn.
het dak is dus gedeeld, en dan heb je meer eigenaren, die er recht op hebben.
alleen dit kan erg verschillen per gebouw en VVE.
dus check dit even goed uit. ;)

• YoshiBignose
migjes schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:32:
[...]

jep, daar komt het grof weg op neer.
eerst 4000kWh voor 15ct en dan pas de 20ct.
en over productie zit dan rond de 5ct.

maar zelfs die 5ct is nog te doen (als je ene groot gedeelte van de 15 en 20ct al gehad hebt.)

[...]

ik ken die regeling te slecht.
daar kan ik je niet mee helpen.
maar zonder is het ook goed te doen. (het is langzaamaan erg goedkoop aan het worden, dat je het eigenlijk niet nodig hebt. maar ja een gekregen paart moet je niet....)

het is ongeveer 200 tot 220Wp per m2 voor moderne panelen.
dus een 75 tot 60m2 aan dak nodig.
Ok moet ik even meten of dat gaat lukken, wordt nog krap denk ik. Het komt er eigenlijk neer dat je 45% van de aanschaf (ex. btw) kan opvoeren als aftrekpost in je aangifte inkomstenbelasting. Als je belastingdruk dus zo'n 35% is en de panelen e.d. kosten 10k, dan pak je 10k * 0,45 * 0,35 = 1.5k. Niet heel schokkend maar alle beetjes helpen.
55x315=17325Wp
12.000/17325= 0,69€/Wp
dit geeft een beter vergelijk getal tussen offfertes, en dit zou ex BTW en ex installatie met niet te veel moeite onder de 0,55€/Wp uit moeten komen.
dus ik denk dat er nog ruimte is.

maak eens een berekening op https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/ dat zijn redelijk nette prijzen. ;)
Maar dat €/wp zegt me niet zoveel. Waar zou je op uit willen komen dan?

• migjes
YoshiBignose schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:23:
[...]

Ok moet ik even meten of dat gaat lukken, wordt nog krap denk ik. Het komt er eigenlijk neer dat je 45% van de aanschaf (ex. btw) kan opvoeren als aftrekpost in je aangifte inkomstenbelasting. Als je belastingdruk dus zo'n 35% is en de panelen e.d. kosten 10k, dan pak je 10k * 0,45 * 0,35 = 1.5k. Niet heel schokkend maar alle beetjes helpen.
oke check of je het op dak krijgt (en ook mag van de VVE).
panelen van rond de 1,6x1m zijn wel de meest gezienen.
maar soms is 2x1m paneel handiger. (en iets goedkoper in bevestiging materiaal. soms heb je alle kleine dingen nodig om effectief te zijn.)

op een plat dak is het vaak ook niet onverstandig om panelen niet op zuid te zetten, maar oost-west.
geen tussen ruimte nodig, dus meer Wp.
verlies is maar minimaal, door oost-west.
en het bevestiging spul is goedkoper.
en je kunt meer Wp op een kleinere omvormer leggen.
genoeg reden om dat te doen.

niet een schokkende hoeveelheid die 1,5k€, maar ach het is een half jaar TVT, en dat is toch lekker. ;)
Maar dat €/wp zegt me niet zoveel. Waar zou je op uit willen komen dan?
mmm, altijd lastig om een precies getal te geven, plat dak is iets duurder als schuin dak.
en nog veel meer variabelen.
maar onder de 0,60€/Wp zou je met dit soort grote setjes toch wel moeten kunnen komen. (ex BTW ex installatie kosten)
0,60€/Wp / 0,18€/kWh = 3,3jaar TVT (uitgaande dat de gemiddelde prijs per kWh dan 0,18€ is, en je een goed dak hebt.)
maar als je er met de subsidie een half jaartje af krijgt is het toch wel tof.

ik vond de 0,69€/Wp van jouw offerte dan wel iets te duur.
dat is dus 1 jaar TVT extra. (je moet nooit tegen de leverancier zeggen dat je de subsidie wil, dan is het meteen een stukje duurder. ;) )

ik zelf vind alle TVT onder de 5 jaar wel oke, maar mag ook een beetje meer zijn. ;)
duidelijke grens is er niet.
heb wel wijze woorden voor je: een bedrijf wat anno 2020 niet een energie beleid heeft bestaat gewoon weg niet meer over 10 jaar. ;)
ondanks dat de opbrengst maar een paar(2-3) k€ is, helpt het. ;)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:18
Misschien even een nette luchtfoto met maten of gewone foto van het dak delen?
Dan weten we beter wat wel of niet past.

Indien je geen haast hebt met het opladen van de elektrische auto's zou je eventueel zo`n 700 euro per jaar kunnen besparen door terug te gaan naar 3 x 25A met load balancing.
Dan pakt de laadpaal precies hoeveel de aansluiting nog over heeft (en als de zon schijnt heeft de aansluiting meer over).
Zou je even naar kunnen kijken, vooral als nu de auto's vaak al relatief snel vol zitten / je relatief weinig kilometers maakt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1